sanokaas mielipide kun ei mene perinteiden mukaan...

viljo-83

Tarkoitus olisi kosia tyttöystävääni juhannuksena 5 vuotis päivän kunniaksi..
Tarkoitus olisi kosia sillä itse pääsormuksella eli vihkisormuksella, koska en halua ostaa kihlasormuksia erikseen enään. Itse valitsen ja ostan sormuksen eikä tyttöystä todellakaan osaa odottaa tätä. Tiedän suunnilleen minkä tyyppisistä sormuksista naiseni pitää ja koko on aika lähelle 17 mutta aion pyytää vaihto-oikeuden ainakin sormuksen kokoon. Naimisiin olisi tarkotus mennä kesän aikana.
Tämähän ei mene suomalaisten perinteiden mukaan.
Onko siihen nyt jonkun mielestä jokin aika minkä sisällä pitäisi naimisiin mennä jos ei aio ostaa kihloja erikseen siinä välissä?
Koruliikkeet tietty haluavat myydä mahollisimman monta sormusta siksi alkoivat jankuttaa minulle suomalaisista perinteistä miten kuuluu tehdä ja ihmettelivät kun haluan ostaa vihkisormuksen suoraan.
Kuulostaakos pöljältä idealta?

18

2641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viljo-83

      kosinta:
      Ajatuksena oli järjestää vanhempien mökin lähellä olevaan autioon saareen veneel retki jonne olen järjestänyt etukäteen picnic ja viltti virityksen kukkasil, tarjoan drinkin missä on jääpalassa sormus jota ei heti huomaa, laitan soimaan musiikin (yhteinen ensitapaamisellamme soinut herkkä biisi) ja luen "runon" tyttöystävälleni tunteistani sitä kohtaan ja 5v elämästämme..

      mutta jotain tohon tyyliin..
      kuulostasko ihan typerältä idealta?

      • Hilla-82

        Kosinta kuulostaa hyvältä. Epäilyttää kuitenkin se, haluaako tyttösi mennä jo tänä kesänä naimisiin näin lyhyellä varoitusajalla. Luulisi hänen haluavan aikaa suunnitteluun, jos aiotte pitää hääjuhlan. Ja ajatus vihkisormuksesta kihlasormuksena ei myöskään välttämättä miellytä tyttöäsi. Kauniin perinteisen kihlasormuksen saa jo n. sadalla eurolla.


      • tyttö tuollainen

        aivan ihana idea! mutta varo vain jääpalaa ettei joudu väärälle henkilölle tai muualle :) onnea :)


    • eivind

      eikä kihlautumiseenkaan. Itsellänikin on vain yksi sormus kuten miehellänikin. Pujotimme toisillemme samanlaiset sormukset vasta vihittäessä.
      Tunnetko tyttösi niin hyvin, että tiedät, mistä hän pitää?!? Luulisitko pystyväsi ihan yleisen tason keskustelulla salaa ottamaan selvää hänen mielipiteensä asiasta?
      Oikein paljon onnea teille molemmille; luokaa vaikka ihan itse ihan ikiomat perinteenne:-)

      • jännitystä pitää olla

        jos tulee pakit ni ei voi minkää :S..
        Elämäs pitää olla jännitystä... piti silti varmistella :)


    • onnellinen :)

      idea on ihana ja hyä :)

    • kissimissi

      mun mielestä toi on aivan ihanaa. ei sitä kihlausta välissä tartte olla :) olisin ainaki ihan taivaissa jos noin tehtäs, ei siinä enää kihlauksia mietittäs..

      • ymmärtää

        mistä kihlauksessa on kysymys?! Kihloihin mennään nimenomaan siten, että toinen kosii ja toinen vastaa myöntävästi. Silloin ja vain silloin ollaan kihloissa kun on sovittu avioliitosta.

        Sormus on ihan vapaaehtoinen lisä kihlaukseen.


    • ja naimisiin

      Ei ole mitään sääntöä, minkä aikaa pitää olla kihloissa ennen häitä. Mutta kihloissa tietysti olette, kun naimisiin menosta on sovittu. Eikä tämä liity mitenkään sormuksiin. Niitä voidaan käyttää tai olla käyttämättä. Voit tietysti kutsua kosinnassa käyttämääsi sormusta miksi haluat, mutta vihkisormus siitä mielestäni tulee vasta sitten, kun teidät on vihitty.

      Oletko varma, että tyttöystäväsi ilahtuu "yhden sormuksen" -suunnitelmastasi? Monikin nainen saattaa olla sen verran perinteinen, että haluaa kaksi sormusta.

    • Hilla-82

      Ehdottomasti sinun kannattaa kosia, mutta ehkäpä ilman sormusta. Silloin tyttösi saisi itse päättää kosintaan suostuttuaan haluaako kihlasormuksen, jonka voisitte sitten yhdessä käydä hänelle tai molemmille hankkimassa. Kihloissahan kuitenkin olisitte ilman sormuksiakin.

      Semmoistakin vaihtoehtoa kannattaa miettiä, että tekisit itse hänelle symbolisen kihlasormuksen esim. tuohesta, jotta jotain voisit hänen sormeensa kosittuasi pujottaa. Vihkisormus on sitten asia erikseen. Itse olisin tuohon ideaan naisena kaikkein ihastunein. Virallisen kihlasormuksen haluaisin itse valita, mutta tuollainen tuohisormus tai muu säilyisi rasiassa rakkaana muistona, jota voisi esitellä lastenlapsillekin.

    • Mielestäni voit toimia suunnitelmiesi mukaan. Kihlausta on perinteisesti pidetty avioliittolupauksena. Siitä milloin ja miksi tähän kahden sormuksen käytäntöön on ajauduttu ei minulla ole mitään tietoa, mutta asian sisältö on näissä kihlaus-puuhissa käsittääkseni se tärkein asia, eikä suinkaan mikään sormusperinne saa hallita käytäntöjäsi tässä asiassa.

      Onneksi olkoon ja antoisia aviovuosia.

      toivottaa: seppo

    • Yllätetty

      Kosi tyttöäsi juhannuksena ja pidä pääsi sormuksen valinnassa! Hienoa, että joku vielä luottaa suhteeseensa ja itseensä niin paljon, että uskaltaa valita sormuksen. Tapoja on monia, mutta kyllä meidän naisten tulee luottaa miesten makuun.

      Minua kosittiin vuosi sitten sormuksen kanssa. Hyvin oli mies kuunnellut, sillä sormus oli juuri oikea ja se ainut. Toista sormusta ei syyshäissä tule.

      • viljo -83

        Kiitoksia kaikille vastauksista.
        Etsin pari päivää sormusta kunnes löysin sen oikean näköisen satojen sormusten joukosta. Olen aivan varma että se miellyttää tyttöäni niin ulkonäöltään kun laadultaankin. Ei ainakaan voida väittää etten olisi vaivaa nähnyt sen eteen. Kävin jopa 150km päässä etsimässä sormuksia.


      • mielenkiintosempi

        Amerikkalasityyliin eli kositaan timantilla ja naimisiin mentäessä ostetaan se halvempi sormus rinnalle. Paljon kivemmalt kuulostaa kun et kosii jollain rimpulalla toista ja sitten naimisiin mentäessä vasta yhdessä valitaan sormus. kuulostaa tylsältä...


      • edellisen kanssa
        mielenkiintosempi kirjoitti:

        Amerikkalasityyliin eli kositaan timantilla ja naimisiin mentäessä ostetaan se halvempi sormus rinnalle. Paljon kivemmalt kuulostaa kun et kosii jollain rimpulalla toista ja sitten naimisiin mentäessä vasta yhdessä valitaan sormus. kuulostaa tylsältä...

        Kosit vain nyt ostamallasi sormuksella ja olkoon se sitten kihlasormus... Naimisiin mentäessä voi rinnalle halutessaan ostaa sen "perinteisemmän" sileän sormuksen tai muun sormuksen.


      • brfebgrfdc
        mielenkiintosempi kirjoitti:

        Amerikkalasityyliin eli kositaan timantilla ja naimisiin mentäessä ostetaan se halvempi sormus rinnalle. Paljon kivemmalt kuulostaa kun et kosii jollain rimpulalla toista ja sitten naimisiin mentäessä vasta yhdessä valitaan sormus. kuulostaa tylsältä...

        sen kosittavan tykätä siitä sormuksesta, jonka mies on yksin valinnut. Jos amerikkalaiset käyttävät rimpulaa vihkisormuksena, pidetäänkö sitä rimpulaa sitten aina sormessa naimisissaolon merkkinä, koska sehän se vihkisormus kuitenkin on? Vai heivaako morsian sen vihkisormuksen mäkeen ja pitää vaan kihlasormusta? Vai pitääkö se niitä molempia koko ajan? Onpas vaikeeta tämäkin asia.


    • viljo -83

      Ja jopa suostuikin kosintaani :)
      Naiseni sano sormuksen olevan 100x hienompi mitä nähny kavereillaan et kai se sormus valinta sitten meni aika nappiin ;) ja koko oli kaiken lisäks täydellinen vaik melkee arvauksel meni :)
      Kosinta tapahtui järven rannalla herätettyäni naiseni auringon nousuu aamu 4 aikaan.. Ei ainakaan osannut odottaa :)

      • hulabalo

        Aivan ihanaa ja onneksi olkoon! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe