Lentokoneiden turvavyöt

loma edessä

Lomamatka on edessä ja hieman hirvittää, mahtuuko lentokoneen turvavyö kiinni. (Olen keskivartalolihava ja painoa n. 130 kg.) Käsittääkseni lentokoneiden turvavöiden pituus saatta vaihdella runsaastikin konetyypistä riippuen. Esim. Finnairin koneista kotimaanlennolla käytettävän Embraer koneen turvavyö ei aivan mahtunut kiinni... Puolestaan MD-11 koneen vyö meni ihan hyvin kiinni. Seuraava matka olisi tarkoitus tehdä Airbussilla Eurooppaan. Osaako kukaan sanoa, minkä pituinen on Airbussin turvavyö? Onko se esim. pitempi vai lyhyempi kuin Embraerin tai MD-11 turvavyö?

Tietysti aina voi pyytää turvavyön jatkopalaa, mutta se on vaan jotenkin niin noloa. Jos saisin tietää turvavyön pituuden, niin voisin ainakin henkisesti valmistautua "nolouteen" ennen matkaa...

49

18013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttöön...

      Valmistaudu vaan suosiolla sen jatkopalan käyttöönottoon. Noilla kiloilla minkään lentokoneen vyöt eivät tule sinulle riittämään.

      • Voipi mahtuakin

        Tämä viesti on vallan loistava esimerkki siitä, mikä tätä palstaa tuhoaa.

        Eli täysin asialliseen kysymykseen on pakko vastata vittuilevasti ihmisten, joilla kertakaikkiaan EI OLE asiasta mitään TIETOA!!

        Herää todellakin kysymys: onko elämäsi niin surkeaa ja köyhää että ainoa ilosi on pyöriä lihavien palstoilla ja vastailla kysymyksiin, joiden aihepiirit eivät koske mitenkään omaa elämääsi, ja joihin sinulla kertakaikkiaan EI VOI OLLA minkäänlaisia luotettavia vastauksia?

        Olet varsin säälittävä tapaus.


      • vittuillut..
        Voipi mahtuakin kirjoitti:

        Tämä viesti on vallan loistava esimerkki siitä, mikä tätä palstaa tuhoaa.

        Eli täysin asialliseen kysymykseen on pakko vastata vittuilevasti ihmisten, joilla kertakaikkiaan EI OLE asiasta mitään TIETOA!!

        Herää todellakin kysymys: onko elämäsi niin surkeaa ja köyhää että ainoa ilosi on pyöriä lihavien palstoilla ja vastailla kysymyksiin, joiden aihepiirit eivät koske mitenkään omaa elämääsi, ja joihin sinulla kertakaikkiaan EI VOI OLLA minkäänlaisia luotettavia vastauksia?

        Olet varsin säälittävä tapaus.

        En tosiaankaan vittuillut. Asia nyt vain on noin. Itse olen 100-kiloinen ja paljon lentänyt. Se on nippanappa, että saan vyön kiinni ilman jatkoa. 130-kiloinen tarvitsee se varmasti. Kokemusta nimittäin on.


      • Voipi mahtuakin
        vittuillut.. kirjoitti:

        En tosiaankaan vittuillut. Asia nyt vain on noin. Itse olen 100-kiloinen ja paljon lentänyt. Se on nippanappa, että saan vyön kiinni ilman jatkoa. 130-kiloinen tarvitsee se varmasti. Kokemusta nimittäin on.

        No entä sitten minun kokemukseni? Kuten sanoin alempana, en ole koskaan (174 cm/137 kg) tarvinnut jatkopalaa. En Embraer-koneissa, en Airbus-koneissa, en mannerten välisillä lennoilla.

        Miten sinun "kokemuksesi" (joka perustuu arvaukseen, koska itse ET OLE TÄMÄN KOKOINEN) on muka parempaa kuin minun kokemukseni, joka perustuu TIETOON?


      • Voipi mahtuakin
        vittuillut.. kirjoitti:

        En tosiaankaan vittuillut. Asia nyt vain on noin. Itse olen 100-kiloinen ja paljon lentänyt. Se on nippanappa, että saan vyön kiinni ilman jatkoa. 130-kiloinen tarvitsee se varmasti. Kokemusta nimittäin on.

        Lisäksi sinulla näyttää olevan luetun ymmärtäminen aika hakusessa.

        Kun viestin aloittaja on juuri päässyt sanomasta: "Puolestaan MD-11 koneen vyö meni ihan hyvin kiinni." niin sinun kommenttisi on "Se on nippanappa, että saan vyön kiinni ilman jatkoa. 130-kiloinen tarvitsee se varmasti. Kokemusta nimittäin on."

        Kun kerran 130-kiloinen tuon jatko-osan tarvitsee "varmasti" sinun mukaasi, niin alkuperäinen kirjoittaja lienee sitten kuvitellut tuon, että ei sellaista tarvinnut MD-11 -koneessa?

        Ja minä olen varmasti kuvitellut, että en ole sellaista koskaan tarvinnut, en yhdelläkään yli 100 Keski-Euroopan lennostani, en USA:n lennolla, en missään.

        Koska sinä olet 100-kiloinen ja tiedät meidän yli 130-kiloisten asiat paremmin kuin me itse.


      • Ihmettelija
        vittuillut.. kirjoitti:

        En tosiaankaan vittuillut. Asia nyt vain on noin. Itse olen 100-kiloinen ja paljon lentänyt. Se on nippanappa, että saan vyön kiinni ilman jatkoa. 130-kiloinen tarvitsee se varmasti. Kokemusta nimittäin on.

        koneilla olette oikein lentaneet?
        Mina painan 160kg, lennan saannollisesti Euroopan sisalla 6-10 kertaa vuodessa, pari kertaa vuodessa Afrikkaan, eri kokoisilla koneilla.
        Tata olen tehnyt jo 30 vuoden ajan eika koskaan ole kaynyt niin ettei vyo ole mennyt kiinni. Pienimmissa koneissa se on ollut just nippa-nappa, mutta jatkopalaa ei ole viela tarvittu.


      • Itse hoikka-
        Ihmettelija kirjoitti:

        koneilla olette oikein lentaneet?
        Mina painan 160kg, lennan saannollisesti Euroopan sisalla 6-10 kertaa vuodessa, pari kertaa vuodessa Afrikkaan, eri kokoisilla koneilla.
        Tata olen tehnyt jo 30 vuoden ajan eika koskaan ole kaynyt niin ettei vyo ole mennyt kiinni. Pienimmissa koneissa se on ollut just nippa-nappa, mutta jatkopalaa ei ole viela tarvittu.

        Kilot pelkästään ei kerro vielä sitä millainen on ruumiinrakenne ja esim kuinka paljon massaa on kertynyt juuri siihen alavatsalle johon istuinvyö tulee.

        Vähän turhaa siis väitellä juupas-eipäs siitä, riittääkö tietyn painoiselle ihmiselle tietyn mittainen vyö, kun se massa voi jakaantua niin kovin eri tavoin ihmisestä riippuen.

        Sen sijaan tuohon "onko koneessa x pidempi vai lyhyempi vyö kuin koneessa y tai z" voisi joku kertoa sen objektiivisen totuuden jos sattuu tietämään, niin saisi alkuperäinenkin jotain hyötyä irti näistä vastauksista.


      • senttimetrit
        Itse hoikka- kirjoitti:

        Kilot pelkästään ei kerro vielä sitä millainen on ruumiinrakenne ja esim kuinka paljon massaa on kertynyt juuri siihen alavatsalle johon istuinvyö tulee.

        Vähän turhaa siis väitellä juupas-eipäs siitä, riittääkö tietyn painoiselle ihmiselle tietyn mittainen vyö, kun se massa voi jakaantua niin kovin eri tavoin ihmisestä riippuen.

        Sen sijaan tuohon "onko koneessa x pidempi vai lyhyempi vyö kuin koneessa y tai z" voisi joku kertoa sen objektiivisen totuuden jos sattuu tietämään, niin saisi alkuperäinenkin jotain hyötyä irti näistä vastauksista.

        Tämä oli järkevin vastaus koko viestiketjussa.


      • Anonyymi
        Ihmettelija kirjoitti:

        koneilla olette oikein lentaneet?
        Mina painan 160kg, lennan saannollisesti Euroopan sisalla 6-10 kertaa vuodessa, pari kertaa vuodessa Afrikkaan, eri kokoisilla koneilla.
        Tata olen tehnyt jo 30 vuoden ajan eika koskaan ole kaynyt niin ettei vyo ole mennyt kiinni. Pienimmissa koneissa se on ollut just nippa-nappa, mutta jatkopalaa ei ole viela tarvittu.

        Mikå sinun ympärysmitta on ? Itse puntaroin tarviiko jatkopalaa. Finnairilta ei saa tietoa vöiden pituudesta….


    • Voipi mahtuakin

      Riippuu myös siitä minkä pituinen olet, niin osaisin arvioida. Itse olen 174 cm pitkä ja enimmilläni 137 kg. Tosin paino suht. tasaisesti jakautunut ympäri, vatsa toki pönköllään.

      Airbus-koneissa en ole koskaan joutunut pyytämään jatkopalaa. Vyö on mennyt kiinni ja pari senttiä on jäänyt tilaa.

      Viime jouluna lensin ekaa kertaa Embraer-koneella, ja siellä oli ensimmäistä kertaa siinä ja siinä, meneekö vyö kiinni ilman jatkopalaa. Kyllä se meni, mutta oli se milleistä kiinni. Se vyö on jotenkin vielä typerästi niin, että se solki on siellä vasemmalla varsin alhaalla, eikä keskellä edessä kuten normaalisti. Eli siitä ei oikein saa otetta.

      Mutta siis: jos Embraer-koneen vyö ei aivan mahtunut kiinni, niin Airbus-koneen vyö voi mennä. Koska itselläni Embraer-koneen vyö meni kiinni juuri ja juuri, ja Airbus-koneissa ei ole ollut mitään ongelmia.

    • kyghtfdd

      olet ostanut itsellesi kaksi paikkaa...koska tasan tarkkaan et vyöry vieressä istuvan penkille ja vie siitä puolia..

      • kyghtfdd

        olet hankkimassa itsellesi omaa elämää...koska tasan tarkkaan sellaisen tarvitset


      • MissPiggy2

        Vyön lisäkappaleenkin voi vielä pyytää, mutta se tarjoilupöytä on ihan mahdoton. Kukahan älypää ne muuten on keksinyt? Kiva yrittää isoa mahaa vetää sisään ja kauhoa soppaa suuhun!

        Miksi se pöytä ei voisi aueta kuten busseissa, hieman ylempää. Olen muuten laittanut asiasta viestiä Finskille.
        Ja, jos on lihavilla vaikeuksia istua noilla turistilennoilla, niin on sama asia pitkäjalkaisilla.


      • sasaaaaas
        kyghtfdd kirjoitti:

        olet hankkimassa itsellesi omaa elämää...koska tasan tarkkaan sellaisen tarvitset

        laitoit ihan saman nimimerkin kuin meitsillä...Mut hei,oma elämä löytyy. Ja mukavakin.

        Mut totuus on että siinä vaiheessa kun ihmiset joutuvat ottamaan lisäpalan lentokoneen turvavyöhön niin silloin ruho menee myös vieressä istuvien penkeille. Ajattele vähän..siinä vieressä sitten istutaan kasassa...veri ei kierrä...


        Jos olen ostanut itselleni koko istuimen matkan ajaksi niin myös istun siinä. Jos viereen tunkee pahasti obiisi ihminen niin vaadin että hän pysyy omalla istuimellaan. Nuf said.


    • pulska

      Minulla myös edessä lento ensi viikolla ja samaa tässä pähkäilen, että tarviiko jatkopalaa vai ei. Embraerissa ei minullakaan mene vyö kiinni, mutta missään muussa koneessa ei ole vielä tullut samaa ongelmaa. Pari kuukautta sitten lensin Airbusilla (A319 tai A320) ja silloin siihen jäi vielä ehkä sentti varaa ja vaikka ei olisi jäänyt niin luulen, että sen vyön olisi saanut helpommin vaikka riuhdottua kiinni kuin Embraerissa. Nyt on kuitenkin varmaan painoa tullut edelleen lisää, valitettavasti, ja koneetkin taas eri tyyppisiä (mm. MD-90), joten jännittää saa. En silloin Embraerissa edes kehdannut pyytää jatkopalaa vaan koitin olla niin kuin ei mitään.

      • pulska

        Sitä piti vielä kysyä, että jos sitä jatkopalaa nyt tulee tarvitsemaan niin missä vaiheessa ja miten se kaikkein helpoiten hoituisi? Olen aika paljon lentänyt, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään sellaista pyytävän. Ilmeisesti se pitää sitten viedä itse takaisin henkilökunnalle lennon jälkeen? Voi kun rupeaa hävettämään jo etukäteen. Onneksi tällä kertaa ei sentään ole työkaveria vierustoverina.


      • Voipi..
        pulska kirjoitti:

        Sitä piti vielä kysyä, että jos sitä jatkopalaa nyt tulee tarvitsemaan niin missä vaiheessa ja miten se kaikkein helpoiten hoituisi? Olen aika paljon lentänyt, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään sellaista pyytävän. Ilmeisesti se pitää sitten viedä itse takaisin henkilökunnalle lennon jälkeen? Voi kun rupeaa hävettämään jo etukäteen. Onneksi tällä kertaa ei sentään ole työkaveria vierustoverina.

        Kuten sanottu, en ole jatkopalaa itse koskaan tarvinnut, mutta olen muutaman kerran nähnyt jonkun tarvitsevan. Toisella kerralla henkilö istui penkissä ja pyysi sitä ohimenevältä lentoemännältä. Toista en nähnyt missä vaiheessa se tapahtui, mutta lennon saavuttua määränpäähän ja poistuessamme koneesta huomasin että eräällä penkillä tuollainen jatko oli. Eli sen saa kyllä ihan jättää siihen istuinvyöhön kiinni, ja käyvät ottamassa sen myöhemmin talteen.

        Olettaisin, että jos etukäteen tietää, että vyö ei tule menemään kiinni (esim. Embraerissa) niin sitä jatkopalaa voi pyytää jo kun on tulossa koneeseen ja lentoemännät ovat siinä ovella vastassa.

        Mutta jos konetyyppi on uusi, ja haluaa ensin koittaa, mahtuuko vyö kiinni, niin ei kai auta kuin sitten siinä vaiheessa kun on jo istumassa.

        Minullekin tuo Embraerin vyö oli ikävä yllätys, kun koskaan muuten ei ole ollut ongelmia.


      • rohkeesti vaan
        Voipi.. kirjoitti:

        Kuten sanottu, en ole jatkopalaa itse koskaan tarvinnut, mutta olen muutaman kerran nähnyt jonkun tarvitsevan. Toisella kerralla henkilö istui penkissä ja pyysi sitä ohimenevältä lentoemännältä. Toista en nähnyt missä vaiheessa se tapahtui, mutta lennon saavuttua määränpäähän ja poistuessamme koneesta huomasin että eräällä penkillä tuollainen jatko oli. Eli sen saa kyllä ihan jättää siihen istuinvyöhön kiinni, ja käyvät ottamassa sen myöhemmin talteen.

        Olettaisin, että jos etukäteen tietää, että vyö ei tule menemään kiinni (esim. Embraerissa) niin sitä jatkopalaa voi pyytää jo kun on tulossa koneeseen ja lentoemännät ovat siinä ovella vastassa.

        Mutta jos konetyyppi on uusi, ja haluaa ensin koittaa, mahtuuko vyö kiinni, niin ei kai auta kuin sitten siinä vaiheessa kun on jo istumassa.

        Minullekin tuo Embraerin vyö oli ikävä yllätys, kun koskaan muuten ei ole ollut ongelmia.

        Pyydä vaan reilusti jatkopala, kyllä ne emot tuo sen huomamatta eikä kailottele pitkin käytävää. Olen nimittäin myös sattunut näkemään parikin kertaa kun matkustaja ihan hiljaa pyysi jatkopalaa ja lentoemäntä toi sen ja samalla käsissään oli jotakin muitakin tavaroita ettei edes se jatkopala näkynyt kun viereisessä penkissä istuvalle. Kumpikin tapaus istui vieressä käytävän toisella puolella, siis eri kertoja ja taisi olla eri konetyyppikin (toinen oli varmasti Boeing 757). Ja sitten sen jatkopalan sai jättää siihen penkille, ei sitä itse tarvitse palautella. Toinen harmi voi olla se että pöytä ei mahdu auki, ainakaan tällä herasmiehellä ei mahtunut kun vatsa oli sen verran iso. Rouvashenkilöllä oli myös vatsaa ja lisäksi rinnat sen verran isot että ne olis ollut tarjottimella. Mutta jos ei ole tolkuttoman pitkä lento niin voihan sitä vaan sanoa että kiitos ei, et välitä ateriasta.


      • pulska
        rohkeesti vaan kirjoitti:

        Pyydä vaan reilusti jatkopala, kyllä ne emot tuo sen huomamatta eikä kailottele pitkin käytävää. Olen nimittäin myös sattunut näkemään parikin kertaa kun matkustaja ihan hiljaa pyysi jatkopalaa ja lentoemäntä toi sen ja samalla käsissään oli jotakin muitakin tavaroita ettei edes se jatkopala näkynyt kun viereisessä penkissä istuvalle. Kumpikin tapaus istui vieressä käytävän toisella puolella, siis eri kertoja ja taisi olla eri konetyyppikin (toinen oli varmasti Boeing 757). Ja sitten sen jatkopalan sai jättää siihen penkille, ei sitä itse tarvitse palautella. Toinen harmi voi olla se että pöytä ei mahdu auki, ainakaan tällä herasmiehellä ei mahtunut kun vatsa oli sen verran iso. Rouvashenkilöllä oli myös vatsaa ja lisäksi rinnat sen verran isot että ne olis ollut tarjottimella. Mutta jos ei ole tolkuttoman pitkä lento niin voihan sitä vaan sanoa että kiitos ei, et välitä ateriasta.

        Ehkä se sitten pitää vaan uskaltaa mikäli vyö ei mene ja pahaa pelkään ettei mene. Pöydän kanssa en usko olevan ongelmia kun painoa lähinnä takapuoleen ja reisiin kasautunut.


    • sanna*

      Embraerissa on tosiaan surkeat vyöt, ei mennyt kiinni mitoilla 172 cm ja 130 kg, lisäksi ne on tosi typerässä paikassa siellä sivulla. Lensin juuri Hampuriin, eikä vyö mennyt kiinni.... pidin käsiä vyön päällä, eli mulla ei ollut ollenkaan vyötä, kun en jatkopalaa pyytänyt.... vaikka isännälle se tuotiin, koska piti sylivauvaamme sylissä....

    • menköön!

      Kyllä valitettavasti kuulostaa siltä, että saatat todennäköisesti tarvita sen jatkopalan. Varaudu siis suosiolla vain kysymään sitä. Tiedän sen sikäli, että itse jouduin samaan tilanteeseen 126-kiloisena. "Masulihavuudesta" ei niinkään ole kyse vaan peppu- ja reisi.. ja silti jouduin.. :)

      Mutta: positiivista on se, että yhä useampi tarvitsee sitä jatkopalaa. Eivät lentokoneet ole mitään tilaihmeitä, suhteellisen normaalikokoinenkin niissä on joskus helisemässä. Eli EI ole mikään häpeä tai noloilun aihe pyytää sitä palaa! Lentoemot kohtaavat saman tilanteen vähintään kerran joka lennolla - oikeasti! Eivät he edes viiden minuutin kuluttua MUISTA, että "tuo tuolla pyysi jatkopalaa.."

      Koeta ottaa asia huumorilla tai sitten ihan asialinjalla vaan. Joku on harteikas, jollakin on masua, toisella on pitkät koivet joiden kanssa on tuskaa istua koneessa. Me olemme erilaisia, me ihmiset.

    • EN KELJUILE SINULLE

      Kuules nyt 130kg on jo valtava paino ja sinulla varmasti on paha olla ja todellinen terveysriski,sen tiedät itsekkin.
      Keskivatsassa oleva rasva on vaarallista sisäelimille ja rasittaa niitä todella paljon,puhun kokemuksesta.
      Minä olen painanut yli 140 kg ja aluksi minua loukkasi kun läheiseni sanoivat suoraan että olet todella lihava ja sinun on saatava paino pois samoin lääkäri.
      Lihavalle ihmiselle on myös asioita joskus sanottava suoraan,ei niitä voi hyssytellä.
      Minuakin tavallaan suojeltiin liian pitkään.pelättiin että suuttuisin tai masentuisin vielä enemmän,mutta sekin on väärin.
      Jos kilot ovat tulleet syämällä ja juomalla ei liikuntaa on ne myös pois saatava.
      Tein valtavan työn,itkin alussa kävelylenkillä kuolasin herkkujen perään.
      Nyt reilun vuoden urakan jälkeen painan n90 kg ja siinäkin on 20kg liikaa.
      Katsoin muutamaa kuvaa ja olen valtava n 60vuotiaan näköinen ja ikää minulla on vasta 34v.
      Jumppaaminen on joka päiväistä jos aion kiinteytyä.
      En halua sinua loukata missään nimessä vaan kannustaa elämän muutokseen.
      Ja lentokoneeseen en mennyt mistään hinnasta,olin kerran ja sain halveksivia katseita joka puolelta.
      Tämä ei tarkoita sitä että sinä et voisi lentää.mutta miettipä millaisen elämän saisit kun laihduttaisit.

      • pulska

        Kiitokset täysin asiaankuulumattomusta vuodatuksesta. Ei olekaan vielä tullut mieleen, että pitäisi laihduttaa. Kas kun tuo rutka ylipaino ei nyt kuitenkaan ensi viikon lentoihin mennessä mihinkään katoa, vaikka kuinka yrittäisi. Katsotaan sitten myöhemmin joskus uudelleen....


      • Lisämaksu läskeistä

        Yksi ihminen puhuu asiaa laihduttamisesta, ja muut kuittaavat sen heti ilkeänpuhumisena. Seuraavan kerran lentokoneessa matkustaessani vaadin että voin kuljettaa mukanani 70 kg matkatavaraa ilman lisähintaa, koska saman verran painoa voi näköjään kulkea pelkästään läskinä matkustajapaikalla.

        Miksi hävettää pyytää turvavyölle lisäkappaletta? Jokainenhan tietää ettei 130-kiloinen noin vain mahdu normaalin ihmisen puitteisiin. Taitaa olla se häpeä siinä omassa olemuksessa ylipäätään. Ja se on jo ihan toinen juttu.


    • miten kävi

      Joko matka on tehty ja miten kävi, menikö vyö kiinni vai näkikö kaikki koneessa kun pyysit jatkopalaa?

      • loma takana

        Lentokoneiden turvavöitä käsittelevästä keskustelusta on kulunut jo tovi, mutta ajattelinpas kuitenkin vielä vastata.

        Matka meni oikein hyvin ja Airbussin turvavyön kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia! Turvavyö meni hyvin kiinni ja vyötä jäi jopa reilusti yli.

        Mukavia lentomatkoja kaikille! :)


      • lennolla
        loma takana kirjoitti:

        Lentokoneiden turvavöitä käsittelevästä keskustelusta on kulunut jo tovi, mutta ajattelinpas kuitenkin vielä vastata.

        Matka meni oikein hyvin ja Airbussin turvavyön kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia! Turvavyö meni hyvin kiinni ja vyötä jäi jopa reilusti yli.

        Mukavia lentomatkoja kaikille! :)

        Mieheni istuinpaikkaa jouduttiin muuttamaan koneessa.Muistaakseni siivenlähellä oli enemmän tilaa 130 kg.ja 196 cm.kokoiselle kaverille.Asialle naurettin makeasti jälkeenpäin.Hyvää palvelua.


      • vaan kaikille
        loma takana kirjoitti:

        Lentokoneiden turvavöitä käsittelevästä keskustelusta on kulunut jo tovi, mutta ajattelinpas kuitenkin vielä vastata.

        Matka meni oikein hyvin ja Airbussin turvavyön kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia! Turvavyö meni hyvin kiinni ja vyötä jäi jopa reilusti yli.

        Mukavia lentomatkoja kaikille! :)

        Nyt sitten voi hyvällä omalla tunnolla syödä enemmän kun turvavyökin mahtui kiinni..Kiesus, näitä juttuja täällä..


      • näin.
        vaan kaikille kirjoitti:

        Nyt sitten voi hyvällä omalla tunnolla syödä enemmän kun turvavyökin mahtui kiinni..Kiesus, näitä juttuja täällä..

        Voi sitä ihanaa onnen tunnetta,kun voi taas ahtaa mahaansa kaikki möhjöt.


      • vähän
        vaan kaikille kirjoitti:

        Nyt sitten voi hyvällä omalla tunnolla syödä enemmän kun turvavyökin mahtui kiinni..Kiesus, näitä juttuja täällä..

        sellainen tunne,että olisi saanut LUVAN taas mässyttää mahansa turvoksiin.


    • kokemuksia...

      Itse törmäsin keväällä tilanteeseen, jossa Embraer-koneen turvavyö ei mennyt ilman jatkopalaa kiinni. Kokemus oli itselleni hyvin nöyryyttävä, sillä kuva omasta vartalosta oli ehtinyt vääristyä siihen pisteeseen, että omaa lihavuutta ei kunnolla tajunnut. Koska tiesin matkustavani kesällä enemmän, ryhdyin pikadieetille, joka ei tietenkään ole mikään pysyvä ratkaisu ylipaino-ongelmaan mutta joka kuitenkin auttoi minua mahtumaan koneeseen nyt kesällä.

      Joku taisikin mainita jo, että Embraer-koneen turvavyöt ainakin tuntuvat kovin lyhyiltä - tiedä sitten onko syynä pelkästään vyönsoljen outo paikka reiden vieressä. Joka tapauksessa muutaman tuuman kutistumisen seurauksena mahduin varsin hyvin niin Boeing 747- kuin 757 -koneiden vöihin. Myöskään Airbusin vyön kanssa ei ollut mitään ongelmia. Käytän tällä hetkellä 46 tuuman farkkuja, ja epäilen, että pari-kolme tuumaa jäi vielä vöihin ylimääräistä (tosin 757-koneessa jouduin vaihtamaan paikkaa, jolloin vyöhön ei jäänyt juuri lainkaan ylimääräistä - todistus siitä, että myös koneen sisällä vöiden pituudet voivat vaihdella).

      Toisin sanottuna jos haluaa olla aivan satavarma, että ei joudu turvautumaan turvavyön lisäkappaleeseen, kannattaa pyrkiä 45-46 tuuman vyötäröön (n. 114 - 117 cm) . Pari tuumaa lisää voi vielä toimia, mutta 50 tuumaa (n. 127 cm) taitaa olla jo auttamatta liikaa (näin siis omalla vartalotyypilläni).

      Jos vyö ei kuitenkaan riitä, on vyön lisäkappale aina saatavilla. Lentohenkilökunta on erittäin ystävällistä ja huomaavaista, ja niin oman kokemukseni perusteella kuin sivusta seuranneenakin voin vakuuttaa, että lisäkappale tuodaan matkustajalle huomaavaisesti ja huomaamattomasti.

    • anu05

      ja siihen sinun täytynee valitett. mennä; kokemusta on :-)) Kun menet koneeseen niin pyydä heti ovelta jatkopalaa; emo tuo sen sinulle huomaamattomasti. Niin minun täytyy valitettavasti tehdä myös. TSEMPPIÄ, tartu asiaan... kyllä se ylipaino näkyy meissä :-D

    • ahdasta

      Mikä ongelma on pyytää se jatkovyö? Jos kuitenkin kaikki huomaa että on tiukkaa mahtua penkkiin eikä pöytä mahdu avautumaan niin siinä samassa rytäkässä se jatkovyökin menee.

    • Luc

      Niitä muita matkustajia ei paljoa matkan jälkeen näe. Se jos tarvii jatkopalan näkyy jokatapauksessa päällepäin että se nyt ihan itsestään selvyys että jotkut sen tarvii. Toisilla on muksuja mukana jotka huutaa, ei niiden vanhempien sitä tarvi hävetä. Muksut=huuto on itsestäänselvyys. Isompi ihminen ja jatkopala samaten. Nörtti ja energiajuoma jne. Muilla matkustajilla on siellä omiakin ongelmia, ei niitä kiinnosta. Jos menee ajoissa kentälle, ekojen joukossa koneeseen, niin heti ovella voi pyytää sitä jatkopalaa.
      Mietin vain miten moni jättää vyön yksinkertaisesti auki.

    • Läskit pois

      Eihän lihavan pidäkkään saada tarjoilupöytää siihen eteen. Lihava on jo syönyt ne ruuat ja nyt on aika katsoa kun muut syö. Jos lihava jatkaa syömistä niin henkihän iinä voi lähteä eikä sitten tarvii enää lentää ollenkaan. Ekaks läskit pois ja sitten asta lomamatkalle. Ei lihava voi lomailla kun työt on vielä tekemättä, eli läskit pois ekaks ja vasta sitten lomalle.hyi hyi lihavat!

      • bulldoggi1

        Jaa, jaa läskit pois näkyvistä... koneesta, lomalta, elämästä, nauttimasta, maailmasta... ja aivan, se onnistuu parhaiten, kun he vain yksinkertaisesti lopettavat syömisen...
        entäs sitten fasistiset arvostelijat, milloinkas heidän työnsä on tehty ja heidät voisi päästää lomalle...


    • ...

      Olen matkustanut lentsikassa vissiin kaksi kertaa, mutta eikös ne turvavyöt pidä pitää kiinni vain noustessa ja laskeutuessa? Jos laittaisi jonkin korsetin, jonka höllentää sitten veskissä matkan ajaksi? Jatkopalan voisi pyytää varmuuden vuoksi jo vähän etukäteen, vaikkei siinä mitään häpeämistä olekaan. Oikeastaan standardijatkopaloja pitäisi myydä kaupassa edes lentokentällä, mutta niiden laatua pitäisi sitten tietysti valvoa. Yksi keino on, jonka olen huomannut busseissa toimivan, että laskee istuimen selkänojaa taaksepäin kiinnityksen ajaksi. Silloin vatsalihat asettuvat paremmin ja vyö luiskahtaa kiinni.

      • LiinaLeena

        On helppo vastata 'laihduta', kun ei kykene vastaamaan siihen mitä kysytään, siis lentokoneiden turvavöiden riittävyydestä, mikä oli siis se aihe - ei tarjoilupöydän käyttömahdollisuus, ei istuimen alueelle mahtuminen, eikä se laihduttaminenkaan.

        Ratkaisevaa ei ole asiakkaan kilomäärä, vaan ruumiinrakenne! Esim. se että asiakas mahtuu omalle penkkiosuudelleen ei todellakaan takaa/kerro yhtään mitään turvavyön riittävyydestä, jos asiakkaalle on kertynyt senttejä vatsaan, nimenomaan turvavyön kohdalle.

        Lentokoneyhtiöt, ei se voi olla noin vaikeata - ottakaa oppia autonrakentajista, heillä näkyy olevan homma hanskassa! Todella kummallista, että eletään 2000-lukua eivätkä kaikki lentokoneyhtiöt ole onnistuneet rakentamaan kaikille asiakkailleen sopivia turvavöitä! Kuinkahan se autoteollisuus on moiseen saavutukseen yltänyt?!


      • ding dong
        LiinaLeena kirjoitti:

        On helppo vastata 'laihduta', kun ei kykene vastaamaan siihen mitä kysytään, siis lentokoneiden turvavöiden riittävyydestä, mikä oli siis se aihe - ei tarjoilupöydän käyttömahdollisuus, ei istuimen alueelle mahtuminen, eikä se laihduttaminenkaan.

        Ratkaisevaa ei ole asiakkaan kilomäärä, vaan ruumiinrakenne! Esim. se että asiakas mahtuu omalle penkkiosuudelleen ei todellakaan takaa/kerro yhtään mitään turvavyön riittävyydestä, jos asiakkaalle on kertynyt senttejä vatsaan, nimenomaan turvavyön kohdalle.

        Lentokoneyhtiöt, ei se voi olla noin vaikeata - ottakaa oppia autonrakentajista, heillä näkyy olevan homma hanskassa! Todella kummallista, että eletään 2000-lukua eivätkä kaikki lentokoneyhtiöt ole onnistuneet rakentamaan kaikille asiakkailleen sopivia turvavöitä! Kuinkahan se autoteollisuus on moiseen saavutukseen yltänyt?!

        Entäs jos on pitkä lentomatka, miten meinaatte vessa-asiat hoitaa? Yritätte tunkeutua vessaan vai onko vaipat vaihtoehto?


      • Hyi yök ja hyi
        ding dong kirjoitti:

        Entäs jos on pitkä lentomatka, miten meinaatte vessa-asiat hoitaa? Yritätte tunkeutua vessaan vai onko vaipat vaihtoehto?

        Kerran istuin TOSILÄSKIN vieressä eli minulle jäi puoli penkkiä tilaa hänen viedessään vähintään sen puolitoista. Tyypin paino täytyi olla lähemmäs 200 kg.

        Lento kesti seitsemän tuntia ja oli tietysti yhtä kärsimystä minulle. En nimittäin itsekään ole mikään pienikokoinen, mutta suht normaali nainen nyt kuitenkin.

        Jossain vaiheessa tajusin, kun äijä vähän pidätti hengitystään ja kuului sihinää sillä tavoin kuin pissatessa kuuluu, sitten sellainen helpotuksen ähkäisy perään. Koska housut eivät kastuneet vaan pullottiavat vain tämän jälkeen epäilyttävästi, niin vaippahan siellä tietysti oli.

        Arvatkaa vain kuvottiko?


    • Enuskallasuositella
    • njmp,

      140cm vyötärö ja hyvin sai kiinni normi vyön finnairin koneessa.

    • Mokona

      Ja tässä uunituoretta tietoa.
      Lensimme ensin AirBerlinillä ja takaisin Finnairilla mutta molemmat koneet olivat Airbusseja.
      Itse olen todella vatsakas ja käytän 44" farkkuja.
      Mahan kohdalta ympäryysmittani on yli 150cm ja normaali lentokoneen vyö ylsi helposti. Jäi vielä 15cm vyössä säätövaraakin.
      Täytyy sanoa että jos on paljon isompi kuin minä niin ei siihen penklkiin enää mahdu istumaan ellei ota väli-käsinojaa ylös. Eli sanoisin näin että läskeillä kuten minä tulee ennemmin eteen se ettei perse mahdu penkkiin, kuin se ettei vyö riitä.
      Matkaan mars! :D
      Tosin Embraerista ei ole kokemusta mutta taitaa kaikki euroopan lennot olla Airbusseilla nykyään.

    • mistäerotjohtuvat

      Mulla on vyötärölläkin tosiaan ylimääräistä mutta vielä paljon enemmän lantiolla ja pehvassa. Mulla vaihtelee. Osassa lentokoneita saan helposti vyön kiinni, osassa ihan juuuuuuri ja juuri kun oikein taistelen ja osassa vyö ei mene mitenkään kiinni. Minua onkin ihmetyttänyt miksi vyöt ovat täysin erimittaisia eri lentokoneissa???? Mihin tämä perustuu? Esim. nyt viime lennolla vyö oli aivan käsittämättömän lyhyt, katsoin sitä hämmästyneenä, koska ei kyllä saa olla yhtään tippaa ylipainoa jos meinaa siihen mahtua.

    • Hkjfvdn

      Onko tietoa airbuss A321 tiloista ja turvavyöstä.....ollaan lähdössä ja pelottaa. Oon kyllä mahtunu näihin pienempiin koneisiin, kotimaan lennoilla yms

      • Vatsakas.Karhu

        ai pelottaa.. No ensimmäiseksi pelko pois. Marssit koneeseen ja sitten vaikka viskipaukku. Kyllä se siitä.

        Onko täällä lihavia miehiä ?? Lihavaa miestä treenikaveriksi yns?


    • Anonyymi

      Onko lentokoneissa jo painoon perustuva hinnoittelurakenne? Joskus oli puhetta että ylipainoisen pitäisi ostaa kaksi paikkaa, jos vyöryy toisen tointille.

      Matkatavara saa painaa 15 - 20 kiloa, ja ylimääräisestä menee lisähinta. Sen sijaan 50-kiloisella henkilöllä ja 150-kiloisella henkilöllä lippu ei voi mitenkään maksaa saman verran. Normaalipainoinen maksaa ylipainoisen lisäkerosiinin kulutuksen. Kummallinen epäsuhta, että lihava toisi rahtipainona jopa 100 kiloa ylipainoa ja sen mukaiset lisämaksut.

      Missä menee ihmisarvon, vapauden ja markkinatalouden rajat? MItä perustuslaki saa lihavuuden ja lentoyhtiön välisestä hinnoittelusta? Joskus on tapahtunut lento-onnettomuuksia sen vuoksi, koska matkustajien ja heidän tavaroidensa paino on laskettu väärin. Kone ei ole päässyt ilmaan. Ilmeisesti lentoyhtiöille keskiveroihminen painaa 75 kiloa + tavarat 15 kiloa.

      • Anonyymi

        Jos Paino-Pontsot ry (keskipaino 125 kg) lähtee matkalle isona ryhmänä (100, heidän pitää lakisääteisesti ilmoittaa lentoyhtiölle, että nyt on mukaan tulossa tosi iso määrä massaa!

        Jos kone pakataan väärin tai lasketaan väärillä painoilla, konetta ei saada turvallisesti ilmaan. Siivekkeet, solakot ja lähtönopeus on pontsoille väärin laskettu: sadan pontson ryhmä tuo koneeseen peräti viiden tonnin lisäapainon! Kapteenin on asia huomioitava.


      • Anonyymi

        Lentoyhtiö ei voi perustuslain mukaan syrjiä lihavia ja periä heiltä eri hintaa. Eri hinta eri painoisille olisi syrjintää. Matkatavaraa voi käsitellä painon mukaan, ei ihmistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2334
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      355
      2052
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe