tietoa bozoista

olen ottamassa

hei kaipaan kaikenlaista tieoa Borzoista. meille on tulossa sellainen! esim. Ruoat, vitamiinit, borzoi kotioloissa, ystävänä ym. tälläistä tietoa en netistä löytänyt!


kohta onnellinen Borzoin omistaja!

8

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oot huomannu

      tärkeimmät kute noi vitskut ja ruuat kysyy kasvattajalta

      ja mikset hae vinttareihin keskittyneitä juttupalstoja

    • terristi

      tuota, hieman voisin yhtyä ylläolevaan. Kait otit rodusta selvää jo ennen kuin ostopäätös on tehty?

      Tuntuu oudolta että noinkin vaativa rotu ja kyselet perustietoja täällä nyt kun koira on sinulle jo tulossa. Ainahan ja joka paikassa ensimmäinen neuvo koiran ostajalle on se että ottaa roduista selvää, etsii tietoa ja tekee päätökset vasta sen jälkeen. Kodinvaihtajia on muutenkin ihan liikaa ja yleisin syy on se että koira ei ollutkaan sitä mitä "odotettiin", sitten keksitään syitä jos monia...

      Ruoka- ja vitamiinitiedot saat aina kasvattajalta, jos et saa, et ole valinnut hyvää kasvattajaa. Borzoi on laumasielu, se ei kovasti nauti yksin olemisesta. Se vaatii myös täysin eri tavalla liikuntaa kuin monet muut rodut ja vain irti oleminen voi tämän liikunnan halun täyttää. Kuitenkin, kyseessä on metsästävä rotu joten tämä asettaa suuria rajoituksia irti pitämiselle.

      Suosittelen netistä löytyviä keskustelupalstoja joissa enemmän tietoa vinteistä ja rodusta:

      http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/Ultimate.cgi (vinttikoirapalsta)

      http://s15.invisionfree.com/audax_et_celer/index.php

      yhdistyksen sivut http://www.sci.fi/~sbk/

      Suomen Vinttikoiraliitto ry http://www.suomenvinttikoiraliitto.fi/index.htm

      Suomen ehkä kattavin sivusto greyhoundeista mutta tältä saat apua taatusti myös borzoin kanssa http://www.greyhoundwiki.org/index.php?title=Etusivu

      http://www.tuulenkoirat.net/tk/ kaikki vintit edustettuina

      • ...

        toki rotu on minulle tuttu ja tietoa olen keräämässä vain lisää. isoäitini on näitä omistanut 3kpl ja minä lapsuuteni näiden kanssa viettänyt! mutt ihan yleisesti halusin tietoa kysellä ja koira nimulle tulee vasta jouluna tai ensi kesänä! ajattelin hyvällä kysellä kokemuksia mutta tuntuu hassulta että heti tulee negatiivisia vastauksia!


    • Kaksitoista vuotta omistajana

      Ei ole mikään vaikea rotu todellakaan, ei asiantuntijoita kannata uskoa liiaksi, väittävät aina oman rotunsa olevan liian haasteellinen kelle hyvänsä.
      Kerron kuitenkin, että koira on metsästyskoira tänäkin päivänä, joten pidäthän hihnassa! Tykkää juoksemisesta, pitkistä lenkeistä... Ruokinta ei ole vaikeaa(perusruokaa vitamiinit), ellet vie koiraasi virallisiin juoksukilpailuihin. Tällöin koostumus on hieman erilainen. Borzoi on ylhäinen, arvokas koira joka saattaa viihtyä omissa oloissaan hyvinkin. Tai sitten hyvinkin seurankipeä. Kiintyy omistajiinsa yleensä vahvasti ja saattaa olla hyvinkin puolustushaluinen. Joidenkin mukaan ei sovellu lapsiperheeseen, meillä oli lapsena borzoi ja se temmelsi ongelmitta meidän kanssa ulkona kesät, talvet... Eli voi olla myös hyvinkin lapsirakas! Kaikista vinttikoiraroduista ehkä juuri borzoin kohdalla yksilöiden väliset erot ovat suuria...
      Omistamistani neljästä koirasta vain yksi pärjäsi radalla, kaksi myös näyttelyssä. Monesti borzoi soveltuu paremmin kehiin kuin radoille jos luonne on rauhallinen.

      • Russkaya Psovaya Borzaya

        Itselläni on kaksi borzoiurosta, 8- ja 8-vuotiaat. Ovat aika erilaisia luonteiltaan, toinen on lapsirakas, toinen ei tykkää yhtään. Toinen on ollut näyttelyissä varsinainen kehäkettu, toinen pärjännyt juoksukisoissa. Mutta yhtenäiset piirteet ovat toki rodulle ominaiset jutut: kaiken liikkuvan perään lähdetään, vieraat ihmiset eivät juurikaan kiinnosta, uskollisia ollaan omistajalle, tottelevaisuus jota kuinkin kissan luokkaa, kouluttaminen tapahtuu älyllistä ylivaltaa käyttämällä, painin voi unohtaa, paras paikka löytyy sängystä ja sohvalta silkkipieluksilta.

        Kahden borzoin välinen leikki on jotain aivan mahtavaa katseltavaa! Sisällä maataan, mutta ulkona irrallaan painetaan menemään että hippulat vinkuu. Muiden rotujen kanssa leikkiminen ei meillä ainakaan onnistu, vaan "ylimääräinen" joutuu aina saaliin osaan.

        Borzoi on siitä helppo koira, että se ei ole jatkuvasti häsläämässä kaikessa mukana, vaan se nauttii sisällä vaan oleilusta. Ulkona se kaipaa vapaana juoksemista, mutta paikka on valittava harkiten, sillä kaikki liikkuva kelpaa kiinniotettavaksi. Silloin häviää kuulo. Borzoihan metsästää näkönsä avulla, joten rusakkoakin jahdataan niin kauan kun se pysyy näköetäisyydellä. Hajujen perään ne eivät lähde.

        Onnea erinomaisen rodun valintaan! Helpommankin rodun voisi valita, mutta itse ainakin koen, ettei maan päällä voi upeampaa olentoa olla =)


    • enää mokomaa....

      Valitettavasti mun kokemukset ko.rodusta on ihan kamalia.En ottas vaikka ilmaseksi saisin,ja aikanaan pössi maksoin "koirasta"

    • onnellinen venakon omistaja

      Mulla on tosi hyviä kokemuksia borzoista! Se on tosi helppo rotu sinänsä vaikka kaipaa silti kunnon koulutuksen itsepäisyyden takia. Ainakin minun borzoini tulee ihmisten ja muiden koirien kanssa TOSI hyvin toimeen. Siltä ei kuitenkaan voi odottaa mitään kauheita tunnekuohuja vaan se on lähes aina rauhallinen. Juoksemista ne kaikki kuitenkin rakastaa ja jaksaa mennä vaikka koko päivän ja kannattaa kerran päivässä tehdä oikein kunnon pitkän lenkin ettei se turhaudu ja ala keppostelemaan. Ruoka ohjeet ja kaikki muutkin saat varmasti kasvattajalta, mutta sen vielä sanon että borzoin ruokavalio on pentu iässä 8-12 kuukauteen saakka tarkkaa ettei tule mitään kasvu häiriöitä.

      Mutta aivan ihana koira se on! (riippuu tietenkin mistä tykkää) :)

    • Adsu

      Mistäs teille pentu tulossa? Itsellenikin tulossa samoihin aikoihin. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe