Kummit vain siksi

kun muutkin ovat

Itselläni on 2 veljeä, miehelläni 3 sisarusta. Vauavn on määrä syntyä muutaman kuukauden päästä, ja olemme miettineet kummeja. Nuorin veljeni tulee automaattisesti ns. tyttö/poika kummiksi. Mutta sylikummit ovat "hakusassa"! Mieheni yksi veli ei ole kummina kenellekkään lapsistamme, mutta syynä tähän on hänen avopuoliso -emme ole oikeastaan missään tekemisissä.
Olemme nyt koko raskauden ajan yrittäneet käydä heillä ja pyytäneet heitä meille kylään. Mutta heillä on aina jotain menoa...
Olenko vain minä sitä mieltä, että en halua ottaa heitä vain sen vuoksi, että he eivät vielä ole kummeja...

Mitä te tekisitte?

5

890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksesta....

kenelle olisit valmis luovuttamaan lapsesi siinä tapauksessa, että kumpainenkaan vanhemmista ei kykenisi lapsesta huolehtimaan:
      Kummiksi valitset sen ihmisen kenen nimellä olet valmis tuohon kysymykseen vastaamaan.

• epäolennaista

Ei lapsia niin vain luovuteta kummeille, vaikka vanhemmat eivät pystyisi lapsistaan huolehtimaan. Yhteiskunta päättää, mitä lapsille tapahtuu sellaisessa tapauksessa, ja kummius ei siinä paljon paina. Kummeilla ei ole minkäänlaisia (lakiin perustuvia) oikeuksia tai velvollisuuksia kummilapsiinsa nähden.

Kannattaa miettiä, mitä kummeilta odotatte. Jos teille riittää nimellinen kummius, on ihan sama kenet valitsette. Jos haluatte lapsen elämään aktiivisesti osallistuvat kummit, valitsette sellaiseen kykeneviä ja haluavia kummeja. Toiveista kannattaa myös keskustella kummiehdokkaiden kanssa etukäteen, jotta varmistuu, että ajattelette asiasta samalla tavalla. Ketään ei ole pakko esim. sukulaisuussuhteen perusteella valita kummiksi.

• nimetön,.-
        epäolennaista kirjoitti:

Ei lapsia niin vain luovuteta kummeille, vaikka vanhemmat eivät pystyisi lapsistaan huolehtimaan. Yhteiskunta päättää, mitä lapsille tapahtuu sellaisessa tapauksessa, ja kummius ei siinä paljon paina. Kummeilla ei ole minkäänlaisia (lakiin perustuvia) oikeuksia tai velvollisuuksia kummilapsiinsa nähden.

Kannattaa miettiä, mitä kummeilta odotatte. Jos teille riittää nimellinen kummius, on ihan sama kenet valitsette. Jos haluatte lapsen elämään aktiivisesti osallistuvat kummit, valitsette sellaiseen kykeneviä ja haluavia kummeja. Toiveista kannattaa myös keskustella kummiehdokkaiden kanssa etukäteen, jotta varmistuu, että ajattelette asiasta samalla tavalla. Ketään ei ole pakko esim. sukulaisuussuhteen perusteella valita kummiksi.

Kummeiksi tulee valita rakkaita ihmisiä jotka olisivat valmiita ottamaan lapsen itselleen jos niin kävisi.
        Heidän tulee kuulua jokapäiväiseen elämään. Heidän tulisi olla tukena lapsen kasvaessa ja kasvatuksessa.

Käsitykseni mukaan, jos vanhemmat esimerkiksi kuolevat, kysytään kummeilta / he voivat vaatia lasta kasvatettavakseen ? (parempi tuttu perhe kuin täysin vieras)

• on jotain muuta
        nimetön,.- kirjoitti:

Kummeiksi tulee valita rakkaita ihmisiä jotka olisivat valmiita ottamaan lapsen itselleen jos niin kävisi.
        Heidän tulee kuulua jokapäiväiseen elämään. Heidän tulisi olla tukena lapsen kasvaessa ja kasvatuksessa.

Käsitykseni mukaan, jos vanhemmat esimerkiksi kuolevat, kysytään kummeilta / he voivat vaatia lasta kasvatettavakseen ? (parempi tuttu perhe kuin täysin vieras)

Kummit voivat vaatia mitä haluavat, mutta siitä ei vielä seuraa, että heille myönnetään lapsen huoltajuus vanhempien kuoltua. Kummius ei itsessään ole mikään kriteeri, kummin ja lapsen läheinen suhde voi sitä tietysti olla.

Ajatus kummista lapsen "varakasvattajana" on hieman vanhanaikainen. Nykyään huoltajuusasioista päättää viime kädessä yhteiskunta, eikä sillä ole sinänsä merkitystä mitä vanhemmat ja kummit ovat keskenään sopineet. Hyvin harva oikeasti edes miettii tällaisia asioita etukäteen. Veikkaanpa, että harva kummi ryhtyisi kummiksi, jos siihen sisältyisi velvoite lapsen kasvatukseen mahdollisen kuolemantapauksen sattuessa. Mielestäni lapsesta huolehtiminen kuuluu pikemminkin lähisukulaisille, jotka voivat toki olla samalla kummeja. Tämäkin velvoite on vain moraalinen, ei lakiin perustuva.

En ollenkaan kiellä, etteikö kummien olisi hyvä olla sekä vanhemmille että lapselle läheisiä. Käytännössä ihmisillä on kuitenkin hyvin erilaisia näkemyksiä kummiudesta ja sen myötä myös erilaisia kummisuhteita. Toisinaan tälläkin palstalla huomaa, miten ihmiset ovat pettyneet, kun odotukset kummiudesta eivät kohtaa. Siksi olisi hyvin tärkeää keskustella asioista etukäteen, eikä vain olettaa, että kummit ovat valmiita tekemään mitä tahansa lapsen vuoksi.

• on tämä
        nimetön,.- kirjoitti:

Kummijärjestelmän alkuperäinen tarkoitus on aikoinaan ollut juuri tämä. Kummin tarkoitus on ollut olla se ihminen, joka huolehtii lapsista, jos vanhemmille sattuu jotain. Nykyaikana kummit ovat oikeastaan tarpeettomia, koska sosiaalijärjestelmä hoitaa sen asian.

Mutta ap: Luultavasti miehesi veljen puoliso ja ehkä veli itsekään ei pidä lapsista. Jotkut lapsettomat jopa suorastaan vihaavat kaikkia lapsia ja heidän elämänsä menee pilalle jo lasten olemassaolostakin, saati siitä että niitä tuodaan heidän lähelleen. Siksi älä väkisin yritä, olen eräältä lapsettomien palstalta lukenut aika monta valitusta, kuinka kieltäytyä kummiudesta yms. Itse olen ollut tässä lapsettomuusasiassa takinkääntäjä iän myötä ja nykysinkään en pidä vieraiden lapsista erityisemmin, vaikka omat ovatkin kaikki kaikessa. En vihaa toki, mutta en vain koskaan ole osannut olla luonnollinen muiden kuin omien lasten kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe