Mikä on kenenkin lempiruoka- ja juomaresepti?
Jos järjestäisi inkeri-illan, niin minkälainen olisi menyy?
Mikä inkeriläisten mieliruoka- ja juoma?
10
1770
Vastaukset
- Inkerinkulttuuri
Inkerin keittiö -kirja tarjoaa hyviä reseptejä ja myös taustatietoja inkeriläisestä ruokaperinteestä. Kirjaa saa edullisesti Inkerin kulttuuriseurasta myös postin kautta ([email protected]).
Teehän samalla enemmänkin ruokaa. Moni voisi tulla kylään maistelemaan. on erikoisuus,joka tulee heti mieleen.Muuten sama kuin karjalaisilla -bliinejä,hernekeitto...ym...
- Antti Paukku
Mielenkiintoinen on ajatuksesi Lempaala-illasta. Mieleeni nousevat heti ainakin itsetehdyt karjalanpiirakat, niin pyöreät kuin soikeanmalliset, kaurakiisseli ja pihkamaito. Piirakkareseptejä löytyy os. Reseptivihko.net/karjalanpiirakka.
Terv.Antti- Mikä se on?
Enpä ole ennen kuullut pihkamaidosta. Mitä se on ja voiko sitä tehdä itse?
- Antti Paukku
Mikä se on? kirjoitti:
Enpä ole ennen kuullut pihkamaidosta. Mitä se on ja voiko sitä tehdä itse?
Itsekin saa aikaiseksi pihkamaitoa, jos synnyttää lapsen. Lehmän pihkamaito on kuitenkin perinteisesti ollu se pihkamaito, josta inkerinmaalla nautittiin suurena herkkuna! Kyseinen pihka erittyy utareista muutaman viikon ajan vasikan syntymän jälkeen, on erittäin ravintopitoista ja soveltuu rahkapiirakan täytteeksi yms. kunhan siitä kaavitaan ensin herakerros pois. Onnea!:)
- Kauppoja tekemään
Antti Paukku kirjoitti:
Itsekin saa aikaiseksi pihkamaitoa, jos synnyttää lapsen. Lehmän pihkamaito on kuitenkin perinteisesti ollu se pihkamaito, josta inkerinmaalla nautittiin suurena herkkuna! Kyseinen pihka erittyy utareista muutaman viikon ajan vasikan syntymän jälkeen, on erittäin ravintopitoista ja soveltuu rahkapiirakan täytteeksi yms. kunhan siitä kaavitaan ensin herakerros pois. Onnea!:)
Nyt tuli sitten eteen lehmän osto ja sitten odottelemaan vain vasikoitten syntymistä.
- jännä
Kauppoja tekemään kirjoitti:
Nyt tuli sitten eteen lehmän osto ja sitten odottelemaan vain vasikoitten syntymistä.
nimi lehmän poikimisen jälkeen saatavalla maidolla. Suomessa se tunnetaan ainakin juusto- ja ternimaitona.
- Heinjoki
jännä kirjoitti:
nimi lehmän poikimisen jälkeen saatavalla maidolla. Suomessa se tunnetaan ainakin juusto- ja ternimaitona.
Myös Karjalan kannaksen pitäjissä kyseinen maito oli pihkamaitoa. Nimi kai johtui rasvapitoisuudesta ja sakeudesta.
- Karjalassakin
Heinjoki kirjoitti:
Myös Karjalan kannaksen pitäjissä kyseinen maito oli pihkamaitoa. Nimi kai johtui rasvapitoisuudesta ja sakeudesta.
Saimaan etelärannalla, muutenkin kun vanha murre on melko samanlaista. Pihkamaitoa se on siksi kun on aivan erilaista kuin tavallinen maito. On Kellanruskeaa väriltään, vahvan makuista ja käy kokoon kuumennettaessa ja siitä tulee kuin tiukkaa hyytelöä. Suomessa sanovat sellaista juustoksikin. Meillä pihkamaijoks.
- inkerimuikki
votka ja lepushka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393