Märkivä napa

--Pezzra--

En tiedä kuuluuko tämä ongelma tänne ihottumat-osastolle, mutta kirjoitan nyt kuitenkin.

Kuten otsikko kertoo napani märkii. Napa on sisältä aivan punainen ja märkivä. Napa myös haisee pahalle, siis mädälle.
Onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia?
Oletteko menneet lääkäriin vai onko jokin "kotikonsti" auttanut? Mistä tämä johtuu?

Kiitos vastauksista!

16

48699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekisteröitymätön**

      Napaan jää usein kosteutta muhimaan ja se altistaa erilaisille ihottumille, niin bakteeritulehduksille kuin sieni-infektioillekin.

      Tärkeää olisi pitää napa puhtaana ja kuivana: pese varoen, välttäen liian voimakkaita pesuaineita ja huuhtele huolellisesti. Sitten kuivaa napa huolella, mutta varovasti, ihoa rikkomatta. Voit laittaa napaan pienen palasen steriiliä sidetaitosta löyhästi imemään märkäeritettä ja pitämään navan kuivana.

      Jos kivunsietoa riittää, tulehduksen paranemista voi nopeuttaa tiputtamalla napaan muutama pisara haavanpuhdistusainetta, antamalla vaikuttaa ja kuivaamalla sitten huolellisesti.

      Kun iho ei enää ole rikki, voi napaan pöläyttää pikkuisen basibact-puuteria, joka pitää ihon kuivana ja tappaa pöpöjä.


      Jos parin päivän kotihoito ei paranna tilannetta yhtään , kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Ikäväksi päässyt tulehdus voi vaatia esim. antibioottivoiteen tai sienilääkityksen.

      • --Pezzra--

        Kiitos paljon vastauksestasi!


      • TyötönRahaton

        Mitä tehdä sitten kun ei ole varaa mihkään noista aineista...


      • Anonyymi

    • jenspe.

      Hei luin tuon kysymyksesi ja olen huomannut että itselläni on tuo sama homma, ei ole mitään sairauksia yms.. Minulla oon tällainen: napahan on pyöreä (Minulla on ns."syvennös") niin siinä menee poikkiviiva niinkuin näin (-.-)

      • --Pezzra--

        Minulla navan märkiminen loppui kun puhdistin napaa tavallisella haavan puhdistusaineella. Laitoin napaan myös sellaista lääkepuuteria, jonka pitäisi auttaa tulehduksiin.

        Kuulostaa hassulta että sinulla on jotakin märkivää myös häpykarvoituksen päällä. Toivottavasti lääkärissä käynnistä on apua.


      • Tiia+
        --Pezzra-- kirjoitti:

        Minulla navan märkiminen loppui kun puhdistin napaa tavallisella haavan puhdistusaineella. Laitoin napaan myös sellaista lääkepuuteria, jonka pitäisi auttaa tulehduksiin.

        Kuulostaa hassulta että sinulla on jotakin märkivää myös häpykarvoituksen päällä. Toivottavasti lääkärissä käynnistä on apua.

        Hei, itselläni tämä napa ongelma on myös ajankohtainen. Olen huomannut joskus aiemminkin, että "napanöyhtä" haisee pahalta, mutta en sen kummemmin ole huomannut, että märkiikö se.

        Nyt kuitenkin jo ehkä viikon verran olen yrittänyt hoitaa omaa napaani joka märkii. Itse omista "kuoppa" navan, joka varmasti on hyvä paikka muhia. Tuntuu, että märkivä kohta on ns. navan pohja.

        Olen itse huuhdellut vedellä ja kuivaillut pumpulipuikoilla. Sitten myös puhdistanut haavanpuhdistusaineella. Ei tunnu auttavan. Täytyy vielä yrittää ja sitten soitella lääkärille. Ei ole kipeä eikä muuta, mutta itseäni se ärsyttää :-)


      • --Pezzra--
        Tiia+ kirjoitti:

        Hei, itselläni tämä napa ongelma on myös ajankohtainen. Olen huomannut joskus aiemminkin, että "napanöyhtä" haisee pahalta, mutta en sen kummemmin ole huomannut, että märkiikö se.

        Nyt kuitenkin jo ehkä viikon verran olen yrittänyt hoitaa omaa napaani joka märkii. Itse omista "kuoppa" navan, joka varmasti on hyvä paikka muhia. Tuntuu, että märkivä kohta on ns. navan pohja.

        Olen itse huuhdellut vedellä ja kuivaillut pumpulipuikoilla. Sitten myös puhdistanut haavanpuhdistusaineella. Ei tunnu auttavan. Täytyy vielä yrittää ja sitten soitella lääkärille. Ei ole kipeä eikä muuta, mutta itseäni se ärsyttää :-)

        Minullakaan napa ei ollut kipeä. Kannattaa kuitenkin varmaan hoitaa tulehdus kuntoon ettei tule mitään vakavampia juttuja.


      • Anonyymi
        --Pezzra-- kirjoitti:

        Minulla navan märkiminen loppui kun puhdistin napaa tavallisella haavan puhdistusaineella. Laitoin napaan myös sellaista lääkepuuteria, jonka pitäisi auttaa tulehduksiin.

        Kuulostaa hassulta että sinulla on jotakin märkivää myös häpykarvoituksen päällä. Toivottavasti lääkärissä käynnistä on apua.

        Ennenvanhaan laitettiin perunajauhoja napaan kun ensin oli puhdistanut navan ja kaivannut huolellisesti , nyt on lääkepuuteri onneksi olemassa.


    • Napamätä

      Ikivanha ketju, mutta kommentoidaan silti.

      Mulla napa alkaa märkimään oletettavasti nikkeliallergian takia. Ainakaan muuta loogista selitystä en ole löytänyt. Yleensä en farkkuja pidäkään päällä pitkiä aikoja, mutta nyt helteiden alettua oli farkkuhame muutaman päivän päällä. Olin jo unohtanut koko vaivan, kunnes se nyt taas ilmoitti itsestään. Olen siis varma, että tuo farkun nappi (ja vyön solki) aiheuttaa tämän ongelman ainakin omalla kodallani. Joskus laitoin jotain lakkaa vyönsolkiin (kirkas lakka, löyty kaupan koruhyllystä) ja nappeihin, mutta se on loppu enkä ole muistanut ostaa lisää.

      Tulehtuneena kestää jonkin aikaa parantua, mutta on kyllä mennyt aina itsekseen ohi ilman lääkäriä. Nyt voisin kokeilla paria vinkkiä tästä ketjusta, josko vähän nopeuttaisi paranemista.

    • Napanöffi

      Mä huomasin märkää navassani tänään, kun menin käymään vessassa. Oletettavasti olin eilen päivällä jossain vaiheessa raapinut napaani tai jotain ja sitten saunan jälkeen en muistanut kuivata itseäni huolellisesti, joten napaan jäi kosteutta ja se jäi sit kenties ärsyttämään... No, äsken vessassa tosiaan tajusin että napa vähän kutis ja että se märki.

      Eka pesin sen huolella käsisuihkulla ihan pohjaa myöten ja käytin ihan normaalia käsisaippuaa ja topsy-puikkoja apuna. Kuivasin sit vessapaperilla ja koitin töpötellä kuivilla topseilla myös ihan pohjalta asti kuivaksi. Taittelin sidetaitosta sopivaan muotoon ja työnsin sitä niin pitkälle napaan kuin vain sain, että jos napa vielä märkii niin toi sidetaitos imee sen ja pitää navan muutenkin kuivana. Otin vielä varuille yhden 400mg tulehduskipulääkkeen, ettei bakteerien aiheuttama tulehdus pääsisi enempää jylläämään eikä tarvis näin typerän vaivan takia mennä jonottelemaan lääkärille..

    • eimärkiväänapaaa

      Vähän tahtoo olla varmaan ylipainoisten ongelma?? Ainakin tutu joilla ollu märkivä napa on juurikin vähän pyöreitä. Tiiä sitten onks nilläkin nikkeli allergiaaa

      • Anonyymi

        Kaunis ajatus, mutta ei välttämättä totta. Itselläni tulehtui napa kun kaivelin sitä ja nyt n. Kuukauden vaivannut enempi ja vähempi tulehtunut napa. Olen 80kg 180cm nuori mies.


    • Anonyymi

      Jos syön vähänkään enemmän makeaa, navan kanssa tulee tuollainen ongelma, mikä aloitusviestissä on.

    • Anonyymi

      Minulla myös sama ongelma ollut jo viime kesästä asti ja en ole oikein kokeillut mitään hoito juttuja mutta sen olen huomannut että ku suihkusta tulee ja kuivaa kunnolla niin auttaa hetkellisesti ja ei ole napa enää niin ärtynyt ja kun sinne päästää ilmaa mutta heti alkaa märkimään lisää jos sinne ei ilmaa pääse mutta ei ole loppunut tämä vaiva vielä enkä oikein minnekkään lääkärille haluaisi mennä enkä oikein tuedä mistä tämä johtuu kun menin kesällä suihkuun aamulla ja huomasin kun napa ihan märkivä ja näin en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä

    • Anonyymi

      Vanha tämä keskustelu on mutta vastailen kun tästä voi olla jollekkin tietoa, mutta siis itselläni oli napa kipeä ja siinä oli jotain ruhjetta päällä niin päätinpä kynsillä rääpiä ruhjeen irti ja napa alkoi märkimään ja tuli kipeäksi… itse vedellä olen nyt puhdistanut ja kun lomanpäällä olen niin kotia päästyäni laitan haavanpuhdistusainetta ja hoitavaa puuteria…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe