Kyseessä renault laguna -00. Autoon vaihdettiin tuulettimenhihna, jolla ajoin vajaa 20 km. Myös jakopään hihna vaihdettu n. kuukausi sitten. No, auto jätti mut tien päälle ja ja hinattiin se läheiselle korjaamolle, missä myös molemmat hihnat on vaihdettu. Autossa ilmeni kuulemma seuraavanlainen vika. Hihnapyörän laakerit kuluneet ja moniurahihna luiskahtanut pois paikoiltaan.( ei ollut katki, rispaantunut reunoiltaan) Rikkonut koko koneen, jolloin moottori tai kansi vaihtoon..voiko tuulettajanhihna rikkoa koko koneen???
kenen syy???
9
4937
Vastaukset
- refflex
..juttu.
tuskin jakohihna pyörittää tuulettajahihnans kans.. - antti-asentaja
ei moniurahihna aiheuta minkäänlaista vauriota koneelle. hammashihna on varmaan se mikä on luiskahtanut pois paikoiltaan. kenen syy? menikö hammashihnan vaihdon yhteydessä myös kaikki hihnapyörät (kiristin, vesipumppu, joutopyörät) vaihtoon? jos meni, niin sitten korjaus pitäisi mennä varaosatakuuseen, mikäli on kyseessä aito korjaamo, eikä mitään naapuri-jussin navettapaja.
voi konetta rikkoa mutta välillisesti voi aiheuttaa vaikka mitä. Kyseistä moottoria erityisesti tuntematta luulisin että ko. hihna pyörittää laturia ja vesipumppua ja on siinä kiristinrulla jonka laakerointi on pettänyt.
Jos ajoa on jatkettu hihnan irtoamisen jälkeen voi siitä aiheutua moottorivaurioita joiden laatu täytyy tarkemmin selvittää. Toisaalta kyseisen kiristimen kunto olisi pitänyt huomata hihnaa vaihtaessa. Ei tämä nyt satavarmaa ole että syy olisi yksin käyttäjässäkään mutta aika vääntöhän tuosta voi tulla!- jos soj
jos moniurahihna menee poikki ja kiilautuu jonkun hihnapyörän ja jakopään muovisuojan väliin ja painaa muovin rikki ja muovipalat jakohihnan väliin. olen nähnyt moottorin mistä laturin laakeri mennyt jumiin ja hajottanut koko koneen
- hoomoilanen
jos soj kirjoitti:
jos moniurahihna menee poikki ja kiilautuu jonkun hihnapyörän ja jakopään muovisuojan väliin ja painaa muovin rikki ja muovipalat jakohihnan väliin. olen nähnyt moottorin mistä laturin laakeri mennyt jumiin ja hajottanut koko koneen
jos se laturinhihna menee sinne jakopään kopan väliin ja tuhoaa sitä kautta jakohihnan. Semmottisen vaurion olen nähny, ja syyllinen ol se kiristinpyörä, joka olt tullu tiänsä päähän. Tai sitten hihna laitettu väärälle uralle asennetaessa...
- Minä vaan
hoomoilanen kirjoitti:
jos se laturinhihna menee sinne jakopään kopan väliin ja tuhoaa sitä kautta jakohihnan. Semmottisen vaurion olen nähny, ja syyllinen ol se kiristinpyörä, joka olt tullu tiänsä päähän. Tai sitten hihna laitettu väärälle uralle asennetaessa...
tämän merkin/mallin omistajille. Laturin hihnapyörän/kytkimen rikkoutuessa se aiheuttaa moniurahihnan siirtymisen sivuun. Tällöin hihna rispaantuu sivustaan ja repaleet pääsevät jakohihnan väliiin. Ja seuraus on tiedossa. Olen kyllä sitä mieltä, että asiansa osaava korjaamo olisi tarkastanut moniurahihnaa vaihtaessaan hihnapyörän ja kiristinpyörän kunnon ja uusinut tarvittavat osat. Tällöin moottorin rikkoutuminen olisi vältetty! Tästä asiasta on keskustelupalstoilla paljon asiaa, joten kaikki kyseisien mallin omistajat huomioikaa asia!
- Mekaanikko
Minä vaan kirjoitti:
tämän merkin/mallin omistajille. Laturin hihnapyörän/kytkimen rikkoutuessa se aiheuttaa moniurahihnan siirtymisen sivuun. Tällöin hihna rispaantuu sivustaan ja repaleet pääsevät jakohihnan väliiin. Ja seuraus on tiedossa. Olen kyllä sitä mieltä, että asiansa osaava korjaamo olisi tarkastanut moniurahihnaa vaihtaessaan hihnapyörän ja kiristinpyörän kunnon ja uusinut tarvittavat osat. Tällöin moottorin rikkoutuminen olisi vältetty! Tästä asiasta on keskustelupalstoilla paljon asiaa, joten kaikki kyseisien mallin omistajat huomioikaa asia!
Jos kyseessä on rellun 16-venttiilikone,niin seuraukset on just edellä kuvatun kaltaisia.Todennäköisesti tässä on asennettu apulaitehihna väärin.Eli niin,että se ei kulje samaa linjaa joka rullalla...silloin se repeää reunasta,ja suikaleet tunkeutuu kampiakselin hammashihnapyörän ja jakohihnan väliin.Ja venttiiliremontti on tiedossa...
- sammuttaa
eikä ajaa niin kauan kun se eteenpäin kulkee, jos väität ettei mitään ääntä kuulunut tai muita oireita, on parempi ettet enää jatkossa aja autoa.
- terv.ei mekaanikko
Eipä ole tuota autopuolta tullut käytyä, ja enpä ajatellut että uusi hihna heti katkeaa, ääntä kuului juu ja auto sammahti saman tien, niin mitäpä siinä teet?? Joten voin rauhassa jatkossakin ajella autoa ja jättää niiden huollon "ammattilaisten" käsiin. Kiitos muille hyvistä kommenteista taidanpa ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741