Heippa kaikille!
Sairastuin noin vuosi sitten uupumusmasennukseen 28-vuotiaana. Elämän piti olla päällisin puolin kunnossa, oli rakastava aviomies, ihanat läheiset, vakkariduuni, taloudellinen tilanne ihan jees.... Mutta, jotain puuttui.. Yritin olla mieliksi muille, olin aina ollut sellainen, olin aina sosiaalinen ja iloinen, otin muiden vittuilut hymysuin vastaan, enkä aukonut takaisin.. olin hyväksikäytettävissä kaikin tavoin, koska en sanonut koskaan EI.
Sitten kaikki henkiset ja fyysiset voimavarani loppuivat.. Tapahtui romahdus. Salasin asian kaikin tavoin múilta, paitsi rakkaalta mieheltäni. EN jäänyt töistä pois, tosin en muista juurikaan mitään viimetalvesta. Keväällä lähimmäiseni olivat erittäin huolestuneita voinnistani. Painoni oli tippunut kymmenen kiloa, en iloinnut, puhunut tai edes hymyillyt enää.. Iloisesta kaunokaisesta oli tullut ruma ja laiha otus..
Mutta, tapahtui käänne. Varasin työterveydestä ITSE ajan , itkin puoli tuntia vastaanotolla, mutta sain itsestäni irti sen verran!
Sain lääkitystä, jota käytän nyt neljättä kuukautta.. käyn terapiassa opettelemassa sanomaan EI!!!, ja käyn akupunktiossa, jotta fyysinen kuntoni saataisiin paremmaksi ja lihasjännitystä purettua...
PÄIVÄ KERRALLAAN, YSTÄVÄNI, ARMAANI, PALA PALALTA KOOTAAN ELÄMÄN JYVIÄ TAKAISIN ITSEEMME!!
KAIKILLE TSEMPPIÄ!
Sairastuin noin vuosi sitten uupumusmasennukseen 28-vuotiaana. Elämän piti olla päällisin puolin kunnossa, oli rakastava aviomies, ihanat läheiset, vakkariduuni, taloudellinen tilanne ihan jees.... Mutta, jotain puuttui.. Yritin olla mieliksi muille, olin aina ollut sellainen, olin aina sosiaalinen ja iloinen, otin muiden vittuilut hymysuin vastaan, enkä aukonut takaisin.. olin hyväksikäytettävissä kaikin tavoin, koska en sanonut koskaan EI.
Sitten kaikki henkiset ja fyysiset voimavarani loppuivat.. Tapahtui romahdus. Salasin asian kaikin tavoin múilta, paitsi rakkaalta mieheltäni. EN jäänyt töistä pois, tosin en muista juurikaan mitään viimetalvesta. Keväällä lähimmäiseni olivat erittäin huolestuneita voinnistani. Painoni oli tippunut kymmenen kiloa, en iloinnut, puhunut tai edes hymyillyt enää.. Iloisesta kaunokaisesta oli tullut ruma ja laiha otus..
Mutta, tapahtui käänne. Varasin työterveydestä ITSE ajan , itkin puoli tuntia vastaanotolla, mutta sain itsestäni irti sen verran!
Sain lääkitystä, jota käytän nyt neljättä kuukautta.. käyn terapiassa opettelemassa sanomaan EI!!!, ja käyn akupunktiossa, jotta fyysinen kuntoni saataisiin paremmaksi ja lihasjännitystä purettua...
PÄIVÄ KERRALLAAN, YSTÄVÄNI, ARMAANI, PALA PALALTA KOOTAAN ELÄMÄN JYVIÄ TAKAISIN ITSEEMME!!
KAIKILLE TSEMPPIÄ!
Vastaukset 8
Vanhimmat
heip ! Sait siis avun työterveydestä.Onneksi olkoon ! Uupumuksessa olisin pyytänyt joskus ainoastaan 1-2 viikkoo sairaslomaa, saadakseni nollattua jotenkin itseni.Vaan sainpa lääkkeitä,menneinä vuosina on ollut Diapam.opamax,xanor, ja jotakin mielialalääketä.Aikani käytettyä jäljelle jäi vain lääkkeiden haittavaikutukset,ja lopettaessani lääkevierotukseen en saanut mitään apua ! Ainoa apu olisi ollut joku Helsingin myrkytystietokeskus, tunnollisena,kilttinä ajttelin,että eihän sen niin väliä.vaikka kuolisinkin lääkehaittoihin.Helvetillistä tuskaa se oli.miksiköhän lääkärit ei usko potilaan olotilaa,niin kauan kun vielä pystyy käveleen.Olen lääkäreihin tosi pettynyt.Lääkettä lopettaessa tuska oli monin kerroin suurempi,kuin ikinä ennen lääkkeitä ! En vopi hyvin nytkään,mutta en uskalla riskeerata. Jotenkin vaan.
xanor, oxe... vieroitusoireet.... aika erikoinen yhdistelmä. Tosin on toisille röökinkin lopettaminen vaikeaa kuten kahvinjuonninkin...
Xanor: vierotusoireer: Pakkauksessa= pyörrytys,koordinaatiovaikeudet,mahavaivat,ihoreaktiot,näkö (yleensä silmät)päänsärky,masentuneisuus,unettomuus,muistihäitiöt,libidon muutokset,kiihtyminen,aggressivisuus,hallusinaatiot,anoreksia. Lopussa lukeen: Jos edellä mainituista oireista on haittaa, ota yhteys lääkäriin. Niinhän mä otinkin,ja mulle sanottiin,ettei se voi johtua lääkeistä (vaikka pakkauksen tuoteohjeessa nämä lukee).Menin sitten nämä oireet n. 5-7 viikkoa kestäen, JOKA PÄIVÄ!Yhtä helvettiä.että kiitos lääkkeisiin. Nykyään olen edes ennallani...
Noitten esiintyminen on promillejen luokkaa... mutta tuotevastuu syistä mainittuja. Todelliset vierotusoireet ovat hieman toista luokkaa. Tiedän itse et xanorin vierotusoireet on suurimmalta osin kuviteltua, kun on pakkauksesta luettu... Tosin onhan toi placebomeininkikin todellista ja toiset on sitten vaan helvetin herkkiä.
Itse kestin herskan ja muiden vierotukset. Pidin kiinni tuolista ja faija vei ensiapuun parit kerrat ku krampit esti hengityksen ja naama oli sininen. En silti pidä kummoisina tollaisia kahden viikon vieroitusoireita. Ne on vaan fyysisiä..
Tämä on popsinut lääkkeitä jo kaksikymmentä vuotta. Annostus oli jossain vaiheessa hirveän iso 50mg oxepam 3 kertaa vuorokaudessa.
Nykyään on 0,5 mg rivatril ja kerran tai kaksi kertaa päivässä.
Mutta tuon rivatrilin tarvitsen muuten alan hyppimään seinille. Riippuvuutta tai ei, mutta paha olo ja paniikki häviää.
Ei sitten puhuta sivareista, kun noi ei niitä ole.
Mulla on vastaavat napit osana hoitoa ja annostus on maksimi, joka on kliinisesti testattu. huom. valmistaja suosisttaa noin neljäsosan pienempää-
Itse pyöriskelin vajaan vuoden verran omissa mielen syövereissä, ennenkuin uskalsin edes harkita avunhakemista. Enkä TODELLAKAAN suostunut edes harkitsemaan lääkitystä, mutta lääkäri ylipuhui minut. Kiitokset lääkärille!! Onhan noita sivuvaikutuksia ollut, hikoiluttaa, unet on tosi nastoja(?), huimailee ym.. Enpä ole ottanut niistä pulttia. Minulle jopa tarjottiin sairaalahoitoa ja pitkää, pitkää sairaslomma, mutta kieltäydyin.... Eikä niitä lääkkeitä ole vielä tarkoitus edes lopettaa, tulen syömään niitä ainakin vuoden.. Vieroitetaan sitten pikkuhiljaa... Tiedän, että siitä tulee hikistä touhua ;). Muuten, minä sain jopa kadonneet seksihalut takaisin monen kuukauden jälkeen ja se oma rakas aviomieshän on ihan haluttava otus, nam.:)
Tarkoituksenani ei ole loukata ketään, enkä arvostele kenenkään elämisen tyyliä, mutta halusin vain kertoa, että APUA LÖYTYY, KUN SITÄ TARVITSEE. Ainakin minut otettiin vakavasti terveyskeskuksessa.. Ehkä huonovointisuuteni näkyi kilometrien päähän:).
Tovottavasti kaikki kääntyy parhain päin.:)