Joo, eli täällä on aina puhuttu kirjasta Lupa syödä. Nyt kysymykseni kuuluu, että uskaltaako sitä lukea? Pelkään nimitäin, että annan kirjan tietojen vaikuttaa mieleeni ja alan parantua.
En halua ainakaan vielä parantua. En ennen kuin olen tavoitepainossani (jossa siinäkin haluan pysyä..ei vaan taida olla mahdollista elää pitkään siinä painossa...)
Onko kirja parantumiseen kannustava?
Avaako se anorektikon silmät todellisuudelle?
Vaikuttaako se mieleen niin, että alkaa syödä normaalimmin, vai kannustaako kenties laihtumaan lisää?
Kiitos vastanneille. =}
lupa syödä
4
1962
Vastaukset
- palstalla ...
kaikki aktiiviset anorexiaan neuvojat tuon tuostakin muistuttavat kuinka ketään ei voi houkutella tai vasten tahtoaan manipuloida sairastumaan – eikö siis täysin vastaavasti ole niin, ettei mikään tai kukaan saa parantumaan halutonta parantumaan tai avaamaan ”vahingossa” silmiään?
Mutta asiaan: Uskallat sinä lukea kirjan olitpa sitten menossa kohti sairautta tai terveyttä. Kirjassa on paljon tietoa, joka myös helpottaa edelleen laihuutta havittelevan elämää ja mieltä, esim. kuinka suola auttaa siihen ETTEI vatsa ja kasvot niukalla ruokavaliolla turpoa, vaikka juuri suola normaalisti syöjillä aiheuttaa päinvastoin turvotusta. Ainakin minun kohdallani kirja helpotti jokapäiväistä hirveää pinnistelyä, enkä tarkoita, että jätin laihduttelut, vaan tajusin ettei ruuan ja kehon painon sekä muodon suhde ole läheskään niin yksioikoinen kuin kuvittelin. Kirjasta opin raudan merkityksestä (siitäkin - valitettavasti – sairautta puoltavasti), sekä sen, että anorektikot ovat fiksoituneita nälän tunteeseen: nälän ja kärsimisen tunne ymmärretään laihtumisen tuntemiseksi, vaikka laihtua voisi (tai ainakin olla lihomatta) ilman nälän tunnettakin.
Kannattaa lukea, ei sinua mikään vahingossa, ilman omaa valintaasi paranna. ... Ja ”silmien avautumisesta” sen verran, että jos silmät avautuvat, niin sehän tarkoittaisi, että parannut ja anorexiasta parantuminen on sitä, että haluaa olla terve, joten ei sinulle ainakaan käy niin, että katuisit silmien avautumista. MUTTA, en minä ainakaan mihinkään parantumishinkuun kirjan avulla herännyt, vaikka helpottavaa ja ymmärrettävää tietoa sainkin. Ei se kirja saa sinua ajattelemaan mitenkään erilailla. Ajattelet sen luettuasi ehkä samalla tavalla tai sitten saat uusia näkökantoja miksi voisi olla hyvä parantua. Mutta ei se kirja itsessään sinua paranna, siihen tarvitaan omaa halua. Itse luin sen ja en minä ole saanut mitään nyt syön hulluna että lihon normaaliksi-kohtausta. Sain vain tietoa näistä oireista ja mistä ne johtuvat. Kannattaa oikeasti lukea se!
- kiitosta
kiitos vastauksista. Joo oon ehkä enemmän menossa kohti sairautta...tai mitä enemmän laihdun sitä enemmän tuntuu et tää kaikki valtaa mun pään. Ja se tavallaan tuntuu hyvältä..niin naurettavalta kuin se kuulostaakin!
Meen sen heti tänään lainaamaan. :)
- caramelle
Mun terkkari yrittää saada mut lukemaan sen, mutta itse olen miettinyt ihan samoja asioita. Taidampa viimein käydä lainaamassa sen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi1113675Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä642599Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla292553Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi742382Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "232258Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1031330Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm6141225Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611036Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K4001035Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1421019