Yhdynnästä aina haavauma

mikä avuksi?

Olen parikymppinen nainen, jolla on vakituinen seksikumppani,eikä mitään vakavia tauteja koskaan todettu. Olen kuitenkin jo vuoden kärsinyt yhdynnän aiheuttamista haavaumista, jotka ilmestyvät emättimen alaosaan ja emättimen ja peräsuolen väliselle alueelle. Nämä haavaumat ovat todella kivuliaita. En pysty istumaan heti yhdynnän jälkeen, virtsaaminen sattuu ja ne myös estävät seksin harrastamisen ennen kuin ovat kunnolla parantuneet ja tähän voi mennä parikin viikkoa. Kynekologini sanoi, että kyseessä on hiiva ja antoi emätinpuikkoja ja Starogyn- voidetta, jotka eivät kuitenkaan auttaneet. Olen myös saanut neuvon kokeilla Bepanthen- voidetta, joka kyllä auttaa hiukan vaivojen paranemista, mutta ei estä uusiutumista. Syön Meliane- ehkäisypillereitä. Voiko niillä olla jotain tekemistä asian kanssa? Tämä todella hankaloittaa elämääni.

9

16711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Liukkari..?

    • vxvfg

      Pillerit voivat tosiaan olla syypää. Itselleni tuli aivan samanlainen haavauma pitkän aikaa välilihaan. Pillerit myös kuivattivat emätintä niin paljon, että yhdyntä ei onnistunut ilman liukkaria. Parin merkinvaihdon jälkeen löytyi sellainen pilleri, jonka ansiosta limakalvot ja alapää eivät enää kuivuneet ja haavaumaakaan ei enää tullut.

    • Nimetön

      Kaikilla ei yksi hiivakuuri riitä. Kannattaa tutkia, onko yhä hiivaa ja tarvittaessa lääkitä.

      Bebanthen todella nopeuttaa haavaumien paranemista. Sitä kannattaa käyttää.

      Osta apteekista Ceridal-öljyä. Käytä sitä alussa intiimialueelle useita kertoja päivässä, vaikka joka vessakäynnin yhteydessä.

      Lopeta pikkuhousunsuojan käyttö, jos olet sellaista käyttänyt. Ole yöt ilman housuja. Älä käytä mitään hankaavia alkkareita. Stringeille ehdoton ei.

      Älä pese alapäätäsi liikaa. Yritä päästä siihen, että peset sen kerran päivässä pelkällä haalealla vedellä. Jos tunnet pakottavaa tarvetta pesuaineisiin, niin apteekista joku lempeä lactacyd tai vastaava.

      Syö terveellisesti. A-vitamiini on limakalvojen ystävä, joten porkkana päivässä kuukauden ajan alkaa jo tehota. Älä unohda riittävää rasvansaantia.

      Ole kärsivällinen näitä neuvoja käyttäessäsi. Intiimialueesi ei parane hetkessä.

    • zara//

      hei ! itse käytän noita samaisia e-pillereitä ja huomattu on että aiheuttaa myös mulle kuivuutta :/ joskus on kun sahara verrattuna aikoihin ilman pillereitä..

      sen ensimmäisen kerran jälkeen kun itku parahti kun teki niin kipeää ollaan joka kerta käytetty liukkaria, ja hyvin on helpottanut :) pystyy nauttimaan 100% enemmän kun olla ilman ja kärsiä.
      kannattaa kokeilla!

      • bg83

        Hei!

        Käytin noita Meliane pillereitä ja minulla oli puolisen vuotta jatkuvasti virtsatieinfektio ja todella kuivat limakalvot. Pillerit sisälsivät liian pienen määrän estrogenia (niin kuin kaikki muutkin e-pillerit)joka taas suojaa limakalvoja kuivumiselta. Virtsis johtui juuri estrogeenin puutteesta. Suolistobakteerit pääsivät väkisinkin virtsateihin kun ei ollut estrogeenia suojaamassa tulehduksilta. Minulla meni koko hormoonijärjestelmä sekaisin pillereiden takia. En ollut enää iloinen ja kaikki tuntui menevän pieleen. Stressi johtaa estrogeenitason alenemiseen-joten pillerit ja stressi ei ole hyvä yhdistelmä. Tällä hetkellä joudun syömään pelkkää estrogenia jolla saadaan (?) korjattua tämä estrogeenin puutos tila. Eli nyt pitää hoitaa ehkäsy muilla keinoilla.Kondoomi ei tunnu niin pahalta kun estrogeeni taso on suht normaali- kostuu taas aivan eri tavalla.
        Kyllä me naiset saadaan käsiä!! Ja kallista tulee kun joutuu kaiken maailam kustannuksia maksamaan että sais itensä kuntoon.


    • Saman kokenut

      Tämä on jo hieman vanha ketju, mutta haluan kuitenkin kertoa omista vastaavanlaisista kokemuksistani… Myös minulla alkoi yhtäkkiä ilmaantua pieniä haavaumia aluksi välilihan ulkopinnalle ja myöhemmin sen sisäpinnalle jokaisella yhdyntäkerralla. Vaivan alkaessa olin selvästi alle 30v. Yritin hoitaa vaivaa tuloksettomasti lukuisilla erilaisilla voiteilla, mm. estrogeenivoiteilla, öljyillä, Bepanthenilla ja vitamiinipitoisilla rasvoilla. Kävin asian takia myös monilla gynekologeilla, jotka aina vaan suosittelivat kokeilemaan jotain uutta voidetta. Hormonaalisen ehkäisyn jätin myös pois vuoden oirehdinnan jälkeen, sillä halusin kokeilla onko vaivan syy mahdollisesti e-pillereissä – no, eipä ollut. Käytin myös allergiatestattuja pesuaineita sekä alushousuja ja alapesut tein aina vain vedellä. Lisäksi kokeilin erilaisia suun kautta otettavia öljy- ja vitamiinilisiä.

      Yhdynnässä käytimme aina liukastetta, millä ei ollut asiaan minkäänlaista vaikutusta: Limakalvo ei kerta kaikkiaan kestänyt lainkaan venytystä vaan repesi heti yhdynnän alussa. Haavan/ haavojen paraneminen kesti useita päiviä, mutta niiden parannuttua mitään muita oireita ei koskaan ollut. Yhdynnät olivat luonnollisestikin kivuliaita, yhdyntään ryhtyessä alkoi jo joka kerta valmistautumaan kiristävään ja kirvelevään kipuun. Yhdyntäkivut johtivat ajan kuluessa jonkinlaiseen yhdyntäpelkoon, haluttomuuteen ja yhdynnät harvenivat ollen lopulta vain muutamia kertoja vuodessa. Vaivalla alkoi olla aivan liian suuri vaikutus sekä minuun naisena että parisuhteeseeni.

      Noin kolmen vuoden kärsimysten jälkeen löytyi lopulta gynekologi, joka ohjasi eteenpäin naistentautien poliklinikalle. Haavautuvalta limakalvolta otettiin koepala, josta ei kuitenkaan löytynyt mitään selitystä ongelmaan. Sain ohjeeksi aloittaa välilihan alueen venytyshoidon (sama, jota tehdään myös ennen synnytystä), jota tein kerran päivässä. Parin viikon päästä venytyshoidon aloituksesta en voinut uskoa todeksi, kun totesin ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen: YHDYNTÄ EI SATU! Olin oikeastaan jo luopunut toivosta, että vaivaani koskaan löytyisi mitään parannuskeinoa ja suhtauduin sen vuoksi venytyshoitoon aluksi melko epäileväisesti. Mutta nyt ei kyllä voi muuta kuin olla todella onnellinen, että apu vihdoin löytyi. Ehkä jollekin toiselle on hyötyä tästä tarinasta. Tiedän, miten suuri ongelma tällainen vaiva todella voi olla! Voimia kaikille, jotka kärsivät samankaltaisesta vaivasta!

      • Neuvoton79

        Kiitos sinulle "saman kokenut"!
        Minulla on täsmälleen sama vaiva tällä hetkellä ja se on vaivanut minua noin puolisen vuotta.
        Olen käynyt jo kahden gynekologin vastaanotolla, koettanut liukkaria, ceridalia, bepanthenia ja estrogeenivoidetta, mutta lopputulos on ja pysyy samana.

        Voitko vielä tarkentaa miten tämä välilihan venytyshoito tehdään? Oletko saanut jotkut tarkat ohjeet lääkäriltä miten toimia tai löytyykö netistä jostain ohje?

        Olisin kovin kiitollinen jos vastaisit viestiini!


      • tässä ohje
        Neuvoton79 kirjoitti:

        Kiitos sinulle "saman kokenut"!
        Minulla on täsmälleen sama vaiva tällä hetkellä ja se on vaivanut minua noin puolisen vuotta.
        Olen käynyt jo kahden gynekologin vastaanotolla, koettanut liukkaria, ceridalia, bepanthenia ja estrogeenivoidetta, mutta lopputulos on ja pysyy samana.

        Voitko vielä tarkentaa miten tämä välilihan venytyshoito tehdään? Oletko saanut jotkut tarkat ohjeet lääkäriltä miten toimia tai löytyykö netistä jostain ohje?

        Olisin kovin kiitollinen jos vastaisit viestiini!

        Mulla kanssa nyt sama ongelma uuden poikaystävän kanssa, väililha ja emättimen suu ärtyvät. Mä tiedän vain tämän Ceridalin ohjeen joka annetaan raskaanaolijoille (vaikka itse en olekkaan). Ajattelin ainakin itse kokeilla... niin ja sit maitohappobakteeri emätinpuikot. Hiiva altistaa haavaumille.

        Ohjeet välilihan oljyhierontaan

        * Käy selinmakuulle.
        * Levitä Ceridal Lipolotionia tai intimeä limakalvoille joko käsin tai suihkuttamalla.
        * Vaginaan viedään 1-2 sormea 3-4 cm syvälle.
        * Venytetään ensin 2 min alaspäin ja 2 min kummallekin sivulle.
        * Voit tarvittaessa lisätä Ceridalia hieronnan aikana.
        * Hieronta vie n. 10 min päivässä ja se aloitetaan 34 - 35 raskausviikolla.


    • nostan

      nostan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe