vaihteistojen erot VAG-konsernissa

Mä vaan

eli...

VAG-yhtymällä on tarjolla/ollut tarjolla tavallisia automaatteja, Tiptronicia, DSG:tä ja S-tronicia, Multitronicia


Osaiskos joku luokitella näitten eri vaiheistojen hyvä ja huonot puolet eli plussat ja miinuksien sekä erovaisuudet

1.Triptonicissa on myös käsinvaihtomahdollisuus ja enempi vaihteita kuin neljävaihteisessa automaatissa mutta miten se muuten eroaa perus-tomaatista?

2. Miten Multitronic eroaa Tiptronicista? Onko sama vaihteisto mutta vaan Audin nimitys?

3. Entä onko S-tronic sama kuin DSG-vaihteisto mutta Audi käyttää eri nimitystä?

4. DSG.n erot muihin tomaatteihin verraten?

Sen tiedän että on kaksoiskytkentävaihteisto ja vaihdot tapahtuu nopeasti ja huomaamattomasti sekä mahdollisimman polttoainetaloudellisesti ja muutenkin optimaalisesti mutta miten muuten eroaa muista vaihteistoista?

11

5684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJJJJJJ

      DSG on rakenteeltään kaksoiskytkimellä varustettu ja elektronisesti ohjattu manuaalivaihteisto.

      Multitronic on portaaton automaattilaatikko. Rakenne on hyvin lähellä moposkootterin variaattori.

      Tiptronic on perinteinen 6-vaihteinen automaattivaihteisto, missä on myös mahdollisuus itse vaihtamaan ratista tai vaihdevalitsimesta.

      Näistä taloudellisin on DSG. Mukavin ajaa lienee olla Multitronic, tosin Multitronic saa vain niille mallille missä moottori on pitkittäissuunnassa, A4, A6.

      • korjausta

        "DSG on rakenteeltään kaksoiskytkimellä varustettu ja elektronisesti ohjattu manuaalivaihteisto."

        Käyttämäsi ilmaisu "manuaalivaihteisto" on väärä. Momentinmuuntimen ja planeettapyörästöjen puuttuminen ei tee siitä manuaalivaihteistoa. DSG on puhdasverinen automaattivaihteisto. Sen komponentteja ei ole käytössä missään manuaalivaihteistossa, toisin kuin esim. Toyotan MMT, jonka perusosa on sama kuin 5-vaihteisessa manuaalivaihteistossa. MMT ja vastaavat ovat vaihtajarobotilla varustettuja manuaalilaatikoita. DSG on alusta pitäen suunniteltu automaattiseksi.


      • Mister XXX

        on mahdollisuus vaihtaa itse vaihteita vaihdekepillä sekä/tai rattikytkimistä


      • JJJJJJJ
        korjausta kirjoitti:

        "DSG on rakenteeltään kaksoiskytkimellä varustettu ja elektronisesti ohjattu manuaalivaihteisto."

        Käyttämäsi ilmaisu "manuaalivaihteisto" on väärä. Momentinmuuntimen ja planeettapyörästöjen puuttuminen ei tee siitä manuaalivaihteistoa. DSG on puhdasverinen automaattivaihteisto. Sen komponentteja ei ole käytössä missään manuaalivaihteistossa, toisin kuin esim. Toyotan MMT, jonka perusosa on sama kuin 5-vaihteisessa manuaalivaihteistossa. MMT ja vastaavat ovat vaihtajarobotilla varustettuja manuaalilaatikoita. DSG on alusta pitäen suunniteltu automaattiseksi.

        rakenneltään manuaalivaihteisto, käytännöltään automaatti... kyllähän varmaan kaikki tietää mitä tarkoitin...


      • tarkemmin
        JJJJJJJ kirjoitti:

        rakenneltään manuaalivaihteisto, käytännöltään automaatti... kyllähän varmaan kaikki tietää mitä tarkoitin...

        Eipä tiedä kaikki mitä tarkoitit!
        Pyytäisin selventämään mikä on "rakenneltään manuaalivaihteisto, käytännöltään automaatti...". Google eikä AutoWiki moista tunne.


    • eroja.......

      1. Tiptronic on ns. perinteinen aito automaatti, eli momentinmuuntimellinen. Sen etuja on mm. mäkilähtöjen helppous, siinä on selkeä ryömintäominaisuus eli kun jalan nostaa jarrulta ja vaihde ajoasennossa, auto alkaa liikkua eteenpäin. Etuna myös melko nykimätön toiminta. Haittana on polttoainetalous ja tietty empiminen vaihtotilanteissa.

      2. Multitronic on ns. variaattorivaihteisto, kuten oli aikoinaan DAF:eissa ja Volvo 343:ssa. Aikoinaan toteutus oli kumihihnoilla, nyt metallihihnoin. Etuna on portaattomuus ja nykimättömyys, haittoina osassa autoja laiskuus ja se että kuskista tuntuu oudolta se että kierrokset koneessa koko ajan tapissa kiihdtyksen aikana. Multitroniceilla on hivenen paha maine kestävyysongelmien takia.

      3. S-tronic on sama kuin DSG, se on vain Audin käyttämä mallimerkintä lootalle.

      4. DSG on käytännön toiminnan osalta ajajalle kuin aito automaattiloota, eli helppo. Rakenne taas on sellainen, että sitä voi kutsua manuaalilootaksi joka on automatisoitu. Lootassa on kaksi kytkintä, 6-lovisessa öljykylpyiset, uudessa 7-lovisessa kuivat, ja tavallaan kaksi vaihteistoa rinnakkain, ja aina alempi tai ylempi vaihde käytössä olevaa tavallaan "valmiustilassa", valmiina käyttöön salamannopeasti, ja juuri tuon valmiuden takia on 2 kytkintäkin. Etuina automaattilootan lähelle yltävä ajomukavuus, polttoainetalous ja suorituskyvyn säilyminen manuaalilootaisen tasolla, haittoina tietyissä ajotilanteissa pieni nykäys ja empiminen (harvoin) ja mäkilähdössä taaksepäin valuminen (kannattaa käyttää käsijarrua jos jyrkkä mäki) sekä nopeassa ees taas vekslauksessa pakkivaihteen kytkennän hitaus.

      Toivottavasti hivenen selvensi asiaa....

      • hapa7

        kohtaan 4 korjaus:

        "DSG ..... mäkilähdössä taaksepäin valuminen (kannattaa käyttää käsijarrua jos jyrkkä mäki)"

        Ei ainakaan meikäläisen Octavia DSG valu mäkilähdöissä yhtään taaksepäin. Jos olen pysähtynyt jyrkkäänkin ylämäkeen, pidän jarrulla autoa paikallaan ja kun nostan jalan pois jarrulta, lähtee auto heti hitaasti ryömimään eteenpäin. Ei ota senttiäkään "pakkia" ko. tilanteessa.


      • Mä vaan
        hapa7 kirjoitti:

        kohtaan 4 korjaus:

        "DSG ..... mäkilähdössä taaksepäin valuminen (kannattaa käyttää käsijarrua jos jyrkkä mäki)"

        Ei ainakaan meikäläisen Octavia DSG valu mäkilähdöissä yhtään taaksepäin. Jos olen pysähtynyt jyrkkäänkin ylämäkeen, pidän jarrulla autoa paikallaan ja kun nostan jalan pois jarrulta, lähtee auto heti hitaasti ryömimään eteenpäin. Ei ota senttiäkään "pakkia" ko. tilanteessa.

        eli jos pysähdyn esim. jyrkkään mäkeen ja otan jalan pois kaasulta niin eipä lähde valumaan taaksepäin vaikka en heti jarrulle jalkaa laitakaan. Jos tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle niin helpommin valuu. Omassa tyhjäkäynti jo vissiin hieman suuremmalla kuin mitä on esim. manuaali 1.6:ssa ollut. ja kyllä lähtee myös auto väkisin vetämään liikennevaloissakin eteenpäin jos jalka ei ole jarrulla kokoajan. Että kyllä DSG on automaattivaihteisto siinä missä muutkin.


      • Gulf
        Mä vaan kirjoitti:

        eli jos pysähdyn esim. jyrkkään mäkeen ja otan jalan pois kaasulta niin eipä lähde valumaan taaksepäin vaikka en heti jarrulle jalkaa laitakaan. Jos tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle niin helpommin valuu. Omassa tyhjäkäynti jo vissiin hieman suuremmalla kuin mitä on esim. manuaali 1.6:ssa ollut. ja kyllä lähtee myös auto väkisin vetämään liikennevaloissakin eteenpäin jos jalka ei ole jarrulla kokoajan. Että kyllä DSG on automaattivaihteisto siinä missä muutkin.

        Suurimmassa osassahan uusia malleja tuo HillHold on vakiona DSG:n kanssa, mutta vanhemmissa yksilöissä taisi olla lisävaruste. Johtuisiko siitä tuo valuminen joidenkin mielestä? Tai siis HillHoldin puutteesta :)


      • hapa7
        Gulf kirjoitti:

        Suurimmassa osassahan uusia malleja tuo HillHold on vakiona DSG:n kanssa, mutta vanhemmissa yksilöissä taisi olla lisävaruste. Johtuisiko siitä tuo valuminen joidenkin mielestä? Tai siis HillHoldin puutteesta :)

        Meikäläisen autossa ei ole hill hold'a eikä siis valu yhtään.


      • Mä vaan
        Gulf kirjoitti:

        Suurimmassa osassahan uusia malleja tuo HillHold on vakiona DSG:n kanssa, mutta vanhemmissa yksilöissä taisi olla lisävaruste. Johtuisiko siitä tuo valuminen joidenkin mielestä? Tai siis HillHoldin puutteesta :)

        eikä lähde valumaan alaspäin mäessä. Kaikkiin malleihin ei ole edes saanut HillHoldia lisävarusteeksi DSG:n yhteyteen vaikka kuinka latoisi asiakas riihikuivaa tiskiin.

        Nyt se sen sijaan on tullut vakiovarusteeksi kaikkien DSG-vaihteistojen yhteyteen tuotantoviikosta 25 lähtien.

        Jos valuu alaspäin niin DSG:ssä on jotain vikaa tai suurin syy on se että tyhjäkäynti on säädetty tehtaalla turhan pienelle. Ei kuulu valua liikoja taaksepäin. Jos näin tekee niin jotain on pielessä tai ei osata ajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe