Moikka!
Olen vuoropäällikkönä vähän aikaa sitten aloittanut eräässä ravintolassa.
Haluaisin kysyä kohtalotovereiltani, miten teillä hommat menee. Meillä menee niin, että vapaapäivinä mulle soitetaan omaan henk.koht.kännyyn työasioista heti aamusta, yleensä ennen klo 9. Yleensä vapareina joudun myös töihin ja jos kieltäydyn, saan valtavasti paskaa niskaan. "joustamattomuutta", kuulemma. Vaikka en muista panneeni nimeä paperiin, että olisin 24h tavoitettavissa.
Minua ahdistaa, en tiedä jaksanko tätä tehdä jos näin jatkuu.
Ravintolan vuoropäälliköt ohoi!!
5
4509
Vastaukset
- ...
Hei! Itsekin aloitin juuri vuoropäällikkönä puolitoistakuukautta sitten. Itselläni ei ole ollut moisia ongelmia, että oltaisiin vapailta pyydetty töihin... ainakaan tähän mennessä. Sen sijaan lähes aina, kun töitä on, joko menen töihin aiemmin ja/tai pääsen myöhemmin. En siis oikeastaan voi luottaa siihen, että työt loppuvat työvuorolistaan merkittynä aikana, mutta koska tuo asia on yleisesti tiedossa ja joustoa tarvitaan, on asia ihan ok.
Varmasti joskus tulee tilanne, jolloin kutsutaan töihin esim sairastapauksen vuoksi vapailtakin. Onko tuo ollut sinulla jatkuvaa, että AINA, kun olet vapaana, tulee soitto? Kannattaa varmaan sanoa ravintolapäällikölle, että tulet kyllä töihin aina, jos siihen on tarvetta ja jos sinulla itselläsi on mahdollisuus, mutta ennakolta sovittuja vapaapäivän menojasi sinun on hankala perua. Luulisi tämän olevan ihan selvää.
Toisaalta, jos AINA kieltäydyt vapialta saapumaan töihin, tai et mene töihin pyydettäessä aiemmin kuin on sovittu/ ole sovittua myöhempään, saat nopeasti huomata, että hommaan löytyy aina joku, joka on valmis joustamaan... Miten siis on, kieltäydytkö aina ehdotetuista lisätöistä, vai oletko joskus suostunutkin jäämään esimerkiksi pidempään töihin oman vapaa-aikasi kustannuksella?- jaana78
Moikka!
Olen kyllä aina joustanut ihan kaikin päin, kerran olen kieltäytynyt tulemasta vapaapäivänä töihin. Silloin minua juuri syyllistettiin ja sanottiin että olen harvinaisen joustamaton jos ei onnistu. Menin sitten ja peruin omat menoni. Vitutti. :( - kyyppaarska
jaana78 kirjoitti:
Moikka!
Olen kyllä aina joustanut ihan kaikin päin, kerran olen kieltäytynyt tulemasta vapaapäivänä töihin. Silloin minua juuri syyllistettiin ja sanottiin että olen harvinaisen joustamaton jos ei onnistu. Menin sitten ja peruin omat menoni. Vitutti. :(puhelimeen, ei tarvitse kieltäytyä. Et ole velvoitettu olemaan työpaikkasi käytettävissä 24 h, ellet ole sellaista sopimusta tehnyt. Tuskin palkkasikaan on sitä luokkaa, että päivystäisit 24 h.
Sen, joka työvuorolistat laatii, tulee ne laatia siten, että työajat ovat kutakuinkin päteviä.
Lisäksi vapaapäivänä tehty työ pitää korvata X-päivän osalta 50% ja V-päivän osalta 100% palkalla tai vapaalla
Jos ravintolassanne ei ole käytössä työajan tasoitusjärjestelmää, tulee 3 viikon aikana olla 3*v-vapaa ja 3*x-vapaa. Jos on tasoittumisjärjestelmä käytössä, pitää joka viikolla silti olla V-vapaa, eikä vapaapäivien välinen aika saa olla 7 päivää pitempi.
Ravintolassa on ravintolapäällikkö, hän vastaa paikan toiminnasta, et sinä. Sinä olet vuoropäällikkö ja vastaat vuorositoiminnasta. Eron näkee jo palkan määrässäkin.
Ärsyttää kun taitamattomat päälliköt antavat paskan valua alemmas. Hoitaisivat oman tonttinsa niin työtkin sujuisivat sovittujen ehtojen mukaisesti. Toki ymmärrän, että joskus on pakko joustaa, mutta ei joka päivä. - paljon helpompaa
jaana78 kirjoitti:
Moikka!
Olen kyllä aina joustanut ihan kaikin päin, kerran olen kieltäytynyt tulemasta vapaapäivänä töihin. Silloin minua juuri syyllistettiin ja sanottiin että olen harvinaisen joustamaton jos ei onnistu. Menin sitten ja peruin omat menoni. Vitutti. :(olin itse vastaavassa tilanteessa vielä puoli vuotta sitten. V- tai X- päiväkorvauksia ei myöskään maksettu. Lopulta irtisanoin itseni ja vaihdoin pienempään firmaan.
Nyt 5kk aikana olen joutunut vapailta 2 kertaa töihin. Molemmilla kerroilla korvaukset on maksettu asianmukaisesti ja ylimääräinen vaapaapäivä on järjestetty viimeistään seuraavalla viikolla.
Neuvoisin siis etsimään uuden paikan. Ammattitaitoista henkilökuntaa tarvitaan ja töitä saa varmasti. Mielekkäämmässä työympäristössä jaksaa huomattavasti paremmin!
- veepee
Ravintola-alalla tilanteet muuttuvat ja joustavuutta edelletytetään, esimiehiltä jopa hiukan enemmän kuin perusduunareilta. Mielestäni jouston pitää kuitenkin toimia kumpaankin suuntaan, eli jos silloin tällöin pyydät tiettyjä päiviä vapaaksi niin saatko ne myös? Ainakin meillä tämä toimii.
Teillä ilmeisesti rp suunnittelee työvuorolistat. Listat pitäisi kyllä kyetä suunnittelemaan siten, ettei ihmisille tarvitse jatkuvasti vapailla soitella. Joko työvuorosuunnittelu ei toimi vai onko teillä joku koko ajan saikulla?
Eli jos pyydetään vapaapäivänä (x tai v) päivinä töihin niin suostu ainoastaan jos saat korvaukset tai ylimääräisen vapaapäivän. X-päiviä voidaan siirrellä, v-päiviä ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841