Fysiikan opiskelu

hasselnugaa

Moi,
Syksyllä alkaisi fysiikan opiskelu. Vuosi sitten olin vielä aivan varma valinnastani, mutta nyt olen alkanut miettimään, että onkohan se juuri sitä mitä haluan ja mahdankohan pärjätä alkuunkaan, kun fysiikastakin kirjoitin vain pistettä vailla E:n (Eli M) ja pitkä matikkakin oli ainoastaan C. Tiedän toki, että kokeilemallahan se selviää minkälaista se opiskelu on, ja aionkin kokeilla. Päätä vaan raastaa, kun ei tiedä vielä kuinka vaikeaa se opiskelu loppujen lopuksi on. Pärjääminen on kuitenkin paljon helkilöstä itsestään kiinni, mutta pärjääkö tälläinen tavallinen kuinka helposti? Ja lähenteleekö opiskelulle uhrattava aika 40:tä vai 60:tä viikkotuntia? Jääkö aikaa muulle elämälle? Kiitos.

3

1754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin

eiköhän sielläkin ihan tavallisia ihmisiä ole. jopa lääkiksessäkin on ihka tavallisia ihmmeisii. otat opiskelut vaan ihan tosissaan heti alusta ni eiköhän se siitä!

• ihan taviksia

Ainakaan täällä kuopiossa ei tuo fysiikan opiskelu nyt mitenkään kauhean suuritöistä ole. Matematiikkaa on eteenkin ensimmäisenä vuonna aivan jumalattomasti ja se on täysin erilaista (lue: ei laskentaa vaan matematiikkaa) kuin lukion matematiikka. Siinä siis yritetään kehittää matemaattista ajattelua, joten todistelua ja muuta oikeassa elämässä tarvittavaa tietotaitoa on aluksi vähemmän. Itse fysiikka on jonkin verran helpompaa, mutta siinäkin on muutama vähän haastavampi rasti, kuten sähköfysiikka ja kvanttimekaniikka. Näin ainakin perusopinnoissa, itselläni aineopinnot alkavat vasta syksyllä. Ja tärkeintä on muistaa, että ei niillä lukion kirjotuksilla ole mitään merkitystä, koska fysiikan opiskelussakin voi suuren määrän lahjakkuutta korvata ahkerammalla laskuharjoitusten tekemisllä, koska näitä aineita ei opi kuin raa'asti laskemalla. Ja tuo viikkotuntien määrä riippuu aika paljolti itsestään, sillä varsinaista koulussa löhöämistä on hiukan vähemmän kuin lukiossa, mutta kotona joutuu niitä sitten tekemään enemmän. Lähemmäksi 40-50 viikkotunnin tietämille se itselläni menee yleensä, välillä enemmän välillä vähemmän. Ja omalle elämälle jää myös aikaa aivan riittävästi (joskus tekee tosin tiukkaa jos laboratorikurssin työselostusten deadline pukkaa päälle). Kannattaa tosin varautua ettei ne tentit välttämättä mene ensiyrittämällä läpi, eikä lannistu siitä että pääsee joskus rimaa hipoen kurssit läpi. Ja jos vertailupohjaa kaipaat niin itse kirjotin sekä pitkästä matikasta että fyssasta M.

• toffeeta

40 tuntia viikossa on melkein riittänyt, mutta se aika tarvii sit käyttää tehollisesti... paikka on Jyväskylä ja hommat hoitunut ok, matikan M riittänyt. Meinaan erikoistua teollisuusfysiikkaan tai uusiutuvaan energiaan... se ei oo yliteoreettista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      55
      3654
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe