Katsoin neloselta tulleen dokumentin yli inhimillisen sietorajan.
Mielestäni kipua pystyy hallitsemaan.
Itselläni sattui reilu vuosi sitten työtapaturma. Sormenpää meni aivan murskaksi, luu poikki kokonaan. Pystyin kuitenkin hallitsemaan kipua niin ettei sormeen juuri sattunut koko parantumisen aikana.
Mitä mieltä olette siitä, pystyykö ihminen hallitsemaan kipua, niin ettei kipua tunne?
Itse olen oppinut hallitsemaan kipua.
Kivun hallinta
16
593
Vastaukset
- Minna
Uskon kyllä siihen, että kipua pystyy itse jollain tapaa hallitsemaan. Olen kärsinyt kolmoishermosärystä yli 2 vuotta ja olen kipupolin vakioasiakas. Juteltuani koko aika muuttuvista oireistani lääkärini kanssa hän totesi, että kipua pystyy ihminen itse hallitsemaan, mutta se vaatii harjoittelua. Olenkin huomannut tämän myös omalla kohdallani. Lääkärin mukaan se on jokin psykologinen juttu, ihmisen suojautumiskeino kipua vastaan taistellessa. Ja täytyy muistaa se, että ihmisillä on eriasteinen kipukynnyskin. Tuohon en kyllä pysty vastaamaan, että voiko kipua hallita niin, ettei enää tunne kipua. Minä en ainakaan moiseen pysty vaikka tahtoisin.
- lena
totta se on kaikki eivät pysty siihen.Pitää olla mentaalisesti vahva .
Olen itse synnyttänyt lapseni ilman mitään "huumeita" ja mielstänise on sujunut hyvin, itselläni hyvä olo jälkeenpäin ja lapseni eivät oikeestaan koskaan ole kipeitä .
kannatta miettiä minkälaisen ensikohtaamisen lapsillensa antaa...lääkehorroksen vai tervettä elämää....pienestä se on kiinni:)- synnyttänyt
jaa että "mentaalisesti vahva".
Onkos mielessäsi käväissyt että naiset ovat
erikokoisia....leveälanteisen ison naisen on helpompi synnyttää kuin pienen, ahdaslanteisen ?
Miten on, arvelet siis synnytyksessä käytettyjen kivunlievitysten aiheuttavan lapsille myöhemmin elämässä sairastelua???
Oh, mitä kanssasiskojen syyllistämistä... - lena
synnyttänyt kirjoitti:
jaa että "mentaalisesti vahva".
Onkos mielessäsi käväissyt että naiset ovat
erikokoisia....leveälanteisen ison naisen on helpompi synnyttää kuin pienen, ahdaslanteisen ?
Miten on, arvelet siis synnytyksessä käytettyjen kivunlievitysten aiheuttavan lapsille myöhemmin elämässä sairastelua???
Oh, mitä kanssasiskojen syyllistämistä...me ollaan erilaisia ja erikokoisi niin kuin kirjoitit.Ei ollut tarkoitus syyllistää ketään, mun mielstä tää synnyttäminen tämän päivän yhteiskunnassa on mennyt överix, hössötetään ja ihmiset luulee ettei pärjää ilman lääkkeitä, toisaalta se on meille etu myös tänä päivänä, mutta tämä on mun mielipide ja tiedän että tämä kivunsietäminen on treenattava juttu, ja psykkeestä se on kiinni.
- kivut
Minä en saanut synnytyksessä mitään kipulääkettä. Poltot alkoivat yhden aikaan yöllä ja lähdin sairaalaan vasta aamupäivällä. Aiemmin olisin mennyt mutta soittaessani sairaalaan, he käskivät vain odottelemaan. Mikäpä siinä ajattelin, ja odottelin sitä milloin alkaa veri lentämään ja tuntuu kuin kuolema tulisi, joita tarinoita olin kuullut koko raskauteni ajan tuttavilta. (syy hyssyttelyyn ja odotteluun selvisi, kun jouduin ruuhkan vuoksi synnyttämään ihan muualla, kuin synnytyshuoneessa)
Lopulta sairaalaan nelinkontin raahautuessani oli synnytys jo niin pitkällä, ettei mitään lääkettä voitu enää antaa.
Kipu oli helvetillistä mutta pakkohan se oli kestää. En kuitenkaan pidä itseäni mitenkään vahvaluontoisena, varsinkaan kun synnytys on yksi normaaleimmista kivun aiheuttajista. Ja kun nykyään on kipulääkitys keksitty, miksei sitä voisi käyttää?
Seuraavalla kerralla kyllä haluan kivunlievitystä ja tungen itseni sairaalaan vaikka väkisin, heti kun siltä alkaa tuntumaan. - myös....
kivut kirjoitti:
Minä en saanut synnytyksessä mitään kipulääkettä. Poltot alkoivat yhden aikaan yöllä ja lähdin sairaalaan vasta aamupäivällä. Aiemmin olisin mennyt mutta soittaessani sairaalaan, he käskivät vain odottelemaan. Mikäpä siinä ajattelin, ja odottelin sitä milloin alkaa veri lentämään ja tuntuu kuin kuolema tulisi, joita tarinoita olin kuullut koko raskauteni ajan tuttavilta. (syy hyssyttelyyn ja odotteluun selvisi, kun jouduin ruuhkan vuoksi synnyttämään ihan muualla, kuin synnytyshuoneessa)
Lopulta sairaalaan nelinkontin raahautuessani oli synnytys jo niin pitkällä, ettei mitään lääkettä voitu enää antaa.
Kipu oli helvetillistä mutta pakkohan se oli kestää. En kuitenkaan pidä itseäni mitenkään vahvaluontoisena, varsinkaan kun synnytys on yksi normaaleimmista kivun aiheuttajista. Ja kun nykyään on kipulääkitys keksitty, miksei sitä voisi käyttää?
Seuraavalla kerralla kyllä haluan kivunlievitystä ja tungen itseni sairaalaan vaikka väkisin, heti kun siltä alkaa tuntumaan....että jokainen normaalikokoisen lapsen synnyttävä kykenee siihen ilman kivunlievitystä jos kivunlievitystä ei ole saatavilla. Tieto kivun loppumisesta jossakin vaiheessa auttaa kestämään, puhumattakaan valvotuista turvallisista oloista.
Kivunsietokyky olisi tarpeellista ja todellista yllättävissä tilanteissa, kuten raajan murskautuminen kolarissa tms., jossa ihminen ei lamaantuisi kivusta vaan tuskistaan välittämättä kykenisi toimimaan järkevästi ja näin toimimalla pelastaisi kenties henkensä. - synnyttänyt
myös.... kirjoitti:
...että jokainen normaalikokoisen lapsen synnyttävä kykenee siihen ilman kivunlievitystä jos kivunlievitystä ei ole saatavilla. Tieto kivun loppumisesta jossakin vaiheessa auttaa kestämään, puhumattakaan valvotuista turvallisista oloista.
Kivunsietokyky olisi tarpeellista ja todellista yllättävissä tilanteissa, kuten raajan murskautuminen kolarissa tms., jossa ihminen ei lamaantuisi kivusta vaan tuskistaan välittämättä kykenisi toimimaan järkevästi ja näin toimimalla pelastaisi kenties henkensä...tottakai PYSTYY synnyttämään, mutta on vaikea ymmärtää sitä väitettä joka ketjun alussa ilmeni, että lasten myöhempi sairastelukin
johtuisi siitä, että synnytyksessä käytettiin
kipua lievittävää lääkettä.
"lapseni eivät ole myöskään sairastaneet"
Synnytin minäkin ilman kipulääkettä koska sitä olisi ollut myöhäistä antaa, mutta ei siitä mielestäni mitään ylimääräistä KUNNIAA kellekään kuulu, ennemminkin siinä oli vain turhaa kärsimistä:) - lena
synnyttänyt kirjoitti:
..tottakai PYSTYY synnyttämään, mutta on vaikea ymmärtää sitä väitettä joka ketjun alussa ilmeni, että lasten myöhempi sairastelukin
Synnytin minäkin ilman kipulääkettä koska sitä olisi ollut myöhäistä antaa, mutta ei siitä mielestäni mitään ylimääräistä KUNNIAA kellekään kuulu, ennemminkin siinä oli vain turhaa kärsimistä:)olekaan puhunut...lapsen syntyminen kuuluu normaaliin elämänkaarteeseen..ja sillä sipuli.
Oleet ilmeisiesti sellainen ihminen joka vääntää kaiken mitä luet , käsität sen sinulle osoitettuna kritiikkinä!opettele "keskustelemaan objektiivisesti! - synnyttänyt
lena kirjoitti:
olekaan puhunut...lapsen syntyminen kuuluu normaaliin elämänkaarteeseen..ja sillä sipuli.
Oleet ilmeisiesti sellainen ihminen joka vääntää kaiken mitä luet , käsität sen sinulle osoitettuna kritiikkinä!opettele "keskustelemaan objektiivisesti!..en väittänytkään Sinun maininneen kunniasta, vaan kysyn (yhä) miten lastesi sairastamattomuus liittyy siihen , että synnytit ilman kipulääkkeitä?
Kaikki me luemme rajallisesti, omista "ikkunoistamme" ja tunteistamme käsin, ystävä hyvä. - synnyttänyt
synnyttänyt kirjoitti:
..en väittänytkään Sinun maininneen kunniasta, vaan kysyn (yhä) miten lastesi sairastamattomuus liittyy siihen , että synnytit ilman kipulääkkeitä?
Kaikki me luemme rajallisesti, omista "ikkunoistamme" ja tunteistamme käsin, ystävä hyvä.keskustelun aikana minä en ole määrittellyt sinua ihmisenä enkä opettanut keskustelemaan...
sen sijaan sinulla itselläsi oli tarve ojentaa
"olet ilmeisesti sellainen ihminen..."
Hyvään keskusteluun kuuluu mielestäni se, ettei
"opeteta" eikä määritellä toisia ihmisinä.
Kuinka sen voisikaan tehdä, näin pinnallisen tuttavuuden perusteella? - sankariäiti
synnyttänyt kirjoitti:
..tottakai PYSTYY synnyttämään, mutta on vaikea ymmärtää sitä väitettä joka ketjun alussa ilmeni, että lasten myöhempi sairastelukin
Synnytin minäkin ilman kipulääkettä koska sitä olisi ollut myöhäistä antaa, mutta ei siitä mielestäni mitään ylimääräistä KUNNIAA kellekään kuulu, ennemminkin siinä oli vain turhaa kärsimistä:)Joka Hoitaa synnytyksensä luomuna. Se oli hänelle itselleen iso asia, muttei kerännyt odottamaansa huomiota tuttavapiirissä, jossa sitä pidettiin ihan normaalina. Vuosituhansia on synnytykset hoidettu ilman puudutuksia.
Koska tähäm maailman aikaan synnytyksessä on ihan normaalia ja järkeenkäypää käyttää kipulääkkeitä, on Lena joutunut perustelemaan valintaansa kaikkein "pyhimpään" vedoten, eli väittämällä sen olevan parasta lapsen terveydelle. Väite, jolla ei tietojeni mukaan ole mitään lääketieteellistä totuuspohjaa.
"koin ne kauheat tuskat, jotta lapseni saisi parhaimmat lähtökohdat. Samasta syystä kuorin rusinat jne... Koska olen hyvä äiti, parempi kuin muut." - lena
sankariäiti kirjoitti:
Joka Hoitaa synnytyksensä luomuna. Se oli hänelle itselleen iso asia, muttei kerännyt odottamaansa huomiota tuttavapiirissä, jossa sitä pidettiin ihan normaalina. Vuosituhansia on synnytykset hoidettu ilman puudutuksia.
Koska tähäm maailman aikaan synnytyksessä on ihan normaalia ja järkeenkäypää käyttää kipulääkkeitä, on Lena joutunut perustelemaan valintaansa kaikkein "pyhimpään" vedoten, eli väittämällä sen olevan parasta lapsen terveydelle. Väite, jolla ei tietojeni mukaan ole mitään lääketieteellistä totuuspohjaa.
"koin ne kauheat tuskat, jotta lapseni saisi parhaimmat lähtökohdat. Samasta syystä kuorin rusinat jne... Koska olen hyvä äiti, parempi kuin muut."mä en oo mikään teräs äiti olen ihminen ja ihminen tekee hyviä/huonoja päätöksiä, tarkoitukseni ei ollut niinkuin täällä väitetty mitään kunniaa saada tai mitää huomiota synnyttämisestä.
Tarkoitus oli kuten alun perin tämä keskustelu lähti, kivun hallinnosta, ja satuin esim. käyttämään s.
MInulle ei ole niin heikko itseluottamus että nettipalstalta hakisin turvaa ja rohkaisuu:)
naisethan kuvittelee koko elämän olevan kilpailua toisen naisen kanssa, säälittävää...
ja kaikilla oikeus omaan mielipiteiseen , ja minä uskon(se on minun mielipide) että esim. synnytksessä lapsi voi sillä hetkellä paremmin ilman lääkkeitä!
Ja se ei johdu siitä että onko hyvä äiti vai ei, mutta....hyvää päivän jatkoa teille vain:) - synnyttänyt
lena kirjoitti:
mä en oo mikään teräs äiti olen ihminen ja ihminen tekee hyviä/huonoja päätöksiä, tarkoitukseni ei ollut niinkuin täällä väitetty mitään kunniaa saada tai mitää huomiota synnyttämisestä.
Tarkoitus oli kuten alun perin tämä keskustelu lähti, kivun hallinnosta, ja satuin esim. käyttämään s.
MInulle ei ole niin heikko itseluottamus että nettipalstalta hakisin turvaa ja rohkaisuu:)
naisethan kuvittelee koko elämän olevan kilpailua toisen naisen kanssa, säälittävää...
ja kaikilla oikeus omaan mielipiteiseen , ja minä uskon(se on minun mielipide) että esim. synnytksessä lapsi voi sillä hetkellä paremmin ilman lääkkeitä!
Ja se ei johdu siitä että onko hyvä äiti vai ei, mutta....hyvää päivän jatkoa teille vain:)..onpahan Sullakin senverran normaali "itsetunto" että et saattanut pidättäytyä vastaamasta...
olisko sulla samat inhimilliset heikkoudet kuin meillä muillakin säälittävillä, sittenkin?
Voi, olis ollut tosi kiva kuulla nyt vihdoinkin se, mihin perustui arviosi että lapset on terveempiä jatkossakin jos synnyttää ilman kipulääkkeitä?
Huomaathan, etten ole ainut joka tätä kysyy...
vastaa meille?. - lenan puolesta
synnyttänyt kirjoitti:
..onpahan Sullakin senverran normaali "itsetunto" että et saattanut pidättäytyä vastaamasta...
olisko sulla samat inhimilliset heikkoudet kuin meillä muillakin säälittävillä, sittenkin?
Voi, olis ollut tosi kiva kuulla nyt vihdoinkin se, mihin perustui arviosi että lapset on terveempiä jatkossakin jos synnyttää ilman kipulääkkeitä?
Huomaathan, etten ole ainut joka tätä kysyy...
vastaa meille?.Lena on käsityksensä saanut tutkimuksesta, joka on tosin monessa tutkimuksessa sen jälkeen kumottu. Ei tutkijatkaan mitään yli-ihmisä ole, vaan tekevät virheitä, joita tiedon karttuessa sitten korjataan. Näihin tutkimuksiin vedoten voi sitten tehdä itsestään paremman ihmisen...
Lenalle: Tarkoitukseni ei ole provosoida, mutta itse kirjoitit mm. mentaalisesta vahvuudesta ja viimeisessä viestissä viittasit ihmiseen, joka tekee hyviä tai huonoja päätöksiä. Itse ainakin tulkitsin tämän lauseesi niin, että synnytyksessä tekemäsi päätös olla ottamatta kipua lieventää lääkitystä, oli tällainen "hyvä päätös". Ne jotka kivunlievitystä käyttävät tekevät siis huonon päätöksen? Juuri tuollaisella lauseella osoitat olevasi parempi kuin moni muu?
Alunperinhän kysymys oli, kuten itsekin tuolla jossain mainitsit ja kehotit pysymään asiassa, kivun hallinnasta. Minulle ei vain missään kohtaa tullut selväksi tunsitko kipua synnytyksessä vai et? Jos et, se oli alkuperäisen keskustelunaloittajan tarkoittamaa kivun hallintaa, muutoin pelkkää kivun sietämistä. - Tapsa K
normaali kivunlievitys ei aiheuta "horrosta". Katsos.
Synnytyskipua voidaan lievittää myös monilla muilla keinoilla kuin lääkkeillä.
Mm. akupunktiota käytetään menestyksellisesti.
Toki saat vaikka minkälaisen turrutuksen kun menet synnyttämään yksityisklinikalle ja pussissa riittää euroja. - Tapsa K
lenan puolesta kirjoitti:
Lena on käsityksensä saanut tutkimuksesta, joka on tosin monessa tutkimuksessa sen jälkeen kumottu. Ei tutkijatkaan mitään yli-ihmisä ole, vaan tekevät virheitä, joita tiedon karttuessa sitten korjataan. Näihin tutkimuksiin vedoten voi sitten tehdä itsestään paremman ihmisen...
Lenalle: Tarkoitukseni ei ole provosoida, mutta itse kirjoitit mm. mentaalisesta vahvuudesta ja viimeisessä viestissä viittasit ihmiseen, joka tekee hyviä tai huonoja päätöksiä. Itse ainakin tulkitsin tämän lauseesi niin, että synnytyksessä tekemäsi päätös olla ottamatta kipua lieventää lääkitystä, oli tällainen "hyvä päätös". Ne jotka kivunlievitystä käyttävät tekevät siis huonon päätöksen? Juuri tuollaisella lauseella osoitat olevasi parempi kuin moni muu?
Alunperinhän kysymys oli, kuten itsekin tuolla jossain mainitsit ja kehotit pysymään asiassa, kivun hallinnasta. Minulle ei vain missään kohtaa tullut selväksi tunsitko kipua synnytyksessä vai et? Jos et, se oli alkuperäisen keskustelunaloittajan tarkoittamaa kivun hallintaa, muutoin pelkkää kivun sietämistä.päässyt synnyttämään, mutta olen hoitanut vaaditut 10 synnytystä, sekä ollut mukana kahdessa oman lapsen syntymässä.
On teillä tytöt mielenkiintoinen keskustelu!!
Normaalisti, jos synnytyksessä kipua lievitetään, niin se on pp. tai jp. puudutus.
Nuppiin meneviä kipulääkityksiä vältetään, koska se hankaloittaa synnytystä.
Kipua oppii kyllä hallitsemaan ja oikealla valmentautumisella sitä voi lievittää tai vaikka poistaa kokonaan.
Nuorena opiskelijana olin huolissani hoitaessani em. 10:tä synnystä, koska yhtenä synnyttäjänä oli englantilainen pariskunta, joka ei halunnut mitään "medikaalisia toimenpiteitä" (huom: Tapereen Keskussairaalassa).
Itse asiassa he olivat etukäteen ilmoittaneet, milloin he tulevat ja miten synnytys menee. He tulivat lapsiveden mentyä ja vaimo odotteli kylkiasennossa kohdunsuun aukeamista täysin rentona jutelleen miehensä kanssa.
Kun kohdunsuu oli tarpeeksi auki, vaimo ilmoitti, että nyt lapsi tulee.
Ja hups!!
Lapsi oli siinä täysin vaivattomasti ja kivuttomasti. Muutaman tunnin kuluttua he lähtivät kotiin kestettyään "sairaalan pakolliset välttämättömät rutiinit".
Siihen aikaan ei synnytysosastolta poistuttu koskaan alle 3:n vuorokauden.
Että oman näkemäni mukaan kivun hallinta on täysin mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793