vaihteistojen erot VAG-konsernissa

Mä vaan

eli...

VAG-yhtymällä on tarjolla/ollut tarjolla tavallisia automaatteja, Tiptronicia, DSG:tä ja S-tronicia, Multitronicia


Osaiskos joku luokitella näitten eri vaiheistojen hyvä ja huonot puolet eli plussat ja miinuksien sekä erovaisuudet

1.Triptonicissa on myös käsinvaihtomahdollisuus ja enempi vaihteita kuin neljävaihteisessa automaatissa mutta miten se muuten eroaa perus-tomaatista?

2. Miten Multitronic eroaa Tiptronicista? Onko sama vaihteisto mutta vaan Audin nimitys?

3. Entä onko S-tronic sama kuin DSG-vaihteisto mutta Audi käyttää eri nimitystä?

4. DSG.n erot muihin tomaatteihin verraten?

Sen tiedän että on kaksoiskytkentävaihteisto ja vaihdot tapahtuu nopeasti ja huomaamattomasti sekä mahdollisimman polttoainetaloudellisesti ja muutenkin optimaalisesti mutta miten muuten eroaa muista vaihteistoista?

11

6008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJJJJJJ

      DSG on rakenteeltään kaksoiskytkimellä varustettu ja elektronisesti ohjattu manuaalivaihteisto.

      Multitronic on portaaton automaattilaatikko. Rakenne on hyvin lähellä moposkootterin variaattori.

      Tiptronic on perinteinen 6-vaihteinen automaattivaihteisto, missä on myös mahdollisuus itse vaihtamaan ratista tai vaihdevalitsimesta.

      Näistä taloudellisin on DSG. Mukavin ajaa lienee olla Multitronic, tosin Multitronic saa vain niille mallille missä moottori on pitkittäissuunnassa, A4, A6.

      • korjausta

        "DSG on rakenteeltään kaksoiskytkimellä varustettu ja elektronisesti ohjattu manuaalivaihteisto."

        Käyttämäsi ilmaisu "manuaalivaihteisto" on väärä. Momentinmuuntimen ja planeettapyörästöjen puuttuminen ei tee siitä manuaalivaihteistoa. DSG on puhdasverinen automaattivaihteisto. Sen komponentteja ei ole käytössä missään manuaalivaihteistossa, toisin kuin esim. Toyotan MMT, jonka perusosa on sama kuin 5-vaihteisessa manuaalivaihteistossa. MMT ja vastaavat ovat vaihtajarobotilla varustettuja manuaalilaatikoita. DSG on alusta pitäen suunniteltu automaattiseksi.


      • Mister XXX

        on mahdollisuus vaihtaa itse vaihteita vaihdekepillä sekä/tai rattikytkimistä


      • JJJJJJJ
        korjausta kirjoitti:

        "DSG on rakenteeltään kaksoiskytkimellä varustettu ja elektronisesti ohjattu manuaalivaihteisto."

        Käyttämäsi ilmaisu "manuaalivaihteisto" on väärä. Momentinmuuntimen ja planeettapyörästöjen puuttuminen ei tee siitä manuaalivaihteistoa. DSG on puhdasverinen automaattivaihteisto. Sen komponentteja ei ole käytössä missään manuaalivaihteistossa, toisin kuin esim. Toyotan MMT, jonka perusosa on sama kuin 5-vaihteisessa manuaalivaihteistossa. MMT ja vastaavat ovat vaihtajarobotilla varustettuja manuaalilaatikoita. DSG on alusta pitäen suunniteltu automaattiseksi.

        rakenneltään manuaalivaihteisto, käytännöltään automaatti... kyllähän varmaan kaikki tietää mitä tarkoitin...


      • tarkemmin
        JJJJJJJ kirjoitti:

        rakenneltään manuaalivaihteisto, käytännöltään automaatti... kyllähän varmaan kaikki tietää mitä tarkoitin...

        Eipä tiedä kaikki mitä tarkoitit!
        Pyytäisin selventämään mikä on "rakenneltään manuaalivaihteisto, käytännöltään automaatti...". Google eikä AutoWiki moista tunne.


    • eroja.......

      1. Tiptronic on ns. perinteinen aito automaatti, eli momentinmuuntimellinen. Sen etuja on mm. mäkilähtöjen helppous, siinä on selkeä ryömintäominaisuus eli kun jalan nostaa jarrulta ja vaihde ajoasennossa, auto alkaa liikkua eteenpäin. Etuna myös melko nykimätön toiminta. Haittana on polttoainetalous ja tietty empiminen vaihtotilanteissa.

      2. Multitronic on ns. variaattorivaihteisto, kuten oli aikoinaan DAF:eissa ja Volvo 343:ssa. Aikoinaan toteutus oli kumihihnoilla, nyt metallihihnoin. Etuna on portaattomuus ja nykimättömyys, haittoina osassa autoja laiskuus ja se että kuskista tuntuu oudolta se että kierrokset koneessa koko ajan tapissa kiihdtyksen aikana. Multitroniceilla on hivenen paha maine kestävyysongelmien takia.

      3. S-tronic on sama kuin DSG, se on vain Audin käyttämä mallimerkintä lootalle.

      4. DSG on käytännön toiminnan osalta ajajalle kuin aito automaattiloota, eli helppo. Rakenne taas on sellainen, että sitä voi kutsua manuaalilootaksi joka on automatisoitu. Lootassa on kaksi kytkintä, 6-lovisessa öljykylpyiset, uudessa 7-lovisessa kuivat, ja tavallaan kaksi vaihteistoa rinnakkain, ja aina alempi tai ylempi vaihde käytössä olevaa tavallaan "valmiustilassa", valmiina käyttöön salamannopeasti, ja juuri tuon valmiuden takia on 2 kytkintäkin. Etuina automaattilootan lähelle yltävä ajomukavuus, polttoainetalous ja suorituskyvyn säilyminen manuaalilootaisen tasolla, haittoina tietyissä ajotilanteissa pieni nykäys ja empiminen (harvoin) ja mäkilähdössä taaksepäin valuminen (kannattaa käyttää käsijarrua jos jyrkkä mäki) sekä nopeassa ees taas vekslauksessa pakkivaihteen kytkennän hitaus.

      Toivottavasti hivenen selvensi asiaa....

      • hapa7

        kohtaan 4 korjaus:

        "DSG ..... mäkilähdössä taaksepäin valuminen (kannattaa käyttää käsijarrua jos jyrkkä mäki)"

        Ei ainakaan meikäläisen Octavia DSG valu mäkilähdöissä yhtään taaksepäin. Jos olen pysähtynyt jyrkkäänkin ylämäkeen, pidän jarrulla autoa paikallaan ja kun nostan jalan pois jarrulta, lähtee auto heti hitaasti ryömimään eteenpäin. Ei ota senttiäkään "pakkia" ko. tilanteessa.


      • Mä vaan
        hapa7 kirjoitti:

        kohtaan 4 korjaus:

        "DSG ..... mäkilähdössä taaksepäin valuminen (kannattaa käyttää käsijarrua jos jyrkkä mäki)"

        Ei ainakaan meikäläisen Octavia DSG valu mäkilähdöissä yhtään taaksepäin. Jos olen pysähtynyt jyrkkäänkin ylämäkeen, pidän jarrulla autoa paikallaan ja kun nostan jalan pois jarrulta, lähtee auto heti hitaasti ryömimään eteenpäin. Ei ota senttiäkään "pakkia" ko. tilanteessa.

        eli jos pysähdyn esim. jyrkkään mäkeen ja otan jalan pois kaasulta niin eipä lähde valumaan taaksepäin vaikka en heti jarrulle jalkaa laitakaan. Jos tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle niin helpommin valuu. Omassa tyhjäkäynti jo vissiin hieman suuremmalla kuin mitä on esim. manuaali 1.6:ssa ollut. ja kyllä lähtee myös auto väkisin vetämään liikennevaloissakin eteenpäin jos jalka ei ole jarrulla kokoajan. Että kyllä DSG on automaattivaihteisto siinä missä muutkin.


      • Gulf
        Mä vaan kirjoitti:

        eli jos pysähdyn esim. jyrkkään mäkeen ja otan jalan pois kaasulta niin eipä lähde valumaan taaksepäin vaikka en heti jarrulle jalkaa laitakaan. Jos tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle niin helpommin valuu. Omassa tyhjäkäynti jo vissiin hieman suuremmalla kuin mitä on esim. manuaali 1.6:ssa ollut. ja kyllä lähtee myös auto väkisin vetämään liikennevaloissakin eteenpäin jos jalka ei ole jarrulla kokoajan. Että kyllä DSG on automaattivaihteisto siinä missä muutkin.

        Suurimmassa osassahan uusia malleja tuo HillHold on vakiona DSG:n kanssa, mutta vanhemmissa yksilöissä taisi olla lisävaruste. Johtuisiko siitä tuo valuminen joidenkin mielestä? Tai siis HillHoldin puutteesta :)


      • hapa7
        Gulf kirjoitti:

        Suurimmassa osassahan uusia malleja tuo HillHold on vakiona DSG:n kanssa, mutta vanhemmissa yksilöissä taisi olla lisävaruste. Johtuisiko siitä tuo valuminen joidenkin mielestä? Tai siis HillHoldin puutteesta :)

        Meikäläisen autossa ei ole hill hold'a eikä siis valu yhtään.


      • Mä vaan
        Gulf kirjoitti:

        Suurimmassa osassahan uusia malleja tuo HillHold on vakiona DSG:n kanssa, mutta vanhemmissa yksilöissä taisi olla lisävaruste. Johtuisiko siitä tuo valuminen joidenkin mielestä? Tai siis HillHoldin puutteesta :)

        eikä lähde valumaan alaspäin mäessä. Kaikkiin malleihin ei ole edes saanut HillHoldia lisävarusteeksi DSG:n yhteyteen vaikka kuinka latoisi asiakas riihikuivaa tiskiin.

        Nyt se sen sijaan on tullut vakiovarusteeksi kaikkien DSG-vaihteistojen yhteyteen tuotantoviikosta 25 lähtien.

        Jos valuu alaspäin niin DSG:ssä on jotain vikaa tai suurin syy on se että tyhjäkäynti on säädetty tehtaalla turhan pienelle. Ei kuulu valua liikoja taaksepäin. Jos näin tekee niin jotain on pielessä tai ei osata ajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      262
      4606
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2786
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1614
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      58
      1351
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      94
      1253
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1129
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1128
    Aihe