Keskenmeno alkoi eilen illalla. Viikkoja 8.
Tänään verta vuotaa runsaasti ja suuria hyytymiä tulee ulos. Kuukuppi täyttyy ääriään myöten vartissa ja tulee jo ylikin. Nyt mulla on lapseni vaippa pöksyissä, koska en omista siteitä; mulla kun on aina ollut sen verran pienet kuukausvuodot.
En ollut vielä tehnyt raskaustestiä enkä ottanut yhteyttä neuvolaan. Onneksi -koska tässä kävi näin. Raskaus oli "vahinko/yllätys". Kyllä tämä silti mietityttää ja surettaa tavallansa.
Kauanko tämä vuoto nyt sitten jatkuu? Pitääkö ottaa yhteyttä lääkäriin? Maha on kipeä samalla tavoin kuin kuukautisten aikana. Tämä oli eka keskenmenoni...
Kauanko vuoto jatkuu?
14
4067
Vastaukset
- ++++
KM:n jälkeen on aina hyvä tarkastaa ultralla onko kohtu kokonaan tyhjentynyt. Itellä kaks km takana. Toinen tyhjeni itsestään ja toinen tyhjennettiin lääkkeellisesti. Ekassa ultrattiin jo vuodon aikana. Vuoto kesti noin 7päivää. Toisessa ultrattiin kans jo vuodon alettua seuraavana aamuna ja sit jälkitarkastus kolmen viikon päästä. Tällöin vuoto kesti kans noin viikon. Ota ihmeessä yhteys lääkäriin jo huomenna. Voimia ja jaksamisia sinulle.
- 4/8
Ei kuukuppia tai muitakaan sisäisiä suojia keskenmenovuodolle, tulehdusriskin vuoksi. En muuten tiedä, mahtuisiko rv 8 sikiö muu raskausmateriaali edes kuppiin, jos se pyrkii kokonaisena ulos. Eli siteitä sinun pitää ostaa. Eivät ne kyllä tuollaista tulvaa pysäytä, mutta kunhan vuoto vähän hiipuu, ovat ne tarpeen.
Lääkärissä kannatta käydä.
Vuoto voi kestää kaikenkaikkiaan viikon tai kaksi. Kun raskausmateriaali on tullut ulos, alkaa vuoto hiipumaan.- -kolmen äiti-
..vastanneille!
Nyt tuntuu jo, että vuoto rupeaa vähentymään... tai siis johtunee siitä kun nyt ei ole enää muutamaan tuntiin tullut isoja hyytymiä vaan ainoastaan pelkkää liru-verta ja pikkuisia hyytymiä...
Siinähän vuotaa kuiviin jos viikon tai kaksi on vuotoa... (niin no, synnytyksen jälkeen vuotoa saattaa olla kuukaudenkin!), mutta vähän heikkopeikko olo on nyt jo; kai se hemoglobiiniin vaikuttaa lyhytkin runsas vuoto.
Mutta en kyllä mikään jättiside pöksyissä töihin lähde taapertamaan!! Ja pomo aina puhelimessa jo kysyy "Mikäs sulla on?" kun soittaa olevansa sairaana. Rupea sitten tällaista selittämään pomolle... - vai ei niin
-kolmen äiti- kirjoitti:
..vastanneille!
Nyt tuntuu jo, että vuoto rupeaa vähentymään... tai siis johtunee siitä kun nyt ei ole enää muutamaan tuntiin tullut isoja hyytymiä vaan ainoastaan pelkkää liru-verta ja pikkuisia hyytymiä...
Siinähän vuotaa kuiviin jos viikon tai kaksi on vuotoa... (niin no, synnytyksen jälkeen vuotoa saattaa olla kuukaudenkin!), mutta vähän heikkopeikko olo on nyt jo; kai se hemoglobiiniin vaikuttaa lyhytkin runsas vuoto.
Mutta en kyllä mikään jättiside pöksyissä töihin lähde taapertamaan!! Ja pomo aina puhelimessa jo kysyy "Mikäs sulla on?" kun soittaa olevansa sairaana. Rupea sitten tällaista selittämään pomolle...mene apteekkiin (tai laita joku muu asialle) ja osta kunnon rautatapletteja!!!!!!!!!!!!!!! Saat veresi tasapainoon ja voimia. Töihin sit vaan kun jaksat ja vuoto on heikentynyt. Pomolle voit vaikka valehdella. Sano et on kamala vatsakipu tai ruokamyrkytys tai jotain. Joskus pieni valkea valhe on parempi kuin raaka totuus!
- -kolmen äiti-
vai ei niin kirjoitti:
mene apteekkiin (tai laita joku muu asialle) ja osta kunnon rautatapletteja!!!!!!!!!!!!!!! Saat veresi tasapainoon ja voimia. Töihin sit vaan kun jaksat ja vuoto on heikentynyt. Pomolle voit vaikka valehdella. Sano et on kamala vatsakipu tai ruokamyrkytys tai jotain. Joskus pieni valkea valhe on parempi kuin raaka totuus!
...kirjoittaahan ne lääkärit siihen sairaslomatodistukseen aina jotakin... (tietysti I-S-O-L-L-A "KESKENMENON OIREET"...)
Joo mutta vuoto nyt kummasti jo hiljeni, ei oo tullut kuin muutama tippa pariin tuntiin.
Voisikohan keskenmeno olla noin raju, että melkein kaikki tulee HETI ULOS??!
Seisoin aamulla suihkussa ja jättikokoisia hyytymiä plumpsahti ulos, samoin vähän myöhemmin x2 isoja hyytymiä verta tuli vessanpönttöön.
Voisiko se olla siinä -koko keskenmeno- vai onko myöhemmin odotettavissa lisää vuotoa VAI onkohan kohtuun jäänyt vielä tavaraa?!?
Viikkoja oli siis n. 8. Aiemmat raskaudet (3kpl) on sujuneet superhyvin (ei koskaan minkään laista vuotoa tippaakaan) ja kaikkien kolmen synnytyksen menneet hyvin 6-2 tunnissa.
Keskenmenon alettua painelin mahaani samaan tapaan kuin synnytyksen jälkeen kätilöt painavat mahaa jotta kaikki kohdusta tulee ulos. Tosin en tiedä missä kohtaa mahaa tuo pienen pieni kohtu/sikiö oli....
Rautatabletteja minulla on kotonakin, mutta ei ne heti rupea vaikuttamaan...
Mutta jos vuoto nyt jo rupeaa asettumaan, niin ehkä huomenna jo uskaltaa mennä töihin? Ei kai sitten kesken työpäivän rupea uusi runsas vuoto... ja housut veressä....?!? - vai ei niin............
-kolmen äiti- kirjoitti:
...kirjoittaahan ne lääkärit siihen sairaslomatodistukseen aina jotakin... (tietysti I-S-O-L-L-A "KESKENMENON OIREET"...)
Joo mutta vuoto nyt kummasti jo hiljeni, ei oo tullut kuin muutama tippa pariin tuntiin.
Seisoin aamulla suihkussa ja jättikokoisia hyytymiä plumpsahti ulos, samoin vähän myöhemmin x2 isoja hyytymiä verta tuli vessanpönttöön.
Voisiko se olla siinä -koko keskenmeno- vai onko myöhemmin odotettavissa lisää vuotoa VAI onkohan kohtuun jäänyt vielä tavaraa?!?
Viikkoja oli siis n. 8. Aiemmat raskaudet (3kpl) on sujuneet superhyvin (ei koskaan minkään laista vuotoa tippaakaan) ja kaikkien kolmen synnytyksen menneet hyvin 6-2 tunnissa.
Keskenmenon alettua painelin mahaani samaan tapaan kuin synnytyksen jälkeen kätilöt painavat mahaa jotta kaikki kohdusta tulee ulos. Tosin en tiedä missä kohtaa mahaa tuo pienen pieni kohtu/sikiö oli....
Mutta jos vuoto nyt jo rupeaa asettumaan, niin ehkä huomenna jo uskaltaa mennä töihin? Ei kai sitten kesken työpäivän rupea uusi runsas vuoto... ja housut veressä....?!?Hyvä ku on tabuja kotona. Itse ostin "parhaat" ku oli tosi heikko olo ja nestettä sai juoda kamalasti.
Itse olin 2 päivää sellainen et en olis töihin kyennyt. Ku mun km alkoi verta & kamaa tuli suihkulla (siis ei mitkään siteet pitäneet) n neljä tuntia. Sit alkoi hitaasti loppumaan. Olin heikko vaan seuraavana päivänä & menkkamaista vuotoo. Sellaisena se jatkuikin ja hidastui viikon verran. Eli km voi olla niin raju et tulee suurin osa heti ulos... Tietty ei kaikilla välttämättä mee samalla tavalla.
Mulla jäi vaan pieni palanen ulos tulematta sain antibiootti kuurin et ei tuu tulehdusta ja sit seuraavien menkkojen kans se sit tuli ulos.
En tiedä mitä lääkärintodistukseen kirjoittavat, koska mä en tarvinnu. Etkö voi ottaa ilman lääkärintod vapaata? Toivottavasti pahin olis jo sulla ohi. - -kolmen äiti-
vai ei niin............ kirjoitti:
Hyvä ku on tabuja kotona. Itse ostin "parhaat" ku oli tosi heikko olo ja nestettä sai juoda kamalasti.
Itse olin 2 päivää sellainen et en olis töihin kyennyt. Ku mun km alkoi verta & kamaa tuli suihkulla (siis ei mitkään siteet pitäneet) n neljä tuntia. Sit alkoi hitaasti loppumaan. Olin heikko vaan seuraavana päivänä & menkkamaista vuotoo. Sellaisena se jatkuikin ja hidastui viikon verran. Eli km voi olla niin raju et tulee suurin osa heti ulos... Tietty ei kaikilla välttämättä mee samalla tavalla.
Mulla jäi vaan pieni palanen ulos tulematta sain antibiootti kuurin et ei tuu tulehdusta ja sit seuraavien menkkojen kans se sit tuli ulos.
En tiedä mitä lääkärintodistukseen kirjoittavat, koska mä en tarvinnu. Etkö voi ottaa ilman lääkärintod vapaata? Toivottavasti pahin olis jo sulla ohi....vielä vastauksestasi!
Luulen kyllä nyt, että mulla oli aika raju keskenmeno. Nyt ei tule enää paljon mitään, eli lähes kaikki tuli varmaan ulos n. 6 tunnissa! Toivottavasti ei mitään viikkoja kestävää tiputtelua!
Meillä vaaditaan töihin lääkärintodistus aina! Naapurikunnassa (jossa asun) riittää suullinen ilmoitus esim. lapsen sairaudesta mutta meillä pitää olla aina todistus; "mukavaa kuljettaa esim. oksennustautista lasta lääkäriin todistuksen takia...
Kyllä tässä henkisest ihan hyvin pärjäillään, kun ei ollut mikään odotettu raskaus. Vauvakin olisi tietty otettu vastaan. Mutta hyväksyn tapahtuneen... - 4/8
-kolmen äiti- kirjoitti:
Mutta jos vuoto nyt jo rupeaa asettumaan, niin ehkä huomenna jo uskaltaa mennä töihin? Ei kai sitten kesken työpäivän rupea uusi runsas vuoto... ja housut veressä....?!?Mulla on laitettu keskenmenojen aikaisiin sairaslomatodistuksiin vain joku numerokoodi.
- km:sta
Eli siis tässä vähän asiaa keskenmenosta. Rajuin vuoto voi loppua jo muutamassa tunnissa/vuorokaudessa. Sen aikana tosiaan ei paljon muuta pysty kuin sidettä vaihtamaan vartin välein ja vessanpytyllä istumaan, näin ainakin mulla. Mutta seuraavana päivänä vuoto on yleensä jo huomattavasti hiljaisempaa, mutta silloinkaan EHDOTTOMASTI EI saa käyttää mitään sisäistä suojaa, kuukuppia, tamponia tms, koska tulehdusriski on erittäin suuri aina siihen asti, kunnes vuoto on kokonaan loppunut. Pientä tiputteluvuotoa voi kestää kuukaudenkin, ja vuodon määrä voi vaihdella, välillä runsastua ja välilä tulla pientä ruskehtavaa. Niin kauan kuin kipuja ei ole, niin asia on ok eikä lääkäriin välttämättä tarvitse mennä jos et koe sitä tarpeelliseksi. Kuukauden päästä voit tehdä raskaustestin ja jos se edelleen näyttää positiivista, ei kohtu ole tyhjentynyt kunnolla ja silloin on tulehdusvaara olemassa ja lääkärissä pakko käydä että kohtu saadaan kunnolla tyhjäksi. Jos testi on negatiivinen niin raskaushormonit on laskeneet ja kohtu tyhjentynyt.
Seuraavat kuukautiset voi olla monella tavalla normaalista poikkeavat, voivat olla tavallista runsaammat tai tavallista niukemmat, tulla vielä hyytymiä tai voi tulla oikein kirkasta verta, mitä tahansa erilaista, mihin ennen on tottunut. Se on tavallaan se "viimeinen puhdistuminen" ennen kropan palautumista normaaliksi. Keskenmenon jälkeen voi myös kuukautiskierto ja hormonitoiminta mennä täysin sekaisin pitkäksi aikaa, eikä palaudu normaaliksi ilman pientä hormonilääkkeillä avustamista.
Lääkärintodistukseen voi lääkäri pyynnöstäsi merkitä pelkän diagnoosikoodin ilman sanallista selitystä, työnantaja saa sitten itse ottaa lääkärikirjoista selvää jos haluaa tietää mitä se tarkoittaa.- -kolmen äiti-
Kiitoksia tyhjentävästä, selkeästä vastauksestasi! Joo, kaksi viikkoa on nyt vuoto jatkunut ja on kuvaamasilaista ts. välillä runsaampaa, välillä lähinnä tiputtelua. Sais jo loppua... mä kun inhoan siteitä yli kaiken, ja nyt niitä on pakko käyttää...
Hyvää juhannusta sinnepäin!
- mariella08
mulla on takana yksi keskenmeno ja alkoi pienellä verenvuodolla joka sitten suureni ja alkoi sellaiset vatsakourustukset että oli pakko mennä sairaalaan. lääkäri kyseli haluanko että ne antaa jotain lääkeitä mitkä tyhjentää kohdun vai kaavinta ja imu. valitsin jälkimmäisen ja raskausmateriaali poistettiin siis nukutuksessa.
mullakin tuli ennen siaraalaan pääsyä isoja klönttejä housuun ja vuoto oli massiivista mutta silti kannattaa mennä tarkistuttamaan ettei sinne ole jäänyt mitään ja ehdottomasti ota se kuukuppi pois. voimia sinne! - ihmeellistä
mulla alkoi eilen vuodot rv oli 7 6 ja tuli tosi isoja hyytymiä. Tänä aamuna soitin neuvolaan ja kysyin tarviiko mitään toimenpiteitä jälkitarkastusta tai muuta, niin ei kuulemma. Ainoastaan jos tulee kuumetta, kovia kipuja haisevaa vuotoa tai vuoto pitkittyy. Mutta 2-3 viikkoa on kuulemma ihan normaali vuotoaika. Ihmettelin kyllä kun ei tartte mennä minnekkään tarkistuttaan tota kohtua.
- -kolmen äiti-
...mun vuoto haisee. Inhoan muutenkin siteitä. Mutta kai se sitten on vaan tavanomaista kuukautisveren hajua. Kuukuppi mitä normaalisti käytän, ei haise lainkaan.
- rv 8
vuoto kesti kolme viikkoa, kaksi viikkoa tuli todella paljon verta ja raskauskudosta. Välillä olin sairaalahoidossa ja yritettiin tyhjentää lääkkeillä, mutta niistä ei ollut apua tuli vain kovat kivut. Olin kaksi viikkoa sairaslomalla kun työnteosta ei tullut mitään kipujen ja rajun vuodon takia. Nyt vuodon loppumisesta kolme viikkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1785005Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271929
- 221757
- 341743
- 681741