Kitkat vs. nastat

Hex

Kertokaahan minua viisaammat, tai ainakin kokeneemmat, tuntumaa nastojen ja kitkojen eroista. Uuden auton mukana tuli kitkarenkaat, ja nyt on kova pohdinta, laitanko myyntiin ja ostan tutut ja turvalliset (?) nastarenkaat vai kokeilenko kitkoja.

Asiallisia kommentteja, kiitos.

27

2808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jasu

      suosittelen että kokeilet ainakin kitkoja sillä itse olen ajellut niillä pari vuotta ja nastoihin en meinaa emään palata.

      • Hex

        Ajatko pelkästään kaupungissa vai myös "maakunnissa", jossa usein on heikommat olosuhteet?


      • alla
        Hex kirjoitti:

        Ajatko pelkästään kaupungissa vai myös "maakunnissa", jossa usein on heikommat olosuhteet?

        Kitkat voi huoletta laitaa auton alle vaikka tänään ja rauhassa odotella liukkaita. Nastojen kanssa on oltava paljon tarkempi.

        Ajomukavuus on omaa luokkaansa kitkoilla.
        Ne, ketkä ovat kitkoja vastaan ovat yleensä niitä joilla on autossaan nastat ja eivät ikinä ole ajaneet kitkoilla.


      • djj
        alla kirjoitti:

        Kitkat voi huoletta laitaa auton alle vaikka tänään ja rauhassa odotella liukkaita. Nastojen kanssa on oltava paljon tarkempi.

        Ajomukavuus on omaa luokkaansa kitkoilla.
        Ne, ketkä ovat kitkoja vastaan ovat yleensä niitä joilla on autossaan nastat ja eivät ikinä ole ajaneet kitkoilla.

        Minulla on ollut Nokian q:t samassa autossa jossa oli myös nastat (Continental winter viking). Sen jälkeen huomasin nastojen paremmuuden. Monet vannoutuneet kitkarengas miehet eivät ole ajaneet kitkojen jälkeen hyvillä nastoilla. Moni vertaa parhaita kitkarenkaita huonoihin nastoihin.


      • VAGisti
        djj kirjoitti:

        Minulla on ollut Nokian q:t samassa autossa jossa oli myös nastat (Continental winter viking). Sen jälkeen huomasin nastojen paremmuuden. Monet vannoutuneet kitkarengas miehet eivät ole ajaneet kitkojen jälkeen hyvillä nastoilla. Moni vertaa parhaita kitkarenkaita huonoihin nastoihin.

        Niinpä,
        Itselläkin ollut viimisen 5 vuotta kitkoilla varustettuja autoja (S40 ja Golf GTI), sekä michelinin että Nokian Q:t. Nyt uuteen autoon tilasin Nokian uudet 4:t. Jotekin kyllästyin kitkojen arvaamattomuuteen, esim risteyksessä olevalla peilijäällä siis ihan kaupungissa.

        Katsotaaan miltä tuntuu, ovat vielä 16" vanteilla.

        T


      • jep jep
        VAGisti kirjoitti:

        Niinpä,
        Itselläkin ollut viimisen 5 vuotta kitkoilla varustettuja autoja (S40 ja Golf GTI), sekä michelinin että Nokian Q:t. Nyt uuteen autoon tilasin Nokian uudet 4:t. Jotekin kyllästyin kitkojen arvaamattomuuteen, esim risteyksessä olevalla peilijäällä siis ihan kaupungissa.

        Katsotaaan miltä tuntuu, ovat vielä 16" vanteilla.

        T

        Ei voi se liukkaus yllättää... Paitsi tietysti jos autossa on ESP:tä ja muuta paskaa sekä tohelo kuljettaja. Tästähän on viime talvelta pajon lehtijuttuja. Kuljettaja SUORAAN myöntää huonon ajotaitonsa ja syyttää renkaita siitä! HUH!

        Itse olen ajanut nastoilla ja kitkoilla ja kyllä kitkat ovat paremmin toimineet kun ei ole ollut tarvetta mennä jäähalliin ajamaan.

        Ihmettelen suuresti miten suomalaiset ajavat aivan peräkkäin luukussa kiinni ja "jälkiä seuraten" eli samoja uria. Kitkoilla kannattaa ajaa kaupungissa aina siinä varsinaisen uran ulkopuolella.


      • Conti
        jep jep kirjoitti:

        Ei voi se liukkaus yllättää... Paitsi tietysti jos autossa on ESP:tä ja muuta paskaa sekä tohelo kuljettaja. Tästähän on viime talvelta pajon lehtijuttuja. Kuljettaja SUORAAN myöntää huonon ajotaitonsa ja syyttää renkaita siitä! HUH!

        Itse olen ajanut nastoilla ja kitkoilla ja kyllä kitkat ovat paremmin toimineet kun ei ole ollut tarvetta mennä jäähalliin ajamaan.

        Ihmettelen suuresti miten suomalaiset ajavat aivan peräkkäin luukussa kiinni ja "jälkiä seuraten" eli samoja uria. Kitkoilla kannattaa ajaa kaupungissa aina siinä varsinaisen uran ulkopuolella.

        Viime talvena tuli nähtyä vähän turhankin monta kertaa, kun nastarenkailla ajava suditti risteyksessä (yritti päästä urista liikenteeseen). Kuului pitkään sutisutisutisuti! Ja lopulta viimein päästiin liikenteeseen.

        Eli ei ne nastat autuaaksi tee!

        Minulla alkaa kolmas kitkatalvi nastojen jälkeen. Käytin pitkään nastoja, mutta sittemmin ostamani auton mukana tuli Continentalin kitkat mukaan ja olen ollut tyytyväinen. Viime talvena olisi ollut viitenä päivänä tarvetta nastarenkaille, joten en nähnyt syytä vaihtaa takaisin nastoihin, kun pari viikkoa sitten kävin tilaamassa itselleni Continentalin ContiViking3-kitkat.

        Mutta jokainen ajakoot millä haluaa, vaikka kärrynpyörillä. Pääasia, että liikenne sujuu ja ollaan kaikki tyytyväisiä valintaamme.


    • pärre

      Jos ajat vain pääkaupunkiseudulla talvella ja käyt kenties mökillä 1-2 kertaa talven aikana, niin ehdottomasti kitkat. Syitä voisin luetella paljonkin. Talvella "suolaa" levitetään ihan liikaakin ja saadaan aikaiseksi lähes kesäkelit.
      Rengasmelu on huomattavasti pienempi. Jos menet esim. mökille niin ajat olosuhteidn mukaan ja lisäät hiukkasen tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta ajamiseen. Nastat antavat vääränlaisen turvallisuuden tunteen kuljettajalle.

      • Mies

        Kolme talvea olen ajanut kitkoilla sekä maalla, että kaupungissa. hyvin pärjää kun muistaa alentaa nopeutta ajoissa. Nastoihin en enää palaa!! Kitkoilla voi ajaa Lapissakin! Nopeus ratkaisee 99% ei se onko renkaissa nastat.


    • kitka

      Viisi talvea olen ajanut kitkoilla, maalla ja kaupungeissa. (20 000km vuodessa)
      En huoli enää nastarenkaita. Ikinä :)

      • katkat

        Kitkarenkaat ilman muuta. Viime talvena ostin auton, jossa oli alla kitkarenkaat aiemmin käyttämieni nastarenkaiden sijaan. Pito on nastarenkaiden veroinen lähes kaikissa olosuhteissa.

        Nastarenkaista on eniten hyötyä, yllätys yllätys, kaupunkien kiillottuneilla kaduilla ja risteyksissä, liikennetilanteita ei pysty ennakoimaan yhtä hyvin kuin maantiellä. Riittävällä turvavälillä pärjää kitkoilla hienosti kaupungissakin.


    • ...©

      saatat yllättyä ;)

      Laita talvigummit ajoissa alle, varsinkin jos kyseessä on Nokian Q:t... niissä on tuoreena yllättävän liukas pinta joka kannattaa kuluttaa pois (parisataa kilsaa) ennen ensiliukkaita. (Kun vaihdoin ensimmäiset Q:t alle olin alkuun todella pettynyt jo märällä tienpinnalla, mutta kävi kuitenkin niin että Q on ensimmäisen rengasmalli josta on jo kolmas kierros meneillään.)

      Tuntumasta on paha mennä mitään sanomaan kun ei tiedä mitä renkaita vertaillaan, mutta kitkan pito jäällä on kiistatta huonompi kun vertaillaan uusia renkaita. Omien kokemusteni mukaan ajettavuus, ajotuntuma ja ajomukavuus puolestaan on kitkoilla sen verran parempi että nastoja en kaipaa. Ennakoivalla ajotavalla välttää monet läheltä piti -tilanteet ja pysähtyy se kitka jäälläkin.

      Itse ajelen kitkoilla pikkuteitä, pääteitä ja kaupunkiajoa... mutta kilometrimäärät ovat olleet laskemaan päin (noin 12-15 tkm / talvi).

      Kitkoilla ajelee kaikilla teillä, mutta huonosti suolattu tie on pahin... täysin suolaamaton on paras.

      Edelleen odottelen viimetalven liukkaita...

      PS. Kiitokset teille nastarenkailijoille, kun karhennatte jäiset risteykset niin että minä voin nauttia kitkoilla ajamisesta :)

    • Kitkaton

      Ei ikinä enää kitkoja. Ajelin talven uusilla kitkoilla sekä maalla että kaupungissa. Täytyy
      sanoa että kaupunkiajo oli hirveetä. Hyvä että säilyin ehjänä talven. Sekä nuo maaseudun liukkaat ja jäiset tiet. Auto meni sivuluisussa kokoajan mutkaisella 80:n tieosuudella.
      Muut autot ohittelivat sulavasti meikäläisen nastarenkaat alla.

    • seuraavaksi

      2 talvea kitkoilla, mutta auton vaihduttua seuraavaksi kuitenkin nastat. Perheenlisäys kummasti vaikutti valintaan. Turvallisuus menee tällä kertaa mukavuuden edelle. Lisäksi uuden auto hiljaisempi rengasmelu helpotti valintaa.

      Kaikkea ei voi kuitenkaan ennakoida, liikenteessä kun on muitakin. Nastat antavat pelivaraa, eikä pidon menetys tule aivan yhtä yllättäen kuin kitkoilla. Risteysalueilla saattaa ongelmakeleilla joutua vaikeuksiin, vaikka ajaa vain muiden mukana.

      • kuski

        oon kuullu jostain kitkojen osittaisesta nastoituksesta?! kokemuksia? pysyykö kiinni rengaissa ja paljo maksaa?


      • ...©
        kuski kirjoitti:

        oon kuullu jostain kitkojen osittaisesta nastoituksesta?! kokemuksia? pysyykö kiinni rengaissa ja paljo maksaa?

        Joku saattaa myydä jotain M S renkaita kitkarenkaina, mutta varsinaisiin nastattomiin talvirenkaisiin (eli kitkoihin jotka kilpailevat nastojen kanssa samoista markkinoista) ei nastoja saa. Kumi on liian pehmeää ja lamellit ovat liian tiheässä... nastoille ei ole tilaa. Jos joku yrittää nastoittaa esim. Nokian Q:ta on lopputuloksena taatusti tuhottu rengassarja.


    • Jep jep

      Kyllä kitkoilla pärjää yhtä hyvin kuin nastoilla. Itsellä on ~200 heppasessa etuvetoisessa pirssissä kitkat alla ja enemmän talvella näkee ongelmia nastarenkailla ajavilla.

      Tässä jo pari "vannoutunutta" nastamiestä kertoikin omat syynsä miksi he valitsevat nastat. Eli lyhykäisyydessään he eivät osaa hallita autoaan. Toinen kertoo kuinka ajaa liukkaalla tiellä 80km/h ja nastapellet vielä kovempaa. Tuossahan rikotaan jo ensinnäkin talvinopeusrajoitusta (ne muut) ja tuo valittajakin sitä pykälää jossa määritellään, että nopeus on oltava suhteutettu ajo-olosuhteisiin ja auto on saatava pysäytettyä blab blab blab. Ja vielä ajellaan muiden mukaan ei siis omien taitojen mukaan :-D Toivottavasti en näe kavereita liikenteessä tulevana talvena kesästä puhumattakaan...

      Eli rengas valintaan pätee se osaatko ajaa kuten laissa on määritelty ja lisäksi osaatko hallita ajoneuvosi sekä säätää nopeutesi sen mukaan mikä on tilanne.

      • Jep jep

        Että kyllä se nastarengas menettää pidon paljon yhtäkkisemmin kuin kitka. Kitkassa tuntee koko ajan miten auto mataa aivan kuten kesärenkailla. Vertaisin kitkojen tuomaa turvallisuudentunnetta nähin nykyajan kotkotuksiin eli luistonestoon ja ajovakautusjärjestelmiin :-)


      • seuraavaksi

        voi teitä teiden kuninkaita, parhaista parhaita. Jos kaikki olisi samanlaisia, ei kolareita tietenkään sattuisi. Kokemattomat pois liikenteestä, tai ainakin nastarenkaat alle. Hmm, pitäisikö kenties järjestää jokin ajokoe, milloin on kykenevä nastattomiin...

        Kesärenkaillakin pärjää, mikäli säätää nopeuden olosuhteisiin sopivaksi. Tosin laitontahan sekin on.


      • JMA
        Jep jep kirjoitti:

        Että kyllä se nastarengas menettää pidon paljon yhtäkkisemmin kuin kitka. Kitkassa tuntee koko ajan miten auto mataa aivan kuten kesärenkailla. Vertaisin kitkojen tuomaa turvallisuudentunnetta nähin nykyajan kotkotuksiin eli luistonestoon ja ajovakautusjärjestelmiin :-)

        Uusi auto tuli noilla nykyajan kotkotuksilla, eli ESP on kuvassa mukana. Siksi talvidonitseiksi ostettiin Nokian Quutamot.

        Kumma kyllä viime talvi meni nauraen ja ajosta nautiskellen. Yhtään kertaa ei harmaita hiuksia ilmaantunut päälakeen. Ajaminen oli huomattavasti rennompaa ja nautittavampaa kuin nastoilla ilman ESP:tä.


      • jep jep
        seuraavaksi kirjoitti:

        voi teitä teiden kuninkaita, parhaista parhaita. Jos kaikki olisi samanlaisia, ei kolareita tietenkään sattuisi. Kokemattomat pois liikenteestä, tai ainakin nastarenkaat alle. Hmm, pitäisikö kenties järjestää jokin ajokoe, milloin on kykenevä nastattomiin...

        Kesärenkaillakin pärjää, mikäli säätää nopeuden olosuhteisiin sopivaksi. Tosin laitontahan sekin on.

        En minä ole itseäni väittänyt teidenkuninkaaksi, en edes ritariksi. En omista Volvoa tai Saabiakaan. Totesin vain, että kitkoilla pärjää talvella aivan hyvin kun ottaa sen kuuluisan maalaisjärjen käyttöön. Eli ajaa sen mukaan mikä on oma tuntemus/taito ja mikä on keli. Ei se sen vaikeampaa ole :-D

        Olen minä talviolosuhteissa kesärenkaillakin ajanut... No problem at all toisin kuin eräillä, ei päässyt mäkeä ylos kun suditutti autoaan... Voi voi. Se on se oikean ja vasemman nilkan yhteistoiminta joka saa auton liikkeelle. Ja molemmat kädet ratissa paitsi vaihdettaessa antaa suuntaa.

        Niin siis jos on kykenevä liikenteeseen pitäisi olla silloin tiedot ja taidot myös kitkoilla ajamiseen. Mietippäs kuinka paljon Saksassa käytetään nastarenkaita? Tai Sveitsissä. Suomessa käytetään varmasti enemmän suolalitkuja teiden kesäkunnossa pitämiseen kuin noissa maissa. Ja parhaiten kitkat pelaavat wanhoilla kunnon lumipolanne teillä. Mutta kun ajovakautusjärjestelmät eivät toimi :-)


      • HuH
        JMA kirjoitti:

        Uusi auto tuli noilla nykyajan kotkotuksilla, eli ESP on kuvassa mukana. Siksi talvidonitseiksi ostettiin Nokian Quutamot.

        Kumma kyllä viime talvi meni nauraen ja ajosta nautiskellen. Yhtään kertaa ei harmaita hiuksia ilmaantunut päälakeen. Ajaminen oli huomattavasti rennompaa ja nautittavampaa kuin nastoilla ilman ESP:tä.

        Jo sun oli aikakin vaihtaa se vanha (takavetoinen) Corolla vm-75 uuteen...


    • Mike

      Kitkarenkaiden edut nastoihin verrattuna:
      - ei nastamelua
      - parempi pito lumella

      Nastarenkaiden edut kitkoihin verrattuna:
      - parempi pito jäisillä teillä
      - turvallisemmat kriittisimmissä olosuhteissa

      Riippuu painotuksesta, kummat ovat paremmat.

      Nokia suosittelee kotisivuillaan Etelä-Suomeen nastarenkaita ja pohjoisemmaksi maun mukaan kumpia tahansa.

    • Luistelija

      Kokeilin Nokian Q renkaita pari talvea, ja nyt olen hankkimassa nastarenkaita! Ajelen paljon Turussa ja myös maakunnissa suolatuilla ja suolaamattomilla teillä. Nastattomilla pärjää hyvin lumisilla ja suolatuilla teillä. Ongelmana on jäinen katu! Nastaton rengas on ihan tunnoton jäällä - niin ajan 50000km/vuosi joten ei voi pistää kokemattomuuden piikkiin.

      • turkulainen myös

        Sama täällä HP Q:lla ajettu jo muutama talvi. Sen olen huomannut että kitkarenkailla ajaessa oikein liukkaalla niin kyllä se stressaa niin helvetisti. Mutta kun on hyvä keli niin on mukava myhäillä kun on niin hiljaista menoa.

        Silti pysyn kitkarenkaissa, on varmaan jo unohtunut viime talven "jauhatukset".


    • Uusikitkaton

      Mielenkiintoinen keskustelu täällä.
      Mutta itsellä ei kokemusta vielä, mutta tulevan talveen jälkeen on.
      Olen ajanut autoilla v. -75 alkaen aina nastarenkailla talvet. Ja renkaiden kuntoon olen panostanut, eli uusinut aina tarpeen mukaan.
      En muista koskaan joutuneeni tilanteeseen jossa renkaiden ominaisuudet olisivat näytelleet suurinta osaa, tai sitten en ole huomannut. Jokatapauksessa hyvin on mennyt.

      Nyt on tarkoitus laittaa kitkarenkaat alle, ihan kohtahan nuo varmaankin tulee laitettavaksi.
      Uskoisin että eron huomaan, joutuuko esimerkiksi kaupunkialueilla risteyksiin tulemaan entistäkin varovaisemmin, jos siltä tuntuu niin se vaan on opittava, mieluummin kuin kärsittävä.
      Liikkeellelähdöt ovat ainakin nastarenkailla 4-vedolla olleet kuin kesällä lähtisi, saa nähdä joutuuko myös liikkeellelähdöt opettelemaan kitkarenkaiden mukaisiksi.
      Luulen että yhden talven jälkeen olen viisaampi tässä asiassa. Toivottavasti silloin en ainakaan kitkarenkaiden vuoksi ole jossain ihan muualla.

    • Anonyymi

      riippuu siitä minkä valmistajan kitkat ja miten vanhat ne on. continentalin huippukitkoja ei kannata myydä pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      933
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      81
      652
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      613
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    Aihe