Pihallamme raja-aidan vieressä kasvaa 4 isoa mongolian(?)vaahteraa. Niiden alla on paljasta maata, jossa töröttää siellä täällä voikukkia. Nyt haluaisin siistiä puiden alustaa, mutta miten? Nurmikko siellä ei kasva.
Alue on aika iso, ajattelin puiden alle nurmikon reunaan laittaa jotain maanpeittokasvia (pikkutalvioita 6 odottaa..) mutta en koko alalle. Ensin ajattelin heittää suodatinkankaan sinne ja soraa/kiviä päälle. Sitten tuli mieleen että onko vaikeaa syksyllä saada lehdet pois soran päältä..?
Pihalaattojakin on ylimääräisiä, jos laittaisi niitä puiden alle?
Ehdotuksia kaivataan! =)
Mitä puiden alle?
4
1927
Vastaukset
- Töyhtötiainen
Mannpeittoperennat hyvä vaihtoehto. Tosin jos nurmikaan ei kasva, on kasvupaikka ilmeisesti aika kuiva ja varjoisa. Valitse kasvit sen mukaan. Maahumala ja suikeroalpi on jokseenkin varmoja kasvajia.
Toinen vaihtoehto on kattaa puiden alusta kuorikatteella tai vaikka koristesoralla. Kuorikkeen alle ei tarvitse suodatinkangasta, kerros sanomalehteä riittää tukahduttamaan heinän kasvun. Sora/kivikatteiden alle kannattaa kangas laittaa. Totta on, että soran puhtaana pitäminen on työlästä, kuorikkeen kanssa ei ongelmaa ole, tosin aikaa myöten kuorike maatuu. - er09+wierpwokf
-kuorikate. Jos ei nurmikko kasva, niin ei välttämättä mikään muukaan. Pikkutalviota tai matalia maksaruohoja voi koittaa kasvattaa kauempana, mutta rungon lähelle vain kuorike
- kukkia
Itse olen laittanut unkarinsyreenien ja mäntyjen alle kevääksi krookuksia ja lumikelloja, alkukesäksi parvitulppaaneja ja nyt kukkii puistolemmikki.Puistolemmikin siemeniä kylvin viime keväänä, ei tullut kalliiksikaan. Hyvin viihtyvät, vaikka paikka on kuiva ja varjoinen. Hyvää multaa ja lannoitusta lisään toisinaan. Kuorikate auttaa pitämään rikkakasvit kurissa.
Siirsin juuri toisaalle, myöskin unkarinsyreenien alle kieloja. Hyvin lähtivät alkuun.Ja joo...rauhoitettuja ovat, mutta oli maanomistajan lupa ja "pelastin" ne uuden tien alta. - mapee
Mongolianvaahtera on kaunis kasvi! Ja nyt meillä ainakin ihan täynnä pörriäisiä, surina kuuluu metrien päähän..
Kannattaa harkita onko pensaalla tarve harventaa ja samalla nuorentaa ja siten saad amyös valoa alle lisää vai onko tilanne noin hyvä.
Laatat on painavia ja ilman tarkoitusta aika karu näky nekin. Paino noinkin pintajuuriselle kasville juristoalueelle on iso riski.
Hiekasta lehtiä saa pois nyppimällä, puhaltamalla ja imuroimalla. Muila konsteilla ne vähitellen tuotta ahumusta sinen kankaan päälle ja kohta siellä kasvaa rikat.
Kate tai siisti multa on mielestäni ihan ok. Toisaalta luonnossahan pensaiden alla kasvaa aluskasvillisuutta joten sikäli erilaisia eläviä voi alle tunkea. Istuttaisin eri kasveja ja omina ryhminään sinne alle kuitenkin niin ettei se tule ihan kirjavaksi. Kun näkee, mikä kasvaa ja mikä ei niin voi tehdä muutoksia. Pieni kivialuekin voi olla kaunis ja pienenä helppo hoitaa. Vielä kun saa muutaman isomman kiven siihen soran sekaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232