Kaksikieliset perheet

suomi-ruotsi

Kyselisin lähinnä teiltä, joilla on lapsi ja joista toinen vanhemmista on suomen- ja toinen ruotsinkielinen; minkä kielen olette valinneet lapsellenne äidinkieleksi? Entä mihin seurakuntaan olette vastasyntyneen lapsenne laittaneet? Meillä on tarkoitus sitten aikanaan laittaa lapsemme ruotsinkieliseen päiväkotiin ja ruotsinkieliseen kouluun ja nyt mietimme, minkä kielen valitsemme lapsen äidinkieleksi. Ristiäiset ovat tulossa ja mietinnässä on samoin seurakunta. Olisi kiva kuulla teidän perheen järjestelyistä ja kokemuksista.

13

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheestä

      jossa äidin kanssa puhuin suomea ja isän kanssa ruotsia. Kannattaa laittaa kouluun sen mukaan, mikä tavallaan "pääkielenä" on kotona. Minä kävin suomenkielistä koulua ja ristiäisetkin oli suomeksi. Molemmat kielet opin hyvin n. 6-vuotiaana.

      Tiedän myös perheitä, joissa suomenkielinen lapsi on laitettu ruotsinkieliseen päiväkotiin/kouluun. Tosin oppimisen kannalta saattaa tuottaa alussa vaikeuksia, jos toista kotimaista ei hallitse hyvin.

      Hienoa, se on rikkaus osata molemmat kotimaiset kielet ja itsestäni voin sanoa, että muiden kielien oppiminen esim. saksa ja englanti on olleet helppoja oppia.

    • äidinkieleksi

      Ruotsinkielisenä hän saisi kielilisää tulevasta työpaikastaan mikäli on kaupungilla tai kunnalla työssä. Suomen hän oppii joka tapauksessa.

      • Hengaillaan

        Ruotsi kannattaa valita äidinkieleksi, koska silloin lapsenne pääsee heittämällä sisään ruotsinkielisiin korkeakouluihin (Hanken, Åbo Akademi yms.) Suomessa politiikka on tällaista, että ruotsinkielisille on opiskelun tie paljon sileämpää kuin suomenkielisille.


    • d-76

      ...äidinkieleksi valittiin "oikeaoppisesti" äidin puhuma kieli, eli ruotsi. Meidän lapsia ei ole kastettu,mutta jos olisi kastettu myös sekin olisi määräytynyt äidin seurakunnan mukaan.

      Todella fiksusti teette siinä että laitatte lapsenne ruotsinkieliseen kouluun. Esim. ammattikorkeakouluun on hakijamäärissä huomattavat erot ruotsinkielisten koulujen ja suomenkielisten koulujen välillä. Ruotsinkielisissä on hakijoita huomattavasti vähemmän ja kilpailu ei ole yhtä kovaa.

      Jos asiat olisivat olleet päinvastoin, että mies olisi ollut ruotsinkielinen ja minä suomenkielinen olisimme luultavasti siitä huolimatta valinneet äidinkieleksi ruotsin,koska lapset olisivat menneet ruotsinkieliseen kouluun.

    • ei...

      ..kahta kieltä yhtä aikaa? Meillä minä puhun suomea ja mieheni ranskaa. Näin siis aina, olemme tiukkoja asian suhteen. Eli lapsi ei saa puhua minun kanssani ranskaa eikä isänsä kanssa suomea. Tämä on ihan tyypillinen -ja suositeltu- tekniikka kahden kielen opetukseen nimeltä One parent, One language. Siitä kannattaa etsiä tietoa vaikkapa netistä. Yhdessä mieheni kanssa puhumme ranskaa ja se on siis yhteiskieli, muuten puhuttele lasta koskaan ranskaksi. En ymmärrä miksi jomman kumman tulisi 'uhrata' äidinkielensä kotona. Minusta ainakin on erittäin tärkeää, että lapseni oppii äidinkieltäni minulta ja että pystymme sillä yhteiseen tunneilmaisuun.

      • Aloittaja

        Juu, ilman muuta mekin puhumme molemmat omaa kieltä lapsellemme; minä suomea ja mieheni ruotsia. Kysymykseni äidinkielen valinnasta koskee virallsia papereita, kumpiko kieli niihin kannattaisi laittaa? Esim. kun lapsemme on lukioikäinen ja kun hänellä on edessä kirjoitukset, on sillä merkitystä mikä hänen "virallinen" äidinkielensä on. Samoin voi olla merkitystä äidinkielellä siinä vaiheessa, kun hän siirtyy työelämään.


    • kysytty on.

      äidin ja lapsen välillä käytössä oleva kieli on äidinkieli.ei ratkaise sekään että mikä on äidin äidinkieli,usein on(ja väärin on) että äiti ei käytä omaa äidinkieltään lapsen kaa.
      t.kakskieliset

      • Vain Suomea

        Kun lapset menivät päiväkotiin he valitsivat itse suomen ja vaikka vaimo puhuukin omalla kielellään vastaavat he aina suomeksi.

        Kyllä minäkin olen yrittänyt kehoittaa lapsia puhumaan äidille hänen kieltänsä vaan eivät he halua.

        Suomessa kun ollaan niin suomeahan me puhumme ja koulussa sitten alkaa kielten opiskelu.


      • rikastuttaa elämää
        Vain Suomea kirjoitti:

        Kun lapset menivät päiväkotiin he valitsivat itse suomen ja vaikka vaimo puhuukin omalla kielellään vastaavat he aina suomeksi.

        Kyllä minäkin olen yrittänyt kehoittaa lapsia puhumaan äidille hänen kieltänsä vaan eivät he halua.

        Suomessa kun ollaan niin suomeahan me puhumme ja koulussa sitten alkaa kielten opiskelu.

        monella tavalla ja antaa valmiuksia vaikka mihin.
        Se kaksikielisyys on rikkaus.
        Moni katuu ettei ole opettanut lapselleen äidinkieltään.
        Ei pysty esimerkiksi keskustelemaan isovanhempien kanssa.
        käännäppä nyt kelkkasi ja anna lasten opetella äidinkieli. Ei ole liian myöhäistä vieläkään!
        Eikä ole kyse siitä että asutaan Suomessa. Se on sivuseikka!


      • suomenkielinen

        Mieheni on riikinruotsalainen. Meillä valittiin isänmaaksi äidinmaa eli suomi ja äidinkieleksi isänkieli eli ruotsi.


    • sekoittaa niitä

      lasten päitä jauhamalla montaa kieltä, jos suomessa asuu niin puhutaan suomea, that's it!

      • mammanen

        Paskan vitut!!
        Se on rikkautta,että lapsi osaa montaa kieltä. Minulle puhuttiin jo vauvana kolmea kieltä ja vielä sujuu.
        Omalle tytölle puhun ruotsia, lapsen isä omaa kieltä ja sukulaiset suomea. Vanhempana jos haluu oppia lisää kieliä, niin se on helppoa, koska osaa lausua useammalla tavalla.
        Kyllä kaksikieliseksi vaan, se kumminki joutuu opetella ruotsia koulussa, niin eikö ole kivempi et oppii ajoissa, niin ei tarvi pänttäämällä pänttää et opi sit.


    • oona

      Hei, minusta on itsestäänselvää että valitsimme lapsillemme vähemmistökielen niin päiväkoti- kuin koulukieleksikin. Se on enemmän tukea tarvitseva kieli ja jää kyllä käytännössä huonolle oppimiselle jos jää palkästään vanhemman ja kenties sukulaisten varaan. Suomenkielinen mieheni ja minä kuulumme molemmat ruotsinkieliseen seurakuntaankin vaikkei tämä asia ollut meille niin kovin tärkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe