Promillemäärän mittaamisongelma

Drägeristi

Hei,

Kiitoksia vastauksesta nimimerkkiini tuossa alla.

Erityisesti kiitos asiallisista kommenteista.

Aloinkin jo melkein luovuttaa ja tunnustaa että
ehkä niitä jotain pohjia on ollut valmiiksi ennen kuin
otin tuon 0.6 dl lonkeroa.

Mutta mutta. Tämmoisissä syytöksisssä jotka perustuvat arvioon veren todellsista alkoholimääristä pitää asia käydä pohjamutia myöden sillä yksilöllistä vaihteluahan aina voi olla arvioissa!

Minut siis mitattiin tarkkuusalkometrillä
22 minuuttia sen jälkeen kun olin lopettanut
lonkeron nauttimisen (6 dl rapian tunnin aikana).

Tarkkuusmittauksessa suoritettiin myös uusintamittaus kolmen minuutin sisällä 1. mittauksesta (mikä on sääntönä uusintamittaukselle). Arvioinsin aikaa mittausten välillä menneen tähän kaksi minuuttia. 1. mittauksen arvo oli 2. mittauksen arvoa korkeampi.

Nyt jos mittaustuloksia pidetään varmoina arvioina veren alkoholimäärästä tämän tuloksen mukaan maksani polttaa alkoholia hurjat
0,41 propmillea tunnissa (2 min. väli mittauksissa). Jos lasken
mittausvälin kolmelle minuutille on tulos
vieläkin hurja 0,27 promillea. Minuutille se on
0,82!

Minun painoisellani (70 kg) miehellä maksa polttaa alkoholia noin 0,14 promillea tunnissa.
"Idioottivarmana" pidetty tarkkuusalkometri Dräger antaa
2-6 kertaa nopeammat palamistulokset.
Vai onko tässä jokin muu virhe, no virhe kuitenkin.

Itse ymmärtäisin asian nyt niin että minun fysiikallani hengitysilmatestaus vääristyy
erityisesti lyhyillä mittausväleillä.

Itse suoritin tähän myös mittausta DriveQuard
promillemittarilla (varoaika 15 min) juomalla yhden siiderin (pieni).

Tulokset olivat hämmästyttäviä:
juontiaika 15 min.
Mittaus juomisen lopettamisesta
15 min - 0,8 prom.
30 min 0,55 prom
40 min 0,3 prom
1h 0,05 prom.
1 h 15 min 0 prom.

Tein seuraavana päivänä uusintamitauksen ja siinä vastaava 20 min. kohdalla oli 0.55
ja 1 h 0 prom.

Mitäpä näihin sanotte?

Tietääkö joku miksi Drägerin varoaika on vain 15
minuuttia ja eikö tosiaan varoajat ole
yksilöllisiä henkilöstä riippuen.

Vai ovatko keuhkoni tms. sen tyyppinen että se voi vääristää mittausta erityisesti kun nauttimisesta on kulunut lyhyt aika (alle 40 min)

Pientä katkeruutta tässä alkaa olla koska kuten jo edellisessä viestissänikin kerroin pyysin
pääsyä veritestiin. Niin ja pyysinpä
vielä uudelleenpuhallutusta kuulustelun jälkeenkin:)

Mitä tässä tekisin? Pitäisikö
pyytää poliisia valvoituissa olosuhteissa
uudelleeenpuhalluttamaan vain 0,6 dl lonkeromäärä
samoin juotuna, kun tiedetään
että pohjia ei ole ja verrata sitä
todellisuuteen tai jopa vielä ottaa veritesti päälle?

Pahasti pelkään että tässä voi käydä oikeusmurha
ja olen vain väliinputoaja pienine lonkerömäärineni todellisten ongelmakäyttäjien ja ajajien välissä.

Niille tiedoksi jotka tästä yrittävät kaikesta huolimatta vitsiä vääntää, että korttini on
ollut valtion hallussa jo kohta kaksi kuuukautta sillä asia on vasta piakkoin tulossa käsittelyyn.

Edelleen oliko kyseessä sitten laskuvirhe ja kenellä (minulla vai poliisilla) minulle on aivan selvää että kännissä ei ajeta.
Elikkä että kärsitty jo on mutta syyttäkö jopa?

Drägeristi.

4

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerroin että kyseessa on pr...

Ei onnistu. Kyseessä on presumoitu vaara. Drägerin tulos on luotettava. Jokainen toki tietää, että suussa olevan alkoholin määrä vaikuttaa Drägerin tulokseen. Se on kuitenkin päätetty mittauksen perustaksi, joten alkomittarien kanssa juopottelu ei tilannetta miksikään muuta.

Koko raja on tuulesta temmattu. On paljon ihmisiä, joiden reaktioihin 0,22 mg alkoholia litrassa hengitysilmaa ei vaikuta siihen eikä tähän suuntaan. Tunnen jopa henkilön, jonka reaktiokyky on tutkitusti parempi tuossa tilassa. MUTTA, kyse on presumoidusta vaarasta, joten Dräger mittaus on päätöksenteon üperusta.

Jos kuitenkin on käyttänyt laillisesti esimerkiksi lääkettä, joka sattusi vaikuttamaan Drägerin toimintaan tilanne olisi toinen.

• pyytää, mutta

yhtään mitään "uusintamittauksia" ei varmasti tehdä. Yli 0,5 promillea liikenteessä ja olet rattijuoppo.

Et kai tosissasi kyseenalaista tarkkuusalkometrilaitteistoa omien DriveGuardille tehtyjen kokeilujen perusteella? Viralliset laitteet kalibroidaan tasaisin väliajoin ja ne näyttävät aina jo valmiiksi alakanttiin asiakkaan hyväksi.

Mitä yrität todistella tuolla varoajasta naputtamisella? Yritätkö tarkoittaa, että saa juoda alkoholia ja äkkiä ajaa kotiin varoajan puitteissa?

• Maanmittari

Itseasiassa tarkasti ottaen ei tarvitse olla yli 0,5 promillea. Lain mukaan rattijuopumukseen syyllistyy myös jos on yli 0,22 mg alkoholia litrassa uloshengitysilmaa.

Tähän perustuu se että verikoetta ei enää tarvita (kun siis laillisestikkin rattijuopumusrajan ylittymistä ei mitata enää alkoholipromilleina verestä vaan milligarmmoina hengitysilmasta)

• Maanmittari

Sinänsä hauskana kuriositeettina Drägster tarkkuusalkometrin mainos ilmestyy tässä viestiketjussa nimimerkin pyytää, mutta kirjoittaman viestin jälkeen.

:-) :-) ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe