Astmako?

huolissaan =(

Mua on yskittänyt jo monta vuotta. Siis ei yhtäjaksoisesti, mutta mulla on tässä viime vuosina ollut monta kertaa pitkäkestoinen yskä ilman mitään muita flunssaoireita. Tälläkin hetkellä on, ja tämä on enemmän ärsytysyskää, eli kurkkua kutittaa. Kurkkupastillit (esim. Mynthon) helpottavat oloa.

Yleensä tämä on tullut syksyllä, mutta tällä kertaa tämä alkoi loppukeväästä. Flunssaan sairastun nykyään todella harvoin, mutta kun siihen sairastun, yskä kestää silloinkin yleensä pitkään. Lisäksi ikkunanpesuaineen käyttö saa minut yskäisemään kerran, muut pesuaineet tms. eivät ärsytä.

Yskiminen EI häiritse yöunia, eli saan nukuttua enkä heräile yskään. Minkäänlaista hengenahdistustakaan mulla ei ole, eikä ongelmia jaksamisen kanssa, vaan olen hyvässä kunnossa, koska harrastan runsaasti liikuntaa. Hengitys ei vingu. Mun vanhemmilla ei ole astmaa, mutta mummolla oli.

Ja kyllä, aion kysyä asiasta myös lääkäriltä. Ajattelin vain, että tällä palstalla varmasti on ihmisiä, jotka tietävät noista asioista jotain.

10

1224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yskä yleensä

astman ensioire ole. Yleensä hengitys vinkuu, ja kunto huononee.
      Tupakoitko? Siinä yskä olisi selitettävissä.

allergiat voivat myös yskittää. Siitepöly, kotipöly, kemikaalit, hajuvedet, ja tuhannet muut asiat.

käy ihmeessä lekurilla, pyydä et puhalluttaa, sen voi tehdä terv,hoitajakin jos lääkäriaikoja ei saa helposti.

• hm...jh

ja varo sitä, että sinulle kerrotaan että astma se yskittää ja annetaan astmapiippu käteen. Pyydä tutkimaan kunnolla. Lääkärit itse valittelevat että liian usein potilaat "luulevat" sairastavansa astmaa, mutta sairaus onkin jotakin muuta ja olisi pitänyt hoitaa jo aikaisemmin. Kenen vika, no potilaan tietysti.

• ihmetellen
        hm...jh kirjoitti:

ja varo sitä, että sinulle kerrotaan että astma se yskittää ja annetaan astmapiippu käteen. Pyydä tutkimaan kunnolla. Lääkärit itse valittelevat että liian usein potilaat "luulevat" sairastavansa astmaa, mutta sairaus onkin jotakin muuta ja olisi pitänyt hoitaa jo aikaisemmin. Kenen vika, no potilaan tietysti.

Mitä tarkoitit "jotakin muuta"? Ei paljon ole muita sairauksia, mistä tulisi astman kaltaisia oireita. Kyllä esim. keuhkoputkentulehduksen lääkäri erottaa. Tietysti kannattaa tehdä pef-seuranta, spirometria ja otattaa tiettyjä verikokeita, ennen kuin alkaa astmalääkitykselle. Astmassa kyllä heikkenee ihan yleiskunto ja sydän käy ylikierroksilla, kun happea ei saa tarpeeksi. Mulla limaa oli keuhkoissa jatkuvasti ja keuhkoissa tukkoinen/puristava tunne sekä flunssia oli jatkuvasti.

• niihkerta

Mulla astman ensioire oli juuri jatkuva yskä. Ja tuo yskä loppu lähes kokonaan, kun sain lääkkeet käyttöön. Lääkärini sanoi, että moni luulee että astma on sitä että hengitys vinkuu ja ahistaa ymsyms. Harvalla astma alkaa kuitenkaan niin. Itselläni ei ole koskaan ollut kunnon astmakohtausta, mutta astma mulla silti on. Jaksamisen laskemisen huomasin vasta sitten kun sain astmalääkkeet käyttöön ja huomasin että oho, minäpä jaksan. TOki urheillessa aiemmin henki vinkui ja oli raskas hengittää.

• Mie täält
        niihkerta kirjoitti:

Mulla astman ensioire oli juuri jatkuva yskä. Ja tuo yskä loppu lähes kokonaan, kun sain lääkkeet käyttöön. Lääkärini sanoi, että moni luulee että astma on sitä että hengitys vinkuu ja ahistaa ymsyms. Harvalla astma alkaa kuitenkaan niin. Itselläni ei ole koskaan ollut kunnon astmakohtausta, mutta astma mulla silti on. Jaksamisen laskemisen huomasin vasta sitten kun sain astmalääkkeet käyttöön ja huomasin että oho, minäpä jaksan. TOki urheillessa aiemmin henki vinkui ja oli raskas hengittää.

Ihan tuore astmatapaus tässä ja mulla kanssa AINOA oire ensin kuukausia vähäisempänä ja nyt viimeiset 10 viikkoa todella rajuna jatkunut yskä.

Lekurini sanoi, että todella monella ensioire ja myös ainoa oire on nimenomaan yskä. Astmalääkkeet rauhoitti yskää välittömästi perusköhimisen tasolle, toivon mukaan lopettaa sen lääkityksen jatkuessa kokonaan. Mut nyt pystyy ELÄMÄÄN taas, ilman ikuista Codesan Compin litkimistä ja siitä tulevaa päänsärkyä.

Mulla ei ole hengenahdistusta tai vinkumista, ainoastaan kun yskin railakkaasti pari tuntia, sen jälkeen rohisi ja vähän vingahteli.

• Puhdasta ilmaa keuhkoihin.

Astmaattisille on oma tehokas ilmanpuhdistaja Therapy Air Plus, jota kannattaa kokeilla. Astmaattisella tyttärellä ni on koira ja tämä koje poistaa eläinallergeenitkin.Löydät netistä.

• mie täält

Siis puhdistaako tuollainen yksi Therapy koko asunnon vai pitääkö joka huoneessa olla oma laite?

Kävin tsekkaamassa netissä mut ei oikein selvinnyt tuo seikka.

• idea
        mie täält kirjoitti:

Siis puhdistaako tuollainen yksi Therapy koko asunnon vai pitääkö joka huoneessa olla oma laite?

Kävin tsekkaamassa netissä mut ei oikein selvinnyt tuo seikka.

Hei sie sielt. Ei tarvi olla montaa. Se puhdistaa 100 -48-22 kuutiota tunnissa riippuen, millä kolmesta tehosta sen pidät. Pidä väliovet auki. Se painaa vian 6,5 kg ,joten sen voi helposti siirtää huoneesta toiseen.

• kerrotaan
        idea kirjoitti:

Hei sie sielt. Ei tarvi olla montaa. Se puhdistaa 100 -48-22 kuutiota tunnissa riippuen, millä kolmesta tehosta sen pidät. Pidä väliovet auki. Se painaa vian 6,5 kg ,joten sen voi helposti siirtää huoneesta toiseen.

Astma oppaissa puhutaan ilmanpuhdistajasta ja niissä todetaan että se ei paranna/helpota/auta astmaatikon elämää VAAN asunnon puhtaana pito ja siivoaminen on tärkeää!! En kuitenkaan usko, että puhditimesta on mitään haittaakaan.

• idea
        kerrotaan kirjoitti:

Astma oppaissa puhutaan ilmanpuhdistajasta ja niissä todetaan että se ei paranna/helpota/auta astmaatikon elämää VAAN asunnon puhtaana pito ja siivoaminen on tärkeää!! En kuitenkaan usko, että puhditimesta on mitään haittaakaan.

Siivous on itsestään selvä juttu, mutta sen lisäksi saat helpotusta Hepa-suodattimella varustetusta ilmanputsarista, joka vie homeitiöt, sienet, siitepölyn, eläinpölyn, puhdistusaineet, tupakansavun, formaladehydit, jotka turvottavat hengitysteitämme.Älä usko sokeasti kaikkea kirjoitettua tekstiä kuten oppaita. Ajattele itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      39
      4558
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2454
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1004
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      975
    5. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      107
      816
    6. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      804
    7. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      750
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      135
      749
    9. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      48
      686
    10. Miksi et usko..

Että oikeasti tykkään susta!? Vähän liikaakin...
      Ikävä
      52
      680
    Aihe