Olen pitkään halunnut lapinporokoiran,koska se pärjää hyvin ulkona ja on helppo kouluttaa.Tiedän että sillä on myös vahva paimennusvietti.
Tänään kerroin haaveestani ystävälleni, ja hän sanoi, että en voi ottaa porokoiraa, koska minun pitäisi kokoajan olla monta tuntia sen kanssa paimentamassa jotakin!Muutoin se ei olisi onnellinen, hän sanoi.
Olen ajatellut, että hän voi olla oikeassa, hänellä on itsellään seropi ja hän tietää paljon eläimistä.Haluan silti varmistua asiasta.Ystäväni sanoi minulle että olisi parempi ottaa suomenlapinkoira, koska sillä ei ole niin vahvaa paimennusviettiä.Sanoin hänelle että se on mielestäni liian seurallinen ulkokoiraksi, muta hän kertoi toista.
En oikein tiedä asiaa varmaksi joten kysyn onko totta ettei porokoira ole onnellinen jos ei saa paimentaa?
Onko totta?
2
452
Vastaukset
- Pekupeksa
asioiden edelle! Kannattaa kysyä niiltä, joilla on porokoira!! Ja vertailun vuoksi lappari. Enpä usko, että kovinkaan moni porkkis paimentaa jotakin kaiket päivät! Koiralle voi kyllä keksiä muutakin aktiviteettia kuin paimennus: agilityt, rauniot, pelastus, jälki,jne, jne.
Eikä ne ole yhtään pahoillaan, vaikkeivät näkisi poroa eläissään!
Ei muuta kun johonkin kasvattajaan yhteys, vaikka soittamalla, tai koiratapahtumiin mukaan (näyttelyt, kilpailut tms. katselmukset) ja kysymään ja katselemaan rohkeasti sellaisilta, joilla kyseinen rotu on. Kyllä he tietävät ja kertovat taatusti mielellään! Jos sattuu joku "jäykkis" kohdalle (mitä ei todellakaan ole paljon), ei muutakun yhteys seuraavaan omistajaan, useimmat kertovat kyllä hyviä puolia mielellään, eikös vaan?
Näin olen toiminut itsekin, ja lappalaisrodun olen valinnut niiden perusteella. Eikä ole tarvinnut katua päivääkään! - Lappalaiskoiriensa ihminen
Kuuleppa, voin vakuuttaa täydestä sydämestä ja vuosikymmenten omakohtaisella ja perhekohtaisella kokemuksella, että "kaikkitietävän" ystäväsi väite on täyttä mielikuvituksellista, ja erittäin typerää, höpsöä, lapsellista, käsittämätöntä potaskaa, joka antaa ilmi ettei tämä tiedä mistään mitään tätä rotua tai koiria koskien ylipäätään.
Älä hyvänen aika sellaisen ihmisen mielipiteisiin usko missään.
Luultavasti tällä on itsellään, kaverillaan tai koiransa tai kaverinsa koiran kasvattajalla slk-pentuja myynnissä tai suunnitelmissa tms.
Voi hyvä luoja, miten typeristä typerimpiä asioita maailmassa kuulee, kun tarpeeksi vanhaksi elää - ei voi kuin silmiä pyöritellä. Tiedä itkiskö vaiko nauraisko. Joku ekspertti taas hoopottamassa muista ihmisiä, vaikkei tiedä yhtään mistään mitään ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837101Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267053Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1096168Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455404Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635205Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003390