takapyörän laakerit

vanha Avensis

Millä tavalla takapyörän laakeri oireilee, kun se on finaalissa? Jurnuttaako se vai aiheuttaako myös pyörän "lenkottamista" joka sitten tuntuu tärinänä autossa?

17

8686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavalla

      Ensinnäkin kun kokeilet heiluttaa rengasta käsin, niin tuntuu väljyyttä, kuuluu sellainen lonsunta ja toiseksi ajaessa kuuluu sellainen vonkuminen/ulina takapäästä, että ei voi erehtyä jos on laakeri finaalissa. Lopussa oleva laakeri voi mennä ajaessa jumiin ja jos on vauhtia enempi kuin vähäsen, niin saattaa olla kohtalokkaatkin seuraukset.

      • vanha Avensis

        Millainen tuo laakeri sitten on rakenteeltaan, onko kartiolaakeri ja miten siihen pääsee käsiksi? Aiemmista sakemanni-autoista olen tottunut, että laakeripesä on jarrurummussa. Nyt on eka japsi alla, niin siinä on tietenkin erilainen sydeemi.


      • Joskus vaihdettu
        vanha Avensis kirjoitti:

        Millainen tuo laakeri sitten on rakenteeltaan, onko kartiolaakeri ja miten siihen pääsee käsiksi? Aiemmista sakemanni-autoista olen tottunut, että laakeripesä on jarrurummussa. Nyt on eka japsi alla, niin siinä on tietenkin erilainen sydeemi.

        Ainakin rumpujarrullisessa vm.-99 Avensiksessa laakeri oli kiinteästi kiinni pyörännavassa.
        Eli jos sulla on rumpujarrullinen Ave niin rengas irti ja jarrurumpu irti. Pyörännapa on muistaakseni kolmella pultilla kiinni. Kun ne aukaisee niin napa tulee laakereineen ulos.
        Mulla ainakin oli laakeri hajonnut kun sieltä oli kaikki vaseliini kadonnut/paakkuuntunut.
        Merkkiosa maksoi n.300 euroa pari vuotta sitten. Tarvikeosan olisi saanut huomattavasti halvemmalla.


      • vanha Avensis
        Joskus vaihdettu kirjoitti:

        Ainakin rumpujarrullisessa vm.-99 Avensiksessa laakeri oli kiinteästi kiinni pyörännavassa.
        Eli jos sulla on rumpujarrullinen Ave niin rengas irti ja jarrurumpu irti. Pyörännapa on muistaakseni kolmella pultilla kiinni. Kun ne aukaisee niin napa tulee laakereineen ulos.
        Mulla ainakin oli laakeri hajonnut kun sieltä oli kaikki vaseliini kadonnut/paakkuuntunut.
        Merkkiosa maksoi n.300 euroa pari vuotta sitten. Tarvikeosan olisi saanut huomattavasti halvemmalla.

        Jos aikoo tarkistaa tuon laakerin kunnon, niin meneekö se samalla uusiin, jos navan vetää ulos? Ihmeellinen politiikka kyllä näissä Toyotan merkkiosissa. 300€ jostain laakerimötikästä, huh huh...


      • Joskus vaihdettu
        vanha Avensis kirjoitti:

        Jos aikoo tarkistaa tuon laakerin kunnon, niin meneekö se samalla uusiin, jos navan vetää ulos? Ihmeellinen politiikka kyllä näissä Toyotan merkkiosissa. 300€ jostain laakerimötikästä, huh huh...

        Ei mene. Kyllä sen laakerivian tunnistaa kun nostaa tunkilla renkaan ylös ja pyörittää sitä. Jos laakeri on aivan finaalissa niin sieltä kuuluu kyllä ylimääräisiä rahinoita ja rohinoita.
        Ajaessakin voi sen kyllä testata kääntyilemallä oikealle ja vasemmalle. Jos esim. vasemmalle kääntyessä kuuluu vikinää niin oikeanpuoleinen laakeri on sökö.
        Tarvikeliikkeetkin myyvät Avensikseen laakereita jos haluaa päästä halvemmalla. Esim. Motonet myy takapyörän laakerisarjaa 78.50 euroa.


      • vanha Avensis
        Joskus vaihdettu kirjoitti:

        Ei mene. Kyllä sen laakerivian tunnistaa kun nostaa tunkilla renkaan ylös ja pyörittää sitä. Jos laakeri on aivan finaalissa niin sieltä kuuluu kyllä ylimääräisiä rahinoita ja rohinoita.
        Ajaessakin voi sen kyllä testata kääntyilemallä oikealle ja vasemmalle. Jos esim. vasemmalle kääntyessä kuuluu vikinää niin oikeanpuoleinen laakeri on sökö.
        Tarvikeliikkeetkin myyvät Avensikseen laakereita jos haluaa päästä halvemmalla. Esim. Motonet myy takapyörän laakerisarjaa 78.50 euroa.

        Täytyy myöntää, että ylläpitokustannukset nousivat kun vaihdoin VW:stä Toyotaan. Vanhaan Golfiin maksoin n. 30€ takalaakerista varaosaliikkeessä ja marmoritiskiltä jotain 50€ pintaa, niin nyt Toitsu pyytääkin peräti paria sataa.


      • vanha Avensis kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että ylläpitokustannukset nousivat kun vaihdoin VW:stä Toyotaan. Vanhaan Golfiin maksoin n. 30€ takalaakerista varaosaliikkeessä ja marmoritiskiltä jotain 50€ pintaa, niin nyt Toitsu pyytääkin peräti paria sataa.

        ...että osat, jotka kestävät (tai pitäisivät kestää) maksavat paljon?

        -en ole sitten takapyöränlaakeri vaihdoista tuttavapiirissäni, vaikka mittarilukemat olisivat pyörineet 350-450tkm:ssä.....


      • puhuu asiaa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...että osat, jotka kestävät (tai pitäisivät kestää) maksavat paljon?

        -en ole sitten takapyöränlaakeri vaihdoista tuttavapiirissäni, vaikka mittarilukemat olisivat pyörineet 350-450tkm:ssä.....

        Jos laakeri kuten Tojossa maksaa 300 ja kestää vähintään 500 thkm on halpa. Volkkareissa on saanut vaihtaa 10 50,- laakeria remonttipäivät päälle. Laske nuija siitä !


      • sanoa samaa!
        puhuu asiaa kirjoitti:

        Jos laakeri kuten Tojossa maksaa 300 ja kestää vähintään 500 thkm on halpa. Volkkareissa on saanut vaihtaa 10 50,- laakeria remonttipäivät päälle. Laske nuija siitä !

        "Laske nuija siitä !"

        Onko "nuija" joku välimerkki vai tekeekö laakerin hinnan ihmettely ihmisestä nuijan?


      • laakerit
        vanha Avensis kirjoitti:

        Jos aikoo tarkistaa tuon laakerin kunnon, niin meneekö se samalla uusiin, jos navan vetää ulos? Ihmeellinen politiikka kyllä näissä Toyotan merkkiosissa. 300€ jostain laakerimötikästä, huh huh...

        Naisystäväni Volvossa meni vaihtoon molemmat etupyöränlaakerit.autolla ajettu 71tkm.V50/08.Merkkihuollon hinta töineen n.900eur.Pelkät merkkilaakerit itse hankittuna 300eur.2.5tunnin työlle sain kohtalaisen hyvän tuntipalkan.Sellasta se Volvon LAATU


      • Laakeritavaihtanu

        Volvo v50 sama laakeri kuin esim ford focuksessa mutta puolet halvempi.. 💪


    • 6 toyotaa takana

      Toyotan takapään laakeri on kokonaisuus johon kuuluu laakeri ja pyörännapa, jossa on ABS tunnistin sisällä. Tuo kokonaisuus on uusittava kokonaan eikä osia voi erikseen vaihtaa. Kyseinen osa on neljällä pultilla kiinni takajoustintuessa. Hinnat pyörivät 200-380 euron välillä. Tuo kalliimpi hinta on originaalin osan hinta. Nuo hajoavat yleensä noin 300 000 tuhannessa. Eetupään laakerit menevät 225 000-
      240 000 paikeilla. Etupäässä lakerin voi vaihtaa erikseen, mutta valmistaja suosittaa, että pyörännapa vaihdetaan myös. Mikäli ajaa vähän ei ole kuulemma tarpeen vaihtaa, näin ilmoitti varaosamyyjä Toyotalla. Itse vaihdoin molemmat, orginaaliosiin eli ne kustansivat 230 euroa. (laakeri 100 pyörännapa 130). Ajattelin ettei enää tarvitse vaihtaa toista kertaa, koska vaihdan auton sitä ennen kuitenkin.

    • toyota ajaja.

      Kiitos vastaajille.

    • Tojon_omistaja

      Hyvä kikka toyotan laakereiden kunnon testaamiseen on pitää sormea kierrejousella kun pyörittää rengasta. Jos jousi värisee tuntuvasti, laakeri on sökö. Paikansin oman corolla etulaakerin vian näin eikä pyörän hemputtaminen tai korvakuulolla kuuntelu auttanut.

    • kalislakeri

      HONKONG Tarjoustalo avensis lakeri halpaa 400eur kappile x4 2400eur.

      • joitko.eilen.kaiken

        HÄH!!! 400eur kappile x4 2400eur?????????????


      • hyvä.sijoitus
        joitko.eilen.kaiken kirjoitti:

        HÄH!!! 400eur kappile x4 2400eur?????????????

        Tuossahan auton arvo jo reilusti tuplaantuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      209
      5828
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      107
      5707
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      204
      4738
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      52
      4083
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4017
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3618
    7. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      38
      1623
    8. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      1
      1553
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      130
      1450
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      29
      1169
    Aihe