Kaasari turbon imupuolelle?

ii89

Saako toemimmaan tollee et laettoo kuasarin turbon imupuolelle?

13

6395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu tarkotuksesta

      Ootko kuulut suihkumoottorista? Laita imupuolelle mieluummin ruiskusuutin ja vaikka ihan hehkutulppa heti turbon perään.

      • oikeaan paikkaan

        Eiku kaasari turbon eteen, mutta hukkaportti pitää korvata dumpilla, johon asennetaan myös hehkutulppa haitallisten hiilivetypäästöjen ehkäisemiseksi.


    • En vittuile

      Mutta minne sen muuten laittaisit.

    • -seurailija-

      Tarkemmin sanottuna onnistuu, jos tekee ohituskanavan ja systeemin ahtimen ohitukseen.
      Jos tätä täytyy kysyä, niin varmasti ei tule onnistumaan.

      • LO-Tech

        Kyllä kaasarin voi laittaa ennen turboa, ja toimivasti.
        Eikä tarvitse olla "painekaasari".
        Googlesta löytyy.
        Ensimmäissä turboautoissa tätä toimintaperiaatetta käytettiin.


      • -seurailija-
        LO-Tech kirjoitti:

        Kyllä kaasarin voi laittaa ennen turboa, ja toimivasti.
        Eikä tarvitse olla "painekaasari".
        Googlesta löytyy.
        Ensimmäissä turboautoissa tätä toimintaperiaatetta käytettiin.

        Jos olisit joskus nähnyt niitä 80-luvun alun kaasariturboja muutenkin kuin päältä otetuista kuvista, niin tietäisit että niissä oli hiukan erikoinen imusarja ohituskanavineen ja venttiileineen, joissain jopa ahtimen pesätkin samaa valua.

        Ongelma on se että kuristusläppä on kaasarissa ja silloin kun läppä ei ole täysin auki, alipaine imaisisi ahtimesta öljyt koneeseen, joten ilman on kuljettava ahtimen ohi kun painetta ei tarvita.


      • riippuu tarkotuksesta
        -seurailija- kirjoitti:

        Jos olisit joskus nähnyt niitä 80-luvun alun kaasariturboja muutenkin kuin päältä otetuista kuvista, niin tietäisit että niissä oli hiukan erikoinen imusarja ohituskanavineen ja venttiileineen, joissain jopa ahtimen pesätkin samaa valua.

        Ongelma on se että kuristusläppä on kaasarissa ja silloin kun läppä ei ole täysin auki, alipaine imaisisi ahtimesta öljyt koneeseen, joten ilman on kuljettava ahtimen ohi kun painetta ei tarvita.

        virityksen sais ottaan kierroksia, niin mä kyllä haluaisin nähdä että mitä tapahtuu ku ilma-bensaseos paineistetaan kuumassa kymmeniä tuhansia kierroksia minuutissa pyörivässä turbossa ja ängetään (ahdetaan) sylinteriin (jossei mosahda ennen)...
        Mutta jos sä pelkäät kaasarin paineistamista niin laita joku halpa yksinkertanen ruisku. Tai tee itte se paineistaminen, jos sä löydät ohjeet tommosen virityksen tekoon mistä ei ole hyötyä niin saat sitten kuuklattua ohjeet kaasarin paineistamiseenkin. Kyllä niitä pystyy ittekin tekeen ja on tehty.


      • sinä

        ...kertonut tuota GM:n insinöörille 60-luvun alussa!

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe/01engine.jpg

        Huom. Auto on todellakin tehtaan tuotantolinjalta!



        Turbon imupuolelle kaasarin asentaminen on ollut myös todella suosittua harrastelijoitten keskuudessa Jenkeissä. Muistaakseni ongelmia tulee, jos aikoo asentaa välijäähdyttimen, polttoaineseos tiivistyy silloin intercoolerin seinille. Tämäkin tieto saattaa olla vain urbaani legenda?



        Lapset kinaa, vaikka tietoa ei ole.


      • -seurailija-
        sinä kirjoitti:

        ...kertonut tuota GM:n insinöörille 60-luvun alussa!

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe/01engine.jpg

        Huom. Auto on todellakin tehtaan tuotantolinjalta!



        Turbon imupuolelle kaasarin asentaminen on ollut myös todella suosittua harrastelijoitten keskuudessa Jenkeissä. Muistaakseni ongelmia tulee, jos aikoo asentaa välijäähdyttimen, polttoaineseos tiivistyy silloin intercoolerin seinille. Tämäkin tieto saattaa olla vain urbaani legenda?



        Lapset kinaa, vaikka tietoa ei ole.

        Olisit laittanut koko raadon kuvan

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe

        Eipä ole tuolla mallinimikkeellä Corvairia tehtaalta lähtenyt, vielä vähemmän ahdettuna.

        Tee-se-itse-ropelihatut on tehneet paljonkin noita kaasariviritelmiä, mutta tehdastekoisina ei kohdalle ole sattunut kuin pari japanilaismerkkiä joissa kaasari on ennen ahdinta ja niissä oli juuri tuo em ohitussysteemi.

        No minun tietoni on ilmeisen puutteellista ja asiantuntijana toki mainitset joitain myynnissä olleita autmalleja, joissa oli kaasutin turbon imupuolella, ja kernaasti vielä edes yhden hyvän syyn, miksi kukaan viitsisi paineistaa kaasutinta jos se kerran toimii ongelmitta imupuolellakin. ?

        Ps.
        Kuka valmisti -64 tuon kokoisia ahtimia, BB tuo ei ainakaan ole.


      • kuuklaaja
        sinä kirjoitti:

        ...kertonut tuota GM:n insinöörille 60-luvun alussa!

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe/01engine.jpg

        Huom. Auto on todellakin tehtaan tuotantolinjalta!



        Turbon imupuolelle kaasarin asentaminen on ollut myös todella suosittua harrastelijoitten keskuudessa Jenkeissä. Muistaakseni ongelmia tulee, jos aikoo asentaa välijäähdyttimen, polttoaineseos tiivistyy silloin intercoolerin seinille. Tämäkin tieto saattaa olla vain urbaani legenda?



        Lapset kinaa, vaikka tietoa ei ole.

        olen tod näk sinua vanhempi, jopa täysi-ikäinen. Kyllä mäkin näistä juttua olen kuullut ja tietysti aloittajan kysymykseen tämä on vastaus. Mutta minkähän ihmeen takia turbot jäänyt auton moottoreihin nykypäivään asti jopa kasvana trendinä, mutta yhtään ei ole toteutettu noin? Jos aloittaja alkaa tuollasta väsään, niin ku epäilys aloittajan aikeista heräsi, kuinkahan mahtaa pelata? Miksei voi tehdä "normaali"tavalla kuten svedut ja sakemannit ovat hyväksi todenneet? Pilkun viilausta tietysti tämmönen, ja kyllä ameriikan ihmemaassa noira pelle pelottomia riittää, se kertoo enemmän teistä jos haluatte niitä pitää esikuvananne...


    • tehnyt

      ja toimi loistavasti, ja parasta on se ettet tosiaan tarvitse painesitettua kaasaria eikä ongelmia tule vaikka pakopesä hohtaa tulipunaisena, kokeiltu on. viive saattaa olla aavistuksen pidempi kuin normaalilla turbo moottorilla.

      • ekamatti66

        Noita imuturboja tuli aikanaan tehtyä kun jotain 1000mk turboauto vetoja tuli lyötyä. toki moinen toimii ja moitteettomasti. IHI ahtimissa imupuolen siipeä vasten NS. hiilitiiviste. ihan kuin vesipumpussa, estää öljyn kulkemisen keskirungosta imupuolelle. monet omatekoset turbo viritelmät sauhuttaa, ja suurin syy on puutteellinen huohotus. paluuöljyt häiriintyvät ja ahtimet tirskuttaa öljyä kaikkialle. mittatikut lentää kun ohivuodot kasvaa ahtojen myötä jne..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      131
      3970
    2. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      20
      3558
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      17
      3407
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3357
    5. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      61
      3254
    6. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      49
      3061
    7. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2925
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      80
      2769
    9. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2677
    10. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2387
    Aihe