Migreeni ja raskaus...pelottaa

päänsärky

Hei kaikki odottajat! Minulla olisi kysymyksiä nyt raskaudenaikaisesta migreenistä..

Itselläni on ollut migreeniä jo ala-asteikäisestä, nyt ollut melko pahoja migreenikohtauksia viimeisen vuoden aikana. Syksyllä oli viikoittain n 2-5pv migreenissä, oksentelin hirveästi, hyvä kun pysyin tajuissani. Normaalit päänsärkylääkkeet eivät auta ollenkaan.. Keväällä helpottanut vähäsen, nyt kun olen käyttänyt imigramia, mutta eipä tunnu hirveästi enää auttavan.. Lääkärit eivät tähän mennessä ole osanneet hirveästi auttaa.. :( Opiskelut ja työt kärsivät, normaalitkin päivätoimet menevät sekaisin.

Pelkäilenkin tässä että mitenkäs sitten raskauden aikana ja sen jälkeen, kun on perheen perustaminen ollut haaveissa jo pidempään. Jotkut sanovat että raskauden aikana migreeni yleensä katoaa täysin, mutta ei ilmeisesti aina näin käykkään. Aikaisemmissa keskusteluissa on kerrottu migreenin puhjenneen vasta raskauden aikana.. Ja minä kun jo meinasin huokaista helpotuksesta.. Kun en migreenikohtauksen aikana pysty huolehtimaan itsestänikään, niin miten sitten huolehtisin jälkeläisestä? Onneksi on ihana mies tukena, mutta kun en haluaisi häntä aina käyttää tukikeppinä..

Entäs estolääkitys raskauden aikana?

Lääkäriltä tietenkin kysyn, mutta lääkärit sanovat mitä sanovat.. Nyt haluan KOKEMUKSIA! Joten kiitos kaikille jotka jaksavat vastailla.. :) Hyvää kesää kaikille!

14

4148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän hoppu taas, sori...
    • migreenistä

Odotin esikoistani vuonna 2006 ja tätä ennen olin kärsinyt migreenistä usean vuoden. Odotusaikana migreeni hävisi täysin, ei yhen yhtä päänsärkyä ollut. Noin pari viikkoa-kuukausi synnytykseen jälkeen sainkin migreenikohtauksia tuplaten, ilmeisesti kaikki raskaudenaikana poisjääneet tulivat ryöppynä. Estolääkettä en voinut ottaa koska imetin.

Vauvasta en migreenikohtauksen aikana voinut huolehtia lainkaan, mies toi vauvan vain tissille kun kärsin kohtauksesta sängyssä pimeässä huoneessa. Tätä kesti noin kuukauden ja sen jälkeen migreeni on pysynyt lähestulkoon kokonaan poissa. Harvoin on normaalia päänsärkyä mutta sen nyt kestää=)

Nyt odotan toista lasta rv 20 eikä ole sitä pienintäkään päänsärkyä taaskaan ollut... Jännityksellä odotan miten käy synnytyksen jälkeen... Onnea odotukseen ja voimia, toivottavasti sinunkin migreenisi laantuu odotuksen aikana=)

• MMMMMM

Omasta kokemuksesta sanon että vaikka yleensä migreeni helpottaa raskaana ollessa, niin itselläni se on pahentunut. Olen nyt 19 viikolla raskaana, ja koko raskausaikanani ollut migreenin vuoksi sairaslomalla yhteensä melkein neljä viikkoa ja ravannut lääkärissä monia kertoja.

Sain jo alkuraskaudessa neurologiltani ohjeen käyttää migreeniin ( myös siis raskauden aikana) panadol 1 g / Panacod, ja mikäli nuo eivät auta, niinkuin yleensä ei, niin sitten sumatriptan 50 mg, 1-2 X päivässä. Eli vaikka aina sanotaan että raskaana ollessa ei saa lääkkeitä käyttää, niin kyllä migreeniin on olemassa lääkkeitä joita saa käyttää myös raskauden ja imetyksen aikanakin.

Oma lääkärini ja neurologini ovat olleet sitä mieltä, että mikäli lääkkeillä saadaan äidille parempi olo, on turha kärsiä. Koska kun äiti kärsii, kärsii vauvakin. Ja tarvittaessa myös estolääkitykseen löytyy ratkaisuja, itse olen menossa taas loppuviikosta neuron kanssa juttelemaan eston aloituksesta. Kun en viitsisi koko raskausaikaa kotona maata, oksentaa taukoamatta, päätä ei voi kääntää kun niin särkee yms...

Eli vaikka täällä sanotaan mitä tahansa, kannattaa luottaa alan erikoislääkäreihin, ja hyvällä omallatunnolla tarvittaessa käyttää lääkitystä avuksi. Suomessa kun on erittäin harvinaista että lääkkeistä koituu yhtään mitään haittaa sikiölle, eikä lääkärit sellaisia lääkkeitä edes määrää jotka on ehdottomasti kielletty.

• MMMMMM
        yleistietoa vaan kirjoitti:

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789510286975&C

Just joo...
        On se kumma miten täällä keskustelupalstalla aina liikkuu tuollaisia ihmisiä joiden on pakko aiheeseen kuin aiheeseen vastata jotain täysin asiatonta.

Kuten ketjun aloittaja kysyi, niin vastasin hänelle oman kokemukseni pohjalta. Joten josko nyt kaikki "hihhulit" lisäaine-, suola-, yms. huuhaa-juttujensa kanssa jättäisivät nämä lääketieteelliset jutut rauhaan, koska pian joku epätoivoisena migreeniensä kanssa kamppaileva hätäpäissään luulee niiden vielä olevan tottakin...

• markkinoilla
        MMMMMM kirjoitti:

Just joo...
        On se kumma miten täällä keskustelupalstalla aina liikkuu tuollaisia ihmisiä joiden on pakko aiheeseen kuin aiheeseen vastata jotain täysin asiatonta.

Kuten ketjun aloittaja kysyi, niin vastasin hänelle oman kokemukseni pohjalta. Joten josko nyt kaikki "hihhulit" lisäaine-, suola-, yms. huuhaa-juttujensa kanssa jättäisivät nämä lääketieteelliset jutut rauhaan, koska pian joku epätoivoisena migreeniensä kanssa kamppaileva hätäpäissään luulee niiden vielä olevan tottakin...

Ei kannata syödä lääkkeitä ruoassakaan:
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2007/nro_3_2007/retkahtamisen_biologiaa_tutkitaan_koe-elaimilla/

• ilman lääkkeitä ilman migre...
        MMMMMM kirjoitti:

Just joo...

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/index.html

• rautatabletit ei sovi kaikille
        MMMMMM kirjoitti:

Just joo...

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/elaine.html

• Jopadodandudaa
        markkinoilla kirjoitti:

Ei kannata syödä lääkkeitä ruoassakaan:
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2007/nro_3_2007/retkahtamisen_biologiaa_tutkitaan_koe-elaimilla/

Suola- / hihhulihemmo, ihan vaan, että ymmärrätköhän, mikä migreeni on? Ja mistä se johtuu?

Verisuonet laajentuvat ja siitä johtuu "kuolemaan johtavalta tuntuva" päänsärky ja siihen lisäksi pahoinvointi. Pahoinvointiin asti ei kovan säryn kanssa tarvitse mennä, kun ottaa Imigram 50mg. Imigram supistaa verisuonia ja olet ikikiitollinen sen käyttäjä tarpeen mukaan!
        Migreeni on aina sen lääkkeen ottamisen jälkeen totaalisesti poissa.
        Ymmärrän, että "suola- ym. heinäjutut" voivat myös toimia, mutta jos et ole mistään saanut apua, Imigram tehoaa ainakin ja pelastaa toimintakyvyttömästä migreenipäivästäsi! :)

-Onnellinen, jonka enää ei tarvitse kärsiä migreenistä lääkkeen ansiosta

• *migreeniä*

Olen itse kärsinyt migreenistä ala-asteelta asti.
      Viime vuosina migreeniä tuli enää harvoin, muutaman kerran vuodessa, kunnes tulin raskaaksi.
      Koko alkuraskaus meni kauhessa päänsäryssä, ilmeisesti hormonit laukaisivat minulla migreenikohtaukset.Lähes päivittäin särki päätä. Panadolia otin 2 tablettia (1g) kerralla, mutta eipä siitä apua ollut.
      Mainitsin asiasta neuvolalääkärille ja hän määräsi migreeniin Panacodet ja ne kyllä auttoivat.
      Migreenikohtauksetkin hävisivät joskus rv 15-16 tienoilla, enää ei siis ole ollut yhtään kohtausta pitkään aikaan, nyt menossa rv 29.

• ................

On tullut sairastettua migreeniä 6-vuotiaasta saakka ja nyt olen 30v. Olen huomannut että kovan stressin jälkeen kohtaukset tulevat useammin ja pahempina. Luultavasti osa säryistä tulee jännityspäänsärkynä vaikka oireet täysin samat kuin migreenin luokituksessa.
        Olen pitkään yrittänyt pitää huolen etteivät niskat saa kylmää yhtään ja yölläkin on aina joku paita päällä hartioita lämmittämässä.Luulisin, että tämä on vähentänyt huomattavasti kohtauksia.
        Olen nyt raskaana vk34, muutamia pahoja öitä ja päiviä on tullut vietettyä migreenistä kärsien, ehkä 6x kokoaikana.
        Varmaankin hyvin yksilöllistä kuinka ne tulevat, mutta uskoisin että mahdollisimman stressitön olo ja itsestään huolehtiminen auttavat hiukan.
        Toivottavasti kukaan ei joudu kärsimään kovista migreenikohtauksista, niitä ei toivoisi kenellekkään..

• 12345

puolessa välissä raskautta tuli pahana takaisin. Panacodia ja Litalginia määräsivät, eivätpä auttaneet suurinakaan annoksina. Sitten kohtaukset hävisivät taas kuin tuhka tuuleen. Nyt 4 viikkoa laskettuun aikaan :)

• näin,...,,.

Sairastan sekä migreeniä ja hortonin neuralgiaa. Siihen estolääkkeet (2 erilaista) ja tarvittaessa kortisoni ja tietysti kohtauslääkkeet.

Raskauden huomattuani lopetin estolääkityksen, alku meni hyvin, mutta sitten kivut alkoivat. Äitipolilla päädyttiin aloittamaan estolääkitys (myös neurologi oli samaa mieltä) ja loppuraskaus sujui taas hyvin. Kortisoniakin olisin saanut kuulemma tarvittaessa käyttää, koska sitä käytetään raskauden aikana muutenkin kypsyttämään vauvan keuhkoja.

Loppuraskaus meni hyvin. Varsinaisia migreenilääkkeitä en käyttänyt odotusaikana. Niitä minulle ei suositeltu. Enkäs estolääkityksen jälkeen olisi tarvinnutkaan niitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      280
      10306
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      244
      5993
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5424
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      95
      5048
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3315
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2714
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2612
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2434
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2284
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2207
    Aihe