Millainen hitsauskone sopii alumiinin hitsaukseen ?
Käykö sama laite sitten teräspellin hitsaukseen.
Käykö mig ???
- ja miten esim. bilteman ja motonetin tarjouskoneet ? Tekeekö niillä mitään ?
- käykö täytelanka, vai pitääkö olla kaasupullollinen kone ???
- hintataso, mig -kunnon koneelle ?
Tarve olisi hitsailla 1-4 mm peltejä, autoremonttia, yms.. askartelua.
jaska
hitsauskone
10
7913
Vastaukset
- migilläkin
Jos osaa, mutta puikko on suosittu autorempassa. ja kyllä harrastelijalle käy nuo halvatkin vehkeet.
- hitsataan
Alumiinia hitsataan yleensä pulssimigillä tai vaihtovirtatigillä. Ne on kalliita laitteita.
Harrastelijalle ohuen teräksen hitaukseen käy halpa ns. kaasutonta täytelankaa käyttävä MIG. Alumiinia et sillä pysty hitsaammaan.
Auton pellit ovat liian ohuita puikolla hitsattavaksi. Niitä voi hitsata migillä tai tigillä. - huhuiojk
Ohutlevytöissä ehdottomasti parasta laatua saa aikaan TIGillä, mutta MAG sopii siihen myös. Suojakaasuttomat laitteet kannattaa samantien unohtaa, sillä täytelanka ei pysty kunnolla korvaamaan suojakaasua.
Kun menet ostamaan konetta, muista ottaa selvää millainen ominaiskäyrä laitteella on. Halvoissa paskoissa on huono ominaiskäyrä ja siksi ne ovatkin halpoja paskoja. Ominaiskäyrä kuvaa MIG/MAG -laitteissa jännitteen säilymistä mahdollisimman vakiona ja puikko/TIG -laitteissa se kuvaa vastaavasti virran säilymistä vakiona.
Kannattaa myös katsoa millainen käyttösuhde koneella on. Kovasta hitsaustehosta ei ole suurissa urakoissa hyötyä jos konetta voi käyttää vain 6 minuuttia 10 minuutin jakson aikana.- käyttää
Suojakaasutonta lankaa migissä on osattava käyttää. Olen nähnyt hitsattavan väärällä napaisuudella. Sitten on haukuttu konetta. Pikkumigillä kaasuttomalla ydintäytelangalla saa osaava ihminen hyvää saumaa.
- ews
käyttää kirjoitti:
Suojakaasutonta lankaa migissä on osattava käyttää. Olen nähnyt hitsattavan väärällä napaisuudella. Sitten on haukuttu konetta. Pikkumigillä kaasuttomalla ydintäytelangalla saa osaava ihminen hyvää saumaa.
Harrastelukäyttöön ei kummosia koneita tarvihe, mut unohtakkee nuo kaasuttomat täytelangat. Langat sisältää kadmiumia, mikä on syöpää aiheuttava myrkky. Jossai ulkohommissa sillä vois hätäselti hitsata, mut ei missään tapauksessa sisällä. Tai kuka mitennii. Paras yhistelmä esim. autohommiin joku 150-200 Amppeerinen mig/mag -kone, siihen 0.6 lanka ja suojakaasuks hiilidioksidi. Eikä maksa paljo. Kantsii kysellä käytettyjäki, merkkikoneisiin saa varaosiakkii. Alumiinin hitsaus periaatteessa onnistuu samoilla vehkeillä, mut langanjohdin pitää olla teflonia ja kaasun argonia. Itelläni tuntumaa aiheeseen n. 30v.
Että näin. - auto harrastajalle
ews kirjoitti:
Harrastelukäyttöön ei kummosia koneita tarvihe, mut unohtakkee nuo kaasuttomat täytelangat. Langat sisältää kadmiumia, mikä on syöpää aiheuttava myrkky. Jossai ulkohommissa sillä vois hätäselti hitsata, mut ei missään tapauksessa sisällä. Tai kuka mitennii. Paras yhistelmä esim. autohommiin joku 150-200 Amppeerinen mig/mag -kone, siihen 0.6 lanka ja suojakaasuks hiilidioksidi. Eikä maksa paljo. Kantsii kysellä käytettyjäki, merkkikoneisiin saa varaosiakkii. Alumiinin hitsaus periaatteessa onnistuu samoilla vehkeillä, mut langanjohdin pitää olla teflonia ja kaasun argonia. Itelläni tuntumaa aiheeseen n. 30v.
Että näin.Kiitos tiedoista ja vinkeistä kaikille !
- siis alu menisi kanssa migillä, jossa on argonia kaasuna ja - alu lanka ???
( se teflon langan johdin/ohjain )
Tiedänkö nyt oikein ?
- näillä tiedoin pitänee alkaa kysellä sopivaa laitetta....
- jaska - helpommin
auto harrastajalle kirjoitti:
Kiitos tiedoista ja vinkeistä kaikille !
- siis alu menisi kanssa migillä, jossa on argonia kaasuna ja - alu lanka ???
( se teflon langan johdin/ohjain )
Tiedänkö nyt oikein ?
- näillä tiedoin pitänee alkaa kysellä sopivaa laitetta....
- jaskaEi tuo EWS aivan tätä alumiinipuolta tunnu tietävän. Pulssimigillä tai vaihtovirtatigillä onnistut parhaiten.
- ja hintakin meinaa...
helpommin kirjoitti:
Ei tuo EWS aivan tätä alumiinipuolta tunnu tietävän. Pulssimigillä tai vaihtovirtatigillä onnistut parhaiten.
---- niin oli tossa aikaisemmin kyllä juttua, että pulssimig tai vaihtovirta tig ...
ovat hyviä alu hommiin.
---- mutta ne on hiton kalliita harraste hommiin kyllä !!!!!!!!!!!!!!!!!!
------siksi ajattelin edullisempaa miggiä, jolla voisi ehkä molempia hitsailla ( alu -ja teräspelti..)
------ saako migillä tota alu-saumaa yhtään onnistumaan ? ja millä keinolla ????
Jaska - ews
ja hintakin meinaa... kirjoitti:
---- niin oli tossa aikaisemmin kyllä juttua, että pulssimig tai vaihtovirta tig ...
ovat hyviä alu hommiin.
---- mutta ne on hiton kalliita harraste hommiin kyllä !!!!!!!!!!!!!!!!!!
------siksi ajattelin edullisempaa miggiä, jolla voisi ehkä molempia hitsailla ( alu -ja teräspelti..)
------ saako migillä tota alu-saumaa yhtään onnistumaan ? ja millä keinolla ????
JaskaJuuri tätä meinasin, että kalliita on pulssivehkeet, kuin myös vaihtovirtatig. Itelläni on työpaikalla molemmat käytettävissä ja totta mooses niillä on hyvä alumiinia hitsailla.
Entinen työkaverini rakenteli joskus alumiiniveneen ja hitsas sen ihan tavan mig/mag koneella edellämainitulla varustuksella. Eihän se niin hyvä tule eikä oo niin helppoo, kun pulssimigillä, mut on mahollista.
Ite en oo kokeillu tuota, mut varmaan joku on ja tietoohan on maalimassa olemassa vaikka minkä verran.
- Anonyymi
You got it, 99.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289