Puhe ja kuulo

Olen huomannut miten me ikääntyneet pikku hiljaa kovennamme ääntä. Monilla yli 70v ja nuoremmillakin on kuulo ongelmia.

Huonokuuloisen usein tunnistaa, huonokuuloinen pitää suuta auki. Ihan totta, seuratkaa. Tai sitten saa huomata eihän asia mennyt perille lainkaan.
Usein saa olla sivustakuuntelijana kun kailotetaan kovalla äänellä niitä asioita, joista ei ole hyvä puhua, nimittäin lastenlapsista ja sairauksista. Siinä sitten kertaillaan koko ympäristön tapahtumia.

Kuulolaite olisi apu, mutta harmillista, se ottaa yhtä voimakkaana ympärillä olevat sivuäänetkin ja sekasotku on valmis.

Paras kuulemani juttu, huonokuuloinen vastasi kassaneidille, minä kyllä kuulen että puhutte mutta en ymmärrä. Kysymys oli ostosten maksusta.
Ilmeisesti kuulovajeesta tämäkin sattui.

38

2610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaan vain tuohon viimeiseen,,, kuulemasi juttuun,,,, Olen muistaakseni lukenut että huonokuuloinen kuulee äänen hyvinkin, kun hälle puhutaan, mutta ei saa sanoista selvää, siksi hän on voinut vastata ettei ymmärrä, vaikka parempi ilmaisu olisi ollut, en saanut selvää, näin minä päättelin.

Nimittäin huonokuuloiset kuulee eritavalla vaikka ääni olisi puhuttaessa yhtä kova kaikille, toiset kuulee ylä-äänet paremmin ja toiset taas ala-äänet ja kun näin on, huonokuuloinen saa sanoista selvää kun kuulee sen sillä äänilajilla millä hän kuulee paremmin.

• Katicat2

Kun äänen aistiminen tapahtuu korvassa ja kuullun ymmärtäminen aivoissa, voi vika tietysti olla enemmän siellä aivojen kuulokeskuksessakin. Ei saa selvää esim nopeasta epäselvästä puheesta.
        Huonokuuloiset kertovat kuinka eri ihmisten puheesta saa eri tavalla selvää. Epäselvästi puhuvia löytyy, joista kuulevankin on vaikea selvää saada.

• Katicat2

Huonokuuloinen antaa kieltämättä joskus vaikutelman, ettei hänellä "ole kaikki kotona". En ole huomannut tuota suun auki pitämistä, mutta sehän antaa entisestään vielä toopemman vaikutuksen.
      Olenko väärässä jos sanon, että huonokuuloisuutta hävetään. Kuuro sanaa ei käytetä, puhutaan huonokuuloisesta.Tulevaisuudessa tulee huonokuuloisten määrä lisääntymään, sillä nuoret altistavat kuuloelimensä vauriolle. Johan tinnituksesta puhutaan, se on ensimmäinen merkki vauriosta.
      Minulla on pieni tuntuma huonokuuloisuuteen, sillä olen menettänyt toisesta korvastani kuulon miltei kokonaan sairauden takia. Toisessa on erittäin hyvä kuulo. Sopeutumista se on vaatinut, mutta sitä eivät yleensä muut huomaa. Vierekkäin istuttaessa haluan keskustelukumppanini kuulevan korvan puolelle aina kun mahdollista. Sanon sen syyn silloin. Hakeudun aina vaistomaiseti sopivaan istumapaikkaan.

• jo töissä ollessani.
        Ravintola melu on särkenyt kuuloni,ei mitattu desipelejä siihen aikaa.Toosat huuti täysillä ja illasta toiseen vuositolkulla kuuntelin sitä melua.
        Onneksi on tuosta laitteesta jonkinlaista apua.
        Tausta äänet tahtoo tehdä kiusaa ja sitten on tuo tinnitus.

Kyllä minäkin käännän herkästi laitekorvan puhujaan päin.

• Ei minulla ole mitään lisättävää, sen saman minäkin ymmärrän huonokuuloisuudesta.

Mutta kuuleppa, sinä sanot että puhutaan huonokuuloisuudesta eikä kuuroudesta!!!!

Eikös ne olekkin kaksi eri asiaa, kuuro on täysin kuulematon, ja huonokuuloinen kuulee osittain. Näin olen ymmärtänyt, voinhan olla väärässäkin.

• Katicat2
        monica kirjoitti:

Ei minulla ole mitään lisättävää, sen saman minäkin ymmärrän huonokuuloisuudesta.

Mutta kuuleppa, sinä sanot että puhutaan huonokuuloisuudesta eikä kuuroudesta!!!!

Eikös ne olekkin kaksi eri asiaa, kuuro on täysin kuulematon, ja huonokuuloinen kuulee osittain. Näin olen ymmärtänyt, voinhan olla väärässäkin.

Siinä on aste-ero, olet oikeassa. Kuuro on ihan umpikuuro.

• Katicat2 kirjoitti:

Siinä on aste-ero, olet oikeassa. Kuuro on ihan umpikuuro.

Viimeksi tänään jouduin sanomaan lääkärille, että en kuule. Toisin sanoen kuulin kyllä hänen puheensa, mutta sanoista en saanut selvää.
        Kuulen aivan hiljaisenkin puheen, jos puhuja on minuun päin, mutta lääkäri tutki samalla papereitani ja kyseli niitten pohjalta tuntemuksiani.

Monet nuoret puhuvat niin nopeasti, etten saa sanoista selvää. Malliesimerkki on pojantyttäreni.
        Kun sitten sanon, etten saa hänen puheestaan selvää, hän kuvittelee minun ymmärtävän paremmin, jos hän huutaa! Joudun aina pyytämään, että hi-taam-min, kilt-ti.

Olen usein ihmetellyt, miten näissä nykykouluissa kuulee, kun luokkahuoneissa on mahdoton kaiku ja usein taustahälyäkin.
        Muutama vuosi sitten jouduin jättämään kielikurssin kesken, kun en kuullut, mitä opettaja puhui, enkä kehdannut jatkuvasti hokea "anteeksi,en kuule".

• Venlastiina kirjoitti:

Viimeksi tänään jouduin sanomaan lääkärille, että en kuule. Toisin sanoen kuulin kyllä hänen puheensa, mutta sanoista en saanut selvää.
        Kuulen aivan hiljaisenkin puheen, jos puhuja on minuun päin, mutta lääkäri tutki samalla papereitani ja kyseli niitten pohjalta tuntemuksiani.

Monet nuoret puhuvat niin nopeasti, etten saa sanoista selvää. Malliesimerkki on pojantyttäreni.
        Kun sitten sanon, etten saa hänen puheestaan selvää, hän kuvittelee minun ymmärtävän paremmin, jos hän huutaa! Joudun aina pyytämään, että hi-taam-min, kilt-ti.

Olen usein ihmetellyt, miten näissä nykykouluissa kuulee, kun luokkahuoneissa on mahdoton kaiku ja usein taustahälyäkin.
        Muutama vuosi sitten jouduin jättämään kielikurssin kesken, kun en kuullut, mitä opettaja puhui, enkä kehdannut jatkuvasti hokea "anteeksi,en kuule".

usein kehoitetaan hankkimaan kuulolaite, eikä tiedetä että jos kyseessä on meluvamma, kuulolaite ei palauta korkeita ääniä kuultavaksi.

Vielä sanovat että kuulolaitteet ovat niin huomaamattomat, kuvitellaan että häpeän kuulolaitetta.

Lasten ja nuorten puheesta en saa selvää varsinkaan meluisassa ympäristössä, en ole hankkinut kuulolaitetta kun tiedän sen sekasotkun taustaäänissä kun normaalin puheäänen kyllä kuulen.

• jjoutava5 kirjoitti:

usein kehoitetaan hankkimaan kuulolaite, eikä tiedetä että jos kyseessä on meluvamma, kuulolaite ei palauta korkeita ääniä kuultavaksi.

Vielä sanovat että kuulolaitteet ovat niin huomaamattomat, kuvitellaan että häpeän kuulolaitetta.

Lasten ja nuorten puheesta en saa selvää varsinkaan meluisassa ympäristössä, en ole hankkinut kuulolaitetta kun tiedän sen sekasotkun taustaäänissä kun normaalin puheäänen kyllä kuulen.

Monet kuulovammaiset mieltävät kuulolaitteen hankala käyttöiseksi. Siitä saatu hyöty on kuitenkin ilmeinen. Paikassa jossa on paljon ympäristöääniä käyttäjät ottavat kuulolaitteen taskuun, koska melu ei tunnu miellyttävältä.

Monet muusikot pitävät melusuojia korvissa, joka on aivan aiheellista. Tuttavani pianonsoittaja on jo vuosia kärsinyt tinnituksesta, ikä on vasta 24v. Tinnitus on ikävä siihen kuulema tottuu.

Kyllä kuulovammaisuus on elämää häiritsevä, onneksi on apuvälineitä keksitty, kuten korvakuulokkeet joissa voi äänen säädellä.

Kuuntelen musiikkia paljon korvakuulokkeilla. Asun kerrostalossa, kun en saa unta kuuntelen musiikkia tai luen. Enpähän häiritse yön hiljaisina hetkinä muita asukkaita.

Ei millään pahalla, päinvastoin esimerkillisenä kuulolaitteen käyttäjänä on presidentti. Suhtautuu asiallisesti kuulonalenemaan ja laitteen käyttöön.

Monet eivät tunnusta huonokuuloisuuttaan eivät ota ilmaista kuulolaitetta käyttöön. Heidän kohdalla joutuu harkitsemaan sanottavansa koska väärin käsitys on ilmeinen.
        En ymmärrä mikä kuulolaitteessa mättää, käytämmehän silmälasejakin eikä niitä tiedosteta millään tavalla ikäviksi käyttää. Olen käyttänyt laseja lähes 40v, tosi arvokasta hankkia uudet rillit.

• reetta5 kirjoitti:

Monet kuulovammaiset mieltävät kuulolaitteen hankala käyttöiseksi. Siitä saatu hyöty on kuitenkin ilmeinen. Paikassa jossa on paljon ympäristöääniä käyttäjät ottavat kuulolaitteen taskuun, koska melu ei tunnu miellyttävältä.

Monet muusikot pitävät melusuojia korvissa, joka on aivan aiheellista. Tuttavani pianonsoittaja on jo vuosia kärsinyt tinnituksesta, ikä on vasta 24v. Tinnitus on ikävä siihen kuulema tottuu.

Kyllä kuulovammaisuus on elämää häiritsevä, onneksi on apuvälineitä keksitty, kuten korvakuulokkeet joissa voi äänen säädellä.

Kuuntelen musiikkia paljon korvakuulokkeilla. Asun kerrostalossa, kun en saa unta kuuntelen musiikkia tai luen. Enpähän häiritse yön hiljaisina hetkinä muita asukkaita.

Ei millään pahalla, päinvastoin esimerkillisenä kuulolaitteen käyttäjänä on presidentti. Suhtautuu asiallisesti kuulonalenemaan ja laitteen käyttöön.

Monet eivät tunnusta huonokuuloisuuttaan eivät ota ilmaista kuulolaitetta käyttöön. Heidän kohdalla joutuu harkitsemaan sanottavansa koska väärin käsitys on ilmeinen.
        En ymmärrä mikä kuulolaitteessa mättää, käytämmehän silmälasejakin eikä niitä tiedosteta millään tavalla ikäviksi käyttää. Olen käyttänyt laseja lähes 40v, tosi arvokasta hankkia uudet rillit.

määritellyt lääkäri sanoi että kuulolaitteella on vaikea korjata minun meluvammaa, lintujen laulu ei palaa millään konstilla.
        Aikoinaan ei ollut edes tarjolla melusuojaimia työmailla.
        Puheääni alueella alenema ei ole niin suuri, taustamelu häiritsee kyllä.

• main-eko

Tämä ei sinänsä liity kuuloon vaan ymmärtämiseen,tilanne on seuraava;minulla on ulkomaalainen ystävä joka ei puhu edes englantia,suomeakin todella huonosti.Kun tapaamme on aina muitakin läsnä ja keskustelussa olen huomannut,että ihmiset korottavat ääntään puhuessaan hänelle,ikäänkuin ymmärtäminen siitä paranisi.Huomasin itsekkin tekeväni samaa,nykyisin kuitenkin yritän seurata omaa äänenpainoani,koska hassulta kuullostaa tuo "huutaminen".
      Mistähän tämäkin ilmiö on alkunsa saanut?

• Kuten kirjoitit puhutun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Kimi Räikkönen omaa aivan onnettoman puhumisen taidon. sanat pyörivät suun sisällä - poskissa, huulet pienesti raotettuina aivan kuin pelkäisi sanojen olevan formula kisoissa. Sitä mutinaa pitää oikein taidolla kuunnella, huulilta lukukaan ei onnistu koska ne eivät liiku kuin nimeksi.

Pitää ääntää sanat selvästi, kasvot kuulijoihin päin, äänenkäyttö normaalia. Jos ei kuule, ei ole mikään loukkaus jos pyytää toistamaan.

Puhumisen taitoa olen joutunut jo nuorena opettelemaan koska äidin kuulo alkoi heiketä alle 50v. Vieläkin pahoittelen koska niin monta asiaa jäi puhumatta, selvittämättä hänen kanssa. Mitään ns "hienonpaa" asiaa ei voinut kysyä, jos kysyi sen kuulivat kaikki lähellä olevat. Joskus on niitä "korva-asioita" mielessä.

Puheterapeutteja on koulutettu liian vähän, tarvetta olisi. Mitään ohjeistusta ei paljon ole meille kuuleville "tollikoille" on itse kaivettava esille taitoja joilla voi kommunikoida henkilön kanssa jolla on kuulon alenemaa,

Työssä ollessa jouduin joskus tekemisiin 100% kuulovammaisien kanssa. Useilla oli loistava huulilta lukemisen taito, piti vain muistaa liikutella huulia puhuessa.Ymmärretyksi tulimme vaihtelevalla menestyksellä.

• Katicat2
        reetta5 kirjoitti:

Kuten kirjoitit puhutun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Kimi Räikkönen omaa aivan onnettoman puhumisen taidon. sanat pyörivät suun sisällä - poskissa, huulet pienesti raotettuina aivan kuin pelkäisi sanojen olevan formula kisoissa. Sitä mutinaa pitää oikein taidolla kuunnella, huulilta lukukaan ei onnistu koska ne eivät liiku kuin nimeksi.

Pitää ääntää sanat selvästi, kasvot kuulijoihin päin, äänenkäyttö normaalia. Jos ei kuule, ei ole mikään loukkaus jos pyytää toistamaan.

Puhumisen taitoa olen joutunut jo nuorena opettelemaan koska äidin kuulo alkoi heiketä alle 50v. Vieläkin pahoittelen koska niin monta asiaa jäi puhumatta, selvittämättä hänen kanssa. Mitään ns "hienonpaa" asiaa ei voinut kysyä, jos kysyi sen kuulivat kaikki lähellä olevat. Joskus on niitä "korva-asioita" mielessä.

Puheterapeutteja on koulutettu liian vähän, tarvetta olisi. Mitään ohjeistusta ei paljon ole meille kuuleville "tollikoille" on itse kaivettava esille taitoja joilla voi kommunikoida henkilön kanssa jolla on kuulon alenemaa,

Työssä ollessa jouduin joskus tekemisiin 100% kuulovammaisien kanssa. Useilla oli loistava huulilta lukemisen taito, piti vain muistaa liikutella huulia puhuessa.Ymmärretyksi tulimme vaihtelevalla menestyksellä.

Niin, kuulovammainenhan kuuro nyt on, siksi se kuuro-sana ei oikein hyvältä tuntunutkaan. En vaan saanut sitä mieleeni.

• Kuuloni on merkittävästi huonontunut ja sain jopa digitaalisen kuulolaitteen.

Näiden etuna on vähäisempi taustahälyn kuuleminen ja ei haluttuja ääniä voidaan vaimentaakin.

Kuulohan alenee ensin korkeiden äänien osalta ja matalien äänien osuus näin korostuu. Kaikenlainen kumina (ei mauste) on häiritsevä esim. tv-lähetyksissä.

Olin heti alussa hyvin tyytyväinen laitteeseen. En edes huomannut sen olemassaoloa muuta kuin lievänä kipuna, joka johtui korvakäytävän lievästä venymisestä.

Menin huomaamattani jopa suihkuun ja laite luonnollisesti mykistyi. Korjaus kyllä onnistui mutta ei minusta entiselleen ja nyt olen taas ollut puolikuurona.

• Katicat2

Ei kuulu sirkkojen siritys kesäisellä niityllä eikä ojanpientareilla. Mutta yhden yksinäisen, harvatahtisemman ja matalamman sirityksen kuulen. Liekö se hepokatin siritys.

• Hintriika*
        Katicat2 kirjoitti:

Ei kuulu sirkkojen siritys kesäisellä niityllä eikä ojanpientareilla. Mutta yhden yksinäisen, harvatahtisemman ja matalamman sirityksen kuulen. Liekö se hepokatin siritys.

Kun "ikioma siritys" seuraa mukana koko ajan, niin ei siihen enää sirkkojen siritys mahdu. Kuulon huononeminen on perintö, jota on vaikeampi tuhlata!

Syksyllä kuitenkin pääsen kokeilemaan kuulolaitetta. Olisi kiva saada sanavarastoonsa muutakin kuin sen ikuisen "mitä?"-hokemisen...

• Katicat2
        Katicat2 kirjoitti:

Vuodesta 1970 lähtien on se toinen korvani soinut ja sirissyt. Kun se yht'äkkiä alkoi ja kuulo meni, niin se oli kamalaa. Olin aivankuin toispuoleinen. Ihminen on sopeutuvainen. Jos on parilliset elimet ja toinen kieltäytyy tehtävästään, siirtyy koko homma sille jäljelle jääneelle. Kun se korva leikattiin, katkaistiin myös tasapainohermo kuulohermon vierestä. Jonkin aikaa maisemat pyöri silmissä, mutta siihenkin sopeutui. Toinen tasapainohermo hoitaa tehtävät, niin etten huomaakaan enää.

• Aamulla, kun aurinko nousee ja huoneen lämpö ja valoisuus samalla, joudun avaamaan ikkuna.
        Sitten kuulen lintujen ja liikenteen äänet.
        Valo- ja äänet häiritsevät siinä määrin, että joudun laittamaan tumman siteen silmille ja jätkän tulpat korviin.
        Tulee hiljaisuus ja pimeys ja kenties unikin.

• kai75

Niin kuulemisessa, näkemisessä.

Eipä ele kuullut sirkkojen sirinää kymmeneen vuoteen. Mitä mataliin ääniin tulee niitä kyllä kuulee.
      Näin kerrostalossa kuulee kyllä monesti dum dum. Sillä moni soittaa tereoistaan, basson äänet korotettuna, nupit käänetty kaakkoon.

Puheen kyllä kuulen, vaan usein joudun sanomaan, puhuppa hitaammin ja lausupa sanat selvästi loppuunasti.
      Tuntuu kui nuoremmet nielisuvät sanoista loppuosan.

Muistuumieleeni entinen päälikköni joka sanoi nuorelle au-oppilaale lausu sanat selvästi loppuunasti, täälä ei tarvitse huutaa vaan puhua selkeästi, selvästi.

Pahimpia kuultavia on puhujat/keskustelija jotka puhuvat itselleen (sanat jäävät hampaiden taakse)

Näin yhdellä silmällä mailmaa katselleena (64 V.)
      huolestutta eniten kun ei enään näe kunnolla edellä ajavan auton rekisteriä kuin 20-30 metrin päästä. Samalta etäisyydeltä sentään hamassa menneisyydessä jopa luki lehdestä muutakin kuin lehden nimen.

Kaikesta huolimatta hymyä huuleen!

• moguli

että olen saanut säilyttää kuuloni vielä näinkin vanhana, sillä täytän kohta 82 vuotta ja olin kaivostöissä yli 30 vuotta, niistä 6 vuotta toimin poraajana. Sirkkojen sirinää en ole kyllä kuullut varmaan 10 vuoteen mutta muuten pärjään vielä hyvin. Tänään kuitenkin farmaseutti korotti ääntään kun olin hakemassa lääkkeitäni joita ei ole onneksi kuin nesteenpoistoon eli verenpainelääkkeet.(Huomasi varmasti ikäni ja veteraanitunnusteen kortissa) Olen kiitollinen tähän astisesta terveydestäni. Hyvää nyt alkavaa lämmintä kesää kaikille.

• Maalaismies*

Olimme talvella, vaimoni ja minä rockkonsertissa. Pakko oli lähteä väliajalla pois. Minusta tuntuu, että vaimoni kesti paremmin kuin minä. Vaikka oli kysymyksessä eräs maan huippuartisteista, minä en kuullut muuta kuin tuskaista räminää.

Olisi helppo sanoa, että tuota se rokki on, mutta en sano. Varmasti terveellä kuulolla varustetut kuulivat aivan muuta kuin minä.

• Melusaaste on aikamme ongelmia miltei kaikkialla.

Ruokailupaikoissa soi taustalla sellaisella volyymilla musiikki ettei keskustelusta tule kertakaikkiaan mitään. Usein on jopa pyydettävä hiljentämään ämyreitä.

Kaupat ovat keksineet esim joulun alla musiikin yhdeksi myyntivaltiksi. Soitetaan tunteisiin menevää musiikkia, ihmiset tunnelmoituessaan tekevät heräteostoksia kuten allekirjoittanut on erehtynyt tekemään.

Jopa kirkoissa äänenvahvistimet toimivat liian tehokkaasti. Hiljenny siinä sitten, kun korviin tulvii falsetissa kirkuva naisääni.

Ei ihme että ihmiset altistuvat kuulon alentumaan kun desibelit äänenvahvistimissa ovat huippuluokkaa. Torilla mesoo kovaääninen "Osta metri lakua, monta eri makua, eurolla kolme lakua, kaikki eri makua!"

On mahdotonta välttyä ainakin liikekeskuksissa melusaasteelta. Pitääkö kävellä kadulla kuulosuojaimet korvilla.

• Katicat2
        reetta5 kirjoitti:

Melusaaste on aikamme ongelmia miltei kaikkialla.

Ruokailupaikoissa soi taustalla sellaisella volyymilla musiikki ettei keskustelusta tule kertakaikkiaan mitään. Usein on jopa pyydettävä hiljentämään ämyreitä.

Kaupat ovat keksineet esim joulun alla musiikin yhdeksi myyntivaltiksi. Soitetaan tunteisiin menevää musiikkia, ihmiset tunnelmoituessaan tekevät heräteostoksia kuten allekirjoittanut on erehtynyt tekemään.

Jopa kirkoissa äänenvahvistimet toimivat liian tehokkaasti. Hiljenny siinä sitten, kun korviin tulvii falsetissa kirkuva naisääni.

Ei ihme että ihmiset altistuvat kuulon alentumaan kun desibelit äänenvahvistimissa ovat huippuluokkaa. Torilla mesoo kovaääninen "Osta metri lakua, monta eri makua, eurolla kolme lakua, kaikki eri makua!"

On mahdotonta välttyä ainakin liikekeskuksissa melusaasteelta. Pitääkö kävellä kadulla kuulosuojaimet korvilla.

Mistäs se sitten johtuu, että lapset kuulevat vain äitinsä huutoa mutt'ei tavallista puhetta. Kummassa on vika äidissä vai lapsissa.

• Katicat2 kirjoitti:

Mistäs se sitten johtuu, että lapset kuulevat vain äitinsä huutoa mutt'ei tavallista puhetta. Kummassa on vika äidissä vai lapsissa.

Pihapiirissä asuu pikkulapsi jota lastenlääkärit pitivät kehityshäiriöisenä. Lääkärit eivät noteeranneet asiaa ennekuin äiti vei lapsen korvalääkärille joka vahvisti äidin epäilyn, lapsi ei kuule hyvin.Tästä seurasi lapsen jälkeenjääneisyys.

Kuulolaite hankittiin, lapsi oppi puhumaan vasta 4-5v, siitä taas seurasi hän on henkisessä kehityksessä 4v jälessä terveistä lapsista jatkuvasti.Kun ei kuullut ei myöskään oppinut puhumaan.
        Tällä hetkellä lapsi puhuu paremmin kuin Kimi Räikkönen, mutta kuulo tekee haittaa. Fyysinen kehitys on hyvä, juoksee, kiipeilee, osaa uida ja ajaa rallipyörällä niin että nurmikot lakoavat. Nyt 9v alkaa olla ikäistensä tasolla, mutta koulu aloittaminen tietysti myöhästyi.

• taitavat olla niitä tärkeimpiä aistejamme.
      Molemmat ovat tärkeitä turvallisuuden takia ja niiden avulla voidaan aistia miellyttäviä asioita.
      Minulla ne ovat tallella.
      Silmien onnistuneen leikkauksen takia näen kyllä heinäsirkat, mutta niiden siritystä en ole kuullut vuosikymmeniin.
      Silloin kun me olimme nuoria, ei kuulonsuojauksesta ollut tietoakaan.
      Armeijassa jyskytettiin tykeillä sarjatulta ja korvat soivat monta päivää ammuntojen jälkeen.
      Prätkiä viritettiin ja paras virittäjä oli se, joka sai terävimmät äänet aikaan.
      Kumma, että kuulen näinkin hyvin.

Vaan mikä se semmoinen kuulovika on kun vaimo sanoo puhuneensa jostain asiasta ja minä sanon, että en ole kuullutkaan?

Tai kun lapsen lapset ovat kylässä ja heille huudetaan, syömään, eikä tapahdu värähdystäkään ja naamat pysyvät kiinni kymmeniä vuosia vanhoissa Aku-lehdissä.

• Sanoisin, miehillä on oivallinen keskittymistaito, lehtiä lukiessa tai TV:tä töllöttäessä. Huomasin aikoinani, miehillä on varsin tehokkaasti kehittynyt valikoiva kuulo ja osaavat käyttää sitä kun on kysymys pikkuhomman suorittamisesta.

Kuinkas muinoin kävikään. Tulin työstä höyryten kotiin laittamaan päivällistä perheelle. Mies luki Hesaria sohvalla ja ei kuullut mittään. Annas olla kun oli huushollit tehty, lapset menneet nukkumaan, huokaisin nyt sitten nukkumaan, lensi lehti kuin ammus koriin, valmiina kuin partiopoika.........Että tällainen tapaus.

• kuulonkin menetys joku ei menetä kuuloaan melussa,toinen voi olla herkempi.
        Kallelta työterveyslääkäri kysyi miksi hän ei pidä suojaimia?
        Kalle vastasi ei tartte kuulo on menny ajat sitte.

• reetta5 kirjoitti:

Sanoisin, miehillä on oivallinen keskittymistaito, lehtiä lukiessa tai TV:tä töllöttäessä. Huomasin aikoinani, miehillä on varsin tehokkaasti kehittynyt valikoiva kuulo ja osaavat käyttää sitä kun on kysymys pikkuhomman suorittamisesta.

Kuinkas muinoin kävikään. Tulin työstä höyryten kotiin laittamaan päivällistä perheelle. Mies luki Hesaria sohvalla ja ei kuullut mittään. Annas olla kun oli huushollit tehty, lapset menneet nukkumaan, huokaisin nyt sitten nukkumaan, lensi lehti kuin ammus koriin, valmiina kuin partiopoika.........Että tällainen tapaus.

Tuntuu jotenkin tutulta.
        Mutta eikös se ollut kiva, kun sai vetreen ja levänneen miehen viereensä?

• jjoutava5 kirjoitti:

kuulonkin menetys joku ei menetä kuuloaan melussa,toinen voi olla herkempi.
        Kallelta työterveyslääkäri kysyi miksi hän ei pidä suojaimia?
        Kalle vastasi ei tartte kuulo on menny ajat sitte.

määräsi eräälle ryhmälle erikoissuojaimet työn vaarallisuuden ja epäterveellisyyden vuoksi.
        Suojaimet haittasivat kuitenkin urakkatyön suoritusta, joten suoriteaikoja täytyi tarkistaa.
        Kun suoriteajat olivat sopivasti kasvaneet, suojaimet hävisivät, mutta ajat säilyivät.
        Toivottavasti kaverit saavat nyt nauttia hyvistä eläkkeistään, (Jos elävät vielä).

• pikkupoikaa, joka myös puhuu paremmin kuin Kimi Räikkönen.

Eilen hän kyseli, mikä sinulla on kaulassasi,
        siinä on kaksi pientä roskaa, minä otan pois.

Sitten hän yritti saada luomia irtoamaan.
        Ihmettelin, miten hän ne huomasi, toinen on ehkä 1mm
        kooltaan, eikä toinenkaan paljoa isompi, ~1½ mm.

Pyöriessäni hänen kanssaan olohuoneessa huomasin,
        että minua todella huippasi ihan oikeesti.
        Luultavasti vielä matkaväsymystä.
        Ja uudelle matkalle lähden ensi viikolla.

{Anteeksi poikkeaminen aiheesta, innostuin edellä olevasta viestistä.
        Kuulo ja näkö minulla on vielä tallella 'toistaiseksi'.}

• Maalaismies*

Ikäkuulolla tarkoitetaan niitä kuuloaistin muutoksia, jotka syntyvät iän myötä ilman minkään erityisen sairauden vaikutusta. Suomalaisen tutkimuksen mukaan noin joka kuudennella 55-vuotiaalla on vähintäänkin lievä kuulovika, 65-vuotiaana kuulovika on noin kahdella viidestä ja 75-vuotiaana lähes kahdella kolmesta.

Kuntoutusta tarvitsee Suomessa käytössä olevien kriteerien mukaan 75-vuotiaista jo joka kolmas ja esim. tanskalaiset raportoivat, että enemmän kuin puolet yli 80-vuotiaista on oman arvionsa mukaan kuntoutuksen tarpeessa.

Miesten kuulo huononee iän myötä nopeammin kuin naisten.

• Kuulovammaisuuden syyt ovat todella monialaiset.
        Mielenkiintoinen tutkimus, miten myös kuuloaisti "vanhenee" kronologisen iän mukana.
        Myös viimeinen Yliopiston apteekin julkaisema lehti "Apteekki uutisia" on varsin selkeästi tuotu esille korvan anatomia.

Kuulon alenemiseen on monen monta syytä, myös työelämän aikana vaikuttaneet meluhaitat. Mies jolla 65v ikävuoden jälkeen todettiin silmänpohjan verisuonirappeuma,on nyt 80% näkövammainen, kertoo viimeaikoina kuulon parantuneen huomattavasti samoin sormien tuntoaistin. Jotakin on tullut tilalle.

Koulukaverini joka varhaisessa lapsuusiässä sairasti korkeakuumeisen tuhkarokon sai jälkiseuraamuksena kuulovamman, joten hän 25v oli täysin kuuro, mutta pystyi toimimaan koulutusta vastaavassa työssä kirjastonhoitajana.

• Maalaismies*
        reetta5 kirjoitti:

Kuulovammaisuuden syyt ovat todella monialaiset.
        Mielenkiintoinen tutkimus, miten myös kuuloaisti "vanhenee" kronologisen iän mukana.
        Myös viimeinen Yliopiston apteekin julkaisema lehti "Apteekki uutisia" on varsin selkeästi tuotu esille korvan anatomia.

Kuulon alenemiseen on monen monta syytä, myös työelämän aikana vaikuttaneet meluhaitat. Mies jolla 65v ikävuoden jälkeen todettiin silmänpohjan verisuonirappeuma,on nyt 80% näkövammainen, kertoo viimeaikoina kuulon parantuneen huomattavasti samoin sormien tuntoaistin. Jotakin on tullut tilalle.

Koulukaverini joka varhaisessa lapsuusiässä sairasti korkeakuumeisen tuhkarokon sai jälkiseuraamuksena kuulovamman, joten hän 25v oli täysin kuuro, mutta pystyi toimimaan koulutusta vastaavassa työssä kirjastonhoitajana.

Adaptio, muuntuvuus tulee usein esille näissä pohdinnoissa:"Jotakin on tullut tilalle." Tietyssä tehtävässä toimivat solut voivat sopeutua korvaaviin toimiin toisaalla. Luonto kyllä yrittää ylläpitää elämän jatkumista. Se kai lienee elämän tarkoitus.

• Maalaismies* kirjoitti:

Adaptio, muuntuvuus tulee usein esille näissä pohdinnoissa:"Jotakin on tullut tilalle." Tietyssä tehtävässä toimivat solut voivat sopeutua korvaaviin toimiin toisaalla. Luonto kyllä yrittää ylläpitää elämän jatkumista. Se kai lienee elämän tarkoitus.

on aistinelimissä reaktio, sopeutuminen tehtävään,
        jota ei varsinainen elin enää pysty suorittamaan.

Toisaalta se voi tarkoittaa myös eliön sopeutumista
        biologiseen ympäristöönsä.

Monilla sokeilla kuulo herkistyy, samoin tuntoaisti.
        Ja myös päinvastoin kuuroilla näkö- ja tuntoaistit,
        ehkäpä muutkin aistit.

Mutta miksi vanhana näkö- tai kuuloaisti huononee?

Jos verenpaine ja / tai kolesteroli on korkea,
        sehän aiheuttaa monenlaista haittaa.

Yksi syy on diabetes.
        Yli puolella miljoonalla on aikuistyypin diabetes,
        ja se on yleistynyt huomattavasti etenkin 15 - 29-vuotiaiden keskuudessa.
        Vuosina 1994 - 2006 sairastuneiden määrä kymmenkertaistui.
        Sitä vanhemmillakin tauti yleistyi, mutta hitaammin.
        {Lääkärilehdessä julkaistu selvitys.}

Sairastuminen voidaan estää pudottamalla muutaman kilon
        painostaan, lisäämällä kuitujen määrää ja
        liikkumalla enemmän.

• satu kirjoitti:

on aistinelimissä reaktio, sopeutuminen tehtävään,
        jota ei varsinainen elin enää pysty suorittamaan.

Toisaalta se voi tarkoittaa myös eliön sopeutumista
        biologiseen ympäristöönsä.

Monilla sokeilla kuulo herkistyy, samoin tuntoaisti.
        Ja myös päinvastoin kuuroilla näkö- ja tuntoaistit,
        ehkäpä muutkin aistit.

Mutta miksi vanhana näkö- tai kuuloaisti huononee?

Jos verenpaine ja / tai kolesteroli on korkea,
        sehän aiheuttaa monenlaista haittaa.

Yksi syy on diabetes.
        Yli puolella miljoonalla on aikuistyypin diabetes,
        ja se on yleistynyt huomattavasti etenkin 15 - 29-vuotiaiden keskuudessa.
        Vuosina 1994 - 2006 sairastuneiden määrä kymmenkertaistui.
        Sitä vanhemmillakin tauti yleistyi, mutta hitaammin.
        {Lääkärilehdessä julkaistu selvitys.}

Sairastuminen voidaan estää pudottamalla muutaman kilon
        painostaan, lisäämällä kuitujen määrää ja
        liikkumalla enemmän.

...muutama kilo...
        Eiks vaan?

• Maalaismies*

Huonokuuloisuus aiheuttaa pahimmillaan suurta hankaluutta. Iän myötä se pahenee. Huomaan itse karttavani konsertteja tai keskustelutilaisuuksia, vaikka tavallisissa asioiden hoidoissa tulen ihan hyvin toimeen.

Ihminen saattaa terveyskeskuksessa saada verinäytteiden perusteella terveen paperit. Eivät lääkärit eivätkä hoitajat reagoi siihen, jos valittaa huonoa kuuloa. Huonokuuloinen on oppinut huuliolukemisen, joten kahdenkeskisessä keskustelussa hän pärjää mitenkuten.

Nykyiset kuulokaitteet tarjoaisivat monille merkittävän avun. Ruunen todistuksen mukaan ne toimivat erinomaisesti kunhan ei ota niitä suihkuun.

• Kuulonalenema tapahtuu usein asianomaisen huomaamatta iän mukana, sanoisinko salakavalasti.
        Kanssakulkijat saattavat asian huomioida mutta eivät rohkene asiasta puhua. Kuitenkin, sanoisinko hieman karrikoiden, sitä putoaa vähitellen omaan hiljaiseen maailmaan. En tarkoita sitä Jopelin "valikoivaa kuuloa".

Teen vapaaehtoistyötä ikäihmisten parissa, olen usealle kahdenkesken kehoittanut hakeutumaan kuulontutkimukseen, suoraan kuuloasemalle tai TK:n kautta. Monille on kuulolaite ilmaantunut ja jopa ryhmissä kertoneet, tilatkaa kuulontutkimus.

Onhan kuulolaitteen kanssa omat ongelmat, parempi vaihtoehto se on kuin kuulemattomuus.

Jotkut henkilöt ovat niin keskittymiskykyisiä uppoutuvat johonkin tehtävään tai asiaan tosi perusteellisesti, unohtavat ympärillä olevat äänet. Koetilaisuudet, on työstämässä tutkimusta keskittyy koko kapasiteetilla niihin, ympärillä olevat äänet jäävät ulkopuolelle.

• Freid

Kampanja avattu

www.ohimeni.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      146
      5485
    2. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      136
      3588
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      126
      3329
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      36
      3213
    5. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      43
      2704
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      44
      2289
    7. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      23
      2223
    8. Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon

Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon
      Pyhäjärvi
      229
      2166
    9. prööt prööt nyt ottaa vihervassaria pattiin!

Korvatkaa R kirjaimet L kirjaimilla ja sanokaa ääneen "Jari Kurri etsii pakoputkiautossaan jarruja".
      Maailman menoa
      11
      1904
    10. Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?

Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk
      Tv-sarjat
      93
      1816
    Aihe