Kysymyksiä, kysymyksiä

Maalaisäippä

Hei,
kysyn taas teiltä kokeneilta Lontoon-kävijöiltä:

- kun on tarkoitus matkata Heathrow´lta keskustaan ja olla keskustassa jokunen päivä (liikkua zone 1-2 alueella), millainen lippu kannattaa hankkia? Yksi lippu kentältä keskustaan ja sitten joku (?) useamman päivän lippu kaupungilla kulkemiseen?

- voiko Lontoossa juoda vesijohtovettä vai kannattaako ostaa pullovettä?

- mistä netistä löytyy hyvät sää-sivut? (Siis tietysti Lontoon sään kannalta)

- minne fantasiakirjallisuuden ystävän kannattaaa mennä? Kauppoja tai muuta näkemistä?(Huom. Kings Crossin laituri 9 3/4 on tiedossa, mutta sehän ei olekaan ihan oikeaa fantasiaa.)

Ja kiitos taas etukäteen!

18

3583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

Hei,
      olen se, joka vastasi Greenwichiin..
      Ainakin ystäväni tuli meitä morjestamaan Heathrowilta bussilla kaupunkiin yhden suuntaisella lipulla, hyppäsi bussista lähellä hotelliaan.

Oli siis tutkinut tosi tarkaan kaupungin karttaa.
      Tässä esim. linkki Picadilly Circukseen.
      Linkki:

Minulla oli 7 päivän bussilippu itsellä, lapset pääsivät silloin ilmaiseksi ilman hässkäköitä.
      Nyt tilanne näyttäisi muuttuvan, lapsille tarvitsee hommata oyster http://www.tfl.gov.uk/tickets/faresandtickets/1020.aspx.

Tuolla 3 - 7 päivän näyttölipulla mentiin itse asiassa sinne Greenwichiinkin, sillä näyttölippu oli/on voimassa kaikilla vyöhykkeillä, metroliput ovat zone-lippuja.

Vesijohtovettä pystyy juomaan, yhtä puhdasta kuin Suomessa. Meille sattui tosi kuuma viikko oleskeluun saimme jotain mainosvettä, jonka tarjosi metro :) Joka tapauksessa kannattaa säilyttää limupullo/vesipullo ja kuljettaa vettä mukana, sillä kesällä kaupunki on polttavan kuuma. Samoin jos jaksaisi roikottaa vilttiä mukana, voisi hypähtää pickniille helposti. Kaupunki on täynnä puistikkoja, jonne hinasin lapsia, esim. St Paulin kirkon puistikkoon, lähelle Toweria, Buckingamin viereiseen puistoon, Hyde Parkiin jne. Useasti meillä oli jopa jalkapallo mukana :)

Sää... olimme 3 viikkoa ja yhtenä päivänä satoi pari minuttia vettä, sen aikaa että ehdin ostamaan sateenvarjot. Kun tulimme ulos, ei satanut.. Sää-sivuja en tiedä, varmaan telkkarista selviää nopeasti päivän sää siellä ollessa.

Sherlock Holmesin patsaan luona kuvautin itseäni ja lapsia monesta kuvakulmasta :) Baker Streetilta.. Peter Panin todella pieni patsas löytyy Kensington puistosta, Hyde parkin vierestä.

Mukavaa lomaa :)
      Kerro kuulumiset, kun tulette lomalta :)

• Lontooveteraani

veikkaisin että oystercard olisi paras vaihtoehto matkanne aikana. Siihen latataan rahaa ja sitä voi käyttää sekä maanalaisessa että bussissa.
      Kyllä hanavesi kelpaa juotavaksi, en ole koskaan sairastunut.
      Lontoon sää löytyy varmaan kun googleen syötät London weather tai vastaava.

Kauppoja löytyy joka kulmassa, Oxford Street on ehkä kuuluisin ja sieltä löytyy kaikkea.

Käykää toki Greenwich:ssä, kaunis paikka. London Eye olisi myös varma valinta. Hankkikaa Time Out-lehti kun saavutte Lontooseen, sieltä löytyy kaikkea mitä tapahtuu Lontoossa juuri silloin.

Hyvää matkaa!

• sibyllavon

sään Iltasanomien nettisivulta, sää ulkomailla. Olen kulkenut metrolla keskustaan kentältä ja ostanut silloin 1-6 vyöhykkeillä kelpaavan travelcardin yhdeksi päiväksi. Liikun yleensä samana päivänä enemmän. Jos on kinnostunut kasveista, Kew Gardens on hyvä kohde. Itse olen kiinnostunut ruusuista, joita esim. Regent's Parkissa ja Hyde Parkin yhdessä nurkkauksessa on. Lontoossa on todella paljon näkemistä.

• .....

Olimme pari viikoa sitten Lontoossa ja otimme lentökentältä zone 1-6 päivälipun jolla sitten pääsimme hotelliin ja pyörimme sillä samalla lipulla lopun päivää. Kahtena päivänä otimme zone 1-2 travelcardin ja viimisenä lentokenttäpäivänä kertalipun Heathrowlle. Tämä oli mielestäni selkeä,ei tarvinnut miettiä paljonko ladata ja jännittää riittääkö se.

• sibyllavon
        ..... kirjoitti:

Olimme pari viikoa sitten Lontoossa ja otimme lentökentältä zone 1-6 päivälipun jolla sitten pääsimme hotelliin ja pyörimme sillä samalla lipulla lopun päivää. Kahtena päivänä otimme zone 1-2 travelcardin ja viimisenä lentokenttäpäivänä kertalipun Heathrowlle. Tämä oli mielestäni selkeä,ei tarvinnut miettiä paljonko ladata ja jännittää riittääkö se.

minäkin olen liikkunut. Yleensä liikun keskustassa, jolloin 1-2 vyöhykettä riittää. Olen myös kokenut sen, että poistuessa automaatti nappaa kortin eikä avaa porttia. Lippuhan on käytettävä laitteessa ennen kuin pääsee pois. Isommilla asemilla on aina miehitys, saa apua. Syrjemmällä ei ole illalla ja pitää varautua siihen, että on varaa ostaa uusi lippu. Aamulla on ostettava ruuhka-ajan lippu (peak).

• sibyllavon kirjoitti:

minäkin olen liikkunut. Yleensä liikun keskustassa, jolloin 1-2 vyöhykettä riittää. Olen myös kokenut sen, että poistuessa automaatti nappaa kortin eikä avaa porttia. Lippuhan on käytettävä laitteessa ennen kuin pääsee pois. Isommilla asemilla on aina miehitys, saa apua. Syrjemmällä ei ole illalla ja pitää varautua siihen, että on varaa ostaa uusi lippu. Aamulla on ostettava ruuhka-ajan lippu (peak).

Ei välttämättä tarvitse ostaa peak-lippua, jos on aikaa odottaa, että ruuhka-aika menee ohi. Silloin lipun hinta on se halvempi eli ennen ruuhka-aikaa.

• metrolipuista
        ..... kirjoitti:

Lontoon julkisen liikenteen lipuissa on todella paljon vaihtoehtoja, että vaikea löytää/valita se sopivin/edullisin.

Vietimme viikon Lontoossa; ostimme lentokentältä 1-6 zone -liput keskustaan. Sen jälkeen keskustamatkailuun tarpeen mukaan Travelcard yhden päivän lippu alueille 1-2. Hinta GBP 5,30/aikuinen klo 9.30 jälkeen. Aikuisen mukana matkustava (meillä 11-v.) lapsi sai päiväkorttinsa hintaan 1 GBP.

Ei tullut ostettua "turhia" päiviä, mutta kuitenkin huomattavasti kertalippua (GBP 4) halvempaa reissaamista.

• riittää nähtävää..

Tietenkin kannattaa poiketa Waterstone-tai Virgin megastore-kirjakaupoissa, vaikkapa etsimässä sitä fantasiakirjallisuutta..Ovat mukavia paikkoja, joissa kuluu aika joutuisasti, valitettavasti.
      Ja jos lapsia on matkassa, niin toki kannattaa poiketa Hamleysilla(leluliike), sopii aikuisillekin...Ei tule Suomessa ihan heti samanlaista vastaan..
      Omat suosikkini ovar British Museum ja National Gallery, plussana se , että kummatkin ovat ilmaisia ja ensimmäisellä kerralla ei varmasti tule kaikki nähtyä.
      Tesco-marketit todella kannattaa hyödyntää, löytyy erilaiset juomat, suolaiset, salaatit jne. Ruokaan saattaa upota mielettömästi rahaa matkalla, muistelenpa ensimmäistä aamiaista Lontoossa, tonnikalapaahtoleipä kahvilla ja mehulla, hinta n. 12£(euroissa n 18)...huh.
      Loppujen lopuksi ei kannata ahnehtia nähtävää liikaa, oma eka matka oli juuri samanpituinen ja silloin ei kerinnyt muuta kuin raapaista pintaa. Nyt on matkoja useampi takana ja heinäkuussa on edessä jo viikon reissu...Kannattaa ajatella, että sitten ensi keralla...

• säätila...

nähtävyyksien lisäksi katso se säätila ulkomaisilta sivuilta...esim BBC:n tai Lontoon kaupungin omilta sivuilta.On varmasti tarkempi kuin Suomen sivut...
      Ja jos aikaa on , niin hae kirjastosta joku Lontoo-matkakirja, jossa on kartta. On hyvä hahmottaa kaupunki jo mielessänsä etukäteen ja kartan avulla voi suunnitella mahdollisia reittejä!
      Ei muuta kuin Hyvää Matkaa!

• ex Londoner

Oyster card on hyvä koska siihen voi ladata rahaa ja matkustaa vaivattomasti busseilla ja metrolla. Matkan hinta on myös vähän halvempi verrattuna kerta lippuun.

Lontoon keskustassa ei kannata paljon pyöriä ellei viihdy ihmismassassa. Oxford Streetiltä kyllä löytyy isoja kirjakauppoja joista varmasti löydät mielekästä luettavaa. London Eye on myös must see paikka jos on kaunis pilvetön päivä.

Jos tykkäät markkinoista kannaattaa käydä Nothing Hillissä missä tunnelma on sivitynyt verrattuna Camden Townin markkinoihin. Siellä on persoonallisempi katukuva. Vältä vain viikonloppuja koska silloin Camden Town on aivan täynnä turisteja ja paikallisia.

Tesco ja Sainsbury ovat hintatasolataan halvempia esim Waitroseen verrattuna. Sieltä voi ostaa eväät ja mennä aurinkoisena päivänä Hampstead Heathiin. Hampstead village on myös nähtävän arvoinen. Se on pieni kaupungin osa Pohjois- Lontoossa täynnä tunnelmaa.

British Museum on mielenkiintoinen ja siellä menee useampi tunti. Jos sinulla on lapset mukana niin jätä väliin British Museum ja käykää Natural History museossa siellä on dinosauruksia. Myös London Aqvarium on kiva lapsille (sijaitsee London Eyen vieressä). London zoo on myös ok joka sijaitsee Regent Parkissa Camden Townin vieressä. Kävelkää Thamesin vartta ja siellä on mukavia katu esityksiä. Parhaiten minusta näkee Lontoota kävellen...kulman takana voi olla yllätyksiä.

Sään vaan googlaat ja varaudu jos on hellettä. Ilma on todella hiostava. Kraanavettä voi juoda mutta ei ole yhtä hyvän makuista kuin täällä kotimaassa.

• Foyles

> Oxford Streetiltä kyllä löytyy isoja kirjakauppoja joista varmasti löydät mielekästä luettavaa.

Useimmat kirjakaupat eivät ole Oxford Streetillä, vaan Charing Cross Roadilla, joka on lähellä Oxford Streetiä. Se on Lontoon kuuluisa "kirjakauppakatu".

Siellä niitä on kymmenittäin, pienistä erikoiskaupoista suuriin amerikkalaisiin (Borders). Onpa siellä myös Foyles, historiallisesti maailman suurin kirjakauppa (ei varmaankaan enää, mutta hauska nähtävyys jos tykkää kirjoista).

• murkale
    • löntöö
    • mamma 66

Ou jiisus! Olen menossa Lontooseen pentuni 16-v kanssa ensi kuussa vain neljäksi päivää. Mistä ihmeen lipuista te puhutte? Mistä niitä saa? Miksi niitä pitää hommata?Mitä maksaa, mihin niillä pääsee? Mitä tark zone 1-2 jne

• Mä vaan

Moi,
        lippuja saa yleensä esim. tupakkakioskista, ainakin näitä bussilippuja. Jos teillä on isohko hotelli, eiköhän sieltäkin saa mitä tahansa lippuja. Yleensä etukäteis/sarjaliput hiukan halvempia.

En stressaisi lippujen kanssa, ellette asu jossain tosi kaukana keskustasta?

• julkisiin

Metroasemilla myydään kertalippuja ja päivälippuja (Travel card) esim. 1 ja 3 päiväksi. Bussissakin voi ostaa rahalla kertalipun kuljettajalta. Ladattavaa (Oyster) korttia tuskin kannattaa muutaman päivän reissuun hommata.

Zonet on julkisen liikenteen vyöhykkeitä; keskusta on zone 1 ja siitä kauemmas numerot suurenee. Esim. Heathrown lentokenttä on zonella 6. Kannattaa ostaa päivälippu vain niille vyöhykkeille missä liikkuu. Kertalippu maksaa GBP 4 koko alueella.

Mutta tosiaan kun menet metroaseman kassalle ja kerrot toiveesi, saat sopivimmat liput. Näin ainakin omalla kohdallani onnistui.

Netistä löytyy Lontoon julkisten sivut: http://www.tfl.gov.uk/ ja sieltä myös reittikarttoja joissa eri zonet piirrettynä.

• Maisuliinitar
        julkisiin kirjoitti:

Metroasemilla myydään kertalippuja ja päivälippuja (Travel card) esim. 1 ja 3 päiväksi. Bussissakin voi ostaa rahalla kertalipun kuljettajalta. Ladattavaa (Oyster) korttia tuskin kannattaa muutaman päivän reissuun hommata.

Zonet on julkisen liikenteen vyöhykkeitä; keskusta on zone 1 ja siitä kauemmas numerot suurenee. Esim. Heathrown lentokenttä on zonella 6. Kannattaa ostaa päivälippu vain niille vyöhykkeille missä liikkuu. Kertalippu maksaa GBP 4 koko alueella.

Mutta tosiaan kun menet metroaseman kassalle ja kerrot toiveesi, saat sopivimmat liput. Näin ainakin omalla kohdallani onnistui.

Netistä löytyy Lontoon julkisten sivut: http://www.tfl.gov.uk/ ja sieltä myös reittikarttoja joissa eri zonet piirrettynä.

Katso jostain London Underground Map, siihen on piirretty ne zonet, alueet.
        Käytännössä Zone 1 ja 2 kattavat koko ydinkeskustan eli kymmeniä pysäkkejä. Itse en ole koskaan tarvinnut zone3:n pysäkille mennä.
        Zonet 3-6 ovat enemmänkin Lontoossa asuville, koska ne vievät pois keskustasta sinne reunamille. Voihan siellä kaupunginosissakin olla vaikka mitä kivaa, mutta ekalla reissulla kyllä zone 1-2 pitäisi mielestäni riittää. Jos tarvitset mennä kauemmas, maksat erotuksen.
        Keskustaan olen tullut kentältä aina bussilla, lentokenttäbussejä siis. Jotkut menee Victorialle, jotkut King`s Crossille.
        Siellä sitten olen vasta ostanut sen travelcardin. Mutta kai sen kentältäkin voi jo ostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe