Kissa nuolee omistajaa

Tiia S.

Sisareni hankki löytöeläintalosta kesällä aikuisen, leikatun tyttökissan. Kissa on suloinen kuin mikä, ja juttelee kovasti.

Ongelmaksi on tullut kissan nuoleminen. Kissaa kun silittää, alkaa neiti tomerasti nuolemaan omistajaa, siskoani. Aina ei tarvitse edes silittää, kun kissa oma-aloitteisesti tulee luokse, ja nuoleminen alkaa.
Nuoleminen on melkoisen "voimallista", itselläni iho oli hellänä jouduttuani kissan nuolemisen kohteeksi. Tosin jonkin verran saan syyttää siitä itseäni kun halusin katsoa kuinka kauan kissa nuolee jos toimintaa ei estele tai keskeytä. Totesin, että ennemmin minulla iho on rikki kuin että kissa lopettaa itse.

Mistähän tälläinen käytös johtuu? Itse tulin siihen tulokseen, että josko nuoleminen olisi reaktio jonkinlaisesta stressistä. Muistelin oman kissani alkutaivalta luonani. Tosin silloin oma kissani nuoli itseltään kainalon kaljuksi kun hermostuessaan aloitti "pyykkäämisen" ( oma kissani oli alunperin puolivilli kissa jota kesytin, ja valitettavasti aluksi jouduin pakkolääkitsemään äärimmäisen sitkeän suolinkaistartunnan takia. Kun kissa ei muutenkaan antanut koskea, ja matolääkitys oli vain annettava muut lääkkeet johtuen kissan erittäin huonosta kunnosta, oli kissan hermot varmasti tiukilla). Luottamuksen kasvaessa kainalon "kaljuttaminen" hiljalleen unohtui.

Mutta mikä siskoni kissalla voisi olla? Lääkärissä on käytetty, ja terveeksi todettu, Siiri mitä ilmeisimmin tykkää siskostani ja luottamuksesta ei ole pulaa. Lokakuun paikkeilla Siirille olisi tulossa kissanpoikanen ystäväksi, ja kovasti toivomme, että omistajan pesu jäisi sen myötä pois.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

8

5148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lotta.

Itse en ole tuota nuolemista kokenut ongelmaksi, toinen kissani nuolee myös. Olen ajatellut, että se lähinnä on luottamuksen osoitus ja hoito toimenpide. Peseväthän kissat myös toisiaan. Luulisin että esim. kissani pitää minua isona kissana jonka turkki pitää myös hoitaa!

En tiedä olenko oikeassa, jos jollakulla on enemmän tietoa aiheesta, olisi hauska kuulla!

• Speedy

Kissa pitää omistajaa emonaan, ja kissat nuolevat myös samaan yhdyskuntaan kuuluvia jäseniä, jotta näihin tarttuisi oma tuoksu, siten on helpompi tunnistaa.

• maiju

sillä oma kissani suorittaa minulle aamupesun joka aamu eli hiukset ja korvantaustani pesee tarmolla ja antaumuksella - olenhan kissaemo ja katti muuten nukkuukin minun kanssa aina - meidän perheeseen kuuluu neljä ihmistä ja minä olen sen huomion kohde (eikö olekin ihanaa!)
      kissat on sitten suloisia, ei se K Peitsamo niistä turhaan laula...

• minttu

Minun kissani nuolee minun hiuksiani jos ne ovat märät eli pesun jälkeen tavallaan pesee ne uudelleen. Kielestä vain sylki lentää kun Manu putsaa.
      Sitten on toinen kissa Viiru, joka taas hoitaa Manua- pesee sen silmäkulmat ja putsaa korvat. Minua Viiru ei pese.
      Meille tuli kolmas kissa kolme viikkoa sitten. Tutustuminen ja arvojärjestys tehty. Eilen oli uuden tulokkaan leikkaus ja Viiru- raikulipoika meni nukkuvan Moonan luo ja nuoli sen päätä-HELLÄSTI. Minun mielestäni tuo nuoleminen on hoitamisen ja hellyyden osoittamista.

• verity

Kissa rinnastaa omistajansa emoonsa. kun omistaja silittää kissaansa se on sama kuin emo nuolisi pentuaan. Kissa vastaa tähän hellyyteen "hoitamalla takaisin". Kissasi ylihellyys taas voi johtua siitä, että se on pentuna vieroitettu emostaan liian aikaisin.
      Enemmän kissan käyttäytymisestä voi lukea Desmond Morris:in kirjasta: Miksi kissa kehrää?

• voihankissanviikset

Up!
      meillä tämän kaltaista toimintaa myös, tosin 1 vuotias kollimme nuolee pakkomielteisesti kaikkea ja jatkuvasti, sormia, korvia, vaatteita, tyynyjä, lakanoita, yötä päivää.
      Poika on alkujaan pentutehtaasta, joten jospa tämä liittyisi liian aikaiseen emosta vieroittamiseen?
      Onko jollain keinoja millä tämän saisi kitkettyä pois?

• dwq

uuuupp

• fiksu ja filmaattine

Minun kissallani suositeltiin sen lopettamista nuolemisen vuoksi ja sitä sanottiin höiriökäyttäytymiseksi. Nuoleminen ei ole pahaa mutta rasittavaa jos alkaa kello 6 aamulla (herätyskello soi 7.00)
      Luin joskus jostain että nuoleminen on pikemminkin merkki alistamisesta. Esm. kollikissani nuolee narttua muttei anna nartun nuolla häntä itseään, ja narttu nuolee minua, muttei lastani eikä miestäni. Mieheni syliin tämä narttu menee puskemaan ja hurisemaan.. kiehnäämään. Eli ymmärtääkseni silloin olen nokkimisjärjestyksessä alimmaisena kodissani.

En usko että omaa narttuani olisi liian ajoissa vieroitettu emostaan koska ostin sen pieni muotoisesti toimivalta kasvattajalta, josta en ole kuullut moitittavaa. Kissa oli myös yli puolivuotias sen ostaessani.

Hämmennystä asia toki aiheuttaa.
      Ja mietin tulisiko kissan kanssa kokeilla jtn niitä apteekista saatavia aineita joita ihmislapsilla käytetään kynsien syönnin estämiseen.
      Kollikissallani auttoi chilijauhe kun se minulle tullessaan tykkäs syödä villamattomme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe