Neuvoa

hakemassa

Osaako kukaan neuvoa minua hankalassa tilanteessani?
Olen naimisissa ja meillä on kaksi ala-ikäistä lasta. Ostimme omakotitalon molempien nimiin vielä ollessamme avossa. Rahoitus tuli kuitenkin lähes kokonaan minulta, koska omistin yhteen mennessämme jo oman asunnon, joka silloin myytiin. Olemme molemmat työelämässä, mutta mieheni on ns. tuurijuoppo ja käynyt tämän vuosituhannen puolella useita kertoja katkaisuhoidossa. On ollut jopa vuosi, jolloin oli 7 kk katkaisussa, terapiassa yms. Aina olen ottanut takaisin ja uskonut parempaan huomiseen.
Taas kevään koittaessa tuli polte päästä reissun päälle ja nyt onkin mennyt jo kolme viikonloppua yhtä soittoa. Eilen (maanantai) tuli taas muina miehinä kotiin illalla reissultaan, johon oli lähtenyt perjantai-aamuna. Ei suostu kertomaan missä on, mutta nyt tilanne on sikäli muuttunut edellisiin kertoihin, että tiedän vieraan naisen olevan kuviossa mukana. Mittari on nyt täynnä sekä itselläni, että lapsilla, jotka ovat jo teini-ikäisiä.
Meillä ei ole avio-ehtoa, mikä tyhmyydeksi itselleni luetaan. Mutta täytyykö avio-ehto tehdä ennen avioerohakemusta vai voiko sen tehdä harkinta-ajan aikana? Emme halua sen juopon vievän kotiamme, jonka olen joskus hikisesti omalla työlläni maksanut. Onko mitään keinoa ilman avio-ehtoa saada omaisuuttani pysymään minulla ja lapsilla?
Vielä haluan mainita, että meillä ei ole koskaan ollut minkäänlaista riitaa raha-asioista, meillä on yhteinen tili, minä olen aina hoitanut raha- ym. kaikki muutkin käytännön asiat. Miehellä on ollut luottokortti omassa käytössään tilille.
Ja vielä.... Mies on tosi hyvä aviomies ja isä niin kauan kun viina ei kuulu kuvioihin, nyt ei enää kestä pinna.

3

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeanniina

      että mies suostuu enää avioehtoa tekemään. Kannattaa toki hältä kysyä, mutta jos uusi nainen on jo kuvioissa, niin hällä voi olla viinan lisäksi rahoillesi valitettavasti jo muutakin uutta käyttöä.

      Ison oppirahan maksat, mutta en voi muuta sanoa kuin onnea uuteen elämään. Uskon, että eron myötä suuri taakka häviää hartioiltasi.

      Lakimieheen kannattanee ottaa joka tapauksessa yhteyttä.

      Onko avioliittonne ollut muuten miten pitkä?

    • zzz.

      Avioehtosopimus on tehtävä ennen avioerohakemuksen jättämistä. Tosin tässä tapauksessa sillä ei taida olla merkitystä, koska talo ei ole sinun omaisuuttasi vaan sinun ja miehesi omaisuutta. Avioehtosopimus ei muuta teidän omistussuhteita.

      Siis oletan, että teillä ei ole muuta omaisuutta ja miehelläsi ei ole massiivisia velkoja, joista sinä et tiedä. Jälkimmäisessä tapauksessa joutuisit maksamaan hänelle vielä tasinkoakin erossa.

      Voit tietysti suostutella miehesi avioehtosopimukseen, jossa sinulla olisi avio-oikeus hänen omaisuuteensa mutta hänellä ei sinun omaisuuteesi. Siten saisit osituksessa puolet hänen netto-omaisuudestaan. Saat tosin olla aika epeli, että jujutat miehesi tällaiseen diiliin.

    • Minkäköhän vuoksi miehesi haluaisi tehdä avioehdon... siihen kun tarvitaan kummankin allekirjoitus (ja todistajat, ja rekisteröinti maistraatiin) ?

      Jos talo on sinun nimissäsi kokonaan, pysyy se sinun omaisuutenasi ... mutta koska miehelläsi on siihen avio-oikeus ... voi vaatia tasinkoa. Paljonko tasinko sitten on, riippuu teidän kummankin nettovarallisuudesta, se puolestaan on:

      oma omaisuus
      puolet yhteisestä omaisuudesta
      - omat velat
      - puolet yhteisistä veloista
      ====================
      XXX.XXX EUR

      Tasinkoa maksaa "rikkaampi" köyhemmälle niin paljon että molemmilla yhtä paljon nettovarallisuutta. Tasinkoa ei ole pakko vaatia, eli miehesi voi olla vaatimatta tasinkoaan ... jonka varmaan tekee jos kerran olisi valmis allekirjoittamaan avioehdonkin (joka tehtävä ennen I-vaiheen hakemuksen jättämistä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe