ruokaa....

vai syömättä?

törmäsin aiemmassa viestissä EDNOSIIN ja tajusin, että kenties sairastan itsekkin tätä...jatkuvaa, pakonomaista laihdutusta, kaloreiden laskemista,aiemmin muutamaman kerran oksentamista, välillä syön normaalisti, joskus jätän ruuat väliin, ja syön esim.vain aamupalan...ja olen lihava!! tai no, normaalipainoinen muiden mielestä, mutta lihava kuitenkin...en voi olla syömättä lasten takia, muutenkin ihmettelevät jatkuvaa paasaustani laihduttamisesta...kuulostaako tämä teistä EDNOSilta? tätä on kestänyt jo 6v, ja hermot menee :(

6

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marmaladee

      Minkä ikäisiä he ovat? Älä paasaa kovin paljon heidän kuullen mistään laihduttamisesta. Sellainen pilaa normaalin suhteen ruokaan jo nuorena.

      Itselleni niin kävi, joten tiedän mistä puhun. Äitini koskaan muusta puhunutkaan kuin kuinka lihava hän on yms. Se tarttui. Olin ala- ja yläasteella normaali ja kivannäköinen tyttö, pidin itseäni hirveän lihavana kuitenkin. Yläasteella laihduin hoikaksi, miltei liian. Sitten lukiossa söin, söin ja söin itseni ylipainoiseksi. Nyt vain yritän syödä terveellisesti vaikka äitini valittaa vieläkin painostaan ja myös MINUN valinnoistani.

      Mutta, tee kuten itse parhaaksi näet. Olisipa joku vain kertonut ton mun äidille.

      • metkiss

        en todellakaan valita painosta lasten kuullen liikaa...miehelle enimmäkseen. kokemuksesta tiiän minkälaista on kun vanhemmat paasaa lihavuudesta,isä oli koko ajan sanomassa kuinka lihava olin nuorena, ja vartioi syömisiä...siitä varmaan juontuukin tämä jatkuva painokontrolli näin vanhempana...mutta viittaiskohan tämä nyt tuohon EDNOSiin vai mitäköhän tämä on? kiva jos joku tietäis...niin, ja lapset on 7v, 5v, ja 2½v...


      • kuullen

        Tuo on totta, lasten aikana ei ikinä pitäisi puhua laihduttamisesta. Jos äiti laihduttaa, on hyvä selittää lapselle se terveyden kannalta, eli että 'äiti syö nyt terveellisemmin siksi koska haluaa voida paremmin, ja käy lenkillä koska siitä tulee hyvä olo'. Näin lapsetkin oppivat terveellisemmästä elämästä positiivisesti.


      • marmaladee
        metkiss kirjoitti:

        en todellakaan valita painosta lasten kuullen liikaa...miehelle enimmäkseen. kokemuksesta tiiän minkälaista on kun vanhemmat paasaa lihavuudesta,isä oli koko ajan sanomassa kuinka lihava olin nuorena, ja vartioi syömisiä...siitä varmaan juontuukin tämä jatkuva painokontrolli näin vanhempana...mutta viittaiskohan tämä nyt tuohon EDNOSiin vai mitäköhän tämä on? kiva jos joku tietäis...niin, ja lapset on 7v, 5v, ja 2½v...

        ...tuollaiset kaikki syömishäiriöt. :(
        Eikö ednos juurikin tarkoita sh:ta, jota ei voi laittaa mihinkään tiettyyn lokeroon, esim. bulimia tai ortoreksia.
        Eli juuri mainitsemasi oireet. Mutta niin, enhän ole mikään tohtori joten kannattaa luotettavan diagnoosin kannalta käydä ammattilaisella :)
        Hyvää kesää!


      • metkiss
        kuullen kirjoitti:

        Tuo on totta, lasten aikana ei ikinä pitäisi puhua laihduttamisesta. Jos äiti laihduttaa, on hyvä selittää lapselle se terveyden kannalta, eli että 'äiti syö nyt terveellisemmin siksi koska haluaa voida paremmin, ja käy lenkillä koska siitä tulee hyvä olo'. Näin lapsetkin oppivat terveellisemmästä elämästä positiivisesti.

        kuinka vaikeaa on syödä "normaalisti" ?!? en millään saa taottua päähän, että täytyy syödä normaalein väliajoin...olo on heti "lihava" ja ylensyönnyt...pikemminkin nautin näläntunteesta, ja tahallaan jätän syömättä koska olo on silloin kevyt, niin, ja tuntee kontrolloivansa kehoa...sitten välillä kyllästyn, tulee sellainen olo että "p*skat kaikesta, sama kai se on jos syön, lihava oon kuitenki" sitte mättään viikon verran ruokaa, joka varmaanki vastaa ihan tavallista ruokamäärää, ja SITTEN TAAS se sama ankara dietti päälle! argh :(


    • lukea

      kirja: LUPA SYÖDÄ, siinä kerrotaan kuinka jopa 3/4 kaikista länsimaisista nykynaisista sairastaa ns. syömishäiriön-light versiota, eli laihdutus on jatkuvasti mielessä, keho näyttää normaalipainossakin liian isolta, mieli on maassa ja ruokailua ja liikuntaa värittää kontrolli ja vääristyneet uskomukset ja säännöt.

      Diagnoosi ei tee ketään tärkeämmäksi tai enemmän tai vähemmän sairaaksi, eikä siten ole monenkaan kohdalla tarpeellinen (ellei sitten ole kysymys esim. todella vakavasta anorexiasta, joka tarvitsee akuuttia hoitoa), riittää kun itse tiedostat, että kaikki ei ole kunnossa ja alat systemaattisesti etsimään tietoa ja tapoja miten korjata tilanne. Älykäs nainen pystyy halutessaan hyviin tuloksiin pelkän kirjaston ja kirjakaupan avulla. Tietoa ja ohjeita riittää, kunhan itse haluaa muutosta kohti terveyttä (eikä vain pakkomielteisesti kohti laihuutta).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe