Asunnon osto/panttikirja

Remontti Jaska

Kuinka menee asunnon osto esim. tapauksessa, myyntihinta 10000e ja asunnosta on olemassa 15000e panttikirja. Myyjänä on kiinteistövälittäjä joka sanoo että ostaja saa asunnon/panttikirjan kun on
maksanut pyyntihinnan eli 10000. Kun kauppa on tehty niin kauppasumma 10000e menee suoraan voudille. Voudilta jää saamatta 5000e eli onko näin että vouti perii tuon summan alkuperäiseltä asunnon myyjältä, eikä uudelta ostajalta.

7

4497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan ymmärtänyt

      Siis myyjä on pantannut asuntoa tuolla 15.000 eurolla. Mihin se on sitä pantannut? Ja miten niin sinä saat jonkun panttikirjan?
      Onhan kyse asunto-osakkeesta, eikä kiinteistöstä?
      Jos asunto-osakkeesta, niin sinulla ei ole mitään tekemistä tuon pantin kanssa. Kun teet kaupan, niin katsot vain, että saat sen osakekirjan haltuusi ettei se ole enää missään panttina.
      Jos kyse on kiinteistöstä, niin silloin tarkoitetaan, että kiinteistöön haetut kiinnitykset ovat vapaat, kun maksat kauppahinnan.
      Ja miten olisit vastuussa jonkun toisen veloista?

    • arvelluttavaa

      Siis jos osakekirjat ovat jonkin velan panttina, niin niitä et saa takaisin ennen kuin se velka on maksettu.

      Jos voudilla jää siis saamatta 5000€, niin eihän se siitä pantista luovu.

      Pahimmassa tapauksessa käy siis niin että asuntosi myydään velan maksuun.

      Normaali tilannehan on se että asunnon osakerirjat ovat joko myyjällä tai hänen pankissaa velkojen vakuutena. Kun tehdään asuntokauppa, niin myyjä maksaa velan ja vapauttaa näin osakekirjat ostajan lainan vakuudeksi ja osakekirjat siirtyy myyjän pankista ostajan pankkiin.

      Kysy asiaa suoraan välittäjältä, jos epäilyttää niin ota oma edustaja valvomaan etuasi.

      Tuossa on tosiaan sellainen vaara että joudut maksamaan se puuttuvan 5000€, ettei asuntosi ole enää myyjän vanhan velan panttina.

      • ile hesa

        vaikka myyjällä on velkaa enemmän kuin kauppahinta niin ostaja saadessaan tässä tapauksessa panttikirjan 15000 e niin kukaan ei tule edellisen omistajan taholta vaatimaan mitään muuta velkaa. vouti ottaa sen 10 000 euroa ja velkoja joutuu perimään sen lopun 5000 euroa muuta kautta. kaupassa ei siirry myyjän velkaa kun kaikki kiinteistöön kohdistuvat panttikirjat luovutetaan vapaana ostajale myyjän veloista. omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä eikä silloin kun varainsiirtovero on maksettu, lainhuudatusta ei ole pakko maksaa koskaan mutta se korottuu 100% 2 vuoden sisällä ja jos myyt sen joskus uudelleen niin se uusi ostaja joutuu maksamaan sinun varainsiirtoveron jos aikoo myös lainhuudatta oman saantonsa. periaatteessa lainhuudatusta ei ole koskaan pakko suorittaa mutta kun joku lainhuudattaa oman saantonsa niin edelliset lainhuudatukset on myös maksettava korkoineen. valtio voi kuitenkin uhkasakolla vaikuttaa lainhuudatuksen tekemiseen.

        t. ile LKV hki


    • arvolla ja

      velan suuruudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Panmttikirjoja voi olla vaikka 15 x asunnon arvo.

      Saat panttikirjat itsellesi kun velka on maksettu.
      Eli kun kauppa tehdään.

    • Remontti Jaska

      Siis kyse on kiinteistöstä ja myyntihinta 10t ja jos kauppa toteutuu niin rahat menevät voudille.
      Seuraavaksi välittäjän mukaan kinteistön omistus siirtyy ostajalle (lainhuudatuksen jälkeen) ja kun
      ko. kiintöistöllä on olemassa oleva panttikirja15t niin se tulee myös minulle eli voin käyttää sitä esim. remonttilainan hakuun.

      Sitten olen käsittänyt näin että kiinteistöön haetut kiinnitykset ovat vapaat kun pyydetty tai sovittu kauppahinta on maksettu.

      Mitä vouti vaatii alkuperäiseltä myyjältä en tiedä.

      Eli pääkysymyshän tässä on tieto siitä meneekö homma näin kuten on annettu ymmärtää vai onko tässä nyt vaarana tulla mitään jälkilaskuja.

      • ile hki

        vaikka myyjällä on velkaa enemmän kuin kauppahinta niin ostaja saadessaan tässä tapauksessa panttikirjan 15000 e niin kukaan ei tule edellisen omistajan taholta vaatimaan mitään muuta velkaa. vouti ottaa sen 10 000 euroa ja velkoja joutuu perimään sen lopun 5000 euroa muuta kautta. kaupassa ei siirry myyjän velkaa kun kaikki kiinteistöön kohdistuvat panttikirjat luovutetaan vapaana ostajale myyjän veloista. omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä eikä silloin kun varainsiirtovero on maksettu, lainhuudatusta ei ole pakko maksaa koskaan mutta se korottuu 100% 2 vuoden sisällä ja jos myyt sen joskus uudelleen niin se uusi ostaja joutuu maksamaan sinun varainsiirtoveron jos aikoo myös lainhuudatta oman saantonsa. periaatteessa lainhuudatusta ei ole koskaan pakko suorittaa mutta kun joku lainhuudattaa oman saantonsa niin edelliset lainhuudatukset on myös maksettava korkoineen. valtio voi kuitenkin uhkasakolla vaikuttaa lainhuudatuksen tekemiseen.

        t. ile LKV


      • Remontti Jaska
        ile hki kirjoitti:

        vaikka myyjällä on velkaa enemmän kuin kauppahinta niin ostaja saadessaan tässä tapauksessa panttikirjan 15000 e niin kukaan ei tule edellisen omistajan taholta vaatimaan mitään muuta velkaa. vouti ottaa sen 10 000 euroa ja velkoja joutuu perimään sen lopun 5000 euroa muuta kautta. kaupassa ei siirry myyjän velkaa kun kaikki kiinteistöön kohdistuvat panttikirjat luovutetaan vapaana ostajale myyjän veloista. omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä eikä silloin kun varainsiirtovero on maksettu, lainhuudatusta ei ole pakko maksaa koskaan mutta se korottuu 100% 2 vuoden sisällä ja jos myyt sen joskus uudelleen niin se uusi ostaja joutuu maksamaan sinun varainsiirtoveron jos aikoo myös lainhuudatta oman saantonsa. periaatteessa lainhuudatusta ei ole koskaan pakko suorittaa mutta kun joku lainhuudattaa oman saantonsa niin edelliset lainhuudatukset on myös maksettava korkoineen. valtio voi kuitenkin uhkasakolla vaikuttaa lainhuudatuksen tekemiseen.

        t. ile LKV

        Panttikirja asia selkisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe