Kuuluuko silmälaseilla tai ilman nähdä kaukana sijaitsevat vihreät valokyltit selvänä? Entä siniset? Näetkö sinä?
Saako optikko/silmälääkäri määrätä laseja joilla näkisi kaukana sijaitsevat vihreät ja siniset asiat selvinä? Tietenkin tällöin täytyisi hieman akkommodoida nähdäkseen punaiset ja vihreät selvinä ja joku pitäisi tämmöisiä liian vahvoja miinuslaseja lähelle katsoessakin ja huonontaisi näköänsä lisää.
Olen siinä luulossa, että sinistä ei kuulu nähdä tarkasti kaukaa, mutta vihreä kuuluisi. Omilla laseillani näen vain punaiset kyltit selvänä. Jos katson oikean puolen linssillä vasemmalla silmällä, niin näen vihreätkin selvästi.
laseissani on seuraavat arvot:
OD. -0.25 / cyl -2.0 / ax 180º
OS. 0.25 / cyl -2-0 / ax 12º
Tämä kysymys liittyy vissiin kromaattiseen aberraatioon.
Jostain syystä kukaan huononäköinen ystäväni ei halua/jaksa puhua näkemiseen liittyvistä asioista, ovatko ne jotenkin vaikeita? Kukaan ei tiedä lasiensa arvoja.
sininen ja vihreä valo epäselviä.
6
2020
Vastaukset
- -eräs vaan-
Ei tervenäköinen ihminenkään erota 100% sinisiä kohteita selvästi. Tai ainakaan minä en niitä erota, jos ne esiintyvät mustaa taustaa vasten tai pimeässä huoneessa esimerkiksi videoprojektorilla esitettynä. Sensijaan vihreä kyllä piirtyy tarkasti. En tiedä kumpiko väitös näistä pitää paremmin paikkaansa, mutta sen tiedän että terveilläkään silmillä äärimmäisen pienet, yksinomaan sinistä pääväriä sisältävät kohteet eivät näytä tarkoilta.
Joskus luin siitä mihin tämä perustuu, kaksi syytä löytyi: sininen väri vaatii optisten laitteiden / linssien valmistukselta äärimmäistä tarkkuutta ja vähänkään halvempi optiikka ei sinistä toista tarkasti. Toinen mahdollinen selitys oli sellainen, ettei ihmissilmässä olisi yhtä paljoa sinistä aistivia soluja kuin muille väreille.
En tiedä onko tästä nyt apua kysymykseesi, mutta kuitenkin...- (m)
Kiitos tiedosta. Kiinnostaisi tietää miten lievästi kaukotaitteinen henkilö näkee kauempaa tulevan sinisen valon ilman kakkuloita. Itse kyllä näen lähellä sijaitsevat siniset valot tarkasti jos haluan.
http://i25.tinypic.com/2yluxs1.jpg olen tehnyt tuollaisen testikuvan millä voi testata tuota tarkennuseroa. Itselläni punaisen ja sinisen ero on aivan selvä. Tietenkin arvostaisin jos kokeilisitte ja kertoisitte miltä näyttää.
Tähän voi vielä vastata vuodenkin kuluttua, käyn kurkkaamassa välillä. - -eräs vaan-
(m) kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Kiinnostaisi tietää miten lievästi kaukotaitteinen henkilö näkee kauempaa tulevan sinisen valon ilman kakkuloita. Itse kyllä näen lähellä sijaitsevat siniset valot tarkasti jos haluan.
http://i25.tinypic.com/2yluxs1.jpg olen tehnyt tuollaisen testikuvan millä voi testata tuota tarkennuseroa. Itselläni punaisen ja sinisen ero on aivan selvä. Tietenkin arvostaisin jos kokeilisitte ja kertoisitte miltä näyttää.
Tähän voi vielä vastata vuodenkin kuluttua, käyn kurkkaamassa välillä.Jaa - näköjään selitys ei voi olla silmissä... Monitorilta erotan punaisen ja sinisen yhtä tarkasti, itseasiassa näen jopa nuo kuvapinnan väripikselit, joista sininenkin muodostuu, eli tarkkuus ei edes lopu noihin kuvioihin vielä.
Kuitenkin, jos tuon heijastaisi videoprojektorilla seinälle pimeässä, jäisivät siniset todennäköisimmin sumeiksi. Joko vika on kaukonäössä tai projektorin optiikassa... -eräs vaan- kirjoitti:
Jaa - näköjään selitys ei voi olla silmissä... Monitorilta erotan punaisen ja sinisen yhtä tarkasti, itseasiassa näen jopa nuo kuvapinnan väripikselit, joista sininenkin muodostuu, eli tarkkuus ei edes lopu noihin kuvioihin vielä.
Kuitenkin, jos tuon heijastaisi videoprojektorilla seinälle pimeässä, jäisivät siniset todennäköisimmin sumeiksi. Joko vika on kaukonäössä tai projektorin optiikassa...löytyi hyvä linkki suomeksi
http://www.volantis.fi/sivut/color-frame.html
Punainen ja vihreä
http://www.toledo-bend.com/colorblind/
http://members.shaw.ca/hidden-talents/vision/color/colorblind1.html
Yöllä punainen esine on mustaa, mutta sinistä ja vihreää voi vielä arvioida.
Oman värikäsityksen vertaus toisen värikäsitykseen voi olla työn takana.
Jonkin värin heikompi näkeminen on vaikea havaita. Sinisokeus on harvinaista. Punavihersokeus on miehillä aika yleistä.
Yön pimeässä tietysti keskinen ns. tappinäkö ei voi toimia ja on periferisempi ns. sauvanäkö aktivoituneena, ja sen takia ei voi nähdä punaista punaisena.
- (m)
Sain tilattua paremmat lasit ulkomailta. Vihreätkin valot näkyvät nyt selvästi, siniset hieman utuisesti, valkoiset eivät leviä yhtä paljon. Korjasin itse arvoja hieman ja ne ovat paremmat kuin vanhat (silmälääkäri oli ilmeisesti myös asettanut testirillinsä vinoon naamalleni, koska akselit olivat pielessä):
OD. -0.75 / cyl -2.25 / ax 178º
OS. -0.25 / cyl -2.0 / ax 10º
Tilasin www.optical4less.com kaupasta, lasit tulivat vähän yli viikossa ja hyvät on. Ei tarvitse silmälasireseptiä jos tilaa tuolta.- (m)
Löysin kirppikseltä arviolta -0.50 tai -0.75 lasit. Kun laitoin ne normaalien silmälasien eteen, niin siniset jouluvalot ja kyltit näkyivät selvinä (silmät rentona). Muut värit vaativat jo huomattavasti työskentelyä tarkennuslihaksilta tuolla yhdistelmällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829