MASENNUSTA?

Hormoneista

Hei. Onko kellään tullut hormonikorvaushoidosta todella pahaa masennusta? Ei ilmeisesti estrogeeni masenna siinä, vaan syyllinen lie keltarauhashormoni? Minulla on Estrena-geeli joka on ok, ja koska kohtu on tallella, 10 päivää kierrossa Terolut. Sen jälkeen eli kun kuukautiset alkavat, tulee hyvin syvä masennus. Sisäisesti on todella syvällä, mikään ei tunnu miltään, millään ei ole mitään väliä, on tosi paha olla aivan koko ajan, ei sekunnin helpotusta. Nyt tämä kesti 10 päivää, helpotti kierron 10. päivänä. Tällä kierrolla en ota enää Terolutia, tuskin yhdestä kerrasta mikään kohtusyövän vaara kasvaa. Testaan, tuleeko masennusta, seuraavalla kierrolla otan taas Terolutia ja katson mikä olo. Jos tulee, pakko vaihtaa valmistetta. Mutta kai ne kaikki sitten vaikuttavat samalla lailla. Tulee varmaan Mirena-kierukastakin, vaikka siitä erittyy vähemmän hormonia. Vihaan tätä! Estrogeeni auttaa muuten hyvin. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja mikä on auttanut? Ei saa kohtuakaan leikautettua pois, kun ei ole mitään oikeaa vikaa...

13

6360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhoja viestejä

      Joskus aika kauan sitten täällä juttteli joku nimimerkillä Lähihoitaja, että hänellä toimi aluksi (3kk) hyvin sellainen, että hän käytti geeliä 20 päivää ja piti sitten tauon, jonka aikana kuukautiset alkoivat ilman keltarauhashormoniakin, koska estrogeeniin tuli tauko. Mutta kolmen kuukauden jälkeen vuotoa alkoi olla jatkuvasti, ja miten sattui, ja liian paljon. Olen ajatellut, että jos hän siinä vaiheessa olisi ottanut yhden tehokkaan keltarauhashormonikuurin, niin oliskohan se nollannut tilanteen taas seuraavaksi kolemeksi kuukaudeksi? Katso tästä seuraavasta linkistä, siinä puhutaan myös siitä, voiko keltarauhashormonia ottaa vähän harvemminkin.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000204&posting=22000000033665322#22000000033665322

    • aiheutti

      tuollaisia oireita ja lääkäri vaihtoi sen Terolutiin. Sitä en ole vielä alkanut käyttää, joten en tiedä sivuvaikutuksista. Sain lääkäriltä luvan käyttää sitä vain joka toinen kuukausi. Heti, kun saan kysta-asiani kuntoon, menen ottamaan hormonikierukan. Sillä hormonimäärän saadaan alhaisimmaksi, eikä tarvitse enää kiusata itseään moisilla tabuilla ja kaikella todennäköisyydellä pääsee eroon kuukautisistakin.

    • 52-v

      Mulla tulee myös masennusta keltarauhashormoonista. Olen käyttänyt Primolutia muutaman kerran kuukautisten siirtoon ja joka kerralla tuli paha masennus. Niinpä nyt vaihdevuosissa en uskalla aloittaa hormoonihoitoa ollenkaan, koska pelkään sitä keltarauhashormoonia. Hikoilut olen kestänyt. Ne tulevat ja menevät. Mieliala on pysynyt hyvänä E-epa ja karnosiini-tableteilla. Olen sitä mieltä, että naiset aloittavat liian herkästi hormoonikorvaushoidot. Kannattaa ensin vähän odottaa ja kärsiäkin vaivoista. Kokemukseni mukaan nämä vaivat vaihtelevat. Välillä on oireettomiakin aikoja. Jos heti aloittaa monen vuoden hormoonihoidon niin mistä sitä tietää tuleeko toimeen ilman hormooneja. On tietenkin naisia, joilla vaivat ovat niin pahat, ettei niitä kestä yhtään ilman hormooneja. Tämä on niin yksilöllistä. Jaksamista kaikille.

      • joku vain..

        Vaihdevuosissa auttaa myös mielialalääkkeet, poistaa masennusta ja tasoittaa mielialaa. Niitä on minulla ainakin hormonikorvaushoidon lisäksi tai oli jo ennenkuin aloitettiin hoitaa vaihdevuosivaivoja.SSRI-lääkkeitä on monenlaisia. Itselleni Zoloft on sopinut parhaiten,siitä on monta versiota, tuo oli se alkuperäinen nimi ja kallis, nykyään siitä on monta eri nimistä, mutta vaikuttava aine sama, hinta halpa. Kannattaa kokeilla jotain,jos masennus vaivaa kovin.


      • masispasis
        joku vain.. kirjoitti:

        Vaihdevuosissa auttaa myös mielialalääkkeet, poistaa masennusta ja tasoittaa mielialaa. Niitä on minulla ainakin hormonikorvaushoidon lisäksi tai oli jo ennenkuin aloitettiin hoitaa vaihdevuosivaivoja.SSRI-lääkkeitä on monenlaisia. Itselleni Zoloft on sopinut parhaiten,siitä on monta versiota, tuo oli se alkuperäinen nimi ja kallis, nykyään siitä on monta eri nimistä, mutta vaikuttava aine sama, hinta halpa. Kannattaa kokeilla jotain,jos masennus vaivaa kovin.

        Minulle laitettiin kk sitten hormonikierukka ja elo ollu viimeiset 3 vk ihan syvältä. Kamalaa ahdistusta ja masennusta.. Tais lähteä kierukka veke!


      • sirkkeli
        masispasis kirjoitti:

        Minulle laitettiin kk sitten hormonikierukka ja elo ollu viimeiset 3 vk ihan syvältä. Kamalaa ahdistusta ja masennusta.. Tais lähteä kierukka veke!

        mulle laitettiin hormonikierukka vajaa vuosi sitten ja olin iloinen,että kuparikierukan jälkeen kuukautiset vähenivät huomattavasti,mutta nyt olen huomannut,että olen koko ajan hermostunut ja välillä masentaa,itse en yhdistänyt kierukkaan,mutta kaveri huomautti asiasta,onkohan kierukka mikä aiheuttaa sen?


      • Mirena-käyttäjä
        sirkkeli kirjoitti:

        mulle laitettiin hormonikierukka vajaa vuosi sitten ja olin iloinen,että kuparikierukan jälkeen kuukautiset vähenivät huomattavasti,mutta nyt olen huomannut,että olen koko ajan hermostunut ja välillä masentaa,itse en yhdistänyt kierukkaan,mutta kaveri huomautti asiasta,onkohan kierukka mikä aiheuttaa sen?

        Mulla on ollut kierukka n. 2,5kk. Koko ajan on ollut ahdistunut olo ja vähän masennustakin. Tosin voi johtua siitä, että mulla on aiemminkin ollut ahdistusta ja sitä jotenkin helpommin reagoi juuri ahdistumalla. Mutta tämä ahdistus on vähän erilaista kuin se aiempi. En tiedä, kuinka kauan te muut käyttäjät olette jaksaneet ahdistusta katsella?


      • lopetan.
        Mirena-käyttäjä kirjoitti:

        Mulla on ollut kierukka n. 2,5kk. Koko ajan on ollut ahdistunut olo ja vähän masennustakin. Tosin voi johtua siitä, että mulla on aiemminkin ollut ahdistusta ja sitä jotenkin helpommin reagoi juuri ahdistumalla. Mutta tämä ahdistus on vähän erilaista kuin se aiempi. En tiedä, kuinka kauan te muut käyttäjät olette jaksaneet ahdistusta katsella?

        Tosiaan reilut neljä vuotta minulla on ollut kierukka. Masennus lisääntyy päivittäin, joten ei ole epäilystä siitä, aiheuttaako sen kierukka vai muu elämä. Ahdistusta on ollut aina täysi-ikäisenä minulla.

        Aion lopettaa kierukan, kun tulee seuraava vastaanotto. Se alkujaankin pantiin minulle väkisin, ei omasta halustani. Lääkäri toimi siis ammattietiikkansa vastaisesti. Mitään hormonilääkkeitä en käytä.


    • Esimakua vaihdevuosista

      Mulla on Mirena ollu nyt 1½v. ja vasta kevään ja kesän aikana oon alkanu ajattelemaan että se vois aiheuttaa mulle masentunutta mieltä. Suurin osa ajasta on hyvin tasaista, mut aika ajoin on päiviä kun ilman mitään syytä mieli on ihan maassa, olo toivoton ja ahdistaa. Kuukautiset tulee satunnaisesti.
      Oli sen verran tyyris investointi että ei ihan helpolla viittis poistattaa, mut jos se on näiden oireiden syy ni saa lähteä. Alunperin laitettiin runsaiden kuukautisten hoitoon, eli sit tietty mietityttää sekin et palaako ne yhtä runsaina.
      Joitakin kuukausia oon koekäyttäny estrogeenikorvaushoitoa geelinä ja laastarina ja se on kyllä tuntunu hyvältä.
      Miten ootte vastaavassa tilanteessa toimineet?

      • riiisitin

        Olen 26-v ja 2 lapsen äiti. Käytin 2-v Mirena kierukkaa ja se oli kamala virhe! Hankin se kipeiden ja runsaiden kuukautisten takia. Alku olikin ihanaa, kolmen kk jälkeen kivut olivat poissa ja menkkoina vain pari mitätöntä tippaa. Huomasin jo alussa miten tunne-elämä jotenkin latistui ja aloin olemaan kärttyinen olin täysin haluton. Sitten seuraavien 6-12 kk aikana alkoivat kummat oireet ja en ollenkaan osannut yhdistää niitä kierukkaa mm. Hikoilupuuskat, kuumat aallot, äkillisiä paleluja, sydämen tykyttelyä, väsymystä, ärtyneisyyttä, mielialan vaihtelua, masentuneisuutta / ahdistusta ja aloitekyvyttömyyttä. Eli hormoonitoimintani oli täysin sekaisin kun aloin saamaan vaihdevuosioireita jo 26-vuotiaana!! Luulin että tulen hulluksi tai olen todella sairas.

        No lääkärillä juostiin ja paljon. Onneksi syy yhteys kierukkaan selvisi ja kävin sen poistattamassa. Nyt 1kk ilman kierukkaa ja on jo paljon parempi olo.

        Jos sinulle ei tunnu sopivan pillerit tai muut hormonaaliset valmisteet, niin älä myöskään ota hormonikierukkaa! Minulle sitä suositeltiin, vaikka pillerit ja muut hormonaaliset ehkäisyt eivät ole ikinä tuntuneet hyvältä.

        En enään ikinä tunge mitään hormonaalista ehkäisyä kroppaani. Kuparikierukka seuraavaksi ja vaikka se saattaa lisätä vuodon määrää tai kipuja, niin se on mielestäni helpompi kestää kuin masennus / ahdistus tai että kroppa on ihan sekaisin.

        Nimim. Kierukan takia helvetin läpikäynyt :(


      • iltapöpi
        riiisitin kirjoitti:

        Olen 26-v ja 2 lapsen äiti. Käytin 2-v Mirena kierukkaa ja se oli kamala virhe! Hankin se kipeiden ja runsaiden kuukautisten takia. Alku olikin ihanaa, kolmen kk jälkeen kivut olivat poissa ja menkkoina vain pari mitätöntä tippaa. Huomasin jo alussa miten tunne-elämä jotenkin latistui ja aloin olemaan kärttyinen olin täysin haluton. Sitten seuraavien 6-12 kk aikana alkoivat kummat oireet ja en ollenkaan osannut yhdistää niitä kierukkaa mm. Hikoilupuuskat, kuumat aallot, äkillisiä paleluja, sydämen tykyttelyä, väsymystä, ärtyneisyyttä, mielialan vaihtelua, masentuneisuutta / ahdistusta ja aloitekyvyttömyyttä. Eli hormoonitoimintani oli täysin sekaisin kun aloin saamaan vaihdevuosioireita jo 26-vuotiaana!! Luulin että tulen hulluksi tai olen todella sairas.

        No lääkärillä juostiin ja paljon. Onneksi syy yhteys kierukkaan selvisi ja kävin sen poistattamassa. Nyt 1kk ilman kierukkaa ja on jo paljon parempi olo.

        Jos sinulle ei tunnu sopivan pillerit tai muut hormonaaliset valmisteet, niin älä myöskään ota hormonikierukkaa! Minulle sitä suositeltiin, vaikka pillerit ja muut hormonaaliset ehkäisyt eivät ole ikinä tuntuneet hyvältä.

        En enään ikinä tunge mitään hormonaalista ehkäisyä kroppaani. Kuparikierukka seuraavaksi ja vaikka se saattaa lisätä vuodon määrää tai kipuja, niin se on mielestäni helpompi kestää kuin masennus / ahdistus tai että kroppa on ihan sekaisin.

        Nimim. Kierukan takia helvetin läpikäynyt :(

        Mulla oli ehkäisynä hormonikierukka 90-luvulla. Lääkäri, joka sen asensi, oli ensimmäinen, joka niitä laittoi kotipaikkakunnallani. Hän oli ensin täysin vakuuttunut, miten hyvästä ehkäisytavasta on kyse. Mulla meni 3-kymppisenä hormonit siitä ihan sekaisin.
        Palasin ko. lääkärille ja kerroin, millaista on. Hän sanoi (oli reilu kyllä!), että hänt äharmittaa myöntää - koska oli hormonikierukan innokas puolestapuhuja - että ei sovi kaikille, ja ottaa sen samalla kertaa pois. Ettei nuoren ihmisen kannata sekoittaa elimistöään hormonikierukalla, jos se ei sovi.
        Onneks mies meni sitten muutaman vuoden kuluttua sterilisaatioon, joten ei ole tarvinnut ehkäisystä huolehtia enää 15 vuoteen. Olen nyt 52. Taas on hormonit sekaisin, mutta siihen on valitettavasti tämä luontainen syy - vv:t...


    • LadySad

      Olen käyttänyt noin puoli vuotta Femoston 2/10. Aina kun on otettava kaksi viikkoa keltarauhashormonia, olen allapäin, surullinen, masentunut ja erittäin itkuinen. Estrogeenivaiheessa ei tätä ole. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Sinänsä valmiste on sopinut hyvin, mieliala on tasainen - paitsi kaksi viikkoa kuukaudesta...

    • Satunen70

      LadySad. Minulla täsmälleen sama lääke ja täysin sama tilanne. Keltarauhasjakson loppupuolella/aikana elämä on yhtä helvettiä. Olen ahdistunut, masentunut, hermostunut, lähes paniikkikohtauksia ja luulen tulevani hulluksi. Koko kroppa on levoton kuin olisi muurahaisia keho täynnä. Estrogeenijakson aikana ei mitään oireirar, vaan olen aurinkoinen oma itseni. Ennen femostonia kokeiltiin mirena kierukkaa ja 1mg estrogeeniä enkä ole elämässäni kokenut sellaista synkkyyttä kuin sen kolme viikkoa, minkä annoin kierukan olla.
      Nyt olen päättänyt ratkaista tämän ongelman poistattamalla kohdun, niin loppuu se kirotun keltarauhashormonin popsiminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe