Voi sittenkin pääsee

issu56

rantaan mattopyykille :).
Löysin torstaina vanhoilta kotikonnuiltani paikan, jossa se lfota edelleenkin vanhalla tutulla paikallaan kellui, joten ensiviikolla onkin sitte tiedossa mattopyykkiä...ihanaa!

Mites te muut...pesetättekö, vai pesettekö itse matot?

29

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,minäkin

      itse pesen, mutta meilläpäin mattolaiturilta peseminen on nykyään kielletty kun se saastuttaa vesistöjä.tempasen ne kotona painepesurilla puhtaaks..

      • issu56

        kiellettiin jo viime kesästä alkaen, mutta jostain olen lukenut, että hyvin virtaavissa paikoissa saa meressäkin pestä ja viimekesänäkin se flota tuolla oli...tosin luulin sitä silloin joksikin vitsiksi :).
        Painepesurilla ei saa sitä samaa raikasta meriveden ja mäntysuovan ihanaa tuoksua...ja siksi olen isännällekin sanonut, että ei onnistu sen pesurin osto :).


    • Telpet

      itse ,itse. On pesty jo kertaalleen, kohta saa rueta pesemään uutta kierrosta.
      Murrehirviö sinulle. Onko floota, tai flota yhtäkuin laituri?
      Tää on taas hauskaa arvailla näitä murteita.Oletkos sinä liottanut vaatteita lahankassa?
      Minä joskus liottelen.

      • issu56

        on sama kuin mattolaituri heh, vaan että liottanut missä? Nyt en ymmärtänyt yhtään...tipuin kuin eno veneestä :)).


      • Telpet
        issu56 kirjoitti:

        on sama kuin mattolaituri heh, vaan että liottanut missä? Nyt en ymmärtänyt yhtään...tipuin kuin eno veneestä :)).

        Lahankka on puusoikko, jossa on matalat laidat.
        Ja puusoikko on kuin saavi, mutta soikea.
        Tuo lahankka on mummon peruja ja ukin tekemä, ihan katajainen pyykkiastia.
        Eli ikää sillä lienee yli 100 vuotta.
        Mummon peruja on myös tuollainen tiinu, joka on kymmenen ämpärin vetoinen ,siihen ovat aikoinaan suolanneet lihaa, joka on säilytetty liha-aitassa.
        Lahankka on 5:den ämpärin vetoinen, se on ollut aina pyykkiastiana.
        No, nyt valkeni, eikö?


      • issu56
        Telpet kirjoitti:

        Lahankka on puusoikko, jossa on matalat laidat.
        Ja puusoikko on kuin saavi, mutta soikea.
        Tuo lahankka on mummon peruja ja ukin tekemä, ihan katajainen pyykkiastia.
        Eli ikää sillä lienee yli 100 vuotta.
        Mummon peruja on myös tuollainen tiinu, joka on kymmenen ämpärin vetoinen ,siihen ovat aikoinaan suolanneet lihaa, joka on säilytetty liha-aitassa.
        Lahankka on 5:den ämpärin vetoinen, se on ollut aina pyykkiastiana.
        No, nyt valkeni, eikö?

        matalilla laidoilla :)).
        Mulla on vieläkin tallella ikivanha puutiinu, johon survottiin ja säilyttiin aikoinaan talven puolukat...silloin kun olin ihan kersanen.
        Heh, olihan mulla kaupukilaislikkana aikamoinen opettelu jo pelkästään tuon isännän murteeseen ja monta hauskaa muistoa on niiltä ajoilta, jolloin tarvitsin tulkkia :)).


      • Telpet
        issu56 kirjoitti:

        matalilla laidoilla :)).
        Mulla on vieläkin tallella ikivanha puutiinu, johon survottiin ja säilyttiin aikoinaan talven puolukat...silloin kun olin ihan kersanen.
        Heh, olihan mulla kaupukilaislikkana aikamoinen opettelu jo pelkästään tuon isännän murteeseen ja monta hauskaa muistoa on niiltä ajoilta, jolloin tarvitsin tulkkia :)).

        varmaan niin tarpeen olisi, se tulkki, jos mekin joskus törmättäis jutustelemaan keskenämme. Just, just, niin että, korveeko, voi toki aina sitä oppii uutta.
        Meillä puolukat ja lakat pantiin puusaaviin.
        On mulla pienempi leipätiinu, jossa teen ruisleipä taikinan.
        Se ei ole tuota vanhaa perua, vaan appiukko on tehnyt sen 70 luvulla.


      • issu56
        Telpet kirjoitti:

        varmaan niin tarpeen olisi, se tulkki, jos mekin joskus törmättäis jutustelemaan keskenämme. Just, just, niin että, korveeko, voi toki aina sitä oppii uutta.
        Meillä puolukat ja lakat pantiin puusaaviin.
        On mulla pienempi leipätiinu, jossa teen ruisleipä taikinan.
        Se ei ole tuota vanhaa perua, vaan appiukko on tehnyt sen 70 luvulla.

        meillä vois olla varsin hauskaa :).


    • Meillä matot pestään painepesurilla pihassa, meriveden tuoksua ei niihin kyllä tule kaivovedestä, mutta mulle riittää kunhan tuoksuvat puhtaalle ja ovat puhtaita......

      • issu56

        koko elämän ajan, että mattojen pitää pakosti haista tietynlaisilta ollakseen puhtaita. Jotenkin en osaa mieltää puhtaiksi viime kesänä kaivovedellä ja vähän kraanavedelläkin pesemiäni mattoja, vaikka kuinkakin se periaate on ihan sama ja lopputus sama.

        Kyllähän tuo isäntä sitä painepesuria mielii, mutta siinä olen jarruna ollut minä heh.


      • issu56 kirjoitti:

        koko elämän ajan, että mattojen pitää pakosti haista tietynlaisilta ollakseen puhtaita. Jotenkin en osaa mieltää puhtaiksi viime kesänä kaivovedellä ja vähän kraanavedelläkin pesemiäni mattoja, vaikka kuinkakin se periaate on ihan sama ja lopputus sama.

        Kyllähän tuo isäntä sitä painepesuria mielii, mutta siinä olen jarruna ollut minä heh.

        No meillä tuo painepesuri on niin moneen
        käyttöön hyvä, sillä pestään, autot, työkoneet,
        matot, pihalaatat...ym...


      • issu56
        Sikra kirjoitti:

        No meillä tuo painepesuri on niin moneen
        käyttöön hyvä, sillä pestään, autot, työkoneet,
        matot, pihalaatat...ym...

        sellainen miniatyyrikokoa (heh) oleva painepesuri...visussa tallessa vielä ostolaatikossa. Minä kun pation trallitkin jynssään juuriharjalla :))).


      • Pukeli 1
        Sikra kirjoitti:

        No meillä tuo painepesuri on niin moneen
        käyttöön hyvä, sillä pestään, autot, työkoneet,
        matot, pihalaatat...ym...

        ole painepesuria, vaan mattoja en sillä pese.
        Kuluttaa mattoja ja eikä tule edes niin puhdasta, kun varsniekka harjalla ja merivedessä.
        Joo, tämän verran vaan tästä. Mattopyykki ei tämän enempää kiinnosta.
        Kiitos ja kuulemiin.


      • issu56 kirjoitti:

        sellainen miniatyyrikokoa (heh) oleva painepesuri...visussa tallessa vielä ostolaatikossa. Minä kun pation trallitkin jynssään juuriharjalla :))).

        Kyllähän tuo jynssääminen juuriharjalla on multakin joskus onnistunut, nyt vaan on juttu vähän toinen...
        tällä selällä ei tehdä monta muutakaan juttua mitä ennen tein... ;(


      • Pukeli 1 kirjoitti:

        ole painepesuria, vaan mattoja en sillä pese.
        Kuluttaa mattoja ja eikä tule edes niin puhdasta, kun varsniekka harjalla ja merivedessä.
        Joo, tämän verran vaan tästä. Mattopyykki ei tämän enempää kiinnosta.
        Kiitos ja kuulemiin.

        Olenko jossain epäillyt ettei sinulla ole painepesuria..sehän on nykyään varmaan jokatoisessa mökissä ainakin ??????

        No lähin merivesi meillä on reilun sadankilsan päässä.....ja juuriharjapesut, varrelliset tai varrettomat, on meillä mennyttäaikaa, itsestä riippumattomasta syystä..
        Eli meillä on vaan tyydyttävä näihin painepesurilla pestyihin paskasiin mattoihin...


      • issu56
        Sikra kirjoitti:

        Kyllähän tuo jynssääminen juuriharjalla on multakin joskus onnistunut, nyt vaan on juttu vähän toinen...
        tällä selällä ei tehdä monta muutakaan juttua mitä ennen tein... ;(

        näillä jaloillakaan läheskään sitä, mitä joskus ennen ja sekös harmittaa, mutta tosiasioille ei vain voi mitään ja kaikkeen on tyytyminen. Ja tuolla isännälläkin kun on vain se yksi käsi joka toimii. Elämä on tätä...tässä ja nyt...ihan tällaisena rampana. Vaan kun se elämä kuitenkin jatkuu ja tehdään se, mihin vielä pystytään ja ollaan aikaansaannoksiimme tyytyväisiä!


      • issu56
        Sikra kirjoitti:

        Olenko jossain epäillyt ettei sinulla ole painepesuria..sehän on nykyään varmaan jokatoisessa mökissä ainakin ??????

        No lähin merivesi meillä on reilun sadankilsan päässä.....ja juuriharjapesut, varrelliset tai varrettomat, on meillä mennyttäaikaa, itsestä riippumattomasta syystä..
        Eli meillä on vaan tyydyttävä näihin painepesurilla pestyihin paskasiin mattoihin...

        Mitenkähän tuonkin kirjoituksensa taas ymmärtäisi...tai siis yrittäisi ymmärtää heh.
        Ei voi mitään, mutta kun se naurattaa...vähän kuin joku pikkukersa, joka väittelee iskän voimakkuudesta :))


    • Kerrostalossa asuessa vietiin itsepesulaan,täällä töllissä asuessa olen pessyt pesuhuoneessa,kun ei kovin isoja mattoja ole.Pikkumatot pistän koneeseen.Tuonne aika lähelle tuli myös muutama vuosi sitten tosi hyvä matonpesupaikka,jossa kävin mielelläni.
      Nyt vain tuo selkä risaa senverran paljon,etten tiedä,uskaltaako noita mattoja mennä sinne kiskemaan enää sen laudan päälle hinkattavaksi eestaas.

      Mutta kyllä itse kyllä pidän kunnon ulkona mattojen pesuusta.

      • issu56

        leikkiä selän kanssa todellakaan, sillä eihän se mattojen jynssääminen mitään kevyttä hommaa ole. Märät matotkin kun painaa aika reippaasti kuitenkin ja se asentokin jo sinällään ottaa selkään...varsinkin flotan tynnyrissä kumarrellessa...


      • issu56 kirjoitti:

        leikkiä selän kanssa todellakaan, sillä eihän se mattojen jynssääminen mitään kevyttä hommaa ole. Märät matotkin kun painaa aika reippaasti kuitenkin ja se asentokin jo sinällään ottaa selkään...varsinkin flotan tynnyrissä kumarrellessa...

        Joo,nimenomaan minulla se kiikastaa tuosta asennosta.Kun vesialtaasta täytyy kiskoa sitä mattoa laudalle.
        Siksi toi pesuhuoneessa peseminen on paljon helpompaa,kun siinä voi pestä melkein missä asennossa vaan,eikä tartte sellai kiskoa ja nostella huonosti.

        Öh,toi flota on hassu sana.Ikuna kuullutkaan.Ilmeisesti se on pesupulju?


      • issu56
        molossi kirjoitti:

        Joo,nimenomaan minulla se kiikastaa tuosta asennosta.Kun vesialtaasta täytyy kiskoa sitä mattoa laudalle.
        Siksi toi pesuhuoneessa peseminen on paljon helpompaa,kun siinä voi pestä melkein missä asennossa vaan,eikä tartte sellai kiskoa ja nostella huonosti.

        Öh,toi flota on hassu sana.Ikuna kuullutkaan.Ilmeisesti se on pesupulju?

        on jossain ollut tällainen http://www.kuvaliiteri.fi/cgi/ImageFolio4/imageFolio.cgi?main=imageLeech&source=IF&ct=1213461931&file=/Ihminen_-_Human being/24417.jpg

        Meillä noita seisontapesuja ei olla oikeastaan koskaan tunnettu, vaan jos oikein tarkkaan nyt katsot kuvan oikeaa reunaa, niin siinä sitä kunnon flotatouhua :)).
        http://www.vaasalaisia.info/vaasapedia/images/c/cd/Palosaaren_sundi_3.jpg

        Eli meillä ollaan aina menty pönttöihin seisomaan ja sitte jokainen pituudestaan riippuen on ollut (ja edelleenkin tuolla on) enemmän tai vähemmän kumarassa. Nuo pötöt on siis upotettu siihen varsinaiseen laituriin, jolloin vettä ei ole mitenkään tarvinnut erkiseen nostella, vaan se on ollut siinä ;).


    • Tykkään painepesurilla pestä, isäntä hoitaa ne kuivumaan kun minä en voi nostaa mitään mutta mulla paljaat jalat, shortsit jalassa ja apureina on pesuri ja paineruisku jolla mäntysuopaliuoksen suihkutan kun pesurin läpi ei ole hyvä vetää mäntysuopaa.
      Tosin käytän kyllä muitakin pesuaineita tossa ja mun mielestä ihan yhtä puhdasta tulee.

      http://www.painepesuri.fi/yellowservice/sivut/tuotteet/tuote.do?id=1677

      • issu56

        joku pikkuhärveli, mutta nyt kun taas löytyi tuo Präntöön paikka, niin muahan ei pidättele mikään :).
        Se on varmaan joku ihme päähänpinttymä, mutta kun vain on sitä meikäläistä se porstalla jynssääminen väheksymättä nyt kuitenkaan mitenkaan niitä muitakaan metodeita, joilla sitä puhdasta jälkeä syntyy ihan taatusti.


      • issu56 kirjoitti:

        joku pikkuhärveli, mutta nyt kun taas löytyi tuo Präntöön paikka, niin muahan ei pidättele mikään :).
        Se on varmaan joku ihme päähänpinttymä, mutta kun vain on sitä meikäläistä se porstalla jynssääminen väheksymättä nyt kuitenkaan mitenkaan niitä muitakaan metodeita, joilla sitä puhdasta jälkeä syntyy ihan taatusti.

        häärimisessä on oma kesäfiiliksensä kyllä, minä vain en siihen enää pysty millään konstilla varmaan milloinkaan.

        Kakarana oltiin mattopyykillä monesti, joessa iso siloinen kallio jonka päällä oli hyvä porstata mattoja, sen huuhtelun saatiin me mukulat tehdä uittamalla mattoja joen syvänteessä kovassa virrassa.


      • issu56
        Haukullinen kirjoitti:

        häärimisessä on oma kesäfiiliksensä kyllä, minä vain en siihen enää pysty millään konstilla varmaan milloinkaan.

        Kakarana oltiin mattopyykillä monesti, joessa iso siloinen kallio jonka päällä oli hyvä porstata mattoja, sen huuhtelun saatiin me mukulat tehdä uittamalla mattoja joen syvänteessä kovassa virrassa.

        aikoinaan pestiin kalliolla matot ja sitte virutettiin ne soutuveneen perässä uittaen :)).

        Aika aikaa kutakin...ennen oli niin ja niin ja nyt on nyt...tämä hetki ja siihen vain on tyytyminen, mutta onneksi on niitä muistoja kuitenkin läjäpäin.


    • ....

      Meillä taas aina on hyvä "yritys" pestä matot itse pihalla painepesurilla... Ikävä kyllä suunnittelun asteelle usein vain jää ja sitten viedään paniikkiaikataululla pesulaan juuri ennen joulua tai juhannusta. Kallista lystiä se kyllä on!

      Täytyy muuten tässä vielä kertoa yksi tosi hyvä puhdistusvinkki koiran kakkoihin ja oksennuksiin matoilla. Sain kaverilta sellaista Hajuton merkkistä tekstiilien tahranpostoainetta ja ei voi muuta sanoa että on muuten ihme ainetta. Juuri tänä aamuna viimeksi putsasin koiran oksennukset eteisen matolta parissa minuutissa! Nyt ainoa ongelma on, että matossa näkyy kaksi muuta mattoa puhtaampaa läikkää... kun ei ole vielä pesty mattoa (tai siis viety pesetettäväksi) ennen juhannusta ;) Samalla aineella olen saanut ripulikakat etc. putsattua todella helposti ilman, että on tarvinnut kantaa painavaa mattoa kylppäriin pestäväksi.

      • aine.

        Totta, tehokasta on. Irrottaa myös rasvan ja noen. Meillä auton ja m.pyörän räplääjät tuovat jaloissaan eteisen matolle rasvaa joskus,, hmm,, ihan vahingossa,, mukamas, sehän ei tahdo lähteä millään, ei edes pesemällä.
        Ehkä se aavistuksen vie maton väriä mukanaan, joten uskotaan, ettei matto olekkaan niin hirveän likainen, mitä kuvitellaan.


    • muistan kun lapsena pestiin kaikki matot joessa maalla. mäntysaippua ja juuriharja.
      jouluna käännettiin puolta ;-)

      kun asuin suomessa parikyt vuotta sitten muutaman vuoden niin kylällä oli mattolaituri.

      nyt minulla on niin pieniä mattoja ja vaan muutama että pesen omassa koneessa. jouluksi ja juhannukseksi tai joskus muina juhlapäivinä taikka vieraitten kunniaksi saatan laittaa mattoja ja sitten menen pesemään ne pyykkitupaan. siellä on iso kone johon ne mahtuu ja kuivauskaappikin.

      ei tällaisessaa eläintarhassa kannata paljon mattoja pitää ;-)))

    • kaupunkilaisia.

      Meillä kaikki matot pestään pesulassa 2x vuodessa, eivät ole edes vesipestäviä mattoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      30
      2604
    2. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      144
      1917
    3. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1881
    4. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1682
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1661
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      322
      1376
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      186
      1334
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      115
      1213
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1091
    10. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1064
    Aihe