Ei Steineriin!

Ko. koulussa 9 vuotta

Huh! Säälittää ne vanhemmat, jotka hyvää tarkoittaen laittaa lapsensa Steineriin. Koulu on todella heikkotasoinen ja kaikenlaista hörhöilyä siellä joutuu kestämään. Mielessä kävi monta kertaa että nyt lähden, mutta pelkäsin että en pärjää tavallisessa koulussa!!

Häpeän menneisyyttäni Steiner-koulun oppilaana sen verran että edes nykyinen aviopuoliso ei sitä tiedä. Se on vihoviimeinen paikka, jonne oman lapseni laittaisin.

53

4366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs toinen

      hoito-eukkaan?
      Meitä on kyllä aikamoinen liuta mutta harva haluaa enää puhua siitä...

    • Steinerin käynyt

      Omat vanhempani laittoivat minut parasta tarkoittaen kyseiseen kouluun. Koulussa oppilaita kiusattiin avoimesti, ja opettajat eivät siihen puuttuneet, koska vanhojen sielujen välien selvittelyyn ei saa puuttua. Koulu oli täynnä outoja rituaaleja, kuten runoksi kutsuttuja antroposofisia rukouksia. Koin nämä asit todella ahdistaviksi! Opettaja oli pahemman luokan hörhö, joka ei osannut erottaa tiedettä ja uskontoa toisistaan. Oman ahdistavan maailmankatsomuksensa asioita hän opetti pienille lapsille totena!

      Lasten luovuus ja ennenkaikkea itsenäinen ajattelu pyrittiin tukahduttamaan henkistä väkivaltaa käyttäen, sillä Steinerin ikäkausiopin mukaan alle 14-vuotias ei saa ajatella itsenäisesti.

      Nykyään yliopistopiireissä ei tulisi pieneen mieleenikään kertoa, että olen joutunut olemaan steinerkoulussa, sillä tiedän, miten oikeasti järkevät ihmiset suhtautuvat kyseiseen kouluun. Pääsin onneksi vaihtamaan loppuaikana normaaliin kouluun, jossa ei tukahdutettu itsenäistä ajattelua, ja opetuskin oli uskomattoman paljon parempaa. Peruskoulussa kiusaamiseen puututtiin, niin kuin järkevien aikuisten pitääkin tehdä.
      Steinerilaiset eivät edes rokota lapsiaan, sillä se haittaa lasten tulevia elämiä ja aiheuttaa pahaa karmaa. Vaikka oma lapsi kuolisi tautiin, ei tätä kannata jäädä suremaan, sillä se vain vahvistaisi se tämän karmaa, ja edesauttaisi hänen seuraavaa elämäänsä. Antroposofit ovat eräs luotaan työtävimmistä ja sydämmettömistä ihmisryhmistä mitä olen elämässäni tavannut! New age uskontoineen he ovat hyvin verrattavissa Scientologeihin. Kouluun kyllä houkutellaan hymy huulilla, ja luvataan kuu taivaalta. Totuutta koulusta ei vanhemmat tiedä, ja he tietämättään tukevat vastentahtoisen ja epäinhimillisen aatteen levittämistä! Kamalinta on, että hyvää tahtovat vanhemmat antavat lapsensa näiden ihmisten käsiin! Tämä on minun vilpitön kokemukseni ko. koulusta. En ikinä toivoisi, että edes pahin vihamieheni laittaisi lastaan kyseiseen kouluun. Viattomien lasten ei tulisi kärsiä erikoisuutta tavoittelevien vanhempien huonosta valinnasta. Suomalainen peruskoulu on maailman parhaaksi tutkimuksissa todettu. Steinerkoulun tarjoama vaihtoehto ei taatusti ole sitä parempi!

    • Ent. steinerisä

      Meidän lapsi otettiin steinerista pois. Todella hirvittävä kokemus koko perheelle. Kaikenmaailman häiriköt saivat vapaasti mellastaa, ja opetus oli mitä sattuu. En voi suositella steinerkoulua kenellekään. Osa vanhemmista ja opettajista on vannoutuneita hörhöilijöitä, jotka suorastaan pelottaa normaalia ev.lut ihmistä. Osa lapsista ei edes 4 luokkaan mennessä oppinut lukemaan. Peruskouluun vaihdon jälkeen oppivat heti. Kertoo paljon koulusta, jossa häiriköt pilaavat muiden rauhan, ja kaikenmaailman indigohörhöilyt saavat vapaasti rönsyillä. Erittäin tyytymättömiä olimme ko. kouluun, enkä voi kenellekään suositella!

      • se menee

        joidenkin lapset eivät pärjää missään koulussa vaan vaihtavat koulua vuosi toisensa jälkeen. onko vika koulussa, lapsessa vai ehkä vanhemmissa.


      • Ko. koulussa 9 v.
        se menee kirjoitti:

        joidenkin lapset eivät pärjää missään koulussa vaan vaihtavat koulua vuosi toisensa jälkeen. onko vika koulussa, lapsessa vai ehkä vanhemmissa.

        Olen onnellinen että et itse ole joutunut Steinerilaisuuden "uhriksi". Voin kertoa että se tuska mikä ala-arvoisesta opetuksen tasosta (vanhentunutta tietoa raaputetaan vihkoihin, tunnit puhutaan jostain ihan muusta kuin aiheesta ym.) on hirveä. Kun tietää että vastaan tulee yo-kirjoitukset ym. Jopa kokonaisia luokkia on ollut koulun ulkopuolella kielen tukiopetuksessa kun opettaja on ollut kehno.

        Koulun vaihdon jälkeen monella oppimistulokset ja itsetunto samalla nousseet ihan toiselle tasolle.

        Minullakin on isoja aukkoja yleissivistyksessä kiitos Steinerin pelleilyopetuksen. Sittemmin kuitenkin olen suorittanut akateemisen loppututkinnon vaikka tosi vaikeaa se opiskeluun kiinni pääsy oli Steinerin jälkeen.


      • Ent. steinerisä
        se menee kirjoitti:

        joidenkin lapset eivät pärjää missään koulussa vaan vaihtavat koulua vuosi toisensa jälkeen. onko vika koulussa, lapsessa vai ehkä vanhemmissa.

        Steinerkoulusta vaihto normaaliin kouluun ei ollut helppo. Niin paljon oli lapsi jäljessä lähes kaikissa aineissa. Kun hän sai toiset kiinni tukiopetuksen kautta, niin sen jälkeen viihtyi todella hyvin peruskoulussa. Ikinä ei tuhertanut itkua koulupäivän jälkeen, niin kuin steinerissa. Hymyhuulin tuli kotiin koulusta. Steinerkoulu oli pelottava ja huono vaihtoehto, joka jätti jälkensä koko meidän perheeseen. Haluan varoittaa muita tekemästä samaa virhettä.

        Uskontojen uhrien tuki ry:n varoittaa sivullaan steinerkoulusta. http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/synkretistiset-yhteisot/46-synkretistiset-uskonyhteisot/84-teosofia-ja-rudolf-steinerin-antroposofia
        Olisi kannattanut varoitus uskoa, niin emme olisi virheeseen sortunut.


    • nähty on

      Asumme pienellä paikkakunnalla ja täällä Steiner-koulun opettajistakin suurin osa on oppilaiden vanhempia. Ei siis koulutukseltaan opettajia.
      Lapset ovat suurimmaksi osaksi jotenkin jälkeenjääneitä tai ylivilkkaita.
      Moni heistä ei luultavasti tavallisessa koulussa pärjäisi edes käytöksensä vuoksi, saati läksyissä.

    • älä lue jos et usko

      Nämä kirjoitukset ovat tehty tasan yhdessä tarkoituksessa. Tuskin on totuuden kanssa paljon tekemistä...
      Kaikki erilainen on pelottavaa ja siksi torjuttava?

      • steinerkouluun pettynyt

        On totuuden kanssa hyvinkin paljon tekemistä! Aivan turhaa yrittää väittää provosoinniksi, mikäli ihmisillä on huonoja kokemuksia Steinerkoulusta! Kyllä te steinerilaiset varmasti mielelläni sulkisitte kaikki sivut, joilla voi rehellisesti kertoa kokemuksia koulusta. Salailu ja peittelyhän kuuluvat jo antroposofian aatteeseen! Steinerkoulun sivusto ei missään nimessä informoi riittävästi sitä, mikä koulun taustalla on. Tällä palstallakin on selvästi parempaa tietoa tarjolla. Uskontojen uhrien tukisivu sen sijaan kertoo oleellisen Steinerin uskonnosta. Ette voi kiistää, etteikö kouluun pettyneitä olisi, ja etteikö heitä olisi paljon! Tälläkin palstalla moni on purkanut sydäntään. Peruskoulussa epäkohtiin puututaan ja ne korjataan. Steinerkoulussa niitä salaillaan, eikä epäkohdista ole luvallista keskustella. Mikäli tämän teet saat vaikean ihmisen leiman, olitpa sitten opettaja, oppilas tai vanhempi. Steinerkoulun kaltainen salatieteeseen ja auktoriteetteihin nojautuva laitos ei tule menestymään vapaan informaation aikana.


      • Ko. koulussa 9 vuotta

        Jotkut eivät vaan kestä kuulla totuutta. Itse voisin milloin vaan vannoa kokemukseni olevan totta ja näyttää vielä Steinerin todistuksenkin.

        Jos jotain postiivista koulusta voi sanoa niin olihan meillä hauskaa. Aina ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa opettajien jutuille. Itkun puolelle se enemmän meni kun alkoi tajuta ettei näillä eväillä koulun ulkopuolisessa maailmassa selviä. Saksassa tilanne on vielä pahempi. Koulun oppilaat eivät sopeudu ulkopuoliseen maailmaan vaan alkavat esim. puuseppinä tehdä tuoleja (yllätys, yllätys) Steinerkoululle....


      • Steinerlaisten äiti
        steinerkouluun pettynyt kirjoitti:

        On totuuden kanssa hyvinkin paljon tekemistä! Aivan turhaa yrittää väittää provosoinniksi, mikäli ihmisillä on huonoja kokemuksia Steinerkoulusta! Kyllä te steinerilaiset varmasti mielelläni sulkisitte kaikki sivut, joilla voi rehellisesti kertoa kokemuksia koulusta. Salailu ja peittelyhän kuuluvat jo antroposofian aatteeseen! Steinerkoulun sivusto ei missään nimessä informoi riittävästi sitä, mikä koulun taustalla on. Tällä palstallakin on selvästi parempaa tietoa tarjolla. Uskontojen uhrien tukisivu sen sijaan kertoo oleellisen Steinerin uskonnosta. Ette voi kiistää, etteikö kouluun pettyneitä olisi, ja etteikö heitä olisi paljon! Tälläkin palstalla moni on purkanut sydäntään. Peruskoulussa epäkohtiin puututaan ja ne korjataan. Steinerkoulussa niitä salaillaan, eikä epäkohdista ole luvallista keskustella. Mikäli tämän teet saat vaikean ihmisen leiman, olitpa sitten opettaja, oppilas tai vanhempi. Steinerkoulun kaltainen salatieteeseen ja auktoriteetteihin nojautuva laitos ei tule menestymään vapaan informaation aikana.

        ...miksi jaksatte puolustaa peruskouluja, kuin niissä ei olisi mitään vikaa, eikä puutteita.

        "Peruskoulussa epäkohtiin puututaan ja ne korjataan."

        Väitteesi ei todellakaan pidä paikkaansa sen vertaa, että voisit noin yleistää. Vanhimman lapseni luokalle on tullut nyt parin vuoden aikana 3 peruskoulussa kiusattua lasta. Viimeisin tuli samasta koulusta, jossa itse aikoinaan jouduin kiusatuksi ja sama opettajakin siellä edelleen jatkaa, vaikkei käytös ole muuksi muuttunut yli kahdenkymmenen vuoden aikana.

        Tiedän, että peruskouluissakin voi olla eroja, mutta vaikeaa tuntuu olevan tällä palstalla monen käsittää, että niin myös steinerkouluissa. En voi omakohtaisia kokemuksiani kertoa, kuin juuri tästä koulusta, missä omat lapseni ovat, mutta niiden perusteella kyllä olen valmis puolustamaan tarvittaessa juuri sitä steinerkoulua.

        Oleellisinta varmasti on niin peruskouluissakin, kuin steinerkouluissakin, millainen opettaja sattuu tulemaan luokanvalvojaksi. Oma luokanvalvoja kuitenkin on se, jolla on suurin vastuu oppilaistaan ja omalla käytöksellään valitsee, millaisen käytöksen haluaa lapsilta saada myöhemminkin. Haluaako saada aitoa kunnioitusta ja luottamusta vai seläntakana naureskelua tai mahdollisesti suurta oppilaiden vaihtuvuutta luokassaan.

        Toinen tärkeä asia olisi pitää yhteyttä riittävästi opettajien ja vanhempien kesken. Tuttavapiiriini kuuluu paljon peruskoululaistenkin vanhempia ja hämmästyin heidän kertoessa vanhempainiltoja olevan 1 krt/lukukausi! Meillä on vähintään jokatoinen kuukausi ja usenmiten kerran kuukaudessa vanhempainilta ja osallistuminen on aktiivista. Muutenkin järjestetään paljon yhteistä tekemistä, minkä vuoksi vanhempienkin on helppo keskustella keskenään, jos jotain ongelmiakin sattuu lasten kesken syntymään tai jos joku asia koulussa tai opetuksessa vaivaa, niin niistä on helppo jutella ja kysellä.

        Yhden lapseni ekaluokan opettaja oli sellainen, että harkitsin jo vaihtaa lapseni toiseen kouluun, mutta onneksi opettajakin huomasi olevansa väärässä paikassa ;) Lähti opiskelemaan ja tilalle tuli todella hyvä opettaja, joka puuttui luokassa syntyneisiin ongelmatilanteisiin ja on saanut pidettyä luokassa sellaisen yhteishengen, jollaisesta en olisi voinut omana peruskouluaikanani edes uneksia. Aikoinaan opettaja päätti vaihtaa rinnakkaisluokan kanssa oppilaita keskenään, koska meidän luokassa oli "liian hyvä yhteishenki".

        No, huh! Taas tämä kirjoittelu venyi näin pitkäksi, vaikka oli tarkoitus vain lyhyesti kommentoida. Lukekaa sen verran, kuin jaksatte :)


      • tyttö otus
        Ko. koulussa 9 vuotta kirjoitti:

        Jotkut eivät vaan kestä kuulla totuutta. Itse voisin milloin vaan vannoa kokemukseni olevan totta ja näyttää vielä Steinerin todistuksenkin.

        Jos jotain postiivista koulusta voi sanoa niin olihan meillä hauskaa. Aina ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa opettajien jutuille. Itkun puolelle se enemmän meni kun alkoi tajuta ettei näillä eväillä koulun ulkopuolisessa maailmassa selviä. Saksassa tilanne on vielä pahempi. Koulun oppilaat eivät sopeudu ulkopuoliseen maailmaan vaan alkavat esim. puuseppinä tehdä tuoleja (yllätys, yllätys) Steinerkoululle....

        Itse kävin peräti 10 vuotta steineriä ja niihin vuosiin kuului sekä hyviä että huonoja päiviä ja opettajia. Steiner koulu ei kyllä missään nimessä sovi nopeasti oppivalle lapselle sillä kaikki tehdään hiaasti hitaimpien tahdissa (itse opin kaiken toosi hitaasti niipä koulu sopi minulle), nopeat oppilaat rupesivat häiriköimään hitaan opetuksen vuoksi ja niin hidasivat opetusta entisestään. Itselleni koulu oli sopiva vaikka kavereita en esimmäisinä vuosina saanut,mutta kun peruskoulusta alkoi virrata steineriin porukkaa niin rupesi koulussakin olemaan kavereita =) jotkut jäivät toiset lähtivät...
        Itse en ole varma laittaisinko lapseni steiner kouluun vaikka itse olen sieltä ihan hyviä kokemuksia saanutkin, mutta nuorten meinki ja sen salailu ottaa päähän! Koulussa alkoholi, tupakka yms, rupesivat kulkemaan mukasna 7 asti ja siitä vaijettiin... ei eihän MEIDÄN koulussa mitään tälläisiä ongelmia ole!! Steinerin opetuksesta en osaa muuta kun sanoa että oli kiva piirtää vihot itse, mutta siihen se jäi..... koulusta en oikeastaan osaa sanoa juuta enkä jaata oli oppilaita jotka viihtyi ja niitä jotka ei viihtynyt.
        Mielestäni koulua voi kokeila sopiiko se minun lapselleni, mutta jos tuntuu ettei niin vaihtaa koulua =) ai nin opettajista muistan sen verran että ainakin omat opettajani olivat mukavia eikä hörhöjä vaikka niitäkin oli koulu täys. Opettaja oppilas suhde oli läheinen ja opettajalle saatoi kertoa jos jokin mättäsi tai tuntui vaikealta. Itse en ikinä ole peruskoulua käynyt niipä en siihen millään tavalla puutu =)


    • RavenAngel

      Myös peruskoulua kolme vuotta käyneenä voin sanoa tasapuolisen mielipiteeni molemmista...

      Perukoulussa opetus oli teollista ja yksittäisiin oppilaisiin käytettiin aikaa vain erityisopetuksessa.

      Steinerissa opettajat ovat lähempänä ja ainakaan omassa koulussani ei mitään (avointa tai nurkan takana tapahtuvaa) kiusaamista sallittu.

      Joten voin vain sanoa että, EI KOULUUN! jos tälle linjalle lähdetään...

      Molemmat koulut antoivat sekä hyviä että huonoja muistoja, mikään ei voi miellyttää kaikkia...

    • hienoa että kerrotte.

      Olipas kerrankin mielenkiintoisia keskusteluja. Minäkin olen luullut että Steiner on vaan jotenkin taidepainotteinen.. Hyvä että edes täällä asiasta puhutaan. Miten tälläinen on edes mahdollista.

      Pitääpä kertoa muillekin..

      • steinerfaija

        Kaikenmaailman peikot täällä rellestää. Toivottavasti kukaan tätä lukeva ihminen ei muodosta mielipidettään sen perusteella mitä steinerkoululaisiksi tekeytyvät trollit sössöttävät. Ottakaa yhteyttä steinerkouluun ja keskustelkaa sellaisten ihmisten kanssa, joiden lapset ovat ihan oikeasti steinerkoulussa. Ja hei, uskokaa tai älkää myös steinerkoulun sisällä on kriittisesti pedagogiikkaan suhtautuvia vanhempia, jotka saavat äänensä kuuluville ihan koulun sisälläkin.

        Typerää lainata sata vuotta sitten eläneen äijän kaikkein radikaalimpia sanomisia ja väittää nykyaikaisen steinerpedagogiikan toistavan samoja horinoita.

        Olisi varmasti parempi, jos Suomessakin käytettäisiin Waldorf-koulu -nimitystä. Menkää käymään steinerkoululla ja käykää seuraamassa opetusta ja keskustelkaa koulun lukiolaisten kanssa ja opettajien ja vanhempien. Ihan oikeiden sellaisten. Sen jälkeen vasta kannattaa muodostaa mielipide.

        Ei steinerpedagogiikka kaikille sovi, eikä valtionkoulukaan. Olisi varmasti kaikille osapuolille hyödyllistä jos steinerkoulusta tiedettäisiin enemmän. Myös steinerkouluun lapsensa laittaneiden keskuudessa. Omat lapseni ovat steinerkoulussa ja tiesin jo sinne laittaessani mistä on kyse. Ihan liian moni tulee steinerkouluun ilman mitään tajua koko pedagogiikasta. Seitsemän vuoden aikana positiivinen mielipiteeni on osittain vahvistunut ja osittain olen vaatinut muutoksia ja saanut niitä aikaankin. Vielä on paljon tekemistä, mutta kyllä steinerkoulu jo nykymuodossaankin on mielestäni _minun lapsilleni_ paljon parempi kuin valtionkoulu.


      • Toinen steinerkoulua käyvie...

        Itsehän olen valtionkolun käynyt pikku maaseutukoulussa silloin hyvinä vuosina jolloin ruoka oli vielä ok ja keitettiin koululla, ym asiat kunnossa. Nykyvaltion koulutuslaitoksiin jossa säästetään kaikesta lasten kustannuksella en kyllä lapsiani mielellään laittaisi.
        Kaksi lasta on tällä hetkellä steinerkoulussa,
        ja mitään varsinista negatiivista ei ole tullut vastaan, ja asiaa hyvin tunnen kun olen itsekin aktiivisesti koulun toiminnassa mukana ja läsnä, lähinnä asennus ja kunnossapitotöissä talkoomielessä, sähköasentaja kun olen. Olen jalat maassa ihmisiä jotka eivät haihattele turhia mutta toki annan taiteellisemmille vapauden ilmaista itseään, meidän koulussa opetus on sitä seuranneena mielestäni hyvinkin asiallista, lapsen maailma on tarinoiden maailma, mutta täällä ainakin opettajina on ihan asiallisia ja fiksuja ihmisiä. Itse asiassa kokemusta on kahdestakin koulusta, kun muutimme toiselle paikkakunnalle eikä kummastakaan mitään negatiivisia, toki täytyy ymmärtää että myös steinerkoulussa on samanlaisia ongelmia kuin peruskouluissa, kiusaamista ym mutta asioihin puuttuminen on havaitusti tehokkaampaa kun koulun ja vanhempien välinen vuorovaikutus oikeasti toimii ja on huomattavasti tiiviimpää kuin peruskoulussa, koulun käytävillä voi tulla vastaan talkoissa ahertavia tai muuten koulun toiminnassa olevia vanhempia joten aina on opettajien lisäksi muitakin valvovia silmiä näkemässä tilanteita, toisin kuin peruskoulussa...
        Oppilaat saavat olla myös oppilaita, lapsia, joita ei pakoteta samaan muottiin ja pakkosyötetä samaa usein elämässä täysin toisarvoista, knoppitietoa... useita peruskoulussa oppimiani tietoja, kuten mikä on saksan pisin joki, en ole ikinä elämässäni tarvinnut... sen sijaan steinerkoulussa opittava toisen huomioonottaminen ja kanssakäymisen taidot erilaisten ihmisten kanssa olisivat varmasti olleet tarpeellisempia.
        Mielestäni lasten on myös hyvä oppia perusasioita käytännön kautta tekemällä eli miten vilja saadaan kasvamaan ja miten siitä tehdään leipää ym. Steinerfilosofiassa on ymmärretty että tietyn ikäinen lapsi oppii parhaiten satujeńntarinoiden kautta, ja tietä että ne ovat tarinoita. Kaikkihan lukevat lapsilleen satuja, eivätkä pelkää että nämä niitä totena pitäisivät, paitsi silloin kun ovat arvostelemassa steineropetusta. Heittäkääpä aikuiset (?) ihmiset höpötys pois ja menkää oikeasti hommaan mukaan, itse uskallan avoimesti suositella steinerkoulua varsinkin valtionkoulujen nykytilan huomioonottaen. Steinerkouluissa sentään panostetaan lapsiin ja heidän elämäänsä, syömiseensä, viihtyvyyteensä... ruoka-annoksen hinta on 3,5€ kun valtionkoulussa on budjetoitu ilmeisesti 1,5€, siinä yksi esimerkki. Sen lisäksi ruoka laitetaan aina paikan päällä, on terveelistä eikä lisäaineistettua massaa... Näitähän voi jokainen halutessaan miettiä ja vertailla, vaikka kuinka objektiivisesti.


      • on faija
        Toinen steinerkoulua käyvie... kirjoitti:

        Itsehän olen valtionkolun käynyt pikku maaseutukoulussa silloin hyvinä vuosina jolloin ruoka oli vielä ok ja keitettiin koululla, ym asiat kunnossa. Nykyvaltion koulutuslaitoksiin jossa säästetään kaikesta lasten kustannuksella en kyllä lapsiani mielellään laittaisi.
        Kaksi lasta on tällä hetkellä steinerkoulussa,
        ja mitään varsinista negatiivista ei ole tullut vastaan, ja asiaa hyvin tunnen kun olen itsekin aktiivisesti koulun toiminnassa mukana ja läsnä, lähinnä asennus ja kunnossapitotöissä talkoomielessä, sähköasentaja kun olen. Olen jalat maassa ihmisiä jotka eivät haihattele turhia mutta toki annan taiteellisemmille vapauden ilmaista itseään, meidän koulussa opetus on sitä seuranneena mielestäni hyvinkin asiallista, lapsen maailma on tarinoiden maailma, mutta täällä ainakin opettajina on ihan asiallisia ja fiksuja ihmisiä. Itse asiassa kokemusta on kahdestakin koulusta, kun muutimme toiselle paikkakunnalle eikä kummastakaan mitään negatiivisia, toki täytyy ymmärtää että myös steinerkoulussa on samanlaisia ongelmia kuin peruskouluissa, kiusaamista ym mutta asioihin puuttuminen on havaitusti tehokkaampaa kun koulun ja vanhempien välinen vuorovaikutus oikeasti toimii ja on huomattavasti tiiviimpää kuin peruskoulussa, koulun käytävillä voi tulla vastaan talkoissa ahertavia tai muuten koulun toiminnassa olevia vanhempia joten aina on opettajien lisäksi muitakin valvovia silmiä näkemässä tilanteita, toisin kuin peruskoulussa...
        Oppilaat saavat olla myös oppilaita, lapsia, joita ei pakoteta samaan muottiin ja pakkosyötetä samaa usein elämässä täysin toisarvoista, knoppitietoa... useita peruskoulussa oppimiani tietoja, kuten mikä on saksan pisin joki, en ole ikinä elämässäni tarvinnut... sen sijaan steinerkoulussa opittava toisen huomioonottaminen ja kanssakäymisen taidot erilaisten ihmisten kanssa olisivat varmasti olleet tarpeellisempia.
        Mielestäni lasten on myös hyvä oppia perusasioita käytännön kautta tekemällä eli miten vilja saadaan kasvamaan ja miten siitä tehdään leipää ym. Steinerfilosofiassa on ymmärretty että tietyn ikäinen lapsi oppii parhaiten satujeńntarinoiden kautta, ja tietä että ne ovat tarinoita. Kaikkihan lukevat lapsilleen satuja, eivätkä pelkää että nämä niitä totena pitäisivät, paitsi silloin kun ovat arvostelemassa steineropetusta. Heittäkääpä aikuiset (?) ihmiset höpötys pois ja menkää oikeasti hommaan mukaan, itse uskallan avoimesti suositella steinerkoulua varsinkin valtionkoulujen nykytilan huomioonottaen. Steinerkouluissa sentään panostetaan lapsiin ja heidän elämäänsä, syömiseensä, viihtyvyyteensä... ruoka-annoksen hinta on 3,5€ kun valtionkoulussa on budjetoitu ilmeisesti 1,5€, siinä yksi esimerkki. Sen lisäksi ruoka laitetaan aina paikan päällä, on terveelistä eikä lisäaineistettua massaa... Näitähän voi jokainen halutessaan miettiä ja vertailla, vaikka kuinka objektiivisesti.

        Ihmiseen ei ole sisäänrakennettu moraalia, vaan se pitää ipanoille opettaa. Ei mitenkään huono asia, että silloin opetusaines on tarinoita ja satuja. Net kun ei ymmärrä tätä, kauhistelevat, että tosi ja taru eivät ole selvästi erillään, mutta eivät koskaan esitä, että sadut pitäisi korvat siviilioikeuden luennoilla.

        Aterian hinta on selvä indikaattori siitä, minkä arvoisina koulu pitää oppilaitaan. Sanoisin, että jos kouluruokailun hinnasta halutaan tinkiä, silloin on asiat taloudessa tosi huonosti. Tulevaisuuden kehittymisestä ei silloin enää ole huolta, vain omasta huomisesta.

        Paljon palstalla mälskätään omista traumoista ja peloista, mutta lapsen fyysiset kehitystarpeet ihan unohdetaan. Hyvä kun korostit asiaa!


      • thomas 11
        on faija kirjoitti:

        Ihmiseen ei ole sisäänrakennettu moraalia, vaan se pitää ipanoille opettaa. Ei mitenkään huono asia, että silloin opetusaines on tarinoita ja satuja. Net kun ei ymmärrä tätä, kauhistelevat, että tosi ja taru eivät ole selvästi erillään, mutta eivät koskaan esitä, että sadut pitäisi korvat siviilioikeuden luennoilla.

        Aterian hinta on selvä indikaattori siitä, minkä arvoisina koulu pitää oppilaitaan. Sanoisin, että jos kouluruokailun hinnasta halutaan tinkiä, silloin on asiat taloudessa tosi huonosti. Tulevaisuuden kehittymisestä ei silloin enää ole huolta, vain omasta huomisesta.

        Paljon palstalla mälskätään omista traumoista ja peloista, mutta lapsen fyysiset kehitystarpeet ihan unohdetaan. Hyvä kun korostit asiaa!

        Moikka! Ite oon täs "Steiner-koulussa" ja voin omasta mielestäni sanoo, et peruskoulun kolmas luokkalaiset on viisaampii ku vaik steinerin 5 luokkalaiset. Ite oon kutosella ja luokas on 30 oppilasta, oppilaista paljon ja tilaa vähän (luokan koko silmämääräisesti noin 10-15 metriä halkaisialtaan. Luin täältä Suomi24:sesta et steinerissä ei puututa kiusaukseen, ja se on totta. Oma opettajani on koulun parhaimmistoa ja puuttuu aina kiusaamiseen, ja jos ei sitä oo tiedetty nii yleensä jostain se tieto kaivetaa esiin. tässä esimerkki alukseästä:
        Kouluni oli loppu, kun vastaani tuli rinnakkaisluokkalaiseni, ja vanha eskarikaveri minua noin 10-15 cm lyhyempi tuli päälleni että minun piti mennä maahan ja hän pomppi minun pälläni ja kun hän lopetti sanoin siitä välitunti valvojalle (uskonnonopettaja) hän sanoi että hän voisi pyytää anteeksi ja ei puuttunut siihen, mutta kun kerroin siitä omalle opettajalleni, niin hän otti asian puheeksi.

        Oppitasosta:
        Steiner-koulussa mennään opetus kasvun ja iän mukaan, eli vaik prosenttilaskut alkaa vasta kuudenella ja tekninentyö, kun taas peruskoulussa selvästi aikaisemmin.


      • thomas 11 kirjoitti:

        Moikka! Ite oon täs "Steiner-koulussa" ja voin omasta mielestäni sanoo, et peruskoulun kolmas luokkalaiset on viisaampii ku vaik steinerin 5 luokkalaiset. Ite oon kutosella ja luokas on 30 oppilasta, oppilaista paljon ja tilaa vähän (luokan koko silmämääräisesti noin 10-15 metriä halkaisialtaan. Luin täältä Suomi24:sesta et steinerissä ei puututa kiusaukseen, ja se on totta. Oma opettajani on koulun parhaimmistoa ja puuttuu aina kiusaamiseen, ja jos ei sitä oo tiedetty nii yleensä jostain se tieto kaivetaa esiin. tässä esimerkki alukseästä:
        Kouluni oli loppu, kun vastaani tuli rinnakkaisluokkalaiseni, ja vanha eskarikaveri minua noin 10-15 cm lyhyempi tuli päälleni että minun piti mennä maahan ja hän pomppi minun pälläni ja kun hän lopetti sanoin siitä välitunti valvojalle (uskonnonopettaja) hän sanoi että hän voisi pyytää anteeksi ja ei puuttunut siihen, mutta kun kerroin siitä omalle opettajalleni, niin hän otti asian puheeksi.

        Oppitasosta:
        Steiner-koulussa mennään opetus kasvun ja iän mukaan, eli vaik prosenttilaskut alkaa vasta kuudenella ja tekninentyö, kun taas peruskoulussa selvästi aikaisemmin.

        sanoo et must on tosi vähä niinku ei hyvä et ain kaik väittää et me stainerlaiset ei osata kirjottaa ees normalisuomee mäki osaan tosi hyvi et turha tulla! tollaset fuusiomuumiot saa tunkee vaik kynttilän nenääs ja ai ziisus kui helmee se olis ku sit kaikki nää ku ei tajuu ni olis kynttilä nenäs pitki katui! siin normaaliposse stiigaa et LOL! rasvatuikku tuulisuojas! mik on?

        Ei viisaus ole sitä, että "tietää" eli on oppinut ulkoa asioita. Vaan sitä, että ymmärtää missä tässä maailmassa on kysymys.

        Jos olet oikeasti 10-12 vuotias, kuten tekstistäsi voisi kuvitella, ovat vanhempasi lyöneet laimin oman kasvatuksellisen vastuunsa. Sinun paikkasi ei ole nettikeskusteuissa. Kiitos kuitenkin arvokkaasta ja harvinaisesta kannanotostasi ;o)
        sf


    • Ihmettelevä steineri

      Miksi sinä sitä häpeät, vaikket siitä pitäisikään? Vanhempiesi asiahan se oli, mihin kouluun laittoivat!

    • Ei millään pahalla, mutta sinulla menee huonosti, jos oikeasti häpeät sitä, missä koulussa olet ollut ja niin paljon, ettet sitä edes aviopuolisolle suostu sitä kertomaan. Vaikka koulu olisi ollut kuinka huono, niin eihän se sinun syysi olisi ollut, että siellä olet ollut! Tosin itse en ole myöskään vihainen vanhemmilleni, että siirsivät minut peruskoulusta steinerkouluun. Rudolf Steinerilla oli pimeät puolensa, mutta niin oli ja on monella muullakin, jolla on valoisiakin puolia. En todellakaan ole ainoa steinerkoulussa ollut, joka on aivan eri mieltä kuin sinä. Tietysti eri steinerkoulujen välillä on eroja.

      • Tiedoksi.

        Mot ohjelma Steiner koulusta.

        Katso ja kuuntele ohjelma kesto 8.58 min.

        Lue kommentit.

        http://www.youtube.com/watch?v=vkkxzysI4Vg&feature=related
        ------


    • Trololololo

      Olen itse ollut steinerkoulussa ensimmäisestä luokasta alkaen, ensin viisi vuotta Kuopiossa ja tämän jälkeen Tampereella. Sanon ihan suoraan että olin lapsena ihan törkeän hajamielinen, vaikka älykkyys olisi riittänyt vaikka mihin, joten olisin lentänyt varmaan peruskoulusta pihalle jossain vaiheessa. Onneksi luokkakoko oli hyvin pieni ja opettaja mukava, niin sain tarpeitani vastaavaa opetusta (riittävän haastavia tehtäviä sekä esimerkiksi luvan piirtää tunneilla). Tampereelle siirtyessä luokkakoko sitten kolminkertaistui, mutta suurempia ongelmia ei silti syntynyt. Korkeintaan tuli ongelmia sen kanssa että olin ihan turhan itsepäinen...

      Esimerkiksi koulukiusaamisen suhteen puututtiin suurin piirtein samalla innokkuudella kuin normaalissakin kouluissa: isommat yhteenotot ja väkivaltaisuus kyllä huomattiin ja siihen reagoitiin saman tien, puhutteluilla, jälki-istunnoilla ja ottamalla yhteyttä vanhempiin, mutta pienempi kiusaaminen, kuten syrjiminen, nälviminen tai muu vastaava harvemmin yltti opettajien korviin saakka.

      Uskonnonopetuksesta minulla ei ikinä ollut samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla. Ala-asteella opetus oli enimmäkseen opettavaisia Raamattu-aiheisia satuja, ja niin kauan kuin muistan itseni ateistiksi mieltäneenä en koskaan kokenut oloani mitenkään vaivautuneeksi tai uhatuksi. Myöhemmin, ihan aikuisten oikeaan opetukseen siirryttäessä, tunneilla hyväksyttiin avoimesti keskustelu ja eriävät mielipiteet ja opetus oli suurimmilta osin faktojen opettelua eikä tyrkytystä.

      Eukasta haluan sanoa sen verran, että se antoi kyydin Ruotsin kautta Saksaan eurytmianäytöksen muodossa. Ja se oli aika jees. Tykkäsin eukasta nuorempana, ja vanhempana se oli ihan kivaa silloin kun teini-ikäisen ennakkoluulot antoivat periksi. Itse asiassa, ton eukkanäytöksen aikoihin mä opin jopa nauttimaan siitä, ja se antoikin paljon pohjaa tanssiharrastukselleni myöhempänä (nykytanssia ja sen sellaista). Lukiossa se taas pisti vähän ärsyttämään kun opettaja vaihtui, mutta siinäkin oli enimmäkseen kyse 15-kesäisen angstipierun omasta henkilökohtaisuudesta vittupäästä, ja sitäkin opettajaa oppi sitten arvostamaan vähän kun kasvoi hiukan.

      Opiskelen tällä hetkellä lukiossa 13. (4.) luokkaa, ja suurimmilta osin tarjottu opetus on aivan erinomaista ja opettajat oikein hyvin ammattinsa osaavia. Preliminääreistä olen saanut enimmäkseen M:ää ja E:tä sekä jonkun verran L:ää. Sain yhdeksännellä luokalla hylättyjä kaksi (ruotsista ja äidinkielestä) liikojen poissaolojen takia, ja keskiarvo muutenkin oli alle seitsemän, joten olen aika kiitollinen päästyäni steinerin lukioon. Muuten olisin todennäköisesti joutunut johonkin kaameaan peräreikään ja päätynyt lopettamaan opiskelun ensimmäisenä vuonna.

      Haluan vielä erikseen mainita, että Tampereen Steiner-koulun opiskelijaravintola Timjamin safka on aivan törkeän hyvää. Siis aivan törkeän hyvää. Kouluruoaksi ihan uskomattoman hyvää. Silleen että omnomnom. Jos ei huonoina päivinä muuten motivoi lähteä opiskelemaan, niin sitten ihan vain siksi että ruoka on niin törkeän hyvää.

      Että sillee. Joo. Moi vaan.

    • aapukkalainen81

      Kävin itse Steineriä, enkä ikinä itse laittaisi omaa lasta. Samanlaisia kokemuksia rituaalisuudesta, uskonnollisesta hurmoksuudellisuudesta, epäpätevistä ja uskonkappaleisiin turvaavista opettajista. Teini-iässä kärsin lisäksi kauheista kuukautiskivuista, joihin lääkäri määräsi kipulääkettä. Kuultuaan tästä pätevän lääkärin määräämstä lääkityksestä määrättiin opettajakunnan taholta lopettamaan se heti ja passitettiin hoitoeurytmiaan, jossa piti huojua ohjauksessa silloinkin kun kivut saivat melkein itkemään. Olin myös ujo lapsi, sitä mitä nykyään kutsuttaan introvertiksi. Kutsuttiin sitä samaksi steinerissäkin, mutta siellä annettiin ymmärtää että introvertti on "sisäänpäin käpertynyt" (opettajan sanoja, ei minun), ja siitä pitää oppia pois, koska introvertti on jollain tavalla viallinen. Ja taas hoitoeurytmiaa rangaistuksena.

      Nykyään olen sitten syrjäytynyt. Kiitos, Steinerkoulu! Pilasit elämäni.

      • Juu, syy on aina jossain muussa... Eikö sinulla ole vanhempia lainkaan?


      • Normaalifaija
        Steinerfaija kirjoitti:

        Juu, syy on aina jossain muussa... Eikö sinulla ole vanhempia lainkaan?

        Ei kai vanhemmat kouluun voi opettamaan tulla.

        Steiner-koulut pitäisi laittaa valtion taholta tarkkailuun. Aivan edesvastuutonta laittaa lapsiaan tuollaiseen huuhaa-opinahjoon. Yh-äidit tai hippi-isät, joilla on ruvennut päässä viiraamaan laittavat vahingon kiertämään laittamalla lapsensa Steiner-kouluun. Ja lapset kärsivät aikuisena, kun elämä ei luistakaan. Tunnen monta steinerin käynyttä ja kaikki ovat ns. hälläväliä tyyppejä. Tehdään ihan mitä päähän pälkähtää ja ei ajatella seurauksia ja muita ihmisiä. Se on sitä Steiner-oppia.


      • Normaalifaija kirjoitti:

        Ei kai vanhemmat kouluun voi opettamaan tulla.

        Steiner-koulut pitäisi laittaa valtion taholta tarkkailuun. Aivan edesvastuutonta laittaa lapsiaan tuollaiseen huuhaa-opinahjoon. Yh-äidit tai hippi-isät, joilla on ruvennut päässä viiraamaan laittavat vahingon kiertämään laittamalla lapsensa Steiner-kouluun. Ja lapset kärsivät aikuisena, kun elämä ei luistakaan. Tunnen monta steinerin käynyttä ja kaikki ovat ns. hälläväliä tyyppejä. Tehdään ihan mitä päähän pälkähtää ja ei ajatella seurauksia ja muita ihmisiä. Se on sitä Steiner-oppia.

        Lienee kuitenkin aika turhaa syyttä steinekoulua sinun ystäväpiirisi koostumuksesta ;o)

        Lapsesta kasvaa sellainen, millaiset eväät on kotoa elämälle saanut. Jotkut vanhemmat ovat täysin ala-arvoisia kasvattajia. Se ei ole steinerkoulun vika. Eikä steinerkoulu ole myöskään mikään ihmeitä tekevä parantola, jossa vanhempiensa rikkomat lapset pystyttäisiin ehjäämään.

        Kun oma tai jonkun muun elämänhallinta on hukassa, on turha syyttää jotain koulua, opettajaa tai pedagogiikkaa.


    • lapsi steinerkouluss

      heh, huvittavia kommentteja. Kannattaisi tutustua oikeasti millä tavoin steinerkoulu toimii eikä heitellä uskomattomia legendoja. Yleistäminen ei toimi missään asioissa, ei myöskään steinerkoulun suhteen. Peruskoulussakin on erilaisia opettejia ja opetustyylejä ja silti koko peruskoulua ei lytätä. Esim. jossain kouluissa puututaan kiusaamiseen ja toisissa ei.

    • ylpeä steinerlapsi

      itse myös steinerkoulun käyneenä .9 2 vuotta eli peruskoulu ja lukio voin todeta että se on todellä hyvä asia kun luokkakoot ovat pieniä sama opettaja hyvällä tuurilla 8 vuotta . Koska minulle henkilökohtaisesti auktoriteetin tunnetta antoi luokanopettaja josta kehittyi niinsanotusti äitihahmo koulunpuolesta. ihminen oli tärkeä ei sitä halunnut loukata tai sanoa pahasti kun tiesi että se ihminen ajattelee vain meidän parasta ... paljon on hyviä puolia. Kuin myös joka asiassa on se toinen puoli. Lopetin lukion kesken koska tunsin niin suurta ahdistusta ja turhautumisen tunnetta. Samantien kuin aloitin opinnot iltalukiossa opettjat huomasivat suuren levottomuuden ja nimenomaan turhautumisen. Halu oppia oli kova niinkuin se oli aina ollut. Muistan kun aloin noin 12 vanhana tuntemaan huonommuuden tunnetta siitä miksi en opi niinkuin muut. Lukemaankin opin vasta toisen luokan lopussa. matikka oli haastavaa ja kielten opetus turhautti .Suurin osa läksyistä tehtiin tukiopetuksessa erityis opettajan luona . Vanhempani ja opettaja tukivat todella paljon minua . Vanhepani olisivat halunnneet teettää testejä että tiedettäisiin varmasti että mitää luki/kirjoitusvaikeutta ei ole.Koulunpuolesta kuulema sitä tarvetta ei ollut. Koska oppiminen oli muutenkin niinsanotusti tuettua ja kaikki eteni tasonsa mukaan... Minun kohdalla ne testit olisivat olleet paikallaan . iltalukion opettajat kehottivat minua käymään lukitesteissä . Syy turhautumiseen ja tyhmyyden tunteeseen löytyi. tietämättäni 18 vuotiaaksi saakka olin kärsinyt vaikeasta keskittymisvaikeudesta ja kirjoittamisenvaikeudesta. . Edelleenkin olen todellla ylpeä steinerlapsi saanut paljon ihania muistoja siitä koulusta ,mutta minun kohdalla peruskoulu olisi helpottanu luultavasti asioita. Kärsin todella pitkään asiasta kun jouduin toistelemaan että en ole tyhmä vaan näihinkin asioihin voin oppia keinot selvitäkseni. iltalukiota en käynyt loppuun vaan lähdin opiskelemaan lähihoitajaks koulu käyty ja vuoden työelämässä ollut ,suuntana sairaanhoitajan opinnot! Pitkän tarinan pointti se että pitäkää vanhemmat puolenne että lapsenne oikeasti pärjää vaatikaa sitä tukea jos siltä tuntuu että kaikki ei oo kohdallaan. Äitin hameen helmassa monet itkut itketty ku kaikki muut osas jotain mutta minä en vaikka kuinka pänttäsin tuntu etttä kaikki asiat unohtu samantien.Ne ois vältetty jos asia olis huomattu aikasemmin, steinerkoulu on yksityiskoulu ja resursseja ei välttämättä siihe parhaaseen erityisopettajaan ole .Aika kultaa muistot ja sisulla pääsee eteenpäin !

      • Steinerfaija.

        Juuri näin!

        Vanhempien pitäisi oikeasti tajuta, että steinerkoulu ei ole tarkoitettu oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille. Sinun kohdallasi onneksi loppu hyvin - kaikki hyvin, mutta suurimmalla osalla ei asia suinkaan ole näin.

        Jos steinerkouluun tulisi enemmän lastensa tulevaisuudesta kiinnostuneiden vanhempien lapsia, joilla on normaalit valmiudet oppia, ei tälläkään palstalla olisi tarvetta lukea niin paljon turhaa kritiikkiä.

        Ehkä sellaisessa tapauksessa voisi olla resursseja myös oppimisen tukemiseen "ylpeä steinerlapsi" -nimimerkin kaltaisissa tapauksissa.


    • En suosittele

      Muakin hävettää steinerkoulun käyminen. Yläasteelta menin normali lukioon mutta en osannu edes perusjuttuja ku steinerkissa ei ollu opetettu. Opiskelin sitten vaan amiksessa ammatin vaikka kiinnosusta oli muuhunkin. Harmittaa edelleen mutta lähin liian myöhään. Oma vika tavallaan. Omat lapset on tavallisessa koulus, tykkäävät, viihtyvät ja oppivat niinku koulussa pitääkin.

    • Missä vika?

      Jännä homma ettet pärjännyt normaalissa lukiossa.. itse kävin steinerkoulun ja menin normaaliin lukioon. Hyvin pärjäsin ja kirjoitin 6 ainetta ylioppilaskirjoituksissa kohtuullisin arvosanoin. Parempaankin olisin pystynyt jos olisi viitsinyt enemmän lukea. Enkä todellakaan ole mikään supernero!

    • En suosittele

      Koulussahan se vika oli ku ei fysiikastakaan opetettu muuta ku tule ja veden luonteet tai muuta hölynpölyä. Lukiossa olis pitänyt opetella kaikki ilman perustietoi. Kaikil luokkakavereil sama juttu. Steinerissa on liian vähän opeja joilla on oikea koulutus eikä snelman korkeakoulun tutkinto vaan. Toivottavasti nykyään ovat tarkempii siitä mitä opetetaan ettei jää liian paljon jälkeen tavallisen koulun opetussuunnitelmasta.

    • Tuli vain mieleen

      Olen lukenut tänään palstaa ahkerasti ja yksi asia on pistänyt silmääni. Miksi Steinerkoulun entiset eivät osaa kirjoittaa? Ei voi olla vain sattumaa vai voiko?

    • niin minullekkin

      tarvitseeko tälläisellä palstalla sinun mielestäsi nimimerkillä tuli vain mieleen kirjoittaa asiakirja tekstiä ;>Ei se meistä steinerkoululaisista sen enempää kerro . suoraan sanottuna aika asiaton kommentti . kävi minkä koulun tahansa ei se ihmisestä huonompaa tai saatikka sitten tyhmempää tee. Kuka tahansa myös peruskoulun tai minkä tahansa koulun käyneet voivat kirjoittaa huonosti.Vannon että steinerkoululaiset kirjoittavat opiskelujensa aikana enemmän kuin yksikään peruskoululainen . Oppikirjojen sijaan kirjoitamme tunnilla käymät asiat vihkoon joka toimii opppikirjana kokeesen lukiessa .Vihkojen arviointi perusteena on oikeinkirjoitus , ymmärrettävä ja selkeä käsiala.Matematiikassa ,äidinkielessä ja kielten opiskelussa ( ruotsi ,saksa ,englanti.) käytössämme oli oppikirjat.

      • huolestunut mummo

        Mutta ei ilmeisesti esim. välimerkkisäännöt?!?!?


    • VOI HUOH!

      Itse kirjoitin NORMAALISSA lukiossa E:n ja L:n tasoisia aineita, vaikka olin käynyt Steiner koulun! Ei sen tasoisia aineita ehkä pysty kirjoittamaan, jos ei osaa kirjoittaa!

    • Yksi entinen

      ^ Näköjään et osaa silti kirjoittaa edes Steinerkoulua oikein xD

      Kävin Steinerkoulun ja ei siellä kyllä oikeinkirjoitukseen panostettu. Vihkoista sai hyvät arvostelut kun väritti ne kauniilla ja värikkäillä kuvilla. Luovaa kirjoitusta kannustettiin, mutta oikeinkirjoitus ei ole Steinerkoululaisten vahvuuksia, siinä olet oikeassa. Opin kirjoittamaan kieliopillisesti oikein vasta tavallisessa koulussa. Luovuus tuli kuitenkin Steinerkoulusta eli voisi olla huonomminkin :)

      Ps. Meillä ei ollut kirjoja käytössä missään aineessa, millään luokalla.

      • huolestunut mummo

        "^ Näköjään et osaa silti kirjoittaa edes Steinerkoulua oikein xD"
        Etkä näytä sinäkään osaavan kirjoittaa steinerkoulua oikein...


    • No Just

      Ikävää, että olet käynyt paskan steinerin, mutta se ei silti oikeuta sua tuomitsemaan kaikki steinerkouluja!! Kaikissa kouluissa on eroja. Jos ei miellyttänyt, niin olisit vaihtanut koulua. Ei Suomesta koulut lopu! Aika lapsellista yleistää yhden koulun perusteella!!!

    • sääliksi käy

      Naapurin poika kävi steinerin. Ysiluokan keväällä tajuttiin, että poika oli käytännössä luku-ja kirjoitustaidoton. Lukihäiriötä ei oltu huomioitu kuin vasta ysin keväällä, jolloin hän sai kokonaista kaksi tuntia erityisopetusta. Nyt hän on koulutuksesta täysin syrjäytynyt lukutaidoton huumeaddikti. Steinerin välinpitämätön peruskouluvuosikymmen tuotti totaalisen luuserin.

      • Eikä vanhemmilla ollut mitään osuutta asiaan? Edesvastuutonta toimintaa vanhempien taholta!


    • asiaan tutustunut

      Olin viime maaliskuussa kaksi viikoa seuraamassa Helsingin Rudolf Steiner -koulun ekaluokan elämää. Joka päivä oli melkoista kaaosta, minkä pääosin sanoisin johtuvan siitä, että oppilaat istuivat penkeillä tai lattialla, mikäli penkkiä tarvittiin kirjoituspöydäksi. Suurin osa tunneista kului vihkojen ja liitujen jakamiseen, sillä kaikkia opiskelutarvikkeita säilytettiin pulpettien sijasta kaapeissa. Tämä EI kuitenkaan ole normi kaikissa steinerkouluissa, vaan ns. "penkkipedagokiikan" valinta on opettajasta kiinni.

      Lapset olivat vilkkaita sekä huomion- ja tiedonjanoisia eikä opettaja osannut käsitellä luokkaa toimivasti. Matematiikan tunneilla osa oppilaista oli selvästi etevämpiä kuin toiset, mutta heille ei annettu minkäänlaisia lisätehtäviä, jotka olisivat pitäneet heidätkin töiden touhussa eikä muita häiritsemässä.

      Lapset olivat todella ihania ja suloisia, ja minun kävikin kovasti sääliksi niitä oppilaita, jotka olisivat halunneet oppia nopeampaan tahtiin, mutta joiden ei sitä annettu tehdä. Lisäksi lapset tiesivät, ettei heidän opetuksensa ollut tavallista. Yhtenä päivänä eräs tyttö kysyi minulta: "Kuinka pitkiä oppitunnit ovat NORMAALISSA koulussa?"

      Kaksi parasta kaveriani ovat steinerkoulun kasvatteja ja tällä hetkellä opiskelemme kaikki Helsingin Yliopistossa, joten voinkin melkoisella varmuudella sanoa, että joillekin steinerkoulu sopii paremmin kuin tavallinen koulu ja toisin päin.

      Mielipiteeni onkin, että periaatteessa en näe steinerkouluissa mitään vikaa, mutta ongelmia saattaavat aiheuttaa epäpätevät opettajat. Samaa kyllä voi sanoa myös tavallisesta koulusta.

      • Epäpätevät opettajat ja käytöshäiriöiset lapset, joiden vanhemmat tunkevat lapsensa väkisin steinerkouluun, ettei vaan tulisi adhd tms -diagnoosia. Ja sitten kauhistelelevat tällä palstalla steinerkoulun surkeutta ja edesvastuuttomuutta.


    • näinpä

      Hyvin sanottu! :)

    • Mikäs se koulu on

      Ei ole varmaankaan suurta merkitystä, missä koulussa lapsi opiskelee, koska opettajalla on suurempi merkitys lapsen kehityksen kannalta (tottakai myös vanhemmilla) kuin koulun nimellä. Ei lapsi ymmärrä tai opi koulun ideologiaa, ellei sitä opettajat käytännössä toteuttamaan.

      Monet Steineristä normaalikouluun vaihtaneet eivät nähtävästi ole kokeneet Steineriä siten, kuin se olisi teorian mukaan pitänyt. Syy ei silloin varsinkaan ole vanhemmissa tai opettajissa, vaan usein itse lapsen luonnollisissa tarpeissa. Voidaan toisaalta kysyä, onko koulu onnistunut metodologisesti kasvatuksessaan, jos sen oppilaat eivät ole löytäneet sen tarkoitusta, vaan saaneet kärsimystä sen sijaan?

      Ja uskoakseni Steiner-opettajat eivät poikkea "normaalikoulun" opettajista. Molemmat ovat varmasti arvojensa suhteen yhtä hukassa (eläen vain yhdessä totuudessa), ja paljon lapsen kehittymisen kannalta on (ikävä kyllä) kiinni siitä, millainen opettaja lapselle tulee.

      Koulu on yleensä vahvin ympäristöllinen vaikuttaja lapsen kehittymisen kannalta, johon vanhempien ei mielestäni tietyllä tavalla tulekaan liiaksi puuttua, jotta lapsen kehitys kokee ulkoista "mullistusta". Tietenkin kiusaamiseen ja henkiseen väkivaltaan tulee puuttua sekä koulussa, että kotona.

      Steiner-koulun idea on jalo yleisesti ihmisen arvoajattelun kannalta. Mutta se voi olla liian varhaista pienelle lapselle, jonka ajattelu ei vielä ole sillä tasolla, että hän pystyisi omaksumaan opettajien "uskonto/tiede hörhöilyt". Lisäksi uskon, että lapsi tietyllä tyylin syntyy pyrkivään ja suorittavaan yhteiskuntaan luontaisten vaistojensa vuoksi. Siten Steiner- koulu ei välttämättä ole paras paikka nuorelle ja pyrkivälle lapselle.

      Ajattelemaan oppii ajan kanssa, ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että tämä tapahtuu vasta kun on lapsuuden ja murrosiän elänyt sekä havainnut tarpeeksi ympäristöä, jossa elämme. Harvalla (jos kenelläkään) meistä on jo syntyessään mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäämme tai kykyä valita oppejamme. Ne ovat asioita, jotka kehittyvät kriittisyyden ja kokemuksen perusteella vasta vanhemmalla iällä.

      • asiaan tutustunut

        Steinerkoulujen opettajat tulevat Snellmann-korkeakoulusta, joka on aivan törkeä laitos. Erilaisuutta ei hyväksytä, vaan kaikkien tulisi sopia yhteen muottiin. Puolet opiskelijoista on koko ajan pilvessä ja toiset ovat äärettömän kaksinaamaisia, jopa varkaita. Ja opetuksen taso Snellman-korkeakoulussa on surkeaa. Sieltä sitten niitä stainerkoulujen opettajia lähtee kaikkialle Suomeen. Olin itse siellä vuoden, joten tiedän, mistä puhun. Lisäksi koin syrjintää kyseisen vuoden aikana.


      • jlfsdiutjrnfb
        asiaan tutustunut kirjoitti:

        Steinerkoulujen opettajat tulevat Snellmann-korkeakoulusta, joka on aivan törkeä laitos. Erilaisuutta ei hyväksytä, vaan kaikkien tulisi sopia yhteen muottiin. Puolet opiskelijoista on koko ajan pilvessä ja toiset ovat äärettömän kaksinaamaisia, jopa varkaita. Ja opetuksen taso Snellman-korkeakoulussa on surkeaa. Sieltä sitten niitä stainerkoulujen opettajia lähtee kaikkialle Suomeen. Olin itse siellä vuoden, joten tiedän, mistä puhun. Lisäksi koin syrjintää kyseisen vuoden aikana.

        Mielenkiintoista. Kävitkö yleisopintovuoden?


      • asiaan tutustunut
        jlfsdiutjrnfb kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Kävitkö yleisopintovuoden?

        Kyllä, juuri sen. Aivan kauheaa oli.


    • liajntr09u

      Keskustelu on pääasiassa aika mustavalkoista tai joko-tai -ajattelua. Siihen ei ole viitattu, että steinerkoulussa sama opettaja vie yhtä luokkaa mahdollisimman pitkään - oliko ykköseltä mieluiten seiskaluokalle saakka? Siinä on mahdollisuutensa ja vaaransa. Jos lapsen ja opettajan henkilökemia (mitä se voikaan olla) ei toimi, vahinko on suurempi, kuin mitä olisi tavallisessa peruskoulussa tapahtuva muutaman vuoden välein toteutuva luokanopettajan vaihtuminen, jolloin joka tapauksessa lapsi näkee useampia aikuisen malleja opettajina, ja saa mahdollisuuden eri opettajien vahvuuksiin. Kaikissa kouluissa on hyvät ja huonot puolensa, ja on varmaa, että joillekin steinerkoulu sopii paremmin kuin tavallinen koulu ja päinvastoin. Peace!

    • p a s k a a a a a a

      Piis itelles, stainerius on syvältä.

      • hihi

        nimimerkki "asiaan tutustunut" kanssa TÄYSIN samaa mieltä. Snellman-"korkeakoulu" ei ole oikeaa korkeakoulua nähnytkään. Mielivaltaista valtapeliä. Todellisella osaamisella ei ole mitään väliä. Jos naama ei miellytä niin se on tervemenoa. Opettaja voi minä hetkenä hyvänsä sanoa ettei oppilas nyt vain ole "tarpeeksi valmis"/yms steinerkoulun opettajaksi ja potkia pihalle. Itse siis olin steinerpäiväkodissa kolmevuotiaasta, kävin 13-vuotta Steinerkoulua ja kirjoitin erinomaisin paperein ylioppilaaksi. Ongelmaksi muodostuikin se, että syön lihaa ja minulla on omat mielipiteet (mitä STEINER-koulussamme meille aina opetettiin;pitää olla yksilö ja ajatella omalla järjellä jne). Onneksi pääsin Helsingin Yliopistoon ;)


    • Nollattu

      Jännä juttu, että ne, jotka kehuvat Steiner-koulua, eivät osaa juurikaan "nähdä metsää puilta". Tällä tarkoitan sitä, että mikään instituutio ei ole täydellinen, ei edes Steiner-koulu. Jumalatkin erehtyvät toisinaan.

      Ymmärrän aloittajan pointin ja mielestäni kaikkia asioita voi ja pitääkin tarkastella kriittisesti ja aivan jokaisella on oikeus kertoa omista henkilökohtaisista kokemuksistaan ilman väheksyntää. Tämä on keskustelupalsta, jossa jokaisella pitää olla mahdollisuus esittää mielipiteensä ilman että hänet tai hänen vanhempansa leimataan huonoiksi tai lapset ADHD:sta tms. kärsiviksi. Kaikki asiat eivät ole vanhempien syytä, myös ympäröivä yhteiskunta ja koulu vaikuittavat nykytiedon valossa suuresti henkilön minäkuvan rakentumiseen ja kehittymiseen. Kehityspsykologiassa aiheesta on kirjoitettu paljon, joten koulun ja läheisten ihmissuhteiden ( myös oppilas-opetaja-suhde!) roolia on turha väheksyä. Toisen ihmisen henkilökohtaisten kokemusten väheksyntä on absurdia, koska kenelläkään toisella ei ole pääsyä muiden kanssaihmisten sisäiseen maailmaan. Jonkun kokemuksen vääräksi osoittaminen on maailman vaikeimpia asioita. Kukaan tällä palstalle ei pysty siihen.

      On häpeällistä syyllistää anonyymien kirjoittajien vanhempia, vaikkei edes tunne henkilöitä tai heidän lähipiiriään. Sellainen on räikeää keittiöpsykologiaa ja sotii kaikkia hyvän keskustelun käytänöjä vastaan. Sitä sanotaan logiikassa ad hominem-argumentiksi. Ad hominem-argumenttia käytetään silloin, kun ei osata keskustella asiallisesti ja esittää rakentavaa kritiikkiä itse keskustelun kohtena olevaa asiaa kohtaan, vaan hyökätään kanssakeskustelijan kimppuun (mennään ns. henkilöllisyyksiin, kuten perhesuhteisiin ja vastapuolen vanhempien kritisoimiseen).


      Koululla on valtavan suuri merkitys lapsen psyykkiseen kehitykseen, sillä koulu kytkeytyy tärkeiden "murrosvaiheiden", kuten lapsuuden päättymisen ja alkavan teini-iän yhteyteen ja ne kokemukset, jotka lapsi / nuori ko. vaiheessa kokee, voivat vaikuttaa pitkälle vanhuuteen saakka. Kouluaikana lapsi alkaa rakentaa omaa minäkuvaansa joko positiiviseen tai negatiiviseen muotoon. Tässä vaiheessa monilla asioilla, kuten kouluaikojen negatiivisilla kokemuksilla, saattaa olla merkittävä rooli siinä, mihin suuntaan yksilö alkaa minäkuvaansa muodostaa. Vai miksi monet lapsina koulukiusatut käyvät psykologilla vielä aikuisenakin? Tuskin huvin vuoksi. Pienemmätkin asiat lapsuuden ja nuoruuden risteysvaiheessa voivat muodostaa "suuria virtoja", joiden jälkiä saataa olla vaikeaa myöhemmin muuttaa (minäkuva on muuttunut staattisemmaksi, eikä ole enää siinä määrin muotoiltavissa kuin lapsuudessa).

      Koulusta voi saada niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia, moni asia riippuu opettajasta / opettajista. Jos opettaja on luokan ainoa ja pahin koulukiusaaja, kuten minun tapauksessani, niin se jättää väistämättä jälkensä. Hyvät vanhemmat eivät riitä, jos oppilas pelkää opettajan auktoriteettia liikaa, eikä uskalla kertoa kokemuksistaan vanhemmille... Olen joutunut käymään terapiassa vuosia opettajan harjoittaman systemaattisen kiusaamisen vuoksi, jolloin sain päivittäin kuulla, että olen lapsi, josta ei koskaan tule mitään, ihminen, joka ei koskaan löydä puolisoa jne. Itsetuntoni oli nolla. Kaikki opettajat eivät olleet onneksi yhtä patologisia (paljon oli myös aivan ihania ihmisiä), mutta myös "peto voi kätkeytyä lampaiden vaatteisiin" ja jos "lammas" on rakentanut tarpeeksi vahvan auktoriteetin, häntä ei enää uskalla kyseenalaistaa, jolloin valta-asema vahvistuu jatkuvasti. Opettajan auktoriteetti oli minun kouluaikoinani niin suuri, etten yksinkertaisesti uskaltanut lähteä. Näen sen vuoksi Steiner-koulussa ongelmalliseksi sen, että siellä auktoriteettia korostetaan enemmän kuin muualla. Jos paha pääsee valtaan, niin auktoriteetti toimii erittäin tehokkaana aseena, mutta jos opettaja on lempeä, asiat ovat toisin.

      En missään tapauksessa väitä, että kaikissa Steiner-kouluissa on samanlaista meninkiä, vaan kerron ainoastaan omasta, henkilökohtaisesta kokemuksestani. Psykologini kauhisteli kokemuksiani, joista kerroin. Hän sanoi, ettei kenenkään olisi pitänyt kokea sellaisia asioita, joita minä koulussa opettajan taholta koin. Mutta se on onneksi menneisyytä. Hyviä muistojakin jäi, mm. ihanat ystäväni, jotka jaksoivat tukea minua vaikeina aikoina ja joita kunnioitan yhä syvästi. Haluan vilpittömästi sanoa teille, joilla on huonoja kokemuksia (mistä tahansa) koulusta, että te ette ole ihmisinä muita huonompia, vaan uhreja. Lapsi ei ole vastuullinen siitä, miten aikuiset häntä kohtelevat. Lapsi on riippuvainen ja haavoittuva. Jokaisessa meissä on vielä se lapsi. On opeteltava hyväksymään itsensä ja toistettava itselleen, että on arvokas. Älkää enää kutsuko itseänne syrjäytyneiksi tms. vaikka elämänne ei olisi mennyt aina niin kuin haaveilitte älkääkä antako negatiivisten kommenttien lannistaa itseänne. Älkää syyttäkö syytöntä (=itseänne).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1643
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1300
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1100
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1077
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      878
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      840
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    10. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    Aihe