Kaasari turbon imupuolelle?

ii89

Saako toemimmaan tollee et laettoo kuasarin turbon imupuolelle?

13

6286

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu tarkotuksesta

      Ootko kuulut suihkumoottorista? Laita imupuolelle mieluummin ruiskusuutin ja vaikka ihan hehkutulppa heti turbon perään.

      • oikeaan paikkaan

        Eiku kaasari turbon eteen, mutta hukkaportti pitää korvata dumpilla, johon asennetaan myös hehkutulppa haitallisten hiilivetypäästöjen ehkäisemiseksi.


    • En vittuile

      Mutta minne sen muuten laittaisit.

    • -seurailija-

      Tarkemmin sanottuna onnistuu, jos tekee ohituskanavan ja systeemin ahtimen ohitukseen.
      Jos tätä täytyy kysyä, niin varmasti ei tule onnistumaan.

      • LO-Tech

        Kyllä kaasarin voi laittaa ennen turboa, ja toimivasti.
        Eikä tarvitse olla "painekaasari".
        Googlesta löytyy.
        Ensimmäissä turboautoissa tätä toimintaperiaatetta käytettiin.


      • -seurailija-
        LO-Tech kirjoitti:

        Kyllä kaasarin voi laittaa ennen turboa, ja toimivasti.
        Eikä tarvitse olla "painekaasari".
        Googlesta löytyy.
        Ensimmäissä turboautoissa tätä toimintaperiaatetta käytettiin.

        Jos olisit joskus nähnyt niitä 80-luvun alun kaasariturboja muutenkin kuin päältä otetuista kuvista, niin tietäisit että niissä oli hiukan erikoinen imusarja ohituskanavineen ja venttiileineen, joissain jopa ahtimen pesätkin samaa valua.

        Ongelma on se että kuristusläppä on kaasarissa ja silloin kun läppä ei ole täysin auki, alipaine imaisisi ahtimesta öljyt koneeseen, joten ilman on kuljettava ahtimen ohi kun painetta ei tarvita.


      • riippuu tarkotuksesta
        -seurailija- kirjoitti:

        Jos olisit joskus nähnyt niitä 80-luvun alun kaasariturboja muutenkin kuin päältä otetuista kuvista, niin tietäisit että niissä oli hiukan erikoinen imusarja ohituskanavineen ja venttiileineen, joissain jopa ahtimen pesätkin samaa valua.

        Ongelma on se että kuristusläppä on kaasarissa ja silloin kun läppä ei ole täysin auki, alipaine imaisisi ahtimesta öljyt koneeseen, joten ilman on kuljettava ahtimen ohi kun painetta ei tarvita.

        virityksen sais ottaan kierroksia, niin mä kyllä haluaisin nähdä että mitä tapahtuu ku ilma-bensaseos paineistetaan kuumassa kymmeniä tuhansia kierroksia minuutissa pyörivässä turbossa ja ängetään (ahdetaan) sylinteriin (jossei mosahda ennen)...
        Mutta jos sä pelkäät kaasarin paineistamista niin laita joku halpa yksinkertanen ruisku. Tai tee itte se paineistaminen, jos sä löydät ohjeet tommosen virityksen tekoon mistä ei ole hyötyä niin saat sitten kuuklattua ohjeet kaasarin paineistamiseenkin. Kyllä niitä pystyy ittekin tekeen ja on tehty.


      • sinä

        ...kertonut tuota GM:n insinöörille 60-luvun alussa!

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe/01engine.jpg

        Huom. Auto on todellakin tehtaan tuotantolinjalta!



        Turbon imupuolelle kaasarin asentaminen on ollut myös todella suosittua harrastelijoitten keskuudessa Jenkeissä. Muistaakseni ongelmia tulee, jos aikoo asentaa välijäähdyttimen, polttoaineseos tiivistyy silloin intercoolerin seinille. Tämäkin tieto saattaa olla vain urbaani legenda?



        Lapset kinaa, vaikka tietoa ei ole.


      • -seurailija-
        sinä kirjoitti:

        ...kertonut tuota GM:n insinöörille 60-luvun alussa!

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe/01engine.jpg

        Huom. Auto on todellakin tehtaan tuotantolinjalta!



        Turbon imupuolelle kaasarin asentaminen on ollut myös todella suosittua harrastelijoitten keskuudessa Jenkeissä. Muistaakseni ongelmia tulee, jos aikoo asentaa välijäähdyttimen, polttoaineseos tiivistyy silloin intercoolerin seinille. Tämäkin tieto saattaa olla vain urbaani legenda?



        Lapset kinaa, vaikka tietoa ei ole.

        Olisit laittanut koko raadon kuvan

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe

        Eipä ole tuolla mallinimikkeellä Corvairia tehtaalta lähtenyt, vielä vähemmän ahdettuna.

        Tee-se-itse-ropelihatut on tehneet paljonkin noita kaasariviritelmiä, mutta tehdastekoisina ei kohdalle ole sattunut kuin pari japanilaismerkkiä joissa kaasari on ennen ahdinta ja niissä oli juuri tuo em ohitussysteemi.

        No minun tietoni on ilmeisen puutteellista ja asiantuntijana toki mainitset joitain myynnissä olleita autmalleja, joissa oli kaasutin turbon imupuolella, ja kernaasti vielä edes yhden hyvän syyn, miksi kukaan viitsisi paineistaa kaasutinta jos se kerran toimii ongelmitta imupuolellakin. ?

        Ps.
        Kuka valmisti -64 tuon kokoisia ahtimia, BB tuo ei ainakaan ole.


      • kuuklaaja
        sinä kirjoitti:

        ...kertonut tuota GM:n insinöörille 60-luvun alussa!

        http://www.stenchcroft.com/1964.Chevrolet.Corvair.Monza.Spyder.Club.Coupe/01engine.jpg

        Huom. Auto on todellakin tehtaan tuotantolinjalta!



        Turbon imupuolelle kaasarin asentaminen on ollut myös todella suosittua harrastelijoitten keskuudessa Jenkeissä. Muistaakseni ongelmia tulee, jos aikoo asentaa välijäähdyttimen, polttoaineseos tiivistyy silloin intercoolerin seinille. Tämäkin tieto saattaa olla vain urbaani legenda?



        Lapset kinaa, vaikka tietoa ei ole.

        olen tod näk sinua vanhempi, jopa täysi-ikäinen. Kyllä mäkin näistä juttua olen kuullut ja tietysti aloittajan kysymykseen tämä on vastaus. Mutta minkähän ihmeen takia turbot jäänyt auton moottoreihin nykypäivään asti jopa kasvana trendinä, mutta yhtään ei ole toteutettu noin? Jos aloittaja alkaa tuollasta väsään, niin ku epäilys aloittajan aikeista heräsi, kuinkahan mahtaa pelata? Miksei voi tehdä "normaali"tavalla kuten svedut ja sakemannit ovat hyväksi todenneet? Pilkun viilausta tietysti tämmönen, ja kyllä ameriikan ihmemaassa noira pelle pelottomia riittää, se kertoo enemmän teistä jos haluatte niitä pitää esikuvananne...


    • tehnyt

      ja toimi loistavasti, ja parasta on se ettet tosiaan tarvitse painesitettua kaasaria eikä ongelmia tule vaikka pakopesä hohtaa tulipunaisena, kokeiltu on. viive saattaa olla aavistuksen pidempi kuin normaalilla turbo moottorilla.

      • ekamatti66

        Noita imuturboja tuli aikanaan tehtyä kun jotain 1000mk turboauto vetoja tuli lyötyä. toki moinen toimii ja moitteettomasti. IHI ahtimissa imupuolen siipeä vasten NS. hiilitiiviste. ihan kuin vesipumpussa, estää öljyn kulkemisen keskirungosta imupuolelle. monet omatekoset turbo viritelmät sauhuttaa, ja suurin syy on puutteellinen huohotus. paluuöljyt häiriintyvät ja ahtimet tirskuttaa öljyä kaikkialle. mittatikut lentää kun ohivuodot kasvaa ahtojen myötä jne..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1313
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      986
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      781
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe