Erosimme mieheni kanssa äskettäin, koska meillä ei enää ollut muuta yhteistä kuin lapset. Ei seksiä tai muutakaan läheisyyttä. Emme enää edes riidelleet, olimme vain kavereita. Minä yritin useamman vuoden herätellä kaikin keinoin parisuhdettamme eloon, mutta huomasin viimeinkin, että se oli täysin turhaa, koska mies ei lämmennyt. Niinpä minä olin viimein meistä se, joka teki aloitteen eroon. Erosimme sovussa ja yhteisymmärryksessä.
Varsinainen ongelmani, josta nyt tässä kirjoitan, ei liitykään tähän eroon, vaan uuteen suhteeseeni, jonka aloitin välittömästi eron jälkeen. Tutustuin mieheen jo avioliittoni aikana ja tavallaan tämä myös vauhditti eropäätökseni tekemistä. Toki ero olisi tullut ennemmin tai myöhemmin kuolleeseen parisuhteeseemme, vaikken olisi tätä uutta miestä tavannutkaan.
Mutta nyt ongelmaksi on muodostunut joidenkin tuttavieni ja sukulaisteni asennoituminen uuteen suhteeseeni. Uudesta miesystävästäni heillä ei ole pahaa sanottavaa, hän täyttääkin kaikki "kunnolliselta" mieheltä vaadittavat kriteerit, mutta se heitä tuntuu kovasti vaivaavan, että ryhdyin uuteen suhteeseen niin pian eron jälkeen. Heidän mielestään pitäisi olla yksin jonkin aikaa, mutta mikä tuo aika on? Kuulemma tulee samat ongelmat uuteen suhteeseen, jos ei entistä eroa ole vielä selvittänyt mielessään. Mutta minähän kypsyttelin eropäätöstä jo pitkään ja ero oli loppujen lopuksi helpotus.
Ja mitä tuohon yksinäisyyteen tulee, niin yksinhän minä olin ollut jo useamman vuoden. Meillä oli mieheni kanssa täysin erillinen elämä. Tunsin itseni varmaan jopa yksinäisemmäksi kuin mitä sinkkuihmiset tuntevat, koska periaatteideni takia en voinut hakea satunnaista lohtua vieraastakaan sylistä. Sitä en tiedä, oliko miehelläni näitä lohduttajia, saattoi ollakin.
Kysymykseni kuuluukin, että miten pitkä aika pitäisi viettää yksin eron jälkeen, jotta eläisi kaikkien normien mukaisesti? Olen tällä hetkellä äärettömän onnellinen nykyisen miesystäväni kanssa. Saan häneltä kaikkea sitä, mitä en moniin vuosiin enää mieheltäni saanut. Lapsenikin pitävät hänestä ja hän lapsistani. Olemme suunnitelleet jopa yhteisiä lapsia, koska hänellä ei ole vielä omia. Onneani hälventää vain nämä joidenkin ihmisten mielipiteet, joiden mukaan minun pitäisi vielä kärsiä yksinäisyydestä, josta olen mielestäni jo tarpeeksi pitkään kärsinyt.
Uusi suhde eron jälkeen
22
11750
Vastaukset
- mies
Minkä takia aina puhutaan eroajasta? Siksikö että pääsisi omilleen ja ei tukeutuisi uuteen suhteeseen liikaa? Vai siksi että exästä pääsee eroon kunnolla, ja se ei haittaa uutta suhdetta? Vai eikö voida uskoa, että eka uusi suhde olisi oikeasti hyvä? Ei kannata välittää muiden mielipiteistä vaan elää omaa elämäänsä....
- Minäkin
Varmaan ystäväsi tarkottavat parastasi kun ovat huolissaan niin pian uuden löytymisestä. Kuuntele vaan itseäsi, mutta on usein kuitenkin niin että toipumien vie aikansa ja jos sille ei ole aikaa niin se voikin tapahtua myöhemminkin, uusi suhde on silloin myös vaarassa. Mulle sanottiin että eka uusi suhde yleensä kariutuu, mutta se tarvitaan että entisestä pääsee eroon. Mullekin kävi niin, Ihanuutta kesti puoli vuotta ja mulla siitäkin toipuminen vei yllättävän kauan. Omasta kokemuksesta päättelisin että kaikella on oma aikansa, jos uusi suhde on liian aikaisin niin siten se on niin. Se kuuluu elämään. Jossain vaiheessa on syytä uskaltautua uuteen suhteeseen.
Lykkyä sullekin koitoksiin. - Eronnut myös
Mulla sama tilanne. Eli ero kuolleesta suhteesta ja heti eron jälkeen yhteen nykyisen mieheni kanssa. Ja hyvin meillä menee. Olen kanssasi samaa mieltä, eli avioliitosta lähtijä on usein kypsytellyt asiaa mielessään ehkä useammankin vuoden. Eli surutyö on jo tullut tehdyksi. Nämä sinun neuvojasi ovat ehkä lukeneet liikaa naistenlehtiä. Ei ihmissuhdeasioihin ole mitään luonnonlakia tai matemaattista kaavaa. Jos olet omasta mielestäsi valmis uuteen suhteeseen, niin anna hyvä ihminen mennä vaan ja jätä neuvot omaan arvoonsa. Olet itse oman elämäsi asiantuntija.
- Pikkuhiljaa toipumassa
Eikö siinä vaiheessa, kun eropäätöstä harkitsee, pitäisi kertoa myös puolisolle, jotta molemmat voivat kypsytellä asioita ja miettiä rauhassa.
Eihän se ole reilua jos ensin erotaan henkisesti ja sitten sille läheiselle ihmiselle, jota on joskus rakastanut, kerrotaan tylysti:"se on nyt loppu, Moi!"
Jos kaikki eroa harkitsevat kertoisivat heti, ajatuksen ilmaannuttua, ja sen jälkeen asuisivat esim. ½vuotta yhdessä, monikin katkera ero jäisi tekemättä. Eihän avioliitossakaan ihan turhaan ole harkinta-aikaa...
Jokaisessa parisuhteessa varmasti käy jossain vaiheessa ero mielessä. Minusta tuntuukin, että nykyään ollaan liian itsekeskeisiä, eikä haluta elämältä muuta kuin yhtä juhlaa, arjen koittaessa usein se ruoho siellä aidan toisella puolella on vihreämpää...
Sitten vain erotaan ja kuvitellaan, että nyt on se oikea puoliso, kunnes arki koittaa...
Ihmiset eroavat milloin mistäkin syystä. Ei sovittu toisillemme, rakkaus loppui jne. Mukavahan asioita on näin itselle selittää ja vakuutella, että on tehnyt oikean ratkaisun.
Mutta jos ero on todellakin oikea ja ainoa ratkaisu, ei sitä tarvitse selitellä. - Eronnut
Pikkuhiljaa toipumassa kirjoitti:
Eikö siinä vaiheessa, kun eropäätöstä harkitsee, pitäisi kertoa myös puolisolle, jotta molemmat voivat kypsytellä asioita ja miettiä rauhassa.
Eihän se ole reilua jos ensin erotaan henkisesti ja sitten sille läheiselle ihmiselle, jota on joskus rakastanut, kerrotaan tylysti:"se on nyt loppu, Moi!"
Jos kaikki eroa harkitsevat kertoisivat heti, ajatuksen ilmaannuttua, ja sen jälkeen asuisivat esim. ½vuotta yhdessä, monikin katkera ero jäisi tekemättä. Eihän avioliitossakaan ihan turhaan ole harkinta-aikaa...
Jokaisessa parisuhteessa varmasti käy jossain vaiheessa ero mielessä. Minusta tuntuukin, että nykyään ollaan liian itsekeskeisiä, eikä haluta elämältä muuta kuin yhtä juhlaa, arjen koittaessa usein se ruoho siellä aidan toisella puolella on vihreämpää...
Sitten vain erotaan ja kuvitellaan, että nyt on se oikea puoliso, kunnes arki koittaa...
Ihmiset eroavat milloin mistäkin syystä. Ei sovittu toisillemme, rakkaus loppui jne. Mukavahan asioita on näin itselle selittää ja vakuutella, että on tehnyt oikean ratkaisun.
Mutta jos ero on todellakin oikea ja ainoa ratkaisu, ei sitä tarvitse selitellä.Niinpä, kerran eronneena osaisin tehdä sen varmaan toisella kerralla paremmin jos olisi tarvis ;) Siksi en ota neuvoja tai kommentteja vastaan erostani kuin muilta eron kokeneilta. Tietysti avioliittoa tulee hoitaa, mutta liitosta lähtijä on ihan varmasti surutyössään pidemmällä kuin se joka liittoa haluaisi jatkaa. Tosiasiahan lienee, että hyvin harvoin erotaan yhteisestä päätöksestä.
Eron syitä lienee sitten niin monia kuin on erojakin. Muiden on niitä turha vatvoa, pieleen menee kuitenkin.
Mutta ainakaan omalla kohdallani toi 1/2 vuoden yhdessä asuminen kun erosta puhuin ei toiminut. Tarkoitukseni oli, että lähden vasta sitten kun toinen on asiaan sopeutunut. Menköön asiaan vaikka vuosi, ajattelin. Kaksi viikkoa kestin sitä painostusta, jankuttamista, valvomista ja vapaan liikkumiseni estämistä sitten oli pakko lähteä vaikkei ollut edes asuntoa. Olisi aamuyön tunteina ollut helppoa antaa myöten ja sitten sama molempia vahingoittava liitto olisi vaan jatkunut onnettomana eteenpäin. Jos on päätöksensä tehnyt, siinä on paras pysyä vakaasti ettei turhaan kiduta antamalla turhia toiveita.
Ja olen samaa mieltä, ettei eroa tarvitse muille selitellä. Ollaan vaan saatu sellainen kasvatus, että kaikenmaailman muiden asioihin sotkeutuneille pitää olla kohtelias ja vastata intiimeihinkin kysymyksiin.
- myös eronnut
Itse erosin n.8 vuotta sitten.Eroa vauhditti silloin viriämässä oleva suhde,joka kaatui siihen kun kävin läpi eroa vaikka jättäjä olin minä itse.Olin harkinnut eroa n.3 vuotta.
Noin 3 vuotta sitten elin yhdessä vasta eronneen kanssa ja sekin suhde kaatui samaan asiaan eli hän kävi eroansa läpi.Oli sitten itse jättäjä tai jätetty niin ero on aina rankka!Kannattaa koota itsensä kunnolla ja sitten voi reilusti rakastaa toista!Tuleva/oleva rakkautesi on sen arvoinen!! - Nina
Kyllä eron jälkeen on hyvä olla vain itsekseen. Saa rauhassa miettiä asioita ja kasvaa ihmisenä. Miksi ihmeessä täytyy heti rynnätä uuteen suhteeseen? Samat virheet tulee tehtyä. Olen huomannut että useimmat ihmiset eivät osaa/uskalla olla yksin. Varsinkin jos on lapsia se loukkaa heitä valtavasti jos äidillä on heti uusi. Uskaltakaa olla yksin ainakin n. vuosi!
- Kati
Voin sanoa että lapset tottuvat kyllä jos tulee uus mies.
- Lapsi
Kati kirjoitti:
Voin sanoa että lapset tottuvat kyllä jos tulee uus mies.
paskaa sinä puhut. Itsestäni tuntui ihan hirveältä, kun isä oli heitetty pihalle, ja tilalle tuli uusi mies. Jos persettä niin kovasti pakottaa, voi sen uuden miehen kanssa tavata vaikka hotellissa/miehen kotona.
- yxmies
minä ainakin oon tarvinnu eroajan jotta oon päässy omilleni ja tuumannut menneitä - yli 10 vuoden suhde ja lapset...minulle ihan välttämätön aika. Erosta nyt 1,5 vuotta ja nyt vasta tuntuu että vois rakentaa uutta suhdetta ja oonkin tapaillu kovasti ihan lähiaikoina naisia ja ettiny omaani...
- tuttua
Itse olen tehnyt suunnilleen saman asian ja samalla aikataululla. Siinä ehkä pieni ero, että uutta kumppania en ollut tavannut ennen eroa ja esittelin hänet lapsille muutaman kuukauden jälkeen. On se tosiaan ihmeellista jos "lähimmät" ihmiset eivät voi olla onnelisia puolestasi/ni. Ei siinä mikään aika ole kriteeri. Oppiihan ihmiset eri tahtiin eri asioita. Kulje pää pystyssä, nöyränä mutta ei nöyristellen. Elät elämää lapsillesi ja itsellesi; kun ne hoituu, hoituu muutkin asiat
- leidi32
Itse erosin keväällä, samat tuntemukset juuri eli yksinäisyys oli valtavaa...minulla ei ollut toista miestä, mutta ihastuin kesällä yhteen mieheen,joka ei ollut valmis sitoutumaan. Ja tämä ero ottaakin nyt tosi koville. Ehkä käyn läpi nyt myös avioeron jälkeistä surutyötä. Eli älä välitä muista ihmisistä, tee niinkuin parhaaksi näet ja jos olette onnellisia, niin hieno juttu. Huomisesta ei koskaan tiedä...vaikka olis *suruajankin* käynyt läpi...
- "vapaa"
Heips.
Samoihin asioihin olen törmännyt kuin sinäkin,
ja tehnyt sen johtopäätöksen,että jokainen
eläkööt elämänsä kuten haluaa.pitäisikö antaa
onnen mennä,vain siksi että odottaa "sopivaa ajankohtaa?Elämä on tässä ja nyt.Ei kait itseään
ja sydäntään voi,eikä saa laittaa kuin varaston
hyllylle odottamaan parempaa käyttöajankohtaa.
Sinä olet ansainnut kaiken hyvän,alä kanna huonoa
omaatuntoa niin suuresta tunteesta kuin rakkaus. - Sekavaa
Asian kokeneena voin sanoa, että heti eron jälkeen ihminen on jotenkin sekaisin ja erittäin altis rakastumaan. Siinä huumassa sitten solmitaan usein uusi liittokin. Itselleni kävi näin. Meni vuosi, ja tunsin oikein, miten aloin olla oma itseni pitkästä aikaa. Uusi parisuhde ei kestänyt ja nyt on sydänsuruja.
- Don
Miehenä olen törmännyt samaan asiaan sukupuolikysymyksenä. Monet naiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että heidän mielestään miehille tyypillisen säälittävä tapa on etsiä itselleen heti uusi kumppani.
Naiset sen sijaan kuulemma osaavat käsitellä ensin vanhan suhteen loppuun ja vasta sitten ovat terveesti hakeutuneet uuteen suhteeseen, jos ovat nähneet tähän tarvetta.
Kokemuksieni mukaan pitää paikkansa, että naiset jäävät usein pidemmäksi aikaa yksin parisuhteen katkettua. Sen sijaan siitä, onko se sitten se ainoa oikea tapa käsitellä ero, en ole niinkään varma. Samoin kuin en ole vakuuttunut siitäkään, että monet vuosiakin vanhaa suhdettaan yksin työstäneet naiset olisivat sitten uusiin suhteisiin hakeutuessaan yhtään sen enempää irti vanhoista jutuistaan tai muutoin kypsempiä uuteen suhteeseen kuin heti uuden kumppanin hankkineetkaan.
Taitaa vain olla niin, että monille on se oma tapa se ainoa oikea ja kaikki muu on tuomittavaa. Vaikka sitten väkisin.- Nainen
Asiasta on kyllä tutkimustietoakin. Miehillä kestää keskimäärin kaksi vuotta uuden parisuhteen aloittamiseen ja naisilla peräti VIISI. Eli kyllä naiset ovat se harkitsevampi sukupuoli.
- Kati
Mitä toiset on sanomaan että kuinka kauan pitää olla yksin ja kuinka kauan ei.Eiköhän tässä itse tehdä omat päätökset.Mä oon sitä mieltä,että jos tulee ero miehensä kanssa,ni sitä voi samantien etsiä heti uuden.Miksi pitäisi pohtia asioita rauhassa..ei sitä koskaan tiedä,vaikka se elämän mies lymyilisi tuolla nurkan takana.Hyvä että olet nyt onnellinen,kaikkea hyvää teille.=)
- joo
Mul kävi samoin,
tosin sen suku ja ystävät löi lopultas
meitin systtemin halki,
ja laittoivat ex:äni niin ahtaalle,
että hän erosi musta.
Ei kait siinä mitää rajaa oo,
me alettiin oleen kun hän oli naimisissa =/ - punaposki
Anna aikaa itsellesi. Mieti mitä haluat ennenkuin ryhdyt uuteen suhteeseen. Olen käynyt saman läpi kuin sinäkin ja totesin, että uusi suhde ei kestänyt. Olen samaa mieltä kaikkien ystäviesi kanssa, että ole hetki itseksesi ja mieti elämääsi ja anna lapsillesi aikaa. He tarvitsevat sinua eniten nyt eronne jälkeen. Miten miesystäväsi suhtautuu lapsiisi ? Toivottavasti hän on niin fiksu, että antaa sinulle aikaa olla lapsiesi kanssa eikä vie sinua heiltä. Yhteinen aika lapsiesi kanssa on kaiken ao. Sanotaan myös, että jos äiti ei ole tasapainoinen lapsetkin kärsivät. Ole lastesi kanssa aina kun voit ja miesystäväsi kanssa silloin kuin sinulla on "vapaa viikonloppu". Silloin voit olla vapaasti eikä huolet paina. Silloin sinulla on omaa aikaa ja pääset nauttimaan täysin rinnoin miesystäväsi kanssa yhteisistä hetkistä. Moni lapsi sanoo, että vanhempien avioeron jälkeen isä tai äiti hylkäsi lapsen. Tässä vaiheessa, jos sinulla on jo uusi mies, lapsi voi tuntea, että sinäkin olet lapsen hylännyt. Toivotan kuitenkin onnea elämällesi - miten sen sitten elätkin. Sinä itse elät elämäsi - eivät ystäväsi.
- Eliisa
jokainen tarvitsee oman aikansa. Minulla se kesti1,5 vuotta. Nykyinen mieheni oli eronnut kuukausi aikaisemmin kun tavattiin eka kertaa ja minä tyrmäsin hänet heti.En alkanut millekkään :)) Meni siinä puoli vuotta ennen kun alettiin tosissaan seurustelemaan. sanoin vain että erosta on liian vähän aikaa kulunut, eikä hän tätä ymmärtänyt. Tänään luulen, että hänen eronsa oli selvä jo eka tapaamisella, oli siihen jo valmistautunut avion aikana. Mutta kun en uskaltanut aivan siinä pelossa, että hänellä on vielä käsittelemättömiä asioita exänsä kanssa.
- pian(ko?)
Itse erosin 3 vuotta sitten seksuaalisesti kuolleesta 9 vuotta kestäneestä parisuhteesta, joka oli muuttunut sisko/velipohjalle. Vauhdittajana minulla oli uusi ihastus, jota olin aktiivisesti etsinyt "tunnepuolen" yksinäisyydessäni.
Miehelläni oli ollut toinen nainen jo pidempään (salasuhde vuosia) mutta hän ei kuitenkaan halunnut lopettaa suhdettamme. Jouduin itse tekemään eropäätöksen ja hän siihen suht koht hyvin mukautui. He saivat lapsen vuoden myöhemmin ja ovat nykyisin ilmeisesti melko huonoissa väleissä.
Ajattelin silloin, että en tarvitse eroaikaa. Uusi ihastukseni tosin häipyi kuvioista kun olinkin "saatavilla". Jälkeenpäin voin sanoa, että jätetyksi tuleminen ja ensimmäistä kertaa yksin oleminen oli ERITTÄIN RASKASTA AIKAA, KENTIES ELÄMÄNI RASKAINTA. Toisaalta se oli myös KAIKKEIN KASVATTAVINTA AIKAA.
Nyt olen seurustellut 2v miehen kanssa, joka ei pitänyt taukoa eronsa jälkeen. Joskus mietin, olisiko hänen pitänyt, koska itse kasvoin niin paljon yksinäisyydessäni.
Nyttemmin olen huomannut, että hän oli todennäköisesti prosessoinut asian huomattavasti itseäni paremmin ennen eroamista (4-5v harkintaa). Ei taida olla mitään vaadittavaa aikaa, tärkeintä on varmaankin, että AJATTELEE ASIAN JA TUNTEET LÄPI JOSSAKIN VAIHEESSA KUNNOLLA, joko ennen eroa tai eron jälkeen. - ---
..ovat eri asemassa. Jättäjän on helppo aloittaa uusi suhde pian, koska hän on jo tehnyt kauankin töitä entisestä liitosta irtautumisen kanssa. Jätetty sen sijaan jää vähän tyhjän päälle ja saattaa helpommin turvautua "ylimenosuhteeseen" peittääkseen ahdistustaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273673- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372382Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72117- 381599
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151522
- 1311365
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2831351Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305