Minulle olisi mahdollisesti tulossa kaksi maatiaispentua eri "perheistä". Naaras ja koiras. Sisäkissoiksi ja ovat saman ikäisiä noin suunnilleen. Eli kysymykseni (tyhmä?) kuuluukin kerkeävätkö ne lisääntyä ennen kuin ennätän leikkauttaa ne? Siis kun suunnitelma olisi leikkauttaa ne heti kun se vain on mahdollista. Luin että esim. kollin voi kastroida (oliko jotain 8kk:n ikäisenä).
Kaksi kissaa
16
1599
Vastaukset
- killi-villi
Raja ei missään tapauksessa ole 8kk. Höpö höpö. Kissan voi hyvin leikata jo 3-4kk iässä. Ja kissahan on luovutusiässä 12vk eli lähes 3kk, eivätkä ole vielä silloin sukukypsiä. Mitään ekaa kiimaakaan ei tartte naaraalla odotella. Leikkasuspöydälle vaan;)
- killi-villi
että eivät kerkeäisi lisääntyä sen ajan aikana (n.1viikko-1kk) kun eivät vielä sukukypsiä.
- pidä ne erillään
Ihmisen mukavuudenhalun ja omanedun tavoittelun nimissä ei kissaa saa leikata pentuna. Kissan pitää ehtiä kehittyä aikuismaiseksi, se turvaa vakaamman ja terveemmän loppuelämän!
- luulaa3
pidä ne erillään kirjoitti:
Ihmisen mukavuudenhalun ja omanedun tavoittelun nimissä ei kissaa saa leikata pentuna. Kissan pitää ehtiä kehittyä aikuismaiseksi, se turvaa vakaamman ja terveemmän loppuelämän!
Leikkaus ei vaikuta kissan kehitykseen mitenkään. Terve elämä ja kehitys ei riipu leikkauksesta kuin ehkä niin päin että jos kissaa ei leikata se stressaa sitä ja naaras voi saada kohtutulehduksen turhista juoksuista.
Tärkeää on että leikkaat ainakin toisen ennen kuin tulevat sukukypsiksi. (kollihan se helpompi on nipsaista) Kissan voi varhaiskastroida jo ennen luovutusikää, mutta kaikki lääkärit eivät tätä tee. (joko heillä on tuollaisia harhaisia käsityksiä kuin edellisellä kirjoittajalla tai sitten eivät vain osaa niin pientä leikata). Kyllä viimeistään 6kk iässä voi leikata. Mutta nyt pitää muistaa että kissa voi olla sukukypsä jo 4kk iässä. Ja niin pieni ei vielä saisi itse tehdä pentuja, on liian pieni kantamaan ja synnyttämään.
Ja muuten, miespuolinen kissa ei ole koiras vaan uros tai kolli, ei sillä että sillä mitään väliä olisi, kun ymmärrämme mitä tarkoitat kuitenkin, ajattelin vain kertoa :P - Nimetön
pidä ne erillään kirjoitti:
Ihmisen mukavuudenhalun ja omanedun tavoittelun nimissä ei kissaa saa leikata pentuna. Kissan pitää ehtiä kehittyä aikuismaiseksi, se turvaa vakaamman ja terveemmän loppuelämän!
tässä täytyy tehdä omistajan päätös siitä kumpi on tärkeämpää, estää pentujen tulo vai taata pennun kehitys, sukuhormoonit vaikuttavat myös kehitykseen eikä tätä ole tietääkseni tarpeeksi tutkittu, jos ei ole tarpeeksi tietoa jostakin asiasta ei pitäisi pentuja leikata liian aikaisin ilman pätevää syytä. tässä tapauksessa on pätevä syy mutta se on omistajan ratkaistava pitääkö pennut erillään vai leikkaisiko toisen aiemmin, uros on helpompi leikata.
pentujen aikaisin leikkaus on levinnyt jenkeistä ja syynä on kulkukissojen määrän estäminen joten sinänsä hyvä asia, siinä tarkoituksessa. huvikseen ei kissoja kannata liian aikaisin leikata, asioissa on usein kaksi puolta joita täytyy punnita. - kollit
Nimetön kirjoitti:
tässä täytyy tehdä omistajan päätös siitä kumpi on tärkeämpää, estää pentujen tulo vai taata pennun kehitys, sukuhormoonit vaikuttavat myös kehitykseen eikä tätä ole tietääkseni tarpeeksi tutkittu, jos ei ole tarpeeksi tietoa jostakin asiasta ei pitäisi pentuja leikata liian aikaisin ilman pätevää syytä. tässä tapauksessa on pätevä syy mutta se on omistajan ratkaistava pitääkö pennut erillään vai leikkaisiko toisen aiemmin, uros on helpompi leikata.
pentujen aikaisin leikkaus on levinnyt jenkeistä ja syynä on kulkukissojen määrän estäminen joten sinänsä hyvä asia, siinä tarkoituksessa. huvikseen ei kissoja kannata liian aikaisin leikata, asioissa on usein kaksi puolta joita täytyy punnita.Minusta ei saa leikata liian aikaisin. Se voi estää normaalia kehitystä. Itse leikkautin tavalliset maalaiskissat 10 kk:n iässä ja se näyttää olevan sopiva ikä. Sinun tapauksessasi erillään pitäminen ei onnistu, liian hankalaa. Tuo eriaikoina leikkaaminen tuntui minusta hyvältä ajatukselta. Venytä aina viikko lisää leikkaukseen, niin et kadu.
- Bää
kollit kirjoitti:
Minusta ei saa leikata liian aikaisin. Se voi estää normaalia kehitystä. Itse leikkautin tavalliset maalaiskissat 10 kk:n iässä ja se näyttää olevan sopiva ikä. Sinun tapauksessasi erillään pitäminen ei onnistu, liian hankalaa. Tuo eriaikoina leikkaaminen tuntui minusta hyvältä ajatukselta. Venytä aina viikko lisää leikkaukseen, niin et kadu.
Ainakin kollilla liian aikainen kastrointi saattaa aiheuttaa pienikasvuisuutta, muuhun kehitykseen ei ilmeisesti ole vaikutuksia havaittu. Mulle sanottiin että ekaa kiimaa pitäis nartulla varrota mutta kun seitsemän kuukauden kohdalla ei havaittavaa kiimaa ollut tullut (sitä ei tosin aina voi huomata jos kesto on lyhyt ja oireet vähäiset)narttu steriloitiin. Kolli tuli taloon kuitenkin jo kuukautta aiemmin ja koko sen ajan olivat keskenään ilman ongelmia ikää herralla kun oli vasta se 3kk tullessaan. Kastrointi on syytä tehdä kuitenkin ajoissa, jotta säästyy merkkailulta. Meidän kolli oli kuitenkin sairastuttuaan niin laiha ja pieni, että venytin leikkausta melko pitkään, se oli jo yli 11 kk kun pallit läks, eikä mitään merkkailua ollut siihen mennessä tapahtunut. Kaikki ovat yksilöitä, käytä harkintakykyäsi ja kysy eläinlääkärin neuvoja:)
- suosittelija
Suosittelen lämpimästi leikkaamaan kissat jo pentuina. Paraneminen on nopeampaa, eikä kerkeä kiimat ja juoksut yllättämään, ne kun voivat tulla yllättävän nuorena.
Siinä on se paha puoli, että suomessa varhaisleikkaukset ovat vielä melko uusi juttu, joten kaikki eläinlääkärit eivät suostu leikkaamaan pentuja. Soittele eläinlääkäreitä läpi tiedustellaksesi kuka leikkaisi.
Itselleni on tulossa kolmas kissa ja aion leikkauttaa sen ihan pentuna jo.- suosittelija
Ikävä kyllä vanhanaikaiset hieman hassut uskomukset kissan kehityksestä ja leikkauttamisesta pitävät vieläkin pintansa kun luin tätä ketjua. Monet rotukissakasvattajat suomessa leikkauttavat pennut jo ennen pentujen myymistä, samoin Suomen eläinsuojeluyhdistysten liiton jäsenyhdistykset ympäri Suomen varhaisleikkaavat pennut ennen uusiin koteihin luovuttamista, toivottavasti maatiaisharrastajatkin uudistavat näkemyksiään..
Tässä tietoa varhaissteriloinnista:
http://www.sey.fi/index.phtml?s=257 - älä leikkaa pentua
suosittelija kirjoitti:
Ikävä kyllä vanhanaikaiset hieman hassut uskomukset kissan kehityksestä ja leikkauttamisesta pitävät vieläkin pintansa kun luin tätä ketjua. Monet rotukissakasvattajat suomessa leikkauttavat pennut jo ennen pentujen myymistä, samoin Suomen eläinsuojeluyhdistysten liiton jäsenyhdistykset ympäri Suomen varhaisleikkaavat pennut ennen uusiin koteihin luovuttamista, toivottavasti maatiaisharrastajatkin uudistavat näkemyksiään..
Tässä tietoa varhaissteriloinnista:
http://www.sey.fi/index.phtml?s=257Rotukissan leikkaus pentuna selittyy yksinkertaisesti raha-ahneudella.
Kasvattaja ei halua, että hänen pennuillaan kukaan muua alkaa tekemään pentuja ja tienaamaan!
Luonnotonta on leikata kissan pentuina! Lähemmäs vuosi pitää olla ikää. - ...........
mikä olikaan pätevä syy miksi leikkautat pennun nuorena?
- purrmurr
........... kirjoitti:
mikä olikaan pätevä syy miksi leikkautat pennun nuorena?
Kissa kannattaa leikkautaa nuorena koska:
-ei stressiä kiimasta kissalle
-ei stressiä kiimasta omistajalle
-naarailla vähemmän kohtutulehduksia ilman turhaa kiimaa
-Ei vahinko pentuja!
-ei kiimasta johtuvia opittuja tapoja jotka voivat jatkua leikkauksen jälkeenkin (esim. merkkailu ja mouruaminen)
siinä muutama hyvä syy - .......
purrmurr kirjoitti:
Kissa kannattaa leikkautaa nuorena koska:
-ei stressiä kiimasta kissalle
-ei stressiä kiimasta omistajalle
-naarailla vähemmän kohtutulehduksia ilman turhaa kiimaa
-Ei vahinko pentuja!
-ei kiimasta johtuvia opittuja tapoja jotka voivat jatkua leikkauksen jälkeenkin (esim. merkkailu ja mouruaminen)
siinä muutama hyvä syyeikö kissa tai ilmeisesti paremminkin omistaja siis kestä sitä yhtä kiimaa jos se kerkeää tulemaan? Tuleeko yhdestä kiimasta nuo opitut tavat?
Jos vahinko ehtii tulla lääkäri kastraation yhteydessä poistaa pennut helposti.. - minäkin...
........... kirjoitti:
mikä olikaan pätevä syy miksi leikkautat pennun nuorena?
Itse aion varhaiskastroida tulevan pentukissan siksi että ei ole mitään syytä pitkittää leikkausta. Saa sen sitten hoidettua mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä. Toiset kissani ovat jo leikattu ja kissani ovat täysin sisäkissoja, joten pennuista ei ole pelkoa. Jos ottaisin tytön ja pojan samaan aikaan leikkauttausin ne EHDOTTOMASTI molemmat mahdollisimman pian. En siis odottelisi ekoja kiimoja ja juoksuja.
Toinen kissani on löytökissa joka leikattiin vasta aikuisena. Toinen taas leikattiin liian myöhään, vajaan vuoden ikäisenä käytyään läpi kaksi korvia viiltävää kiimaa viikon välein... Kaduttaa todella paljon etten leikannut tyttö pentuna. Pyllistelyä oli jo havaittavissa neljän kuukauden ikäisenä ja olisi jo silloin pitänyt viedä leikkaukseen. Nyt kiimakäyttäytyminen on jäänyt pysyväksi, vaikka tyttö leikattu ja kiimat poissa. Ehkä ne "jäänteet" kiimasta jäävät koko loppuelämäksi, ärsyttävää...
Sekä kissalle ja ihmiselle on parempi että leikataan nuorena.
Yksi erittäin tärkeä syy miksi aion varhaisleikata on se, että haluan tukea varhaisleikkauskäytäntöä. Jokainen varhaisleikattu kissa on piste varhaisleikkausten puolesta! Haluan tukea käytäntöä, että se yleistyisi Suomessakin. - killi-villi
minäkin... kirjoitti:
Itse aion varhaiskastroida tulevan pentukissan siksi että ei ole mitään syytä pitkittää leikkausta. Saa sen sitten hoidettua mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä. Toiset kissani ovat jo leikattu ja kissani ovat täysin sisäkissoja, joten pennuista ei ole pelkoa. Jos ottaisin tytön ja pojan samaan aikaan leikkauttausin ne EHDOTTOMASTI molemmat mahdollisimman pian. En siis odottelisi ekoja kiimoja ja juoksuja.
Toinen kissani on löytökissa joka leikattiin vasta aikuisena. Toinen taas leikattiin liian myöhään, vajaan vuoden ikäisenä käytyään läpi kaksi korvia viiltävää kiimaa viikon välein... Kaduttaa todella paljon etten leikannut tyttö pentuna. Pyllistelyä oli jo havaittavissa neljän kuukauden ikäisenä ja olisi jo silloin pitänyt viedä leikkaukseen. Nyt kiimakäyttäytyminen on jäänyt pysyväksi, vaikka tyttö leikattu ja kiimat poissa. Ehkä ne "jäänteet" kiimasta jäävät koko loppuelämäksi, ärsyttävää...
Sekä kissalle ja ihmiselle on parempi että leikataan nuorena.
Yksi erittäin tärkeä syy miksi aion varhaisleikata on se, että haluan tukea varhaisleikkauskäytäntöä. Jokainen varhaisleikattu kissa on piste varhaisleikkausten puolesta! Haluan tukea käytäntöä, että se yleistyisi Suomessakin.Ei muuta. Olen juuri samaa mieltä kanssasi:)
- kissallaan
älä leikkaa pentua kirjoitti:
Rotukissan leikkaus pentuna selittyy yksinkertaisesti raha-ahneudella.
Kasvattaja ei halua, että hänen pennuillaan kukaan muua alkaa tekemään pentuja ja tienaamaan!
Luonnotonta on leikata kissan pentuina! Lähemmäs vuosi pitää olla ikää.kasvattaa,niin silloin ostaa kasvatustasoisen kissan kasvatusoikeuksilla.Jos ostat kissan vain lemmikiksi,niin mitä haittaa siitä on että pentu valmiiksi leikattu??Ellei tarkoituksena ole valehdella kasvattajalle ja ostaa edullisempi lemmikkitason pentu paperittomien tehtaamiseen...
Ne paperittomien tehtaajathan niitä raha-ahneita ovat..Terveys testeistä ja useimmiten rokotuksista/madotuksista ei tietoakaan mutta silti pennuilla hintaa saman verran kuin rekisteröidyllä,rokotetulla ja tutkituista vanhemmista peräisin olevalla pennulla...
Kasvattajat ovat liikaa nähneet näitä valehtelevia pennunostajia "ihan vaan lemmikiksi ostetaan",mutta kissa päätynytkin pentutehtaaksi tahdilla kolme pentuetta/vuosi..Eräskin tapaus sai valehtemalla ostettua itselleen mm.maine cooneja ja bengaleita.Tehtailee surutta bengali-coonisekoituksia,pentujen hinta 600-700e.Rokotuksista,madotuksista,testeistä ei tietokaan ja sienikin on ko.paikassa jyllännyt..
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592