Homealtistuneet, kestättekö hajuja ?

Homealtistunut

Kestättekö hajuja homealtistuksen jälkeen?
Homeiden hajuja?
Savun hajuja?
Voimakkaita mausteiden hajuja?
Hajusteita?
Mitä muita hajuja?
Oletteko hajuherkkiä?

Onko teillä todettu allergiatesteissä homeallergioita (aspergillus fumigatus, penicillium expansum) tai varastopunkkiallergioita?

Minulla ei allergiatesteissä näkynyt allergioita varastopunkeille eikä noille homeille.

Siltikin saan oireita ainakin homeiden hajuista (ihmisten vaatteista -> rajoittaa elämää kun ei pysty ottamaan kylään sellaisia ihmisiä joiden vaatteet haisevat eikä voi mennä heille kylään, ja haistan jos joku tavara on ollut jossakin vaiheessa homeisessa tilassa/varastossa), mielestäni iho-oireita ainakin (kutinaa, näppylöitä) homeesta, myös silmien kirvelyä ja muita limakalvo-oireita esiintyy. Hajut ärsyttää limakalvoja ja voi tulla muitakin oireita (huimailua, lihas- ja nivelkipuja) hajusta riippuen, olen hajuherkkä.

Lähetettiin allergiatesteihin, joissa ei ihmeempiä näkynyt. Siltikin esim. osa mausteista (en osaa sanoa mitkä) ärsyttävät limakalvoja varsinkin jos niitä pidempää joutuu haistelemaan. Allergioita todettiin siitepölyille (puut ja heinät). Voiko mausteet tulla ristiallergioiden kautta vaikka ne ei pricktesteissä näykkään?

Onko tällainen hajuherkkyys yleistä homealtistuneiden joukossa vaikka allergiatesteillä (prick & lapputestit) ei sitten mitään pystytä toteamaankaan?

Seuraavaksi lähettävät minut nenä-, kurkku ja korvapuolelle ja siellä kait päänkuvaksiin siltä kohdalta missä päässä hajuasiat sijaitsee. Eri asia onkin suostunko edes moiseen kuvaukseen.
Oireet kun ovat limakalvoilla ja lihaksissa ja nivelissä ja huimauksena.
Onko kellekkään muulle esitetty tuollaisia kuvauksia?

16

1728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajuherkkiä

      Itse en kestä myöskään kumin, muovin, nahkan, banaanin, painomusteen, kahvinporojen, ruoan,,,,,jne hajuja.

      Siinä ei varmaankaan ole kyse allergiasta, vaan keuhkoista on tullut ylireagoivia homealtistuksen aiheuttamien vaurioiden jälkeen.

      Prick- ja lapputesteillä ei homeallergiaa helposti saa todettua, koska ei ole riittävästi uutteita. Pitäisi olla samaa lajia ja samaa kantaa, jolle on altistunut.

      • Homealtistunut

        Oireiletteko kaikilla limakalvoilla?
        Entä muulla tavoin?


      • -homekorva-
        Homealtistunut kirjoitti:

        Oireiletteko kaikilla limakalvoilla?
        Entä muulla tavoin?

        Korvat kutisi ihan sietämättömästi.
        Silmät kirveli, tulehduksia, turvoksissa, valonarat, näköhäiriöitä, kasvaimia, teksti vilistää.
        Nenä, Limakalvo pysyvästi turvonnut, nenäverenvuoto, tukkoisuus: Diagnoosina Hypertrofinen riniitti.

        Hengityselimet: Liman nousu. Hengenahdistus, rinnan puristus (kuin kireät liivit).Ammattiastmaepäily.
        Hiivatulehduksia,..
        Jalkasieni
        1 kynnessä kynsisieni.

        jne....


      • oireilen
        Homealtistunut kirjoitti:

        Oireiletteko kaikilla limakalvoilla?
        Entä muulla tavoin?

        niin, että henkeni salpautuu ja alkaa yskittää. Mitään allergiaa ei ole todettu.


      • Homealtistunut
        Homealtistunut kirjoitti:

        Oireiletteko kaikilla limakalvoilla?
        Entä muulla tavoin?

        Huimaulua, lihasvoimattomuutta, lihas- ja nivelkipua, pahoinvointia altistuksen jatkuessa
        (minulla jotkut homeista/jotkut kosteusvaurion hajuista ja jotkut hajusteet)

        Sormet tuntuvat tönköiltä ja turvonneilta, kieli tuntuu oudolta (minulla joku tekstiilinkäsittelyaine)


      • -homekorva-
        Homealtistunut kirjoitti:

        Huimaulua, lihasvoimattomuutta, lihas- ja nivelkipua, pahoinvointia altistuksen jatkuessa
        (minulla jotkut homeista/jotkut kosteusvaurion hajuista ja jotkut hajusteet)

        Sormet tuntuvat tönköiltä ja turvonneilta, kieli tuntuu oudolta (minulla joku tekstiilinkäsittelyaine)

        Huimausta, lihasvoimattomuutta, lihas- ja nivelkipua, pahoinvointia altistuksen jatkuessa.
        ---Lisäksi mm. vatsavaivoja.

        Kyllä näitä oireita myös. Lisänä alilämpö- ja kuume.


      • )()()(
        Homealtistunut kirjoitti:

        Huimaulua, lihasvoimattomuutta, lihas- ja nivelkipua, pahoinvointia altistuksen jatkuessa
        (minulla jotkut homeista/jotkut kosteusvaurion hajuista ja jotkut hajusteet)

        Sormet tuntuvat tönköiltä ja turvonneilta, kieli tuntuu oudolta (minulla joku tekstiilinkäsittelyaine)

        valitettavasti. Ja näyttäisi, että niitä tulee kaikille kosteusvaurioista sairastuneille jossakin vaiheessa.

        Ikävää on, että apuna on vain nuo astmalääkkeet..., ja kuten -homekorvallakin- on niin, todetaan se astma ja kohta todetaan, ettei sitä astmaa ole... Riippuu ihan lääkäristä.

        Vaikeaa on, ellei pääse puhtaisiin tiloihin ja tilanne tuosta vain vielä todella paljon heikkeneekin.


      • on myös
        Homealtistunut kirjoitti:

        Huimaulua, lihasvoimattomuutta, lihas- ja nivelkipua, pahoinvointia altistuksen jatkuessa
        (minulla jotkut homeista/jotkut kosteusvaurion hajuista ja jotkut hajusteet)

        Sormet tuntuvat tönköiltä ja turvonneilta, kieli tuntuu oudolta (minulla joku tekstiilinkäsittelyaine)

        nivelkipuja, olkapää leikattu vuosi sitten. Oli nk.jäätynyt olkapää ja sitä samalla leikkauksella myös avarrettiin. Eipä auttanut, taas samat vaivat alkoi uudestaan ja kipuilua mm. polvessa ja sormissa.Tämmäinen astma minulla on :)


      • Anonyymi
        -homekorva- kirjoitti:

        Korvat kutisi ihan sietämättömästi.
        Silmät kirveli, tulehduksia, turvoksissa, valonarat, näköhäiriöitä, kasvaimia, teksti vilistää.
        Nenä, Limakalvo pysyvästi turvonnut, nenäverenvuoto, tukkoisuus: Diagnoosina Hypertrofinen riniitti.

        Hengityselimet: Liman nousu. Hengenahdistus, rinnan puristus (kuin kireät liivit).Ammattiastmaepäily.
        Hiivatulehduksia,..
        Jalkasieni
        1 kynnessä kynsisieni.

        jne....

        Sieneen tehoaa Fungorin 3 kk annos josta syödään, vastoin ohjeita, alkuun yksi päivässä ja vähennetään annosta kunnes enää yksi pilleri viikossa, jolloin kuurin kestoksi saadaan puolisen vuotta. Kaksi kuuria söin ohjeen mukaan 3 kk aiemmin, mutta ei toiminut kuin kuurin ja pari viikkoa sen jälkeen. Sientä ei mikään tapa mutta tarpeeksi pitkä kuuri totuttaa elimistön puolustuksen kohdalleen. Huom. Kaikki hiivan lähde pois ruokavaliosta ja valkoinen jauho samoin. Voi näköjään palata niihin kun sieni-infektio on taltutettu parin vuoden sisään. Tosin hiivaviinan vaihto viskiin oli välttämätöntä, selvästi paras ilman etanolia koska se tuhoaa suoliston bakteereja ja jättää tilaa hiivoille.

        JK. Altistui mm sädesieni nimiselle homeelle aloittajan kysymyksen aikoihin 2008 ja saan vieläkin 2023 homeista yleisoireiden lisäksi punaiset ja turvonneet silmät melko nopeasti. Pitäisiköhän ryhtyä talonkatsojaksi kun silmäni näyttävät ”punaista valoa” minuuteissa?


    • )()()()(

      Kestättekö hajuja homealtistuksen jälkeen? EN
      Homeiden hajuja? EN
      Savun hajuja? EN TODELLAKAAN
      Voimakkaita mausteiden hajuja? EN
      Hajusteita? EN
      Mitä muita hajuja? EN MITÄÄN
      -Kukat? EI KÄY
      -Multa? EI KÄY
      -Ulkona haisee? Nykyisin tosi paljon, KAIKKI.
      -Liha, kala, vaatteet, uusi automme, uudet tuotteet, wc raikastimet.... jne. jne.

      Oletteko hajuherkkiä? Näyttäsi, että olen!

      Onko teillä todettu allergiatesteissä homeallergioita (aspergillus fumigatus, penicillium expansum) EI

      tai varastopunkkiallergioita? KYLLÄ (prick)

      Työpaikallani tuntui, että oli ns. hämähäkinseittejä kasvoilla ja ikään kuin olisi joku pikkuinen öttiäinen aina jossakin kasvoilla ällöttävästi kävellytkin. Ihoreagointia oli pahimmassa vaiheessa ja se oli myös pahaa, kasvot turposivat ja hengittely oli vaikeaa. Eniten auttoi kylmään veteen kastettu pyyhe kasvoilla, kortisonivoide ei minulle sopinut tai tuntunut hyvältä ollenkaan.

      Hajuaistini toimii aivan liian hyvin! Se on oikeasti ikävääkin ikävämpää, sillä haju mitä kukaan muu ei tunnu haistavan haisee nenääni jo. Haju minkä kaikki haistavat, on minulle aivan hillittömän ikävä.

      Hengittelen suun kautta aina kun on ongelmia. Siitä tutummat tietävät, että minulla on hankalaa. En kerro kaikille kaikkialla hajuongelmastani, koska maailmassa nyt on hajuja ja sillä siisti. Ongelma on minun ja yritän elää sen kanssa, mutta kyllähän se vaikeammaksi ja vaikeammaksi näyttää käyvän. Mutta esim. kukkakaupassa menee ääni ja yskä alkaa nopeasti, joten siellä käyn, jos on pakko, muutoin en.

      Ulkona meillä on paljon kukkia, ikkunoilla ja riippuviakin on useita. Maasta nousee sitten aika ajoin joku kukkanen haisemaan :-).
      Kauniita ovat, eikä niistä nyt voi luopua, mutta itse en niitä voi hoitaa.

      Jospa noita hajuherkkyyksiä voisi vaimentaa jotenkin? Haju ja maku liitetään yhteen, joten kun hajut korostuvat, maku ei kylläkään parane, vaan päin vastoin. On hyviä ruokia joita en enää voi ajatellakaan laittavani tai syöväni. Mm. liha haisee aivan yli pahalta, vaikka en kasvissyöjä sinällään olekaan.

      Kaikilla tietämilläni homesairailla tuntuu olevan sama ongelma, joillakin se on todella paha ja kaikki mahdolliset hajut on raakattu pois.

      Itse vain huomasin tuolla Hoikassa, että hajuttomuuteen ei kannata totutella, maailma kun ei ole hajuton. Kun tulet hajuttomuudesta hajuihin, tilanne on vieläkin pahempi, joten rajallisesti hajuja on hyvä kestääkin. Joskus uskoin, että tilanne rauhoittuu ja poistuu, nyt tiedän ettei niin tule käymään. Joten asian kanssa on vain elettävä.

      • ...

        Home on saneerattu melkein kokonaan pois ja näin hyvin olen "parantunut" parissa vuodessa. Takana vuosien altistus!


        Kestättekö hajuja homealtistuksen jälkeen? En!
        Homeiden hajuja? EN!!
        Savun hajuja? Jotenkin
        Voimakkaita mausteiden hajuja? Yhä paremmin nykyisin
        Hajusteita? Vaihtelevasti
        -Kukat? Ei sovi
        -Multa? EI!!
        -Ulkona haisee? Home, varsinkin syksy/talvi

        Pahin on vaaleanpunaisessa pullossa oleva tahranpoistoaine. En oikein kestä mitään puhdistusaineita!

        Oletteko hajuherkkiä? Olen

        Onko teillä todettu allergiatesteissä homeallergioita (aspergillus fumigatus, penicillium expansum) Ei

        tai varastopunkkiallergioita? Eos

        Ruoka-aineyliherkkyydet on jo melkein kaikki poissa (paitsi kala).


      • ...
        ... kirjoitti:

        Home on saneerattu melkein kokonaan pois ja näin hyvin olen "parantunut" parissa vuodessa. Takana vuosien altistus!


        Kestättekö hajuja homealtistuksen jälkeen? En!
        Homeiden hajuja? EN!!
        Savun hajuja? Jotenkin
        Voimakkaita mausteiden hajuja? Yhä paremmin nykyisin
        Hajusteita? Vaihtelevasti
        -Kukat? Ei sovi
        -Multa? EI!!
        -Ulkona haisee? Home, varsinkin syksy/talvi

        Pahin on vaaleanpunaisessa pullossa oleva tahranpoistoaine. En oikein kestä mitään puhdistusaineita!

        Oletteko hajuherkkiä? Olen

        Onko teillä todettu allergiatesteissä homeallergioita (aspergillus fumigatus, penicillium expansum) Ei

        tai varastopunkkiallergioita? Eos

        Ruoka-aineyliherkkyydet on jo melkein kaikki poissa (paitsi kala).

        Niin ja banaanin haju on sietämätön!


    • ÄitiEiJaksa

      jos bussissa tai metrossa, tai ihan ohikulkijassa tuoksahtaa vahva hajuvesi niin en meinaa saada henkeä.
      Samoin kaikki muut vahvat hajut saa voimaan pahoin.

      • Anonyymi

        Aamubussien haisevat naiset olivat ongelma, ei niinkään iltapäivälinjojen hienhaju joka oli luonnollista. Pahinta oli kissojen ja koirien haju ja hilseet kanssamatkustajien vaatteissa. Vaihdoin Jeeppiin niin ei tarvitse katua ja dieselinkäry jää taakse.


    • jäi

      kait sitten pysyväksi sädesienialtistuksen jälkeen. Kumpa vaan meidän sosiaaliturva ottaisi tämänkin sairauden huomioon, eikä ponpottelisi sieltä tänne täältä sinne. Esim. meillä ei ole mahdollisuuksia saada tukea asunnon perusparannuksiin, niin kuin muilla vammaisilla. Monet meistä ei kestä muovimattoja ja liimoja yms....
      T. Sädesienialtistunut

      • Anonyymi

        Sädesienialtistuksesta pääsee vain muuttamalla pois ja antamalla muuttokuormalle osoitteeksi kaatopaikka! Siis kaikille tavaroille jotka eivät kestä 2X 90C pesuohjelmaa. Kuuntelin kaupungin terveystarkastajaa ja säästin uuden punaisen sohvan, vaan kohta uudessakin osittteessani oli samoja oireita kunnes kyyditsin haisevan punikin kaatopaikalle vuokratulla avokärryllä. Sama koskee mm pölyimuria jonka desinfioituani tarkastajan ohjeiden mukaan laitoin siivouskaappiin jonka ansiosta kaappikin homehtui pilalle, vaikka täsysremontin yhteydessä se puhdistettiin hajuttomaksi, niin edelleen koko tuulikaappi haisee ja pistelee nenään läpi kulkiessa. Otsonaattori ei auttanut paremmin kuin puhdistusaineet. Jos ei asu vuokralla niin edessä on henkilökohtainen konkurssi ja kaikesta tavarasta luopuminen joka ei kestä 2X 90C pesua.

        Ei mitään sädesienihomeista asiaa uuteen kotiin, mieluummin asukkaatkin uimahallin kloorivedessä liuotuksen jälkeen asumaan. Huom. Siitäkin koettelemuksesta pääsee ylitse ajan kanssa, tosin asun vuokralla edelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe