helvetin kyllästynyt elämään

äiti..vaan

Vittu mä oon niin kyllästynyt mun tähän hetkiseen elämään..mulla on 1v ihana lapsi mut mun avionni on ihan vituilla ja raha asiat on niin huonos kunnos ku voi olla eikä oo töitä kaikki tuntuu kaatuvan niskaan ja ei oo edes ketään ihmistä jolle vois kertoa näistä ongelmista vaan pitää yrittää esittää että kaikki muka on hyvin!Ja silti sisällä kiehuu aivan helvetisti!Mä en tiedä auttaisko jos vaan menis jonnekkin psykologille tai alkais käyttämään masennuslääkkeitä että arki sujuis kivuitta..

18

4739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen äiti

      ku tuntuu että kaikki kaatuu päälle mutta kyllä sieltä vielä noustaan.Rohkene ketomaan jollekkin ystäville mitä sulle oikeesti kuuluu ni se rupee helpottaan.Älä pidä kaikkea sisälläsi.Itse opin sen kantapään kautta ja sen jälkeen en ainakaan ole enää yksin ongelmineni vaikka niitä tuppaa olemaanki millon minkäkinlaisia esim.työ,terveys ym. Toivon sulle voimia ja että elämäsi rupeisi hymyilemään:)

      • löytyy

        Se on alussa vaikeaa hakea apua ongelmiinsa, mutta tee se itsesi ja lapsesi takia, lapsesi tarvitsee sinua, lääkkeet on tänä päivänä yleisiä niitä ei tarvitse hävetä ja jos ne helpottaa niin kannattaa ottaa, mielummin kun murehtia kaikkia asioita, minulla on kaksi lasta ja mies harvoin kotona ja isäni kuoli 2 kk sitten, syön itse ahdistus lääkkeitä ja käyn keskustelemassa asioistani ammatti ihmisille se helpottaa, vaikka välillä on minullakin tosi heikkoja hetkiä ja ei jaksaisi millään kun tuntuu ettei henkikule tämän ahdistuksen kanssa, lääkkeet antavat minulle helpotusta joksikin aikaa ja joskus on parempia päiviä ja joskus huonoja, mutta koko ajan mennään etenpäin.Olen jopa ajatellut välillä että helpompi olisi elää ilman miestä ja tehdä lasten kanssa mitä huvittaa, mutta en näe sitäkään oikeaksi, tuntuu että en saa aikaa itselleni ollenkaan, kaverini on kaikonnut ympäriltäni kun olen niin kiinni lapsissani.VOIMIA kyllä me jaksamme.


    • muikkumies

      miten elämäsi menee, koska aikoinaan olet valintasi tehnyt, mutta ei ole koskaan myöhäistä muuttaa tilannetta ja kokea entinen eräänä kouluna.Lue ihan vain mielenkiinosta saadaksesi tietää suuntaviittoja Anthony de Mello Havahtuminen ja ehkä Eckhart Tolle Läsnäolon voima

      • trhaa2

        Vastaus muikkumiehelle. Kommentistasi päätellen, et ymmärrä mitään , kun ihminen on vaikeuksissa. Elämä voi olla toisille maanpäällinen HELVETTI. Suomen n.1000
        kpl itsemurhia jo luulisi havahduttavan. Ja joka toinen päivä vanhus tappaa itsensä. Kaikki on turhaa, kun mullat on heitetty päälle.


    • tutulta :(

      muuten paitsi toi avio-onni.

    • saa olla väsynyt

      kun on pienen vauvan hoitanut, valvonut ja syöttänyt öisin. On rankkaa ja vaativaa hoitaa pientä lasta, varsinkin jos joutuu pääsääntöisesti sen yksin tekemään. Jo pienikin tauko, vaikka kävely yksin ulkona tai kahvilla käynti piristävät ja selvittävät ajatuksia kummasti. Juuri pienten lasten äidit osaavat nauttia pienistä asioista. Saisitko ketään vaikka tunniksi, silloin tällöin, katsomaan lasta. Se mitä tarvitset on oma aika, vaikka vain muutama minuutti. Kun kokee itsensä sidotuksi lapseen, kotiin, taloushuoliin ja omiin odotuksiinsa käy helposti niin, että ahdistuu. Hormonitoimintakin voi tehdä temppuja vielä lisäksi. Minulla on kolme lasta, pitkin väliajoin syntyneet ja tiedän tunteen. Onneksi nykyään ei enää tarvitse esittää sellaista kaiken kestävää äiti-tyyppiä kuin menneisyydessä. Lapsen etu on aina hyvinvoipa äiti, joten hoida itseäsikin.

      • niin makaa kuin petaa

        eli:
        olette aikusia ja olettavasti suomalaisen peruskoulun käyneitä. Ette voi väittää, että kaikki tuli teille yllätyksenä ja mistään ei etukäteen kerrottu.
        Mitä te valitatte? Jos hankitte lapsia, niin itsehän päätöksenne teitte. Ei teitä kukaan pakottanut siihen.
        Ärsyttää tämä talidomi-teiniäitien ruikutus.


      • äpotjpokbpj
        niin makaa kuin petaa kirjoitti:

        eli:
        olette aikusia ja olettavasti suomalaisen peruskoulun käyneitä. Ette voi väittää, että kaikki tuli teille yllätyksenä ja mistään ei etukäteen kerrottu.
        Mitä te valitatte? Jos hankitte lapsia, niin itsehän päätöksenne teitte. Ei teitä kukaan pakottanut siihen.
        Ärsyttää tämä talidomi-teiniäitien ruikutus.

        sää ottkin niin fiksu että tiedät itse etukäteen koska voimat loppuu, koska tulet masentumaan.

        Kuuleppa pillunaama, jos ei ruikutus kiinnosta, miksi sitten luet näitä palstoja.
        Painu sinne mistä tulitkin.
        Voit vaikka seisoa päälläsi jolloin kusi valuu kurkkuusi ja tukehdut.

        Aurinkoista kesää sinullekin;)


      • mieltä....
        niin makaa kuin petaa kirjoitti:

        eli:
        olette aikusia ja olettavasti suomalaisen peruskoulun käyneitä. Ette voi väittää, että kaikki tuli teille yllätyksenä ja mistään ei etukäteen kerrottu.
        Mitä te valitatte? Jos hankitte lapsia, niin itsehän päätöksenne teitte. Ei teitä kukaan pakottanut siihen.
        Ärsyttää tämä talidomi-teiniäitien ruikutus.

        meillä teini-kaksoset.Kovilla ollaan mekin kakaroiden kanssa perheenä oltu,mutta omapahan oli valintamme,eikä kukaan ole vetänyt ranteita auki.
        Me ainakin perheenä ollaan ajateltu niin,että sitä saa mitä tilaa!!Turha on vinkua kun lapset on jo maailmassa,silloin on vain selvittävä! Ihan höpö-juttuja nuo "en jaksa enää"-hommat.Pakkohan se on jaksaa,erittäin yksinkertaista ja realistista!Tokihan lastenhoito hermoille käy mútta eihän se vie kuin kaksikymmentä vuotta,jos sitäkään.On se uhrauksen arvoista,varmasti!!

        Terv.Monien mutkien ja paskavaippojen kautta teini-ikäisiksi kakarat kasvattaneet isi ja äiti.

        (ps.nyt saa jo huokaista ja panostaa parisuhteeseen)


    • mami>>>>2

      Itsellani on kanssa 1v lapsi ja voin sanoa etta jokaiselta tuntemaltani ihmiselta joilla on lapsia loytyy jotakin noista tai kaikki jossain elaman vaiheessa ja uskon etta sullakin toi on vain ohi menevaa =) Sori mul ei toimi nappaimistossa pari kirjainta kuten varmaan huomasitkin..taalla sivuilla voi olla joskus liian tuomitsevia ihmisia joilla ei ole oma elama kunnossa ja haluaa pahaa oloaan purkaa toisiin joten kaikkia kommentteja ei kannata edes lukea =)Mut kaikkea hyvaa sulle!

    • mumi

      nykyään ihmiset yrittävät saada pillereistä avun ihan joka lähtöön.
      Minusta teidän ongelmat ovat niin arkisia käytännön asioita, ettei niitä pillereillä paranneta.
      Etkös tiedä sellaista sanontaa, et "kun rahat loppuu, lentää rakkaus ikkunasta ulos".
      Se on koettu niiin monessa perheessä, tai just läheltä piti tilanteissa oltu.
      Lähtisin purkamaan tota teidän elämää sillä, että menisit kyselemään töitä itselle.
      Siinä on monta hyvää puolta.
      Saat rahaa talouden pitoon, pääset ihmisten ilmoille ja itsetuntosi kohenee.
      Lastasi näet vähemmän, joten opit arvostamaan jokaista hetkeä mikä sulle jää yhteistä aikaa.
      Sama voi käydä myös miehesi kanssa.
      Ihmeesti se lisäraha kohentaa myös sitä avio-onnea.
      Jos et halua/pääse töihin, niin mieti miten voisit ehkä tehdä ruokaa halvemmalla, onko enää mitään mistä voisit säästää, esim itse tekemällä.
      Leipää voisit opetella itse leipomaan ja tee itse ruoat alusta loppuun. Se tulee halvemmaksi ja on parempaa sekä ravintoarvoltaan, että maultaan, kokista riippuen tietty.
      Lapselle ei kannata ostaa valmisruokia, vaan tee koko perheelle sellaista mitä lapsikin voi syödä.
      Ota lapsen annos erikseen, ennen kuin lisäät aikuisille mausteita.
      Paljon voi itsekin tehdä, kun vaan ryhtyy toimeen.
      Mene työkkäriin juttelemaan, menkää yhdessä avioliittoneuvolaan ym.ym. Monta kertaa ratkaisut voi olla hyvin pienestä kiinni.
      Niitä ei vain itse huomaa, kun on niin solmussa ja syvällä siinä omassa tilanteessaan.
      Kirjota vaikka tänne lisää, nimittäin jos ei sulla ole ketään kelle puhut, niin ajatuksesi kiertävät vain samaa rataa, etkä pääse eteen, etkä taakse.
      Keskusteleminen selkiyttää omia ajatuksia.
      Ehkä huomaatkin, ettei asiasi olekaan ihan niin huonosti, kuin miltä aluksi tuntui.
      Raha-asiat rasittaa ihan kaikkia, mutta kuten sanoin niihin voi löytää ratkaisun.
      Mene vaikka sossulaan pyytämään, ellei muu auta.
      Jos on velkaa tullut tehtyä enemmän kuin laki sallii, niin velkaneuvoja taitaa olla osoite siinä tapauksessa.
      Älä jää tuleen makaamaan ja popsimaan jotain pillereitä, toimi.

    • väsyttää

      Olen oppinut kantapään kautta ettei kaikki mene aina suunnitellusti ja niinkuin toivoisi. Kaikesta siitä mitä olen nähnyt ja kokenut,olen selvinnyt jotenkin. Ajoittain en jaksaisi yhtään mitään,mutta pakotan itseäni eteenpäin jo lapsenikin takia. Vaikka tälläkin hetkellä tuntuu että tukehdun,stressaa älyttömästi raha-asiat,avioliitto ja lapsenhoito,en anna periksi.
      Kun koet ettet pärjää yksin,puhu asiasta miehellesi, neuvolassa(missä on kyllä riski että alkavat miettiä lapsen hyvinvointia ja mukaan tulee lastensuojeluhenkilöstö), tai ammattiauttajalle.

      Toivottavasti kaikki järjestyy,tsemppiä!

    • joku lukee

      Taisitte vastata jo vuosia vahaan aloitukseen, mutta ainahan niitä v'äsyneitä äitejä piisaa.

    • heipatihoi

      Itse rohkenin pitkän ajan kuluttua avautua kaverilleni, jolla saman ikäinen lapsi. Yllättäen häneltä on alkanut tulla samanlaisia asioita minulle päin. Ehkä vaatii eniten rohkeutta myöntää ääneen itselleen, ettei kaikki ole täydellistä. Kaverini ei hätkähtänyt ongelmistani, eivätkä myöskään hänen ongelmansa ole minusta niin kauheita, kuin ne hänestä itsestään tuntuvat.
      Kannattaa kokeilla jakaa jonkun kanssa oikeita tunteita, voit saada hyvän ystävän itsellesi :).

    • hyvin hyvin väsynyt

      Kun on 1vuotias lapsi on todella väsynyt. Voisitko päästä puhumaan jonkun kanssa, kysy neuvolasta taikka kirkon diakonia työntekijältä. Itselläni on suurin apu ollut kirkon diakoniatyöntekijän kanssa juttelu.

      • sqawgfthyujöpi

        Hah huomasin kanssa, että vuosia vanha viesti...mutta kaikki väsyneet äidit joilla pieni lapsi ette ole outoja vaan se vain on raskasta.


    • Aikataulutus kevyest

      Väsynyt on väsynyt monesta syystä, tuskin se lapsi ja sen hoito sitä aiheuttaa.
      1-vuotias opettelee erilasia asioita ja mitä ihanin seura äidille, kun osaa ajatella häntä tällä tavoin.

      Yksi tärkeä asia on tehdä lapsen elämään aikataulu, lapsi herää aamulla aikaisin, mutta nukkuu vielä varsin pitkään päiväunilla.
      Lapsi viihtyy jo hekiä yksinkin mieluisten lelujen äärellä.
      Jotta voi tehdä kotitöitä, yksi hyvä keino on laittaa lapsi vaikkapa matkasänkyyn ja työpisteen viereen, jossa voi sitten lapselle jutella samalla niitä näitä, lapselle leluja, kun siellä nousee pystyyn ei sentään putoa minnekään kovaan , joten lelujen pitää olla pehmoja. Pehmeäkantiset kirjat ovat hyviä.

      Mutta se tärkein on omankin aikataulun saattaaminen vähän samaan suuntaan.
      Eli illaa ajoissa nukkumaan, että ehtii saada itsekin lepoa tarpeeksi.
      Jos vain mahdollista anna villakoirien olla ja mene lapsen kanssa samaan aikaan päiväunille, sinulle itsellesi riittää tunti ja toisen tunnin aikana saat hetken olla rauhassa. tosin lapsethan voivat nukkua useammankin tunnin päiväunia yksivuotiaana, omani nukkui jopa neljä tuntia.

      Huomaat varsin pian, että enää et olekaan niin väsynyt ja hommat hoituvat kätevästi, väsynyt kun ei jaksa eli se oma väsymys pitää saada pois.

      Kun se puoliso palaa työstä, anna hänen hetki rauhoittua ja sitten lykkää lapsi hänen kanssaan leikkimään, saat vaikkapa siivottua keittiön , laitettua pyykit.
      Iltaan jää kyllä kahdenkeskistä aikaa, kun lapsi laitetaan nukkumaan noin kahdeksan tienoilla, mutta älkää väsyttäkö itseänne pitkällä iltavalvomisella.

      Sitten tuon ruuan laittoon, laåpsi syö melko paljon ostososeita, joten tee teille ruokaa kerralla aina kahdeksi päiväksi kerrallaan, etsi muutman helppo ruokaohje ja vuorottele näillä viikottain. Pidä varalla jotain valmista kaupasta saatavaa ruokaa, salaatin voit tehdä itse.
      Nyt tein itse lohikeittoa, muutama peruna, kaittojuurekset isommat ja lohipalat, keitä vedessä pari-kolme pippuria, kasvisliemikuutio ja lopuksi ruokakermaa.

      Perunasipulivuoka, pussissa taitaa olla jopa ohje, jotain lihaa, paista vaikka panulla, kanaa tai muuta ja salaatti.
      Pastavuoka, lihamakaronilaatikko.
      Jopa makkarakeitto lenkkimakkarasta keitettynä on ihan ok ruoka.

      Keitä perunoita aina senverran, että seuraavana päivä saat tehtyä pyttipannua.

      Suunnittelu on tärkein, tällöin jää varmasti aikaa myös työnnellä rattaita ulkona ja tavata muita ihmisiä.

      Itse en koskaan tuntenut tuota aikaa raskaaksi, vaikka ensimmäisellä lapsellamme oli paha koliikkikin, paha vaihe oli aina iltaisin muutama tunti, yhtä huutoa, mutta että oli ihanaa kun lapsi täytti neljökuukautta ja huuto loppui.

      Nauttikaa lapsen kasvusta ja kehityksen seuraamisesta, nauttikaa neuvolakäynneistä ja toisten äitien kanssa surustelusta, kyllä se onnistuu, kun pysyy aikataulussaan.
      Mutta imissa yöunissa ei kannta säästää ei äidin eikä siän, joten yhdessä ajoissa nukkumaan, ennen kello yhtätoista joka ilta, muutoin väsymys valtaa.

    • pysäköinti kielletty

      Oi voi kyllä on nuo arvostelijat taas niin aivottomia idiootteja, että... työstään/autostaan/vaimostaan/pomostaan/napuristaan/hallituksesta/jne. saa siis valittaa, muttei lapsista??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe