G: Mikä on parasta mökillä?

Sauna #1

Rantasauna ja järvi ovat oman kesäni kohokohtia. Rauhallinen ilta, kylmä kalja ja kuuma sauna. Aijaijai. Onneksi mökkinaapurini viettää niin ikään lomiaan rauhallisissa merkeissä, joten kahnauksia ei ole ollut.

Muita hienoja hetkiä mökkielämässä ovat grillaus ja yletön nukkuminen. Kerrankin saa nukkua niin pitkään kuin haluaa.

Inhokkeihin menee puuceen ämpärin tyhjentäminen... Se on karseaa hommaa. Hyh.

171

34727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuska

      talvella

      • ilo ilman ..

        Kaksi vanhaa supi-Suomalaista totuutta:
        1. Ilo ilman viinaa on teeskentelyä

        ja hyvänä kakkosena:

        2. Paras ilo on vahingonilo

        Se on siinä.


    • purjeveneelle,

      muuten mökkeily on mökkihöperöisten hommaa.

      t. mummon mökin laiturimanageri:-)

      • että kaikissa mun

        rivareissa ja ok-taloissa on ollut sauna, joten sauna saa talvella niin paljon kuin huvittaa himassa. Saunoja on itämeri täynnä purjehtijoille erilaisissa satamissa, hinnat 10-20 eur/kerta satamamaksu.

        Mökkeily shits ja pilaa rannat. Miksi ketussa ihmiset tarvitsevat kakkosasunnon. Paljon fiksumpaa on hankkia ykkösasunnoksi sellainen, ettei tarvitse kakkosasuntoa.


      • kuvittelee
        että kaikissa mun kirjoitti:

        rivareissa ja ok-taloissa on ollut sauna, joten sauna saa talvella niin paljon kuin huvittaa himassa. Saunoja on itämeri täynnä purjehtijoille erilaisissa satamissa, hinnat 10-20 eur/kerta satamamaksu.

        Mökkeily shits ja pilaa rannat. Miksi ketussa ihmiset tarvitsevat kakkosasunnon. Paljon fiksumpaa on hankkia ykkösasunnoksi sellainen, ettei tarvitse kakkosasuntoa.

        että ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu talo korvaisi mökin, vaikkakin olisi veden äärellä. ehket alkuun tuntuu et ei tässä mitään mökkiä tartte mut pitemmän päälle kotona olo ja naapureiden läheisyys alkaa tympiä


      • rauha,
        kuvittelee kirjoitti:

        että ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu talo korvaisi mökin, vaikkakin olisi veden äärellä. ehket alkuun tuntuu et ei tässä mitään mökkiä tartte mut pitemmän päälle kotona olo ja naapureiden läheisyys alkaa tympiä

        hiljaisuus ja lintujen liverrys, työstressi kaikkoaa kauas pois.


      • mökinrakentaja
        että kaikissa mun kirjoitti:

        rivareissa ja ok-taloissa on ollut sauna, joten sauna saa talvella niin paljon kuin huvittaa himassa. Saunoja on itämeri täynnä purjehtijoille erilaisissa satamissa, hinnat 10-20 eur/kerta satamamaksu.

        Mökkeily shits ja pilaa rannat. Miksi ketussa ihmiset tarvitsevat kakkosasunnon. Paljon fiksumpaa on hankkia ykkösasunnoksi sellainen, ettei tarvitse kakkosasuntoa.

        Vaikka itsellänikin on omakotitalo joka monille kelpaisi kesämökiksi, niin silti on todella hienoa irtautua arjesta ja suunnata auton/prätkän keula mökille ja rentoutua paikassa joka ei muistuta arjesta millään tasolla.

        Näköjään se on niin että mökitön ei tätä asiaa taida täysin ymmärtää, onneksi meillä jokaisella on vapaus valita mitä harrastaa ja mistä pitää. Toisten mielenkiinnon kohteiden mollaaminen on kyllä asia johon itse en kovin herkästi lähtisi. Sillä silloinhan osoittaisin itse olevani kapeakatseinen maalaisjuntti, mihin ryhmään en todellakaan haluaisi itse kuulua..


      • lähiympäristössä,
        mökinrakentaja kirjoitti:

        Vaikka itsellänikin on omakotitalo joka monille kelpaisi kesämökiksi, niin silti on todella hienoa irtautua arjesta ja suunnata auton/prätkän keula mökille ja rentoutua paikassa joka ei muistuta arjesta millään tasolla.

        Näköjään se on niin että mökitön ei tätä asiaa taida täysin ymmärtää, onneksi meillä jokaisella on vapaus valita mitä harrastaa ja mistä pitää. Toisten mielenkiinnon kohteiden mollaaminen on kyllä asia johon itse en kovin herkästi lähtisi. Sillä silloinhan osoittaisin itse olevani kapeakatseinen maalaisjuntti, mihin ryhmään en todellakaan haluaisi itse kuulua..

        ei tarvitse matkustaa yhtikäs mihinkään.


      • kiertäminen
        lähiympäristössä, kirjoitti:

        ei tarvitse matkustaa yhtikäs mihinkään.

        paloheinässä ole tervettä hommaa, pää on pipi kuka sitä tekee.


      • ovat
        lähiympäristössä, kirjoitti:

        ei tarvitse matkustaa yhtikäs mihinkään.

        kiinostuneet mökkeilystä. Eväthän ne tätä palstaa muuten lukis kuin kateuksissaan tai haaveilevat mökistä.


      • on eroa
        että kaikissa mun kirjoitti:

        rivareissa ja ok-taloissa on ollut sauna, joten sauna saa talvella niin paljon kuin huvittaa himassa. Saunoja on itämeri täynnä purjehtijoille erilaisissa satamissa, hinnat 10-20 eur/kerta satamamaksu.

        Mökkeily shits ja pilaa rannat. Miksi ketussa ihmiset tarvitsevat kakkosasunnon. Paljon fiksumpaa on hankkia ykkösasunnoksi sellainen, ettei tarvitse kakkosasuntoa.

        Mökillä on mukava saunoa rauhassa, lähellä luontoa.
        Eikä vuokrasaunat ole mistään kotoisin kun vertaa omaan.
        Mökillä ei ole kiireitä, siellä voi rentoutua rauhassa.


      • kun on viettänyt
        ovat kirjoitti:

        kiinostuneet mökkeilystä. Eväthän ne tätä palstaa muuten lukis kuin kateuksissaan tai haaveilevat mökistä.

        38 vuotta mummon mökillä, siitä 20 vuotta laiturimanagerina, niin mitään muuta hyötyä mulle siitä ei ole kuin se laituri ja ranta.

        Työtä on niin helvatasti silloin tällöin, kuten talon maalaus ja ilmaiseksi toki osallistun hommaan, mutta helpompaa ois jos ei ois sitä mökkiä, pelkkä oma ranta tai ei edes sitä, niin välttyisi hommilta ja kiinteistöverolta ja tulisi käytettyä kaupallisia tai pursiseurojen satamia.

        Eikä mulla ole uudesta velattomasta ok-talostani kuin 3km fillarimatka sinne mökille, missä purkkarini on.

        Kateellinen olen esim suomen parista ainoasta X-35 purjeveneistä, semmoinen olisi kiva saariston keveissä tuulissa, lys 1.34:-)

        http://www.x-35.com/seeems/4226.asp

        Siispä tämä kielteinen tietää paljonkin mökkelystä, mutta ei suosittele sitä kenellekään täysijärkiselle.


      • mökinrakentaja
        kun on viettänyt kirjoitti:

        38 vuotta mummon mökillä, siitä 20 vuotta laiturimanagerina, niin mitään muuta hyötyä mulle siitä ei ole kuin se laituri ja ranta.

        Työtä on niin helvatasti silloin tällöin, kuten talon maalaus ja ilmaiseksi toki osallistun hommaan, mutta helpompaa ois jos ei ois sitä mökkiä, pelkkä oma ranta tai ei edes sitä, niin välttyisi hommilta ja kiinteistöverolta ja tulisi käytettyä kaupallisia tai pursiseurojen satamia.

        Eikä mulla ole uudesta velattomasta ok-talostani kuin 3km fillarimatka sinne mökille, missä purkkarini on.

        Kateellinen olen esim suomen parista ainoasta X-35 purjeveneistä, semmoinen olisi kiva saariston keveissä tuulissa, lys 1.34:-)

        http://www.x-35.com/seeems/4226.asp

        Siispä tämä kielteinen tietää paljonkin mökkelystä, mutta ei suosittele sitä kenellekään täysijärkiselle.

        Rivien välistä paistaa motiivisi miksi tulet meidän mökkeilijöiden foorumille meitä arvostelemaan, fiksuuteni tosin estää minua tuota asiaa ääneen ilmoille päästämään..

        Hauskaa purjehduskesää sinulle, purjehdus on ehdottomasti yksi parhaista harrastuksista mitä tiedän. Talvisin on tapana viikko - kaksi viikkoa purjehtia Kroatian rannikolla vuokraveneellä, Suomessa mennään sitten konevoimalla.


      • paitsi purjehdus
        kun on viettänyt kirjoitti:

        38 vuotta mummon mökillä, siitä 20 vuotta laiturimanagerina, niin mitään muuta hyötyä mulle siitä ei ole kuin se laituri ja ranta.

        Työtä on niin helvatasti silloin tällöin, kuten talon maalaus ja ilmaiseksi toki osallistun hommaan, mutta helpompaa ois jos ei ois sitä mökkiä, pelkkä oma ranta tai ei edes sitä, niin välttyisi hommilta ja kiinteistöverolta ja tulisi käytettyä kaupallisia tai pursiseurojen satamia.

        Eikä mulla ole uudesta velattomasta ok-talostani kuin 3km fillarimatka sinne mökille, missä purkkarini on.

        Kateellinen olen esim suomen parista ainoasta X-35 purjeveneistä, semmoinen olisi kiva saariston keveissä tuulissa, lys 1.34:-)

        http://www.x-35.com/seeems/4226.asp

        Siispä tämä kielteinen tietää paljonkin mökkelystä, mutta ei suosittele sitä kenellekään täysijärkiselle.

        Lasse Mortensonin laulun sanat menee himan yli hilseen, meidän mökkihöperöiden mielestä. Ehkä me koetaan tuo vitsinä, eli asia on juuri päinvastoin.
        Jos mökissä on mielestäsi helvetisti töitä, niin kuka mahtaa pitää kunnossa purjeveneesi? Ja kuka huolehtii joka keväiset/syksyset vesiltä nostot/lskut, sekä talvisäilytykset.

        En ole milloinkaan käynyt veneilijöiden keskustelupalstoilla ruikuttamassa tai arvostelemassa heidän harrastustaan, koska minulla ei ole minkäänlaista milenkiintoa kyseistä harrastusta kohtaan.

        Olen huomannut, että sen rahan ja työn, minkä mökkiin sijoittaa, tuottaa vuosien mittaan mukavan koron. Entä miten on veneeseen sijoitetun rahan ja työn laita, sen kirjaimellisesti vie tuuli mennessään.

        PS. Meillä mökkiläisillä on jalat tiukasti maassa, eikä ajelehdita tuulten armoilla.


      • on minusta:
        paitsi purjehdus kirjoitti:

        Lasse Mortensonin laulun sanat menee himan yli hilseen, meidän mökkihöperöiden mielestä. Ehkä me koetaan tuo vitsinä, eli asia on juuri päinvastoin.
        Jos mökissä on mielestäsi helvetisti töitä, niin kuka mahtaa pitää kunnossa purjeveneesi? Ja kuka huolehtii joka keväiset/syksyset vesiltä nostot/lskut, sekä talvisäilytykset.

        En ole milloinkaan käynyt veneilijöiden keskustelupalstoilla ruikuttamassa tai arvostelemassa heidän harrastustaan, koska minulla ei ole minkäänlaista milenkiintoa kyseistä harrastusta kohtaan.

        Olen huomannut, että sen rahan ja työn, minkä mökkiin sijoittaa, tuottaa vuosien mittaan mukavan koron. Entä miten on veneeseen sijoitetun rahan ja työn laita, sen kirjaimellisesti vie tuuli mennessään.

        PS. Meillä mökkiläisillä on jalat tiukasti maassa, eikä ajelehdita tuulten armoilla.

        1. Tylsää. Siksi siellä on monilla vähintää tv ja joillakin jopa tenniskenttä.

        2. Tylsää. Matka mökille vie monille jonkin aikaa, usein autossa. On esim. hupaa naureskella Nauvon lossien kohdalla purkkarista lauttajonoja.

        3. Tylsää. Anoppi pitää 70v kekkerit 700km päässä täältä. Sinne menemme omalla autolla, kaikki penkit ihmisillä täytettyinä. Vaimo lupasi, ettei olla kahta päivää pidempää.

        4. Tylsää. Sama ympäristö vuodesta toiseen.

        5. Tylsää. Naapurit häiriköivät enemmän kuin ok-taloalueen rakennus. Moottorisaha soi joka päivä ja laitureita nakutellaan vielä elokuussa. Muutama hullu rakentaa uutta, kalliotakin on porattu viikkotolkulla.

        6. Tylsää. Maksaa itsensä kipeäksi alkeellisista olosuhteista. Tuularin elämä on ankeaa ja tylsää.

        7. Tylsää. Mökillä tapahtuu vuosittain useita kuolemia ja tapaturmia. Purjehduksessa suomessa ei juuri ollenkaan ole vuosiin kuolemantapauksia.

        8. Tylsää. Erittäin ikävää on jokainen luonnoranta, joka on pois veneilijöiden käytöstä varsinkin saaristomeren hiekkarannat ovat kortilla.

        9. Tylsää. Moni lapsi kärsii mökillä tylsyydestä. Säälittävää katsella lauttajonoissa kuumassa autossa istuvia mökille meneviä lapsia. Samaan aikaa omat lapset leikkivät ja nauttivat purkkarin kannella.


      • ei sovi
        on minusta: kirjoitti:

        1. Tylsää. Siksi siellä on monilla vähintää tv ja joillakin jopa tenniskenttä.

        2. Tylsää. Matka mökille vie monille jonkin aikaa, usein autossa. On esim. hupaa naureskella Nauvon lossien kohdalla purkkarista lauttajonoja.

        3. Tylsää. Anoppi pitää 70v kekkerit 700km päässä täältä. Sinne menemme omalla autolla, kaikki penkit ihmisillä täytettyinä. Vaimo lupasi, ettei olla kahta päivää pidempää.

        4. Tylsää. Sama ympäristö vuodesta toiseen.

        5. Tylsää. Naapurit häiriköivät enemmän kuin ok-taloalueen rakennus. Moottorisaha soi joka päivä ja laitureita nakutellaan vielä elokuussa. Muutama hullu rakentaa uutta, kalliotakin on porattu viikkotolkulla.

        6. Tylsää. Maksaa itsensä kipeäksi alkeellisista olosuhteista. Tuularin elämä on ankeaa ja tylsää.

        7. Tylsää. Mökillä tapahtuu vuosittain useita kuolemia ja tapaturmia. Purjehduksessa suomessa ei juuri ollenkaan ole vuosiin kuolemantapauksia.

        8. Tylsää. Erittäin ikävää on jokainen luonnoranta, joka on pois veneilijöiden käytöstä varsinkin saaristomeren hiekkarannat ovat kortilla.

        9. Tylsää. Moni lapsi kärsii mökillä tylsyydestä. Säälittävää katsella lauttajonoissa kuumassa autossa istuvia mökille meneviä lapsia. Samaan aikaa omat lapset leikkivät ja nauttivat purkkarin kannella.

        tylsille ihmisille.


      • tuossa
        on minusta: kirjoitti:

        1. Tylsää. Siksi siellä on monilla vähintää tv ja joillakin jopa tenniskenttä.

        2. Tylsää. Matka mökille vie monille jonkin aikaa, usein autossa. On esim. hupaa naureskella Nauvon lossien kohdalla purkkarista lauttajonoja.

        3. Tylsää. Anoppi pitää 70v kekkerit 700km päässä täältä. Sinne menemme omalla autolla, kaikki penkit ihmisillä täytettyinä. Vaimo lupasi, ettei olla kahta päivää pidempää.

        4. Tylsää. Sama ympäristö vuodesta toiseen.

        5. Tylsää. Naapurit häiriköivät enemmän kuin ok-taloalueen rakennus. Moottorisaha soi joka päivä ja laitureita nakutellaan vielä elokuussa. Muutama hullu rakentaa uutta, kalliotakin on porattu viikkotolkulla.

        6. Tylsää. Maksaa itsensä kipeäksi alkeellisista olosuhteista. Tuularin elämä on ankeaa ja tylsää.

        7. Tylsää. Mökillä tapahtuu vuosittain useita kuolemia ja tapaturmia. Purjehduksessa suomessa ei juuri ollenkaan ole vuosiin kuolemantapauksia.

        8. Tylsää. Erittäin ikävää on jokainen luonnoranta, joka on pois veneilijöiden käytöstä varsinkin saaristomeren hiekkarannat ovat kortilla.

        9. Tylsää. Moni lapsi kärsii mökillä tylsyydestä. Säälittävää katsella lauttajonoissa kuumassa autossa istuvia mökille meneviä lapsia. Samaan aikaa omat lapset leikkivät ja nauttivat purkkarin kannella.

        Sinun veneily hommassa on tylsää kaikki.


      • henk.koht.
        ei sovi kirjoitti:

        tylsille ihmisille.

        tuomiohan sieltä tuli, eikä yhtään kohtaa kumottu faktakeskustelulla.

        Juntti suomalainen metsäkansa pysyy junttina.


      • vähemmän tylsää
        tuossa kirjoitti:

        Sinun veneily hommassa on tylsää kaikki.

        kuin mökkeilessä. Mulla on käytettävissä mökki ja purkkari.

        Nukuitko hyvin:-)


      • pmpmpm
        on eroa kirjoitti:

        Mökillä on mukava saunoa rauhassa, lähellä luontoa.
        Eikä vuokrasaunat ole mistään kotoisin kun vertaa omaan.
        Mökillä ei ole kiireitä, siellä voi rentoutua rauhassa.

        no parasta on justiinsa , rappusilla aamulla aikasin aamukahvi ja linnunlaulu..ja olen huomannut että nurmikko tuoksuu myös aamulla enempi..odotan kesälomaa ja rappuskahveja...hyvää kesää kaikille


      • Hyvää kesää!
        rauha, kirjoitti:

        hiljaisuus ja lintujen liverrys, työstressi kaikkoaa kauas pois.

        maallaa olen lapsuuteni ollut,en enää maalle kaipaa.Parasta asua kaupungissa,jossa asuu muitakin lähellä,ja se että luonto on myös lähellä.
        Ihan keskustassa en halua asua,mutta lähiöt on sellasia joissa viihdyn,palvelut ja luonto lähellä.
        En voisi olla korvessa,josta pitkä matka joka suuntaan.
        Nuorempana se olisi ollut sopivaa mutta ei kun ikää tulee,jos jatain sattus,ei ole niin hyvä kunto kun nuorena.
        Nostan hattua heille,jotka uskaltaa olla yksin jossa mökillä,ilman lähinaapureita ja vaikka saaressa,jonne mennään ensin veneellä.


      • aamiainen ja
        pmpmpm kirjoitti:

        no parasta on justiinsa , rappusilla aamulla aikasin aamukahvi ja linnunlaulu..ja olen huomannut että nurmikko tuoksuu myös aamulla enempi..odotan kesälomaa ja rappuskahveja...hyvää kesää kaikille

        linnunlaulu 100 kertaa tyylikkämpää kuin mökillä. Maiseman voi valita toivomusten mukaan, esim keskellä Tukholman keskustaa tai sitten saaristomeren kansallispuiston saarissa.

        http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=403

        Nyt olis tarkoitus käydä ensiviikon aikana Maarianhaminassa. Jännää ehditäänkö, tuulet ovat vähän vastaan, vaan eipä haittaa, purjehtiessa on perillä kun vene lähtee liikkeelle:-)


      • glögöfö
        mökinrakentaja kirjoitti:

        Vaikka itsellänikin on omakotitalo joka monille kelpaisi kesämökiksi, niin silti on todella hienoa irtautua arjesta ja suunnata auton/prätkän keula mökille ja rentoutua paikassa joka ei muistuta arjesta millään tasolla.

        Näköjään se on niin että mökitön ei tätä asiaa taida täysin ymmärtää, onneksi meillä jokaisella on vapaus valita mitä harrastaa ja mistä pitää. Toisten mielenkiinnon kohteiden mollaaminen on kyllä asia johon itse en kovin herkästi lähtisi. Sillä silloinhan osoittaisin itse olevani kapeakatseinen maalaisjuntti, mihin ryhmään en todellakaan haluaisi itse kuulua..

        termi "kapeakatseinen maalaisjuntti".


      • paaaaljon
        kun on viettänyt kirjoitti:

        38 vuotta mummon mökillä, siitä 20 vuotta laiturimanagerina, niin mitään muuta hyötyä mulle siitä ei ole kuin se laituri ja ranta.

        Työtä on niin helvatasti silloin tällöin, kuten talon maalaus ja ilmaiseksi toki osallistun hommaan, mutta helpompaa ois jos ei ois sitä mökkiä, pelkkä oma ranta tai ei edes sitä, niin välttyisi hommilta ja kiinteistöverolta ja tulisi käytettyä kaupallisia tai pursiseurojen satamia.

        Eikä mulla ole uudesta velattomasta ok-talostani kuin 3km fillarimatka sinne mökille, missä purkkarini on.

        Kateellinen olen esim suomen parista ainoasta X-35 purjeveneistä, semmoinen olisi kiva saariston keveissä tuulissa, lys 1.34:-)

        http://www.x-35.com/seeems/4226.asp

        Siispä tämä kielteinen tietää paljonkin mökkelystä, mutta ei suosittele sitä kenellekään täysijärkiselle.

        purjehduksesta ja se jos mikä on idioottien hommaa.


      • Victorida
        rauha, kirjoitti:

        hiljaisuus ja lintujen liverrys, työstressi kaikkoaa kauas pois.

        Kyllä se hiljaisuus on parasta lääkettä, mitä pk-seudulla ja töissä käyvä voi kaivata latautuakseen. Viikonloppu mökillämme vastaa yhden viikon lomaa kaupunkiasunnossa.

        Onneksi ei ollut varaa järvenrantamökkiin, niin tuli hankittua mökki metsän keskeltä lammen rannalta. Suomalainen järvimaisema on ihana, mutta lapsena järven rannalla asuneena tiedän, mitkä meluhaitat siellä on ja tilanne lienee vielä pahentunut lapsuuteni ajoista.

        Luonto on metsän keskellä todella lähellä ja kohdattua onkin tullut jo lähes kaikki Suomessa elävät siivelliset, nelijalkaiset (karhua lukuunottamatta ja toivon sydämestäni että en kohtaakaan) ja jalattomat.

        Jos rehellinen olen, desibelein mitattuna mökillämme saatettaisiin kuitenkin saada aikamoiset lukemat, kun kymmenet eri lintulajit täyttävät ilman laulullaan. Jostain syystä sitä vain ei tule miellettyä meluksi... :)


      • Victorida
        on minusta: kirjoitti:

        1. Tylsää. Siksi siellä on monilla vähintää tv ja joillakin jopa tenniskenttä.

        2. Tylsää. Matka mökille vie monille jonkin aikaa, usein autossa. On esim. hupaa naureskella Nauvon lossien kohdalla purkkarista lauttajonoja.

        3. Tylsää. Anoppi pitää 70v kekkerit 700km päässä täältä. Sinne menemme omalla autolla, kaikki penkit ihmisillä täytettyinä. Vaimo lupasi, ettei olla kahta päivää pidempää.

        4. Tylsää. Sama ympäristö vuodesta toiseen.

        5. Tylsää. Naapurit häiriköivät enemmän kuin ok-taloalueen rakennus. Moottorisaha soi joka päivä ja laitureita nakutellaan vielä elokuussa. Muutama hullu rakentaa uutta, kalliotakin on porattu viikkotolkulla.

        6. Tylsää. Maksaa itsensä kipeäksi alkeellisista olosuhteista. Tuularin elämä on ankeaa ja tylsää.

        7. Tylsää. Mökillä tapahtuu vuosittain useita kuolemia ja tapaturmia. Purjehduksessa suomessa ei juuri ollenkaan ole vuosiin kuolemantapauksia.

        8. Tylsää. Erittäin ikävää on jokainen luonnoranta, joka on pois veneilijöiden käytöstä varsinkin saaristomeren hiekkarannat ovat kortilla.

        9. Tylsää. Moni lapsi kärsii mökillä tylsyydestä. Säälittävää katsella lauttajonoissa kuumassa autossa istuvia mökille meneviä lapsia. Samaan aikaa omat lapset leikkivät ja nauttivat purkkarin kannella.

        äidistä ja toinen tyttärestä...

        Sinä nautit purjehtimisesta ja minä mökilläolosta. Purjeveneet on kauniita ja se on minustakin hyvä harrastus. Itselleni se vain ei sovi. Merituuli ja auringon jatkuva välke silmissä saa pääni särkemään. Koko loma purjehtimassa olisi minulle siis kauhistus.

        Metsälammen rannalla oloni on hyvä. Siellä kun lataan itseäni koko loman, niin kyllä siinä tulee voimiva varastoon jaksaa taas painaa seuraava työvuosi.

        On hyvä, että meillä ihmisillä on kullakin omat mieltymyksemme. Jos kaikki purjehtijat innostuisivat metsämökeistä, metsä ei enää olisikaan mikään rauhan paikka minulle. Ja jos me kaikki metsien naiset ja miehet ryntäisimme merille et sinäkään enää mahtuisi venettäsi kääntämään. Hyvä me, kun olemme niin erilaisia. :)


      • köyhät
        aamiainen ja kirjoitti:

        linnunlaulu 100 kertaa tyylikkämpää kuin mökillä. Maiseman voi valita toivomusten mukaan, esim keskellä Tukholman keskustaa tai sitten saaristomeren kansallispuiston saarissa.

        http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=403

        Nyt olis tarkoitus käydä ensiviikon aikana Maarianhaminassa. Jännää ehditäänkö, tuulet ovat vähän vastaan, vaan eipä haittaa, purjehtiessa on perillä kun vene lähtee liikkeelle:-)

        Joo kyllä omalla risteilijällä Karibianmerellä on tosi mukavaa naksautella aamusella rommitotit naamariin ja katella kun laivan miehistö puuhailee hommiansa. Jos tekee mieli käydä jossain maissa niin vinkkaa vaan kapteenille ja se järjestelee hommat silleen.

        En voisi kuvitellakkaan että olisin sekuntiakaan pitempään jossain kaarnaveneessä, tai "purkkareiksi" ilmeisesti joku niitä kutsui.. Alle 100 metriseen veneeseen ei meikäläine kyllä nousisi, että jos pitäis valita mökkielämää tai äsken mainittu "purkkari", niin taitaisin kuitenkin viettää aikaani mieluummin mökillä.. Näitä ns."purkkareita" (ilmeisesti nää on kuiteskin jotain veneitä??) pystyy osteleen kuka tahansa häiskä, mutta jokainen mökki on kuitenkin ainutlaatuinen.


      • purjehdus pätkääkään
        kun on viettänyt kirjoitti:

        38 vuotta mummon mökillä, siitä 20 vuotta laiturimanagerina, niin mitään muuta hyötyä mulle siitä ei ole kuin se laituri ja ranta.

        Työtä on niin helvatasti silloin tällöin, kuten talon maalaus ja ilmaiseksi toki osallistun hommaan, mutta helpompaa ois jos ei ois sitä mökkiä, pelkkä oma ranta tai ei edes sitä, niin välttyisi hommilta ja kiinteistöverolta ja tulisi käytettyä kaupallisia tai pursiseurojen satamia.

        Eikä mulla ole uudesta velattomasta ok-talostani kuin 3km fillarimatka sinne mökille, missä purkkarini on.

        Kateellinen olen esim suomen parista ainoasta X-35 purjeveneistä, semmoinen olisi kiva saariston keveissä tuulissa, lys 1.34:-)

        http://www.x-35.com/seeems/4226.asp

        Siispä tämä kielteinen tietää paljonkin mökkelystä, mutta ei suosittele sitä kenellekään täysijärkiselle.

        jos nyt veneilyä harrastaisin, niin moottorilla mentäis.
        Purjeveneet vaatii liikaa huolenpitoa ja on turhan riippuvainen keleistä, puhumattakaan siitä että siinä joutuu kokoajan tekemään jotain jos haluaa päästä eteenpäin.
        Kalliitakin ovat ja arvo tippuu toisin kuin kesämökissä.


      • veetabix
        että kaikissa mun kirjoitti:

        rivareissa ja ok-taloissa on ollut sauna, joten sauna saa talvella niin paljon kuin huvittaa himassa. Saunoja on itämeri täynnä purjehtijoille erilaisissa satamissa, hinnat 10-20 eur/kerta satamamaksu.

        Mökkeily shits ja pilaa rannat. Miksi ketussa ihmiset tarvitsevat kakkosasunnon. Paljon fiksumpaa on hankkia ykkösasunnoksi sellainen, ettei tarvitse kakkosasuntoa.

        Se ei välttämättä ole ainoastaan 2. asunto, vaan että saa kesällä vaihtaa maisemaa esim. kaupungista ja saa muuta ajateltavaa siellä häärätessä, lisäksi "luonnon rauha" on lähellä riippuen kyllä naapureista.


      • Kukin tyylillään
        on minusta: kirjoitti:

        1. Tylsää. Siksi siellä on monilla vähintää tv ja joillakin jopa tenniskenttä.

        2. Tylsää. Matka mökille vie monille jonkin aikaa, usein autossa. On esim. hupaa naureskella Nauvon lossien kohdalla purkkarista lauttajonoja.

        3. Tylsää. Anoppi pitää 70v kekkerit 700km päässä täältä. Sinne menemme omalla autolla, kaikki penkit ihmisillä täytettyinä. Vaimo lupasi, ettei olla kahta päivää pidempää.

        4. Tylsää. Sama ympäristö vuodesta toiseen.

        5. Tylsää. Naapurit häiriköivät enemmän kuin ok-taloalueen rakennus. Moottorisaha soi joka päivä ja laitureita nakutellaan vielä elokuussa. Muutama hullu rakentaa uutta, kalliotakin on porattu viikkotolkulla.

        6. Tylsää. Maksaa itsensä kipeäksi alkeellisista olosuhteista. Tuularin elämä on ankeaa ja tylsää.

        7. Tylsää. Mökillä tapahtuu vuosittain useita kuolemia ja tapaturmia. Purjehduksessa suomessa ei juuri ollenkaan ole vuosiin kuolemantapauksia.

        8. Tylsää. Erittäin ikävää on jokainen luonnoranta, joka on pois veneilijöiden käytöstä varsinkin saaristomeren hiekkarannat ovat kortilla.

        9. Tylsää. Moni lapsi kärsii mökillä tylsyydestä. Säälittävää katsella lauttajonoissa kuumassa autossa istuvia mökille meneviä lapsia. Samaan aikaa omat lapset leikkivät ja nauttivat purkkarin kannella.

        Täällä ei ole kai tarkoitus kertoa mökkeilyn tylsyydestä, vaan mitä siellä voi tehdä..!

        Taidat olla itse keskittymishäiriöinen tai koko ajan menoa vaativa ihminen joka ei osaa pysähtyä?

        Anna härregud ihmisten mökkeillä jos haluaa.. sä voit purjehtia vaikka Jäämerelle jos huvittaa :)!


      • Haaveile
        kuvittelee kirjoitti:

        että ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu talo korvaisi mökin, vaikkakin olisi veden äärellä. ehket alkuun tuntuu et ei tässä mitään mökkiä tartte mut pitemmän päälle kotona olo ja naapureiden läheisyys alkaa tympiä

        Hanki PURJEVENE. Tampio..


      • uvena
        on minusta: kirjoitti:

        1. Tylsää. Siksi siellä on monilla vähintää tv ja joillakin jopa tenniskenttä.

        2. Tylsää. Matka mökille vie monille jonkin aikaa, usein autossa. On esim. hupaa naureskella Nauvon lossien kohdalla purkkarista lauttajonoja.

        3. Tylsää. Anoppi pitää 70v kekkerit 700km päässä täältä. Sinne menemme omalla autolla, kaikki penkit ihmisillä täytettyinä. Vaimo lupasi, ettei olla kahta päivää pidempää.

        4. Tylsää. Sama ympäristö vuodesta toiseen.

        5. Tylsää. Naapurit häiriköivät enemmän kuin ok-taloalueen rakennus. Moottorisaha soi joka päivä ja laitureita nakutellaan vielä elokuussa. Muutama hullu rakentaa uutta, kalliotakin on porattu viikkotolkulla.

        6. Tylsää. Maksaa itsensä kipeäksi alkeellisista olosuhteista. Tuularin elämä on ankeaa ja tylsää.

        7. Tylsää. Mökillä tapahtuu vuosittain useita kuolemia ja tapaturmia. Purjehduksessa suomessa ei juuri ollenkaan ole vuosiin kuolemantapauksia.

        8. Tylsää. Erittäin ikävää on jokainen luonnoranta, joka on pois veneilijöiden käytöstä varsinkin saaristomeren hiekkarannat ovat kortilla.

        9. Tylsää. Moni lapsi kärsii mökillä tylsyydestä. Säälittävää katsella lauttajonoissa kuumassa autossa istuvia mökille meneviä lapsia. Samaan aikaa omat lapset leikkivät ja nauttivat purkkarin kannella.

        Viime kesäkuussakin oli viin hienoa lasten leikkiä kannella noin 7 asteen lämmössä meren läheisyydestä nauttien. Vene täynnä märkiä vaatteita. Meille tuo huvi kävi ylivoimaiseksi ja nyt on purtilo myynnissä.
        Sisämaan mökki vaihteeksi.


      • Pahamara
        että kaikissa mun kirjoitti:

        rivareissa ja ok-taloissa on ollut sauna, joten sauna saa talvella niin paljon kuin huvittaa himassa. Saunoja on itämeri täynnä purjehtijoille erilaisissa satamissa, hinnat 10-20 eur/kerta satamamaksu.

        Mökkeily shits ja pilaa rannat. Miksi ketussa ihmiset tarvitsevat kakkosasunnon. Paljon fiksumpaa on hankkia ykkösasunnoksi sellainen, ettei tarvitse kakkosasuntoa.

        Jos mökkikaipuu iskee ni kantsii katkaista himasta kaapeli, sähkö ja vesi. Sit kaivoa poraamaan, et saa vettä, ja huomattavasti maanläheisempää sitä on sitten lantrailla ja kauhalla kaataa niskaan et saa ittensä pestyä, ja sitä menee ainakin saavillinen, voi vielä polttaa näppinsä huoletta siihen padan hanaan kylmää vettä on hätäavuks heti vieressä.Ja aggregaatti puksuttamaan, et näkee sit napakympin tms laatuohjelman lauantai-iltana, kuhan saa tuulenkaataman antenni viritettyä takas katolle, ku ei taas arvannu ostaa rautakaupasta tarveaineita, millä sen ois oikeesti saanu kiinni. Signaalinkin se saattaa napata toisinaan digiboksille. Ja iso saavi pihalle, et on sellanen kiva tunnelma käydä kakalla. Kannattaa lorauttaa saavin lähistölle hieman hunajaa, jotta saa kaikki ötökät siihen ympärille pörräämään. Oikein HC-mökkeilijät ostavat asuntovaunun pihalle ja asuvat siinä, jos leikitään että se mökki on laho ja homeessa. Tietysti perjantaina kannattaa ajella kotimatkalla 300km lenkki ruuhkaisia teitä pitkin, ja sunnuntaina sama juttu.


      • mökinrakentaja kirjoitti:

        Vaikka itsellänikin on omakotitalo joka monille kelpaisi kesämökiksi, niin silti on todella hienoa irtautua arjesta ja suunnata auton/prätkän keula mökille ja rentoutua paikassa joka ei muistuta arjesta millään tasolla.

        Näköjään se on niin että mökitön ei tätä asiaa taida täysin ymmärtää, onneksi meillä jokaisella on vapaus valita mitä harrastaa ja mistä pitää. Toisten mielenkiinnon kohteiden mollaaminen on kyllä asia johon itse en kovin herkästi lähtisi. Sillä silloinhan osoittaisin itse olevani kapeakatseinen maalaisjuntti, mihin ryhmään en todellakaan haluaisi itse kuulua..

        Paitsi että, mökinrakentaja, olet itse katkeroitunut jostain ja sinusta on kovaa vauhtia tulossa vielä kapeakatseisempi kuin nämä maalaisjuntit.


    • Jeesmän

      ...on perheemme paratiisi. Lapset muuttuvat kuin taikaiskusta parhaiksi ystäviksi, kun perheen kesken pienessä mökissämme vietämme laatuaikaa, kalaretkistä puhumattakaan. Fiilis on vähän sama, kun asuntovaunureissuilla, lukuunottamatta autossa istumista, tilan ahtautta, ja toisinaan epäilyttäviä naapuruksia...

      PS: Niin ja mökillämmen ei ole tietokonetta ja nettiyhteyttä, eikä tule...

      • Mökillä

        Ensimmäinen siideri ja pannukahvin tuoksu aamulla :-))


    • mökkeilyä rakastava

      Luonnon rauha, mukavat naapurit, maanläheinen puuhastelu (esim. halkojen hakkaaminen, puutarhassa kuopiminen)... Ja tietenkin kunnon puulämmitteinen ulkosauna vihtoineen ja kaivosta kannettuine vesineen! Mökillä pääsee jotenkin siihen wanhanajan tunnelmaan, kun kaikki tehtiin itse ja usein hartiavoimin.
      Kun mökkitiellä kävelee aurinkoisena kesäaamuna, niin ei ole siirtynyt vain paikassa, vaan myös ajassa kauas siitä arkisesta aherruksesta, kaupungin hälystä ja työstressistä...

      Joskus ajattelen, että jos käytännön asiat vain antaisivat periksi, muuttaisin pysyvästi mökilleni. Mutta ehkä on kuitenkin parempi säilyttää kesämökki kesämökkinä ja kaupunkikoti kotina.

    • Digiootti
      • luontokuvaa on

        tosi hienoa katsella koneelta.


      • Kalamies

        Mukava video.
        Piristi kummasti lomaa ja kalavesiä odotellessa.


      • video

        ja hieno kenttäsirkkeli-idea ja tuo musiikkikin. Oli ilo katsoa ja kuunnella. Kaiken kruunasi vielä lopuksi ylväänä ja tyytyväisenä asteleva kissa. :)

        Sitä vain mietin, voisiko niihin sirkkelin alla oleviin lautoihin vielä laittaa pienet puulistat siinä kulkevan pyörän molemmin puolin, ettei missään tilanteessa käynnissä oleva moottorisaha putoaisi. (En tiedä kuinka helposti niin voisi käydä, mutta paha, jos sellainen mahdollisuus on).


      • Digiootti
        video kirjoitti:

        ja hieno kenttäsirkkeli-idea ja tuo musiikkikin. Oli ilo katsoa ja kuunnella. Kaiken kruunasi vielä lopuksi ylväänä ja tyytyväisenä asteleva kissa. :)

        Sitä vain mietin, voisiko niihin sirkkelin alla oleviin lautoihin vielä laittaa pienet puulistat siinä kulkevan pyörän molemmin puolin, ettei missään tilanteessa käynnissä oleva moottorisaha putoaisi. (En tiedä kuinka helposti niin voisi käydä, mutta paha, jos sellainen mahdollisuus on).

        Tosiaan, se kiskoilta luiskahtamisvaara tuossa sileässä lautakiskossa on Mutta kiskon päällä oleva ura täyttyisi sahanpurulla ja haittaisi rullien pyörimistä.
        Kehittelen ideaa, jossa tuon lautakiskojen päällä olisi kapeat lisäkiskot ja rullissa vastaava ura, aivankuin jnissakin.

        Myöskin auton tunkkien päällä olevaan tukkiin pitäisi kehittää jotain tukvampaa systeemiä, ettei se heiluisi sivusuunnassa. Tulisi tasaisempi sahausjälki.

        PS. Tarkkaavainen varmaan huomaa videon nopeutuksen sahausvaiheessa (noin 50%)


      • huomannut
        Digiootti kirjoitti:

        Tosiaan, se kiskoilta luiskahtamisvaara tuossa sileässä lautakiskossa on Mutta kiskon päällä oleva ura täyttyisi sahanpurulla ja haittaisi rullien pyörimistä.
        Kehittelen ideaa, jossa tuon lautakiskojen päällä olisi kapeat lisäkiskot ja rullissa vastaava ura, aivankuin jnissakin.

        Myöskin auton tunkkien päällä olevaan tukkiin pitäisi kehittää jotain tukvampaa systeemiä, ettei se heiluisi sivusuunnassa. Tulisi tasaisempi sahausjälki.

        PS. Tarkkaavainen varmaan huomaa videon nopeutuksen sahausvaiheessa (noin 50%)

        kun en näistä asioista kovin paljoa tiedä. En ole koskaan sahaa kädessäni pitänyt vaan naisena olen jättänyt ne hommat täysin mieheni hoidettavaksi, jotta ei ihan kokonaan sohvan pohjalle jämähtäisi. :)

        Terveydenhoitajan koulutuksessa vain tuli omaksuttua tapa ajatella joka tilanteessa mahdollisesti piilevät työturvallisuusriskit. Hyvä, että olet tämän mahdollisen riskin myös huomannut ja pohtinut asiaa. Vielä parempi, jos keksit puruongelmaan ratkaisun ja saat sahan vielä turvallisemmaksi vaikka hyvin vakaasti ja suoraan sen kanssa etenitkin.

        Mukavaa ja turvallista kesää mökille koko perheen kanssa!


      • Digiootti

    • JPpxxx

      Parasta taitaa olla se päivä kun lähdetään mökiltä.
      Ei mulla mene jakeluun mikä siinä sähköttömässä ja vedettömässä kirppujen syömässä mörskässä kiinostaa muita perheenjäseniä - mää olen kai sitten ainut enkä viittis avioliittoa pistää ehdolle mokoman takia joten jokakesäinen helvetti on pikkuhiljaa taas alkamassa. Mutta viisas joustaa niin ei tuu säröjä. Pitäähän sitä olla miesvoimaa hoitamassa juoksevat asiat kun vesi ei juokse. Yleensäkin se tuntuu olevan vaimolle semmoinen helvetin touhumaa missä saa rapsuttaa, kuoputtaa ja siivota koko vitun loman ajan ainoa hengähdyshetki sitten tunti saunaa minkä jälkeen nukkumaan jotta aamulla jaksaa herätä aikaisin rapsuttamaan, siivoamaan, kuoputtamaan.

      • Lainamökki

        Miksi pitää kärsiä mökillä alkeellisissa olosuhteissa?
        Olemme vuokranneet 10 vuotta mökkejä hyvällä kokemuksella.(n.500Eur/viikko)
        Kaikki tarpeellinen löytyy , eikä ole huolta eikä murhetta.


      • Victorida
        Lainamökki kirjoitti:

        Miksi pitää kärsiä mökillä alkeellisissa olosuhteissa?
        Olemme vuokranneet 10 vuotta mökkejä hyvällä kokemuksella.(n.500Eur/viikko)
        Kaikki tarpeellinen löytyy , eikä ole huolta eikä murhetta.

        minustakin oikein hyvä idea, jos ei ole kissoja, jotka tarvitsevat turvallisen ison tarhan.

        Vuokraamalla mökin voi käyttää koko loman pelkkään nautiskeluun ja lepäämiseen eikä ole mitään paineita remonteista tai istutuksista ja maisemaakin voi vaihtaa merenrantamökeistä aina Lapin tuntureille saakka.

        Eikä se vuokraaminen välttämättä kalliimmaksi tule, kuin ostaa oma mökki, maksaa siitä vuosittain kiinteistöverot ja tiemaksut ja ylläpitolämmityksen kustannukset sekä kunnossapidon.


      • omasta haaveileva
        Victorida kirjoitti:

        minustakin oikein hyvä idea, jos ei ole kissoja, jotka tarvitsevat turvallisen ison tarhan.

        Vuokraamalla mökin voi käyttää koko loman pelkkään nautiskeluun ja lepäämiseen eikä ole mitään paineita remonteista tai istutuksista ja maisemaakin voi vaihtaa merenrantamökeistä aina Lapin tuntureille saakka.

        Eikä se vuokraaminen välttämättä kalliimmaksi tule, kuin ostaa oma mökki, maksaa siitä vuosittain kiinteistöverot ja tiemaksut ja ylläpitolämmityksen kustannukset sekä kunnossapidon.

        paatti laituriin, niin maisemat vaihtuu.


    • ja oma ranta

      Ne ensimmäisenä tuli mieleen. Tietysti siellä vallitseva rauha, naapurit ei suoralla näköyhteydellä, riippumatto, sauna tottakai, puhdas juomavesi omasta kaivosta...

      Tulikin muuten juuri tänään tyhjennettyä puuceen ämpäri (toki löytyy vesivessakin,mutta ekologiaa...) eikä se nyt niin paha homma ollut kun on tullut käytettyä reippaasti hajusieppoa. Ekaks monttu maahan ja sit hirveetä ravia pönttö kainalossa sille montulle =)

    • bileet!

      Kutsun vuosittain pari-kolmekymmentä nuoruudenystävää kesäpaikkaani muistelemaan menneitä, grillaamaan ja nauttimaan tolkuttoman määrän etyylialkoholia. Yleensä lämmitän pihasaunan. Joskus tulee innostuttua ja lämmitettyä Saimaksen rannassa oleva sauna. Koska sinne tulee pellon yli matkaa parisen sataa metriä, niin useimmiten kuitenkin laiskuus voittaa. Eihän koko mesta toisaalta mikään mökki ole, koska autolla pääsee pihaan ja on voimavirta. Böndellä kuitenkin ollaan...

      • mökki...

        Mielestäni maalaistaloja, esimerkiksi entistä lapsuudenkotia, jonka on perinyt, ei voi luokitella mökiksi.
        Oikea mökki on vartavasten mökiksi rakennettu rakennus rannassa, tai kuivallamaalla, jota käytetään vapaa-ajan viettoon, tai miksei myöskin etätyöhön.

        Joskus on huvittavaa kuunnella, kun jotut työkaverit sanoo menevänsä mökille, vaikka todellisuudessa se paikka on hänen entinen lapsuudenkotinsa.


      • Aiempi kirjoittaja
        mökki... kirjoitti:

        Mielestäni maalaistaloja, esimerkiksi entistä lapsuudenkotia, jonka on perinyt, ei voi luokitella mökiksi.
        Oikea mökki on vartavasten mökiksi rakennettu rakennus rannassa, tai kuivallamaalla, jota käytetään vapaa-ajan viettoon, tai miksei myöskin etätyöhön.

        Joskus on huvittavaa kuunnella, kun jotut työkaverit sanoo menevänsä mökille, vaikka todellisuudessa se paikka on hänen entinen lapsuudenkotinsa.

        vanhempani (jotka ovat 100% urbaaneja) ostivat edellisen laman aikana kuolinpesältä. Halvalla saivat, nykyään hinta on sama euroina kuin silloin markkoina. Ei siis ole lapsuudenkoti, vaan "mökki" (talo, aitta, navetta, pihasauna, rantasauna, 10 ha maata, 300 m Saimaksen rantaviivaa).


      • se ei ole mökki
        Aiempi kirjoittaja kirjoitti:

        vanhempani (jotka ovat 100% urbaaneja) ostivat edellisen laman aikana kuolinpesältä. Halvalla saivat, nykyään hinta on sama euroina kuin silloin markkoina. Ei siis ole lapsuudenkoti, vaan "mökki" (talo, aitta, navetta, pihasauna, rantasauna, 10 ha maata, 300 m Saimaksen rantaviivaa).

        Sehän on maalaistalo.
        Ei mokillä ole navettaa.
        Kun siinä on Saimaan rantaviivaa 300 m, niin mikset rakenna sinne oikeaa mökkiä.


      • Aiempi kirjoittaja
        se ei ole mökki kirjoitti:

        Sehän on maalaistalo.
        Ei mokillä ole navettaa.
        Kun siinä on Saimaan rantaviivaa 300 m, niin mikset rakenna sinne oikeaa mökkiä.

        On jo toinen mökki Saimaksen saaressa. Ei juoksevaa vettä, aurinkosähkö, ulkohuussi. Sinne on vaan sen verran pitempi ja hankalampi matka, ettei juuri tule käytyä. Lapsiakin on siunaantunut reilun tuplasti normimäärään verrattuna, niin autolla suoraan pihaan ajo kiinnostaa enemmän kuin venereissu.


      • Tuota noin

        Missä ihmeessä sijaitsee paikka nimeltä Saimas????


      • puhetta
        Tuota noin kirjoitti:

        Missä ihmeessä sijaitsee paikka nimeltä Saimas????

        Etelä-Karjalasta. Sillä tarkoitetaan lähinnä (Etelä-)Saimaata.


    • JHWH

      mökillä parasta on itse matka sauna,järvi ja ettei tarvise herätä aikaisin

      • on mahdollista

        nussia mielin määrin.


    • Tähtisafiiri

      On se kun pääsee takaisin kotiin.

      • Onkohan muita?

        Mökillä olo ahistaa ja järvimaisema myös. Olen ihmetellyt, mikä siinä mahtaa olla syynä.
        Taasen meri antaa aivan erilaisen fiiliksen, siitä tykkään.
        Mökki jossain synkässä metsässä pienen järven rannalla ei ole mitenkään mieleen ja yksi yö riittä jos sukulaisilla tai tuttavilla on käytävä.
        Ihanne olis mökki kaikilla herkuilla avarassa merimaisemassa ja muitakin asukkaita lähellä.


      • parasta....

        kun ei ole välilöissä sukulaisten kanssa eivät ole varjostamassa ruskettumista....


      • just se
        Onkohan muita? kirjoitti:

        Mökillä olo ahistaa ja järvimaisema myös. Olen ihmetellyt, mikä siinä mahtaa olla syynä.
        Taasen meri antaa aivan erilaisen fiiliksen, siitä tykkään.
        Mökki jossain synkässä metsässä pienen järven rannalla ei ole mitenkään mieleen ja yksi yö riittä jos sukulaisilla tai tuttavilla on käytävä.
        Ihanne olis mökki kaikilla herkuilla avarassa merimaisemassa ja muitakin asukkaita lähellä.

        kun ei ole porukkaa lähimaillakaan..
        pysyttele sinä kaupungissa, siellä on sitä vilinää ja vilskettä..mikä ei taas minua kiinnosta.


      • kantaan rakas

        sielunhenkilö:-)


      • Onkohan muita?
        just se kirjoitti:

        kun ei ole porukkaa lähimaillakaan..
        pysyttele sinä kaupungissa, siellä on sitä vilinää ja vilskettä..mikä ei taas minua kiinnosta.

        No todeta täytyy, etten asu kaupungissa.


    • parasta on se, kun ei tarvi stressata mökin maksusta, ylläpidosta ja ympärivuotisesta hoidosta ja huollosta. Upee mökki upeella paikalla... Kiva käydä.

    • aina tekee mieli...

      pizzaa? Ja pizzeriahan on vähintään 30km päässä;)

    • ...

      Ehdottomasti sauna ja oma ranta! :)

    • oiski

      mökki.

    • aitassa nukkuminen

      on ihaninta! Mutta myös moni muu ;) Periaatteessa.. Kaikki ovat ihanaa ! Ainakin SUURIN osa.

    • mökkimuori

      Se luonto, uiminen, raitis ilma, rentoutuminen ja ehdottomasti kalastus.

      • samaa mieltä

        samaa mieltä mikään ei ole sen hienonpaa.ei melua ja hälinää oma tupa ja perunamaa.oma rauha ja saa olla vaan.


    • Tuleen tuijottaja

      on ehdottomasti luonnon hiljaisuus, yletön syöminen ja nukkuminen!!! Mökkimme sijaitsee pikkuruisen puron varrella, naapureihin on enemmänkin kuin hajurako ;)

    • ei lainkaan

      puuseen tyhjentäminen kun hankkisit oikeanlaisen käymälän .
      Minä kun tyhjennän puuseen niin saan sieltä melkein valmista multaa edellyttäen että virtsa menee eri "ämpäriin".
      On olemassa mm Kekkilän Hajusieppoa.

    • pari huurteista ja ehkä yks viinaspullo. Kalastus aina yömyöhällä. Nukkuminen yläkerran parvekkeella että koko yön kuulee meren ja metsän ääniä ^ ^ Käärmeisiinkin on aina mukava törmätä, viimeeksi reilu viikko sitten rannalla kyykistelin rantakäärmeen vierellä ja antoi mokoma jopa koskea itseään! :) meidän rannalla heitä kun ei hätyytellä ni eivät kai ole oppineet pelkäämään..

    • perjantai pöhnä

      ja lauantai känni. Veemäistä on suunnuntai masennus ja kotimatka.

    • ...

      on todella ihanaa olla poissa kaupungin äänekkyydestä, pölyisestä ilmasta ja kaikesta sellaisesta mikä "helpottaa" ihmisen työtä. Joskus on todella ihanaa keittää vesi itse.. tiskata astiat merivedessä jne. Se on vain sellainen asia mikä erottaa mökillä olemisen arkipäivästä! :)

    • inisiä

      Hyttyset.

    • että ajomatka on lyhyt

      25km.Pääsee lähtemään ykskaks mielijohteesta.-perillä huimaava hiljaisuus varsinkin talvella ja alkukeväästä.Lintujen laulu ,tuulen humina ja aaltojen liplatus vain muuttavat sen hiljaisuuden etten sanoisi vieläkin nautittavammaksi.

    • mökillä parasta

      tulo-, väli- ja lähtösiivous

      • hyvä tunne

        on se kun ollaan lähdössä ja tavarat on kasassa odottelemassa autoon siirtoa.
        Mökki valmiina (siis päällisin puolin siivottuna)seuraavaa tuloasi varten.Vielä vähän aikaa pitää pitkittää lähtöä.


    • Mökkiläinen_!_

      Mun mielestä mökkeilyssä on myös ihanaa kun saa olla saunassa ja välillä käydä pulahtamassa meressä... On myös ihanaa istua iltaa porukoiden kanssa ja grillata!

    • mökillä

      Meillä on suuri perhe ja käymme mökillä yleensä kaikki samaan aikaan. Vanhempani ja sisarukseni perheineen ovat hyvin usein mukanamme. Siellä vietämme kaikki ajat yhdessä. Lapsenikin ovat hirmun tyytyväisiä kun saavat tuoda kaverinsa mukaan, eikä niillä ole ikinä siellä tylsää. Ruokailemme aina yhdessä ja puuhamme kaikenlaista. Istumme nuotion äärellä kuunellen mieheni soittavan kitaraa, pelaamme pelejä ja järjestämme kilpailuja, käymme lenkeillä tai lähikylissä.Mutta annamme myös toisillemme tarpeeksi rauhaa. Meillä on myös aika iso vene, jossa vietämme joskus öitä...Mökillä perheemme miehet korjailevat vanhaa purjehdusvenettä tai mopoa...ja me naiset puuhastelemme puutarhassa tai käymme souteilemassa kanooteilla...Mökillä saamme olla todella lähellä toisiamme, mihin ei kaupungissa ole aikaa. Annamme lapsillemme enemmän huomiota, meillä on mukavaa oli sitten kesä tai talvi. Toivon kaikille muillekin nautinnollisiä mökkihetki.

    • minua.

      ei kiinnosta tippaakaan mökkeily ja siksipä möin mökin pois. Lähteä nyt ajelemaan viikonloppuisin sata kilometriä jonnekin mökille,istua siellä rantasaunan terassilla itikoiden syötävänä,ei ole minun juttu. Senkin ajan voin käyttää hyödyllisemmin ja viihtyisästi.

    • sukkamehu

      - Itse matka, pidän matkustamisesta, vaikka se olisi vain autolla ajoa.
      - Se fiilis kun pääsee perille ja nousee autosta. Linnut laulaa, metsä tuoksuu ja mökilläkin on ihan oma tuoksu.
      - Se tunne kun istuu lämpimällä rantakalliolla ja vesi liplattelee.
      - Aamupalat verannalla.
      - Puusaunan lämmitys, veden kantaminen.
      - Se kun saunan jälkeen istuu terassilla vain pyyhe ympärillä ja katselee järvelle. Ja taas linnut laulaa.
      - Se tapa jolla aurinko siivilöityy tiheän puuston läpi.
      - Kun soutaa järvelle, vene keinahtelee, auringon lämpö iholla.
      - Sukulaisten vierailut.

      Asun maalla, ihan veden vieressä ja talossa on puusauna. Hyvin monia noita asioita voi siis tehdä ja kokea myös kotona, joten ehkä suurin ero kotona olemisen ja mökin välillä on Tunnelma.

    • MIEHEKÄSTÄ JOKA KESÄ

      Rentouttavaa on pämistää miehekkäästi mökillä. Hienoa on olla pienessä pöhnässä ja kuunnella linnun laulua. Mikäs sen hienompaa kuin kunnon iltapäivä pöhnä. Tulisipa jo loma.

    • - - - - - - - - - - - - - - -

      kesä lomalla mökillä lökötellään ja otetaan aurinko ja otetaan rennosti mitä muuta

    • mi**a

      Mökkielämän täytyy olla sitä, että vesi pumpataa suoraan omasta lähteestä, käydään huussissa asioimassa ja uuni lämpiää puilla. Jos kaikki hienoudet on valmiina, ei riitä tekemistä.

      Ja mökillä pitää saada kalastaa. Onko muuten kenelläkään mökkiä paikalla jossa ei ole järveä?

      • saaren ukko

        Minulla on mökki paikalla missä ei ole järveä.
        Eikä ole lähdettä mistä pumpata vettä.

        Mutta olet saattanut mökkini joskus nähdä mikäli olet käynyt ruotsin risteilyllä.
        Aallot pyyhkivät syysmyrskyllä saaren yli,ja pärskeet lyövät ikkunoihin.

        Mökki ilman merta ei ole mitään.


    • sämpyyyyyyyyy

      Käyn pökkimässä naapuri huvilan rouvaa kun hän jää arkipäivisin yksikseen.....

    • HOK H:ki 00260

      Kun vielä vietin kunnon huvila lomia tai oltiin kesäpaikalla hirsitalossa, no sauna lämpimäksi heti sitten otin takakontista vodka korin ja pari koria valkoviiniä ja punaviiniä. sitten tehtiin ruokaa ne teki jotka ei ollut naimassa ! pihvejä, kalaa, kaikkea oli, pilveä polteltiin, ainut mikä vituttaa niin aina jäi extasyt pois ja piriä en vetäny ! mutta kyllä sitä pollea tuli poltettua mutta ei kesäpaikoilla, vitut kun olisin tajunnut extasy huippukamana 15 vuotta aiemmin niin en olisi koskaan juonut viinaa !

      • huomaa

        Jotain mömmöä taisi nytkin olla kirjoittajan päässä, kun arkumentointi oli noinkin katkonaista.


    • tyttärenmies

      Kaikkein parasta olisi, jos anoppi olisi siellä aina, kun minä en ole.

    • ja tietty

      vedenlipsatus :)

    • Mökkimies2

      mutta kyllähän se paras juttu sielä mökillä on meitin mamman vihdalla viritetty saunapuhdas jalkoväli siinä terassilla, hö-höö! Toki monet mainitsemistanne mökkeilyn arvoista saavat jaa-äänen täältäkin. Mökkeily on äijää touhua.

    • Patvo

      Omalla kesämökillä on parasta se, kun ärsyttävät tyypit ei tuu häiritseen. Saa uida, kalastaa ja levätä rauhassa, veneilykin on kivaa. Illalla sitten saunaan.

    • anonyymi 1999995

      on parasta ja huonointa..en kaipaa sitä enään,,

      stadin kesä on parasta..kahville espalle tai lautalla suokkiin/pihlikseen..se on avot rentouttavaa...ja näkee silmäruokaa..

    • junaan.

      Kuulun niihin jotka ei voi ymmärtää miten jotkut voi viettää mökillä jopa kuukauden putkeen tai pidempään??? Mitä ihmettä te teette siellä? Olen pääkaupunkiseudulta mutta en nyt ole niin kaupunkilainen etten nauttisi luonnosta, saunasta, mökin rauhasta mutta se on kivaa hyvällä ilmalla ja noin viikonlopun verran. En tajua miten joku voi täyttää päivänsä ohjelmalla: syöminen, saunominen ehkä joku venereissu ja siinä se yhden kuukauden ajan.

      Varsinkin kiinnostaisi kaikki lapsiperheet että miten ihmeessä teidän lapset viihtyy mökillä pitkän ajan? Meidän lapset tulisivat hulluiksi tekemisen puutteesta varsinkin jos kavereita ei olisi mukana tai lähettyvillä.

      Ja se illanvietto. Joo kivaa on grillailla ja laittaa kunnon hyttyskarkottimet päälle ja istua yömyöhään grillin ääressä nauttien vähän vettä väkevämpää mutta joka ilta... en tykkää. Sori vaan. Siis makujahan on monia mutta ihmettelen vaan että miten jotkut viihtyy.

      Olemme vuokranneet pari kertaa matkailuauton ja siitä tykkään että voi vaihtaa paikkaa aika tiheesti. Eihän se sama ole kun oman mökin rauha mutta siinäkin tulee nautittua vähän samoista jutuista, grillailu, luonto, saunominen ei nyt omassa mutta leirintäalueeen saunassa ja mikä parasta voi aina vaihtaa maisemaa ja kuskata lapsia heitä kiinnostaviin paikkoihin esim. teemapuistoihin välillä.

      En todellakaan maksaisi maltaita siitä että joudun olemaan jossain yhdessä paikassa vaikka koko loman. Mielummin vaikka yhden viikon ohjelmaa täynnä oleva etelänloma.

      • mökilläkin

        Eihän mökilläkään tarvi koko ajan olla, jos ei huvita. Yleensä sinne mennään autolla, joka vapauttaa liikkumaan ympäristössä.
        On monenlaista kesätapahtumaa ja nähtävyyksien katselemista, kesteattereista puhumattakaan.
        Myskin lavatanssit maaseudun kesäisillä lavoilla on kokemisen arvoisia.
        Välillä voi myös vierailla tuttujen mökeillä.


    • Mökki-Mikko

      No ilmanmuuta hyvä seksi ja saunominen. Pano saunankuistilla on mahtavaa

      • on tietenkin

        rossipyörällä ajo tottakai


      • naattija

        ja hyttyset syö samaan aikaan, tekee höpöä!


      • Nauru päin naamaa

        "Pano", haha..! Häpeen puolestasi, nainen sanoisi että seksi ja kosketus, taitaa naisesi olla yhtä yksinkertainen erotiikan suhteen kuin sinä. No, eipä tarvitse muita miettiä sitten kun sitä panoa.


    • on parasta

      Siksihän mökkiä pidetään,vielä kun sinne tullaan katumaasturilla,ollaan "kilpavarustelussa" vahvoilla.

    • WiKi86

      Uida, saunassa käydä, grilata makkaraa/ lihaa.. :P

    • kylse

      Hyvä sauna ja saunavasta. Hyvä ja puhdas ranta. Luonnon rauha. Grillaus ja sauna oluet. Ehkäpä vaikka ilta tyynellä ilmalla soutelu. Toki ei yksin, vaan oman kullan kanssa. Vinkkinä puucee ei haise eikä ole karsea tyhjentää, jos joka käynnin jälkeen laittaa jätöksensä päälle kuoriketta.

    • ketku

      Uinti, juonti ja nainti :)))

    • craa

      nussiminen

    • Piraattitäti

      -luonnon rauha
      -järvi
      -sauna
      -takkatuli
      -aitoilla yöpyminen
      -saa puuhastella rauhassa mitä tahansa puujutuista puutarhanhoitoon
      -raikas ilma
      -makeat unet
      -stressittömyys
      -ei tarvitse olla pukeutunut hienosti
      -auringonlaskut
      -myrskyt
      -ilmapiiri
      -näkymät

    • joka vuodenaikana

      Käymme mökillä ympäri voden, talvella harvemmin, mutta aina siellä viihtyy. Vaikka ulkona paukkuisi pakkanen, ta puhaltaisi hyytävä syysmyrsky, mökin ikkunan takaa, takkatulen lämmössä, on koiranilmojakin nautinto katsella.
      Voi lämmittää illalla saunan, sen lomassa uida lumihangessa, lueskella, tai katsoa hyvää elokuvaa tv:stä.
      Myös lähes kaikki joulut vietämme mökillä. Siellä lumisten puiden ja hankien keskellä on todellinen joulun tunnelma.
      Myös keväällä on mielenkiintoista seurata luonnon heräänistä talviunesta. Keväällä tyynellä säällä, kun aurinko paistaa, istuu mökin kuistilla ja kuuntelee hiljaisuutta, voi kuulla, kun puut kasvaa... ihan totta, niistä kuulu pieni napsuva ääni.
      Kyllä mökki on uskomaton paikka.

    • On se kun saa ystävien kanssa mennä 3-5 päiväksi perheemme mökille. Isä antoi viime kesänä luvan ja vietimme 5 ikimuistoista päivää mökillä 4 tytön porukassa! Tänä kesänä menemme uudestaan. Mökillä on niin ihanaa uida, lukea, kulkea, puhua kaikesta, nauraa, oleskella vain :D. Varsinkin hyvässä seurassa! \(^o^)/
      Pieni aurinkopaneeli on että mökillä toimii jääkaappi ja telkkari. :) Ruoka tehtiin kaasuhellalla.

      Voi tulisipa jo heinäkuu niin uudestaan mökille järven rantaan ystävien kanssa!

    • kakkara3

      Käydä ulko wc:ssä
      ja vihtoa saunassa illalla

    • TIETENKIN

      Että saan ajaa 200 km tai enemmänkin lämpimässä kesä-säässä ja pulahtaa kylmää suomalaiseen järvi veteen ja, kuun kuun lopussa maksaa bensa laskut jotka on mieltä ylentäviä voi paska,ei sitä grillimakkaraakaan saa enään sopivalla hinnalla,varsinkaa kyläkaupasata!?

    • kissa....

      itse asun maalla en tarvitse mökkiä. mutta rakastan kun saan tehdä semmosta pientä kivaa.... esim. pilkkoa puita talveks, laitella mansikka penkkiä kitkeä kasvimaata. siitä minä pidän. tosin joskun kyllä käyn kalassakin. noissa minä rentoudun en osaa vaan olla. :)

    • maza79

      kesämökissä on parasta se,että pääsee totaliseen nollautumis tilaan arjesta.ja jos on vielä ne naapuritki samaa maata ni sillo ilo irti!!
      saunominen,kupin kaato ja muute rentoutumine kuuluu sinne:)

    • mopedisti

      kivat kyydit antaa. kun sen oma ukko pellit kiinni. ihanaa tää kesä!

      • nimerator

        Ne kun menee uimaan niin meikäläinen aina laiturilla tsiikaamassa. Ovat nii..iiin ihanan söpösiä etttttä!


      • mopedisti
        nimerator kirjoitti:

        Ne kun menee uimaan niin meikäläinen aina laiturilla tsiikaamassa. Ovat nii..iiin ihanan söpösiä etttttä!

        et sillain


    • lainkaan

      Itseäni ei mökkeily voisi vähempää kiinnostaa, enkä voi ymmärtää mikä saa ihmiset metsän keskelle hyttysten syötäväksi. Tämä siis vain oma mielipiteeni/kummasteluni.

    • Mökki korpijärven rannalla

      Ehdottomasti paarsta on se että voin olla mökillä miten haluan, vaikka alasti. Kun työssä olet tumma puku ja valkoinen paita päällä, on mökillä mukavaa olla rähjäkuteissa tai säiden salliessa ihan paljaana.

    • Erämies

      sauna - kylmä - kalja - onkivapa - hyvät kaverit..

    • Make60

      Parasta mökkeilyssä on että pääsee aamulla aina aamu-uinnille kun mökin ulko-ovelat on laiturille matkaa noin 10 metriä. Kun keväällä tai syksyllä vesi on kylmää niin takkaan ensin tuli ja sitten aamu-uinnille ja sen jälkeen takan eteen lämmittelemään ja sitten kunnon aamupala. Kun muuten asuu kaupungissa niin mökillä on aina jotain sellaista tekemistä mitä kaupungissa ei ole. Polttopuitten tekoa, veneilyä ja muuta pikku puuhastelua ja riittävästi lepoa. Mökki ei saa olla mikään työleiri koska se on rentoutumista varten. Jos ei muuta keksi niin vene vesille ja 4 hevosvoimaisella perämoottorilla voi ajella vaikka koko päivän. Viimeiseksi rakastelu naisensa kanssa luonnon helmassa on sitä alkukantaista toimintaa ja välillä kylmä olut tekee terää niin kuin grilliruoan valmistaminen kunnon puu grillissä.

      • Rakastunut mökkihöperö

        Niinpä. Saunominen, rakastelu,kalastelu,marjastelu ja kaikenlainen pikkupuuhastelu. Omien pikku unelmien ja luovuuden toteuttamista. Luonto järven rannalla.Lähilavalla tassiminen. Oman rakkaan kanssa vain oleilu.
        Pikku kaupungin työmiehelle iso asia.


    • Naapuria kuulut

      Viinan juonti ????

    • kaljaaaaaaa<33333

      Saunaan, sieltä viileään veteen, ja sen jälkeen laiturille lepotuoliin makaamaan kaljapullon kans.

    • tietenki!

      SEKSI tietenki!

    • -Mr.Man-

      Mielestäni parasta mökillä on se, että on rajattomat mahdollisuudet kalastaa. Kun saat 10 isoa haukea viidessa minuutissa, olet hyvin onnellinen. Mökkeily.

    • on ehdottomasti

      aina niin ihanat hyttyset.

      • ja myös

        itikka savukierukan tuoksut.


      • rockdaddy

        ...mielestäni mökkeilyssä on kun sieltä pääsee pois.


      • kai vaan
        rockdaddy kirjoitti:

        ...mielestäni mökkeilyssä on kun sieltä pääsee pois.

        Ei mökki vakila ole.

        (\ /)
        ( . .)
        c(")(")


    • rapiskarpalo

      on hiljaisuus ja luonnon äänet. Herätä aamulla varhain kuulla luonnon äänet ja tuntea tuoksua. Kävellä paljain jaloin aamukasteessa. Juoda kahvia terassilla. Valvoa yön yli. Saunoa ja uida alasti lammessa. Tehdä ruokaa grillikatoksessa tai käyttää leivinuunia. Lainata naapuri tilalta hevonen ja ratsastaa.

      Ihan vain olla kaikessa rauhassa, tehdä mitä ikinä huvittaa vaikka alasti juosta pihaa ympäri kossupullo kädessä huikkaa ottaen, huutaen niin kovaa kuin ääntä lähtee.

    • Nuusku

      Mukavinta on Wc;n tyhjentäminen , hajut.
      Parasta on maalla juuri maatilojen hajut .

      • 23cm

        ratsastaa saat mun mökillä,ja lujaa ihahaa,


    • __Sammy__

      SAUNA!

    • mäoonMasa

      Rauha ja rauhoittuminen minusta.
      Mökillä ei myöskään tarvitse olla kaikkia mukavuuksia, pieni haasteellisuus tekee lomailusta paljon mukavampaa kun joutuu vähän jokapäiväisten asioiden eteen ponnistelemaan.

      • kun.....................

        pääsee pois sieltä pöpeliköstä!Saatanan juntit!


    • kuuuules

      Ei kaikilla kuule ole sitä mökkiä ja mahdollisuutta tuollaiseen.

    • Nähdään vain mökillä. Törttöillään keskenämme.

    • karoline76

      kun saa irtaantua arjesta, tempasta nokialaiset korkkarien tilalle ja nollata ajatukset poijes kiireestä.... Tulevana perjantaina myö pakataan autoon lapset koirineen ja matkataan mökille 20 km päähän.Sillä sekunnilla kun mökin ovi aukeaa alkaa meillä loma lapset suuntaavat taatusti ensimmäisenä uimaan ukko käy laittaa saunan tulille ja mie nautin meidän 7kk pojun kanssa täysin siemauksin hiljaisuudesta,veden liplatuksesta ja siitä onnesta joka tulee omien rakkaitten kautta.

    • eiiihhh

      Eipä oo mökkiä. Ne on niin vitun kalliita

      • Niin minäkin teen

        Paljon halvemmaksi tulee vuokrata. Suomesta löytyy mökkejä niin paljon vuokrallekkin ettei ole pakko omistaa, silti pystyt nauttimaan kuin omasta.

        Itse olen tutkaillut huvila.netistä ja mokki.fi sivustoilta, molemmissa kohtuullinen valikoima mahtavia mökkejä.

        Hauskaa mokkeily kesää kaikille.


    • mökkeilijä_66

      Jaa, aika paha kysymys! Koko lapsuutensa olen viettänyt kesät samaisella mökillä ja nuorena ennen kesätöihin pääsyä joutui menemään mökille niin kyllä on vaikeaa nauttia enää mökkeilystä.

      Jos mökki olisi kokonaan minun niin siellä ei olisi mitään mukavuuksia, ei edes laituria. Tai sitten laituri pitäisi tehdä sellaseksi ettei sen kanssa tarvitse aina tapella.
      Nyt on kaiken maailman vesisysteemit jotka pitää joka kesä laittaa ja tyhjentää talveksi. Siihen vielä veneen laskut ja nostot, kiinteistöjen korjaukset, maalaukset sun muut...

      Eli ehkä parasta mökillä on helmikuinen aurinkoinen päivä, jolloin aurinko paistaa. Voi hiihdellä, käydä pilkillä (ei tarvitse tulla kalaa) ja ottaa termarista minttuliköörillä terästettyä kaakaota.
      Myös syksyt on kauniita ruskan tullessa, kun saa vain ihailla luontoa vaikkapa juoksulenkin merkeissä.

      Todennäköisesti jos ja kun saan mökin kokonaan itselleni niin myyn sen pois. Nykyinen kaupunkiasuntoni on sijainniltaan ideaalinen, lyhyt matka palveluiden ääreen ja iso parveke aukeaa esteettömästi järvelle joka on kivenheiton päässä.
      Jos sitten mökkiä kaipaan niin vaihtoehtoina on vuokrata mökki tai tehdä kalastusmaja tyyppinen ratkaisu ilman mitään mukavuuksia (ja velvollisuuksia).

    • Joo, kyllä se on parasta, kun lähtee mksälle yksin ja pääsee uittamaan munaa naapurin mamman puutarhassa.. muutenkin maalaispirkoilta saa hyvää tavaraa.. tietysti tästä ei saa kertoa mun vaimolle, ok

      • Säälittävä olet

        Perussuomalainen pettäjä.. sietäisit hävetä ja ehkä vanhainkodissa kolkutta.. miten lapset suhtautuu..? Halveksisi isää varmasti niin kauan kun oot hengissä oot luuseri joka ei kunnioita naista. Omalla kohdallani ei tulis mieleenkään pettää naista..!


    • mökinukko

      .. ehdottomasti mökillä on OMA MÖKKI !!!!! ja ranta tietty :D

    • paskajaakko

      Muutaman satasen kompostikäymälä-investoinnilla.
      Meillä aiemmin faija hoiti homman, meikäläinen ei sietänyt edes nähdä sitä suomeksi sanottuna lelluvaa kusen ja paskan sekoitusta. Puhumatta siitä että se sitten kipattiin maaperään kaivettuun monttuun. Reilu meininki.

      Kun faija ei enää jaksanut meikä hankki tossa 5v sitten sellaisen pyöreän ja revolverityyppisesti pyörivän kompostipuuseen. Ei haise paska ja tyhjennys on mullan mättämistä. Voin suositella, ei mene rahat haaskoon.

      • ja täyttä asiaa

        suomeksi.Multaa mätän minäkin.Asia on niin että "lelluvan kusen ja paskan sekotuksen "säilöminen ja tyhjennys ei ole ihmisten hommaa.Yäk...
        Eroteltuna homma hoituu helposti hajuttomasti.


    • mielenterveyden pelastus

      Eli parasta on rauha. Sielu lepää, joten mökki on pelastanut mun mielenterveyteni. Työkiireet/stressi on sieltä kaukana.

      Tekemistä riittää, jos haluaa.
      Olla saa, jos haluaa.
      Ja kyllä, seksiäkin on saanut, jos on halunnut :)

    • parasta mökillä on..

      ehdottomasti sauna järven tuntumassa,rakastelu luonnon helmassa oman miehen kanssa,rauhaisaa olemista muutenkin,päiväunet,aurinkoa riittävästi,ja tietenkin hyvää ruokaa.

      • näkyvääkin aikaan

        Mökillä on parasta se että monet tekemiset näkyy fyyisenä tuloksena - toisin kuin maikan työ oppilaiden tajunnassa.
        Pitkähkön rakentelun loppupuolella on huomannut, että ei se paikkojen valmistuminen olekaan mikään ihanne, vaan prosessi itsessään palkitsee. On mukavaa kun maalatessa paikka siistiytyy, puiden teossa pino kasvaa, kiviaita edistyy, kivilaituri tasoittuu, rinne pengertyy ja kasvit ottaa paikkaansa.
        Olin siinä luulossa että valmiilla mökillä oleminen olisi tavoite; kalastaa, relata, grillailla, hiihdellä, mutta taitaakin olla niin että nautinto tuleekin näkyvästä jäljestä, aikaansaamisesta.
        Sovinistiksi sanottu työkaveri näki tässä sukupuolieroa: miehet tykkää lineaarisista projekteista ja ottaa ne, naiset päätyy syklisiin, toistuviin ja huoltaviin tehtäviin ja turhautuvat niissä. Pitäisi osata jakaa näitä jälkeä jättäviä duuneja vaimollekin...


    • villiruusu-kristalli

      nauttia mökkeilystä vain kesässä viikko kerrallaan niin ehdottomasti hesasta ja kaikesta murheesta pois pääseminen,rantasauna,uudet maisemat,rentous,isän näkeminen jota näemme vain näillä mökkireissuilla,järvi ja ei lähellä naapureita,pihvien grillaus,koirat saavat juosta ilman hihnaa.

      Inhokkeja ei sit oikein olekaan.

    • NAISHUPAKKO

      Mökillä on naapurin mies, joka on aina humalassa aamusta iltaan. soittaa kovalla musiikka ja tulee joka aamu tarjoamaan viinaa meille ja mies ottaa ja on myös kännissä koko viikonlopun pe-la. siinä sitä iloa riittää. ei ole mitään tekemistä ja nyt mökille on tulossa 4 kaveria juhannuksen viettoon. ajattelin jäädä kaupunkiin.

    • Juusoss

      iso palju, jossa reikiä pohjassa urean automaagiseksi pois laskemiseksi! Se tarttee tyhjentää vain kerran kesässä, koska täyttyy hitaasti pelksätä hyh-hyhyhistä...:>

    • on paras

      En ymmärrä, miksi ihmiset haluaa takaisin alkeellisiin oloihin ja hyttysten ja paarmojen ruuaksi??!!

      Itse suuntaan ulkomaille nauttimaan kulttuureista sekä hyvistä ruuista ja maisemista.

      • kuulua

        siihen uusavuttomien joukkoon jotka ei tiedä miten puukkoa ja kirvestä pitää käyttää


      • Matkailijana
        kuulua kirjoitti:

        siihen uusavuttomien joukkoon jotka ei tiedä miten puukkoa ja kirvestä pitää käyttää

        Kyllä kirves ja puukko kädessä on ollut lukuisia kertoja. Olen ammatiltani rakennusmestari. Silti valitsen mökin sijaan matkan ulkomaille.

        Tapansa kullakin. Toiset tykkää tonkia paskaa talikolla sekä olla orjatöissä sukulaisten paimennettavana.


      • ...
        Matkailijana kirjoitti:

        Kyllä kirves ja puukko kädessä on ollut lukuisia kertoja. Olen ammatiltani rakennusmestari. Silti valitsen mökin sijaan matkan ulkomaille.

        Tapansa kullakin. Toiset tykkää tonkia paskaa talikolla sekä olla orjatöissä sukulaisten paimennettavana.

        Ammattisi selittää kaiken, en kaipaa enempää perusteluita..


      • mikä on
        Matkailijana kirjoitti:

        Kyllä kirves ja puukko kädessä on ollut lukuisia kertoja. Olen ammatiltani rakennusmestari. Silti valitsen mökin sijaan matkan ulkomaille.

        Tapansa kullakin. Toiset tykkää tonkia paskaa talikolla sekä olla orjatöissä sukulaisten paimennettavana.

        tonkiessa nykyaikana kun on hyviä hajusieppoja = mullan näköistä ainetta jota saa ostaa säkeissä mm rautakaupoista.Ekomökeillä tongitaan kompostoitunutta multaa ja voi valita sopivan hellepäivän kun SAA sitä tonkia.


    • maisteri

      on, kun ei tarvitse mennä koko mökille.

      • Olgamolga

        Parasta on olla rauhassa ja kaukana saakelin suvusta.


    • ja pitkä rantaviiva

      18 ha metsää ja 600 m rantaviivaa Saimaalla. Vastapäiset saaret kuuluvat eri kuntaan ja Naturaan ja sinne ei koskaan rakenneta = näköpiiriimme ei tule ikinä mökkinaapuria.

      Saamme olla aivan omissa oloissamme, ja nakuilla jos siltä tuntuu.

      Rakentaminen on ollut todella raskasta ja se on vienyt kohtuuttomasti rahaa, mutta nyt ei ole enää hengenhätä ja voi viettää välillä joitakin toimeettomia päiviä.

      Ehkä parasta on se, että mökkien hinnat ovat karkaamassa käsistä, eli jos pitkä matka alkaisi nyppiä, saisi mökistä hyvän hinnan. Sijoitetulle pääomalle saa ihan kohtuullisen tuoton.

      • notta ristus?

        Pääomahan se mökillä on parasta?????????????????? Voi v..ttu mitä läppää?!

        Kesäilta saunan kuistilla..haba haba. Life is good!


      • atlatl
        notta ristus? kirjoitti:

        Pääomahan se mökillä on parasta?????????????????? Voi v..ttu mitä läppää?!

        Kesäilta saunan kuistilla..haba haba. Life is good!

        ...alkeellisen elämän ystävä.
        Siis "mökkini" on ruoteille nostettava kota,eli ne ruoteet on valmiina ja paikalle saavuttuani niitän enimmän horsmikon ja nostan kotakankaan ruoteille.
        Siinä minulla on sitten 5m halkaisijaltaan oleva mökki,jonka keskellä on kuorma-auton vanne nuotiosijana.
        Rankametsässä käynti tuottaa polttopuut nuotioon.

        Mökkeilemään menen yksin,sillä silloin varmistan sen että saan viettää aikani juuri niinkuin haluan.
        Kerrankin aikaa ilman aikatauluja ja ilman muiden ehdotuksia...
        Se on jotakin.
        Kaupungissa aikansa viettävän on päästävä välillä paikkaan,jossa ei ole mitään aikatauluja.
        Onneksi paikkani on niin alkeellinen että kukaan tosi mökkiläinen ei halua sinne,ainoa vieras on ollut rivitaloasukki-siskoni.
        Ja siitä kiitos,en kaipaa "Mökilleni" vieraita.
        Paikka on minun oma piiloni,jossa saan ladata akkuja.

        Vuokraisäntää on pakko sietää sillä hän viljelee viereistä peltoa,mutta sen kestän...

        Itse en tajua mökkejä,jotka on paremmin varustettuja kuin oma kotini...

        Luonnonrauhahan se pitäisi olla se tärkein pointti,mielestäni.
        Se on se alkuperäinen syy kaikkeen tähän.....


      • HILJAISUUS::..!!11#%
        atlatl kirjoitti:

        ...alkeellisen elämän ystävä.
        Siis "mökkini" on ruoteille nostettava kota,eli ne ruoteet on valmiina ja paikalle saavuttuani niitän enimmän horsmikon ja nostan kotakankaan ruoteille.
        Siinä minulla on sitten 5m halkaisijaltaan oleva mökki,jonka keskellä on kuorma-auton vanne nuotiosijana.
        Rankametsässä käynti tuottaa polttopuut nuotioon.

        Mökkeilemään menen yksin,sillä silloin varmistan sen että saan viettää aikani juuri niinkuin haluan.
        Kerrankin aikaa ilman aikatauluja ja ilman muiden ehdotuksia...
        Se on jotakin.
        Kaupungissa aikansa viettävän on päästävä välillä paikkaan,jossa ei ole mitään aikatauluja.
        Onneksi paikkani on niin alkeellinen että kukaan tosi mökkiläinen ei halua sinne,ainoa vieras on ollut rivitaloasukki-siskoni.
        Ja siitä kiitos,en kaipaa "Mökilleni" vieraita.
        Paikka on minun oma piiloni,jossa saan ladata akkuja.

        Vuokraisäntää on pakko sietää sillä hän viljelee viereistä peltoa,mutta sen kestän...

        Itse en tajua mökkejä,jotka on paremmin varustettuja kuin oma kotini...

        Luonnonrauhahan se pitäisi olla se tärkein pointti,mielestäni.
        Se on se alkuperäinen syy kaikkeen tähän.....

        .

        (jotain linnunlaulua lukuunottamatta) on suorastaan ylellisyyttä nykyaikana

        .


      • vaikken aina käytäkä
        HILJAISUUS::..!!11#% kirjoitti:

        .

        (jotain linnunlaulua lukuunottamatta) on suorastaan ylellisyyttä nykyaikana

        .

        On ihan kiva herätä levänneenä ja nostaa pää kyynärvaralle ja vilkaista järvelle, paistaako, tuuleeko vai mitä...
        Rannassa vene, varastolla nippu vapoja, keloja ja pakki vieheitä. Laittaisko vieheet pintaan vai syvälle, ajaisko syvänteitä vai penkkoja vai matalia. Nappaisko lohi vaappuun vai lusikkaan, vai olisiko täkyraksien aika... ehkä sitten ensi yöksi muikkuverkkoa...
        Vai josko vähän nakertelisi halkoja tai maalaustöitä, ehkä raivaisi takametsää. Tai ottaisi vaimon kanssa aurinkoa tai ajelisi saariin katseleen maisemia, valokuvaamaan.
        Mökillä on mahdollisuuksia joita ei kaupungissa ole, siksi sinne vetää aina kun parikin päivää liikenee cityn kiireeltä ja häsäykseltä.


    • Yualle

      puuceen ämpärin pohjaan reikä, niin ei tartte niin useasti tyhjennellä.

      • nhi

        Ei parasta mutta ihan kuningaskamaa on paskahyyssi ja vanhat aku ankka taskukirjat. Meinaan notta paitsi että itse asia tulee hoidettua, tulee se tehtyä naatiskellen. On ihan mielenkiintoista kun iso aikunen ihminen lukee donald duckia asian parissa missä itse kuninkaatkin kumartaa.

        Ovi sen verran raolleen että näkee lukea. Kaikessa rauhassa..

        Talvella ei kiva. Ei ollenkaan. Kilisee kilisee kulkuset jne.
        Hyyskä tuulisella paikalla..

        Parasta kuitenkin sauna ihan kympillä.

        Ja se että on yleensä paikka minne mennä. Very importand. On aina paikka minne mennä. Aina


      • Oma '
        nhi kirjoitti:

        Ei parasta mutta ihan kuningaskamaa on paskahyyssi ja vanhat aku ankka taskukirjat. Meinaan notta paitsi että itse asia tulee hoidettua, tulee se tehtyä naatiskellen. On ihan mielenkiintoista kun iso aikunen ihminen lukee donald duckia asian parissa missä itse kuninkaatkin kumartaa.

        Ovi sen verran raolleen että näkee lukea. Kaikessa rauhassa..

        Talvella ei kiva. Ei ollenkaan. Kilisee kilisee kulkuset jne.
        Hyyskä tuulisella paikalla..

        Parasta kuitenkin sauna ihan kympillä.

        Ja se että on yleensä paikka minne mennä. Very importand. On aina paikka minne mennä. Aina

        Ei ehkä parasta mutta yksi hyvin tärkeä asia mökillä on juhannuksen vietto. Huomenna suuntaamme taas mökille saunomaan jne jne.

        Hyvää alkavaa juhannusta. Mökille tai sinne kaupunkiin.


    • Anonyymi

      Mee kauppaan ostaa salmiakkii, mee ulos ja laita viltti maahan ja syö ne salmiakit ja mee saunaa sen jälkee

    • Anonyymi

      Valtaosa väestöstä haluaa "mökille" lomailemaan. Vapaa-ajan asunnolle tai huvilalle jossa kaikki samat mukavuudet joita vakituisessakin asunnossa on. Lisäksi hyvä uimaranta, oma vene laitureineen sekä mahtavat maastot niin luonnon antimien keräämiseen kuin muuhunkin ulkoiluun. Taajamapalveluiden olisi hyvä olla pienen ajomatkan päässä. Kuitenkin niin että lomalla kuulu autoje, koneiden tai naapureiden äänet.

    • Anonyymi

      Ihmisten kanssa oleminen

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe