Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nopea lihominen?

Huolestunut.....

Olen hieman säikähtänyt, sillä hieman alle kuukausi sitten vaa-alla käydessäni painoin 60kg, ja nyt äskettäin vaaka näytti tasan 70kg! Miten voi olla mahdollista kuukauden sisällä kerätä itselleen 10kg? Etenkin kun olen syönyt, juonut, liikkunut ja nukkunut aivan samalla lailla kuin ennenkin. Ruokavaliooni ei ole tullut muutosta, sillä olen aina pitänyt terveitä elämäntapoja tärkeänä.

Raskaanakaan en ole. Olen nainen, ikää 20, pituus 170 ja paino siis tällä hetkellä 70. Ei kenelläkään olisi mitään tietoa, mistä tällainen äkillinen painon nousu voisi johtua?

P.S: Vaaka ei ole rikki, vaan täysin kunnossa.

20

22718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään oireita

      Onko mitään oireita?
      Eräs mies kertoi lihoneensa pienellä aikaa 50kg. Lääkäri alkoi kysellä, onko suvussa kilpirauhassairauksia. Testeissä ilmeni kilpirauhasen vajaatoiminta.

      • on...

        Veikkaan myös vajaatoimintaa. Aloittajan kannattaa tosiaan käydä testeissä! Itse tuon sairauden kokeneena voin kyllä todeta, että painoa tulee reippaasti lyhyessäkin ajassa ilman, että muuttaa omia elämäntapojaan.


    • Jokin mättää

      Tuollainen lihominen vaatisi, että olisit syönyt joka ainoa päivä yli 2000 kcal enemmän kuin kulutat. Jos liikut suht. paljon, niin puhutaan siie että olisit syönyt n. 4500 kaloria joka ainoa päivä. Ei taida olla mahdollista, jos et kerran ole syönyt enempää kuin ennen.

      Yksi asia myös ihmettyttää. Jopa lisäys 125 kilosta 135 kiloon on sellainen, että sen huomaa jo sen tapahtuessa.

      Eli miten muka 60-kiloinen nainen ei olisi kuukauden aikana huomannut painonsa nousevan, ja sitten tulee yllätyksenä että paino onkin 70 kiloa? Tuohan on niin massiivinen ero että se vaikuttaa jo joka ikisen vaatekappaleen sopivuuteen. Jo muutaman kilon nousun olisi pitänyt saada housujen vyötärö kiristämään.

      Vaakasi on paskana.

    • niin ...

      jos tuo on totta, että todella olet lihonnut tuollaisen määrän (siis huomaat myös vaatteissa sen) etkä ole syönyt niitä kaloreita niin silloin sinulla on jokin tauti.
      Minä lihosin pahimmillaan 3 kiloa viikossa kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mutta siinä on kyllä muitakin oireita, palelua, väsymistä ym ym. Joten veikkaisin että olisit huomannut jos sinua se vaivaisi.

    • vaaka heittää

      Jos sinulla on digitaalinen vaaka niin oletko ihan varma ettei vaa'an alla ollut mitään ylimääräistä kun punnitsit ekalla kerralla painoa? Itse olen huomannut että jos esim. lattialla oleva johto on anturien välissä kulkevan metalliputken alla niin vaaka voi näyttää jopa 5kg vähemmän. Varmaan kaikki mahdollinen hieman suurempi "roska" anturan alla vaikuttaa samoin.

      Toiseen 5 kiloon voi vaikuttaa kehon nesteet aika paljon. Kuumalla ilmalla ja vähäisellä juomisella tai liikunan jälkeen nesteet voivat vähentyä aika nopeastikin ja paino tippua rajustikin, suolaista syömällä ja juomalla paljon niitä taas kertyy helposti useampi kilo lisää. Punnitsit kai molemmat painot aamulla? Ennen kuin söit tai joit mitään? Sekin vaikuttaa muutaman kilon.

      Mutta jos samat vaatteet mahtuu päälle kuin kuukausi sitten niin et ole voinut oikeasti lihoa kymmentä kiloa vaan joku mittausvika on kyseessä.

    • Huolestunut....

      Enpä tullut tuota vajaatoimintaa ajatelleeksenikaan. Vaaka ei nimittäin heitä, ja se on ihan tavallinen kiekkovaaka, kaikenlisäksi puoli vuotta sitten ostettu.

      Kokeilin eilen pitkästä aikaa laittaa farkkuja kiinni, ja kieltämättä tuntui hyvin piukealta. Viimeisen kuukauden aikana olen käyttänyt vain löysiä hameita, kesäfiilis kun on ollut jo päällä. Siksi en varmaankaan ole painoni suhteen mitään huomannut. Peilistä kun katsoo niin on ajatellut "siinä minä olen. Ihan jees..". Kun vaaka näyttää ensin 60kg (mikä on ihannepainoni), luulee kaiken olevan kunnossa ja on itse hyvin tyytyväinen. Sitä havahtuu tarkkailemaan muotojaan vasta, kun vaaka näyttää lukemia, mitä ei haluaisi sen näyttävän.

      Väsymystä, masunnusta ja kaikkea muuta "pientä" on jo tässä puolen vuoden aikana ollut, mutta ei siihenkään ole kiinnittänyt huomiota. Parempi siis kai, että käyn testauttamassa itseni lääkärillä...

      Kiitoksia oikein paljon teille kaikille, jotka jaksoitte vastata! Taas jälleen kerran on Suomi24:n Keskustelupalstat pelastaneet yhden pähkäilevän ihmisen! :)

      • Elwood Blues

        Lopetettuani tupakoinnin tuli 12-kiloa hetkessä. Painoni lisääntyi sitten lopulta 18-kilolla, jotka eivät tahdo lähteä pois.


    • tutkimuksiin

      tuli Jimiltä kertomus naisesta joka lihoi nopeasti ja syynä oli kasvain jossain ja joka vaikutti taas lisämunuaisten toimintaan jne.
      Sairaus löytyy hakusanalla kortisoli. Muitakin oireita oli mm ihon rasvoittumista ja levottomuutta, hiusten lähtöä ja rasvoittumista.
      Häntä ei otettu tosissaan vaan lääkärit lähinnä naureskelivat lihomiselle ja pitivät syynä vain liikaa syömistä. Joten kannattaa olla sinnikäs ja vaatia selvitykset varsinkin jos lihomisesi jatkuu.

      • monte1

      • apuvaa
        monte1 kirjoitti:

        sen sairauden nimi on Cushingin oireyhtymä http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=pot00164

        noin viisiminuuttia seurattuani naisen tarinaa osasin diagnisoida sairauden.
        oliko se 8vuotta ravasi naisparka lekureilla,eikä hänestä löydetty mitään.
        netin kautta sitten löysi avun itselleen,huomasi katsoa papereistaan reilusti viitearvon ylittävän kortisolin.

        mistä lie johtuukaan tämäkin lihominen.. mutta siis viikko sitten punnitsin itseni koska housuni eivät enään mahtuneet kiinni. Panoni oli pitkään ollut 65kg ja tavoitteeni oli PUDOTTAA sitä 60kg, ihannepainooni. Nooh, huolissani punnitsin itseni (olen huom LISÄNNYT liikuntaa ja alkanut katsoa enemmän mitä suuhuni pistän) ja olin lihonnut 68,9kg!! mutta ei se siihen jäänyt. Tänään kun punnitsin itseni niin painoa oli jo 70,9kg!!!! Miten tämä on mahdollista? kaiken jäljen mukaan sen olisi pitänyt pudota (olen liikkunut joka pvä tämän viikon ajan, epätoivosesti) ja painoa tulee vain lisää.. nyt on tosi paha olo, turvottaa ja masentaa. Raskaana en ole (sain tuloksen perjantaina). Minulta otettiin verikokeetkin joiden tuloksia odottelen vielä.. toivon tosiaan että tähän löytyy syy. :(


      • ei masenna

        Jeez, mulle on käynyt lähestulkoon päinvastoin.


    • Krissu86

      Hei!

      Lopetin tupakanpolton ja 3 kk aikana tuli 8kg lisää elopainoa...EI todellakaan kiva aloitin samalla myös e-pillereiden käytön joka varmasti myös lisännyt lihomista entisestään...

      Olen ollut aina "normaali" painoinen ennen tätä jupakkaa :) Nyt puoli vuotta myöhemmin 10kg...heitin jo pillerit pois alko niin ketuttamaan :(

      Ei jotain hyvää ettei joukossa jotain huonoakin :)

    • miettiiii

      Näitä keskusteluja lukiessani olen entistä varmempi, että kun lopetan tulevaisuudessa tupakan polton ja tulen raskaaksi, otan todella tarkkaan selvää, millä ruokavaliolla paino pysyy alhaalla. Tiedän toki, että vauva itsessään lisää painoo yleensä 8-10kg, jotka poistuu synnytyksessä. Jostain myös oon lukenut, että tupakan lopettaminen lisäis painoo helposti ainakin 4kg. En todella haluu lihoo sitten. Onko kellään tietoo, millaisella ruokavaliolla paino ei nousis lihoomisena jos lopettaa tupakan polton ja on raskaana? En ole vielä, mutta tulevaisuudenhaave.

      • dubsteree

        Tuotanoin... Entä jos vaan unohtaisit sellaiset haaveet? Lopeta se tupakka jos siltä tuntuu, mutta jätä ne vauvahaaveet muille. Ei noin tyhmän kannata lisääntyä.


    • Calaci

      Sama ongelma on tullut huomattua, tosin pidemmällä aikavälillä eli 12 kk aikana. Painoa tullut lisää jopa 15 kg ja koska olen lyhyt, niin se todellakin näkyy ihan kaikessa - varsinkin vaatteissa. Nyt sitten ihan vihoviimeinen naula arkkuun oli se, että olen käynyt säännöllisesti salilla ja urheilen paljon, mutta paino ei edelleenkään putoa vaan tasaiseen tahtiin nousee. Tai ainakin tuntuu nousevan. ILMAN, että lihasmassan määrä muuttuu merkittävästi.

      Ajattelin, että googletanpa, voiko jokin sairaus aiheuttaa outoa painonnousua, vaikka urheilee säännöllisesti ja syö terveellisesti. No, kilpirauhasen vajaatoimintahan täällä tuli jo esille, liekö se nyt sitten tarkistutettava. Palelee, väsyttää ja paino on noussut muita outoja oireita.

      Olipahan turha kommentti mutta sain ainakin ahdistustani purettua.

      • Puusilmä....

        Turha kommentti joo, hieman vanha keskustelu..............................


      • arkkienkkeli49
        Puusilmä.... kirjoitti:

        Turha kommentti joo, hieman vanha keskustelu..............................

        niin kai se viides vuodes kaikki muuttuu..oon lihonnu ja laihtunu taas. parinkilon heitto,koirani lensi taivaaseen 2009..2010 poikani valmistui arkkitehdiksi 2011 matkustin ekaa kertaa amerikkaan 2012 isani kuoli 2013 syntyi ensimmainen lapsenlapsi..eli...mennaan kohti uuttavuotta


      • paino voi olla ongelma..

        Syöt enemmän mitä poltat .syö vähemmän kaloreita ja hiilihydraateija niin laihdut varmasti jos olet terve :)


    • PIKALIHOMISEN SYY(?)

      Kaikki te, jotka olette lihoneet paljon lyhyessä ajassa muuttamatta ruokailu- ja liikuntatottumuksia, lukekaa esimerkiksi Kilpirauhasliiton (http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html tai Kilpirauhasfoorumin ( vaatii rekisteröitymisen), (http://www.kilpirauhas.info/foorumi/ ) sivustoilta tai muita lähteitä googlaamalla kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Kilpirauhanen vaikuttaa ihmisen joka soluun, säätelee aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa, joten oirelista on pitkä. JOS lihomisen lisäksi podet kilpirauhasen vajaatoiminnalle tyypillisiä oireita, mene lääkäriin, sillä todennäköisesti sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.

      Sinulta on otettava vähintään kaksi verikoetta: TSH ja T4v. Myös T3v on hyödyllinen. (TSH yksin ei riitä, vaikka jotkut julkipuolen yleislääkärit säästösyistä otattavat vain sen.) Jos labra-arvosi ovat viitteissä, mutta vajaatoimintaan kallellaan (TSH ylhäällä, T4v alhaalla), sinulla voi olla kilpparin vajis. Silloin erikoislääkäri voi antaa koelääkityksen, vaikka yleislääkäri ei niin tekisikään. Seuranta uusintakokein 6-12kk välein on joka tapauksessa on tarpeen, sillä vajaatoiminta on etenevä sairaus.

      Harvinainen aivoperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ei selviä TSH ja T4v -kokeilla. Jos oireet ovat selvät ja voimakkaat, lisäselvitykset ovat tarpeen.

      Yksi oleellinen kilppari vajaatoiminnan syy on voimakas väsymys. Väsymys voi johtua myös siitä, että ei nuku tarpeeksi. Unen tarve on yksilöllinen ja voi olla aikuisellakin 9-10h. Toinen yleinen syy se, että pitää liian pitkiä ateriavälejä ja verensokeri laskee liian alas. Se aiheuttaa väsymystä ja heikotusta, pahimmillaan tajunnan heikentymistä ja vapinaa. Kyse ei ole sairaudesta vaan ominaisudesta. Syö siis 2-3 tunnin välein, etenkin jos olet nainen. Miehet tulevat toimeen pidemmälläkin ruokailuvälillä, vaikka heillekin 2-3 olisi terveellistä. Kolmas yleinen syy on masennus. Tosin masennus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

      Lisää aiheesta Suomi24:n sisätaudit/kilpirauhassairaudet -osiossa

    • Lellu84

      Ei ole cushingin oireyhtymää, molemmat kilppariarvot on ok vaikka oireita onkin. Joku vuosi sitten pudotin painoa 30kg, nyt tullu lyhyessä ajassa tullu 18kg lisää. Olen pyöräillyt syyskuusta lähtien min 10km 5x viikossa. Juon nesteitä tarpeeksi. Enkä todellakaan munttaa pullaa tai mitään muutakaan niin paljon että sillä selittyisi. Käyn fysioterapiassa, lantio- ja selkärankaongelmia. Vaikuttavat liikuntaan rajoittavasti.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe