Rentukka vaiko Ulpukka

helisevä

Tulipa mieleeni, kun lapsena tein Ulpukanvarresta kaulakorun.
Leikatiin puukolla niin että kuori jäi toiselta puolelta ehyeksi ja tuli semmosta ketjua.

Joka kesä teen voikukista seppeleen ja monet valokuvat on erilaisista tilaneista.

Kaihoisaa olotilaa syystä jos toisesta näin sunnuntaina.

16

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsin ne

      veneessä tehtiin. minulle tuli suunnaton ikävä maalle.

      • helisevä

        Mähän oon eteläpohojanmaalta, niin puukoollahan mä ne väsäsin ja tais olla sellainen Iisakki Järvenpään hedelmäveitsi paras siihen tarkoitukseen.
        Ois ihana soudella jossain Lappajärvellä )


      • unelmissakovain.
        helisevä kirjoitti:

        Mähän oon eteläpohojanmaalta, niin puukoollahan mä ne väsäsin ja tais olla sellainen Iisakki Järvenpään hedelmäveitsi paras siihen tarkoitukseen.
        Ois ihana soudella jossain Lappajärvellä )

        Järvisuomalaisena olen huomannut,että hämeessä
        niitä järviä riittää ja vaaroja, ellet satu asumaan siellä, teeppä myös hämeen järviylängöille rentukka, lumme ja ulpukka matkoja, lisäksi hämeessä, voit usein nähdä
        joutsenia järvissä.


      • helisevä
        unelmissakovain. kirjoitti:

        Järvisuomalaisena olen huomannut,että hämeessä
        niitä järviä riittää ja vaaroja, ellet satu asumaan siellä, teeppä myös hämeen järviylängöille rentukka, lumme ja ulpukka matkoja, lisäksi hämeessä, voit usein nähdä
        joutsenia järvissä.

        en voisi kuvitella meneväni kivitippuun.
        lappajärvi on sellainen lapsuudenjärvi mökkeilyineen ja telttailuineen.
        Kyllä näin juhannusta ootellessa järvimaisema tulee peltojen keskellä kasvaneellekkin mieleen.
        silmissäni näen joutsenien laskeuvan järveen...


      • unelmissakovain.
        helisevä kirjoitti:

        en voisi kuvitella meneväni kivitippuun.
        lappajärvi on sellainen lapsuudenjärvi mökkeilyineen ja telttailuineen.
        Kyllä näin juhannusta ootellessa järvimaisema tulee peltojen keskellä kasvaneellekkin mieleen.
        silmissäni näen joutsenien laskeuvan järveen...

        Nyt vanhempana olen rakastunut hämeen luontoon, se kun on ja pysyy vanhanaikaisena , luonnonkasveineen, lintuineen ja varsinkin joutsenineen, hiekkapohjaisia järviä lähes vieri vieressä, ja ihmiset lämpimiä, suosittelen tutustumista hämeeseen, aivan yhtä ihanaa kuin
        lapsena voikukkapellolla, päivänkakkaroita polunvarressa, ja koivikon takaa siintää hiekkaranta, illalla joutsenet lipuvat pareittain
        auringonlaskiessa... ja mitkä maisemat aivan kuin
        hyppäisi -50 luvulle. Suosittlelen


      • helisevä
        unelmissakovain. kirjoitti:

        Nyt vanhempana olen rakastunut hämeen luontoon, se kun on ja pysyy vanhanaikaisena , luonnonkasveineen, lintuineen ja varsinkin joutsenineen, hiekkapohjaisia järviä lähes vieri vieressä, ja ihmiset lämpimiä, suosittelen tutustumista hämeeseen, aivan yhtä ihanaa kuin
        lapsena voikukkapellolla, päivänkakkaroita polunvarressa, ja koivikon takaa siintää hiekkaranta, illalla joutsenet lipuvat pareittain
        auringonlaskiessa... ja mitkä maisemat aivan kuin
        hyppäisi -50 luvulle. Suosittlelen

        idyllisen paikan...minä vain unelmoin.


    • kasveilla

      hieman eroa. Rentukkahan oli sellainen märillä rannoilla maalla kasvava ruohovartinen keltakukka. Ei siitä kaulanauhaa saanut.

      Ulpukka tai meillä päin "lumme" se vedessä lehdet pinnalla kasvava. Tulihan siitä kaulakoru tehtyä naapurin tytölle.

      Mutta kun tein samalla tuohisormuksen, tämä 5 v flikka luuli, että nyt ollaan kihloissa ja alkoi suunnitella kirkkohäitä :) Vanhempansa ehtivät väliin, ystävyyttä tuo vain on.

    • Pirre*

      siemenkodista tehtiin leikki porsaita, tikut vaan jaloiksi, - olivat niin kärsäkkään näköisiä jo luonnostaan..

      • helisevä

        possut oli niin sööttejä.


    • Minä en koskaan niihin kukkasiin uskaltanut, kun pappani sanoi että siellä missä ne kasvaa, on iilimatoja. Kattelin vaan niiden kauneutta. Minä olin muuten oikein vesipeto. Mummolan mökin rannassa oli jouhimatoja. Pitkiä mustia, kuin hiuksia. En niitä osannut kammoksua, mutta nytpä alkoi kiinnostamaan, mitä ne semmoiset mahtaa olla.. Tiedätkö sinä?

      • helisevä

        varmaankin oli.
        pelttoihan noi, muttei mene ihon läpi siihen uskottiin ja tiedettiin lapsena.


    • olla ikuinen

      rentun ruusu?

    • Sinimarjanen

      niistä lumpeista seppeleitä teimme aluksi,
      mutta sitten minä en niitä raaskinut ottaa,
      kun olivat niin kauniita. Voikukista kyllä teimme
      sitten myöhemminkin seppeleitä.
      Lumpeita ihailen edlleenkin, ne ovat niin upeita,
      kun kelluvat siellä veden pinnalla, tyynenä
      valoisana, kesäisenä iltana.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe