Dieseltekniikka kysyttää

Ennen ja nyt

Ilmeisesti dieselmoottorien vanhin tyyppi on esikammiomoottori ? Onko niin, että siinä sekä ilma että polttoaine otetaan imutahdin aikana sylinteriin paineettomasta esikammiosta vai miten lie ?

Sitten tulevat suorasuihkutusmoottorit:
- jakajapumpulla varustetut kait suorasuihkuttavat polttoaineen suoraan kuhunkin sylinteriin ?
- mitenkäs yhteispaineruiskutus (common rail) sitten eroaa jakajapumpusta - paljon kovempi suihkutuspaine vai jotain muuta ?
- ja sitten ovat vielä pumppusuutinmoottorit, joissa jokaiselle sylinterille on oma korkean suihkutuspaineen synnyttävä pumppusuutin

Mutta pari kysymystä jäi auki - toivottavasti joku tietäjä jaksaa selittää.

10

13565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Remppa

      "Ilmeisesti dieselmoottorien vanhin tyyppi on esikammiomoottori ? Onko niin, että siinä sekä ilma että polttoaine otetaan imutahdin aikana sylinteriin paineettomasta esikammiosta vai miten lie ?"

      Esikammiodieseliin ilma otetaan imutahdin aikana sylinteriin. Tämä puristetaan esikammioon ja nafta ruiskutetaan sinne. Se on tavallaan erillinen palotila. Esikammio on on nimityksenä hieman harhaanjohtava, parempi olisi ehkä juuri tuo erillispalotila-diesel. Tyyppi on hyvin yleisesti yhä käytössä, mm. pehmeämpi käyntiääni kuin suoraruiskutus-dieselissä...

      • Anonyymi

        Ei sinne mitään naftaa ruiskuteta. Se nafta kun sattuu olemaan raakaöljyä.


    • jotain

      Esikammio toimii esipalotilana, jossa polttoaine syttyy ja paine purkautuu reijästä männän päälle, jossa saa lisää happea ja palaminen kiihtyy. Siksi esikammiodiesel ei "nakuta" niin kovasti, kun palaminen etenee "hitaammin".
      Yhteispaineruiskutuksessa pumppu tuottaa suuren paineen putkistoon, joka suuttimien kautta vuorollaan ruiskutetaan sylinteriin.
      Pumppusuutin toimii itse ruiskutuspumppuna ja jokaisella sylinterillä on oma suutin.
      Nykydieseleissä suutin on yleensä elektronisesti ohjattu. Toimii siis sähköisesti ja ruiskuttaa vieläpä useassa(3-5) jaksossa yhden ruiskutuksen aikana. Jopa vettäkin ruiskutetaan välissä palamisen ja päästöjen parantamiseksi! Ja kaikki tämä jokaisella ruiskutuserralla! Aika nopeaa toimintaa, kun kierrokset on "viidessä tonnissa"!

      • Ennen ja nyt

        Miten jakajapumpulla varustettu diesel poikkeaa yhteispaineruiskutteisesta ? (Käsittääkseni esim. VW:n SDI:ssä on jakajapumppu.)


      • toimii
        Ennen ja nyt kirjoitti:

        Miten jakajapumpulla varustettu diesel poikkeaa yhteispaineruiskutteisesta ? (Käsittääkseni esim. VW:n SDI:ssä on jakajapumppu.)

        kuin bensakoneen virranjakaja. Se kehittää ruiskutuspaineen ja pyörivä roottori "jakelee" polttoaineannoksen aina oikealle sylinterille putkia pitkin. Usein jakajapumpussa sisällä on myös siirttopumppu, joka nostaa polttoaineen tankista. Rivipumppujen yhteydessä käytetään yleensä erillistä siirtopumppua.


      • Ennen ja nyt
        toimii kirjoitti:

        kuin bensakoneen virranjakaja. Se kehittää ruiskutuspaineen ja pyörivä roottori "jakelee" polttoaineannoksen aina oikealle sylinterille putkia pitkin. Usein jakajapumpussa sisällä on myös siirttopumppu, joka nostaa polttoaineen tankista. Rivipumppujen yhteydessä käytetään yleensä erillistä siirtopumppua.

        Onko sitten niin, että jakajapumppu on vanhempi konstruktio kuin yhteispaineruiskutus ? Ilmeisesti jakajapumpulla ei päästä läheskään niin suuriin ruikutuspaineisiin kuin yhteispaineruiskutuksella ? Eli mitkä ovat niiden edut ja haitat ?


      • Kalle
        Ennen ja nyt kirjoitti:

        Onko sitten niin, että jakajapumppu on vanhempi konstruktio kuin yhteispaineruiskutus ? Ilmeisesti jakajapumpulla ei päästä läheskään niin suuriin ruikutuspaineisiin kuin yhteispaineruiskutuksella ? Eli mitkä ovat niiden edut ja haitat ?

        Jakajapumppu on hyvin paljon vanhempi keksintö kuin ns. Common-rail tai pumppusuutin-diesel.

        Jakavan hyviä puolia on sen halpuus. Siksi sitä käytetään vielä edelleenkin edullisemmissa malleissa. Muutoin nämä täysin sähköisesti ohjattavat menetelmät peittoaa tuon vanhan keksinnön joka suhteessa.

        Ruiskutuspaineen alhaisempi maksimiarvo on yksi ongelma, mutta suurempi ongelma on se, että sen toimintaa ei voida ohjata niin tarkasti ja nopeasti, kuin näiden uudempien järjestelmien. Siksi sillä ei päästä aivan samaan taloudellisuuteen, vähäpäästöisyyteen ja tehoon, kuin mitä näillä uudemmilla. Mutta, kyllä se rivipumpun peittoaa omiaisuuksillaan...


    • amy

      Esikammio diisseli ei kyllä ole vanhin rieseli tyyppi. Vaan näiden henkilöautojen, pienien ja nopeakäyntisten diisseleiden ensimmäinen painos. Taisi peugeot esitellä ensimmäisten joukossa tämmöisen joskus 70 luvunlla.. vanhin dieseli on alun perin suoraruisku. Tosin mekaanisella rivipumpulla. Näitä käytettiin/käytetään raskaassa kalustossa ja traktoreissa. Ne eivät kuitenkaan oikein soveltuneet henkilöautoihin (tosin transit on suoraruisku) joten kehiteltiin esikammio dieseli. joka oli hiljaisempi. Samalla se tehtiin kevyeksi pieneksi ja nopeakäyntiseksi.

      • esikammiomies

        Esikammiokoneita ei käyttänyt muut henkilöautot,kuin mersut.Ne olivat muilla (toyota peugeot ym.)valmistajilla pyörrekammioita yhdella suurella reiällä,kun taas esikammiossa on monta pientä reikää.Esikammiomallejakin kehitettiin Esim. mb 300d kulutus oli 95 vuonna 5.5 6.9 9.8 käsivaihtestolla 90.120.km h kaupunki.omapaino 1490 kg 136hv 124 korissakin huomattavasti taluodellisempia suhteesa kuin vanhemmat mallit.
        mercefreaken taulukosta netistä.


    • Anonyymi

      Onko kellään tietoa onko missä muussa autossa ollut esikammioita kun mersussa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. voitaisiinko unohtaa se sotku?

      Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      73
      5091
    2. Oisko se tosi paha

      Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      132
      3527
    3. Huomenta ja hyvää tiistaita

      Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      98
      2295
    4. Milloin nainen saan sinut?

      Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      20
      1945
    5. Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?

      Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put
      Perussuomalaiset
      229
      1728
    6. Haluan että tiedät tämän

      Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      85
      1527
    7. Jee! Palsta toimii jälleen!

      Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      25
      1387
    8. A, teksteistäni löydät itsesi

      jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem
      Ikävä
      26
      1367
    9. Mitä olen antanut sinulle?

      Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      37
      1345
    10. Oletko sinä lähellä?

      Tutkassani väräjää siihen malliin, pitääkö poistua mestoilta?
      Ikävä
      15
      1265
    Aihe