Kenellä vastuu?

Juokseva asiakas

Ostin Emma Mico merkkiset lasten matkarattaat Kalevan Prismasta.
Rattaat oli heti rikki, sain ne koottua, mutta ne eivät menneet enää kasaan.

Osastolla oli lappu, että maahantuoja vastaa reglamaatioista. No kävin Lastentarvike liikkeen netti sivuilla missä oli taas teksti että MYYJÄ vastaa mahdollisista reglamaatioista.

Soitin Kalevan Prismaan jossa myyjä lupasi selvittää asian. Vihdoin puhelin soi ja minulle sanottiin että minun pitäisi tehdä reglamaatio Lastentarvike liikkeeseen ja sellainen löytyy Lielahdesta, eli 30km minun kotoa.
Mikäs siinä auttoi, lapsi autoon ja sain onneksi rattaat mahtumaan myös.

Lastentarvike liikkeessä myyjä oli aivan ihmeissään tapauksesta, enhän ollut ostanut rattaita heiltä ja koska en todellakaan halunnut samanlaisia sekunda rattaita tilalle hän valitti ettei voi auttaa koska en ole heille maksanut tuotetta.
Niinpä, sanoohan se maalaisjärkikin että sieltä mistä ostetaan tuote, sieltä myös hoidetaan reglamaatiot! Ei se ole asiakkaan tehtävä juoksennella ympäri kaupunkia, vielä pienen lapsen kanssa... Vaan Prismalla jokin omituinen käytäntö tällaisen asian suhteen.

Onneksi myyjä oli ymmärtäväinen ja YSTÄVÄLLINEN ja antoi minulle mukaan paketin jossa oli samanlaiset rattaat ja sanoi että helpommalla pääsen kun vien ne takaisin.

Ihme ja kumma Prisma otti paketin vastaan ja sain kuin sainkin rahani takaisin... Toki siitäkin piti puhelimessa neuvotteluja käydä. Aivan käsittämätöntä, eivätkö he todella tiedä kenellä on valmiiksi rikkinäisestä tuotteesta vastuu???

Voitte olla varmoja etten ikinä osta Prismasta mitään muuta kuin ruokaa. Jos Kangasalla olis vain joku muu kauppa lähellä kuin Prisma, aivan varmasti tekisin myös ruoka ostokseni muualla.

Otan yhteyttä myös kuluttaja viranomaiseen ja kysyn kuinka ASIAKASTA voidaan juoksuttaa näin???
Mitä jos lähin maahan tuoja olisi ollut vaikka Helsingissä, tai olisin asunut jossain kauempana. Kuka korvaa menetetyn ajan ja bensat???
Hinnat vaan nousee, missä PALVELU???

8

1556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evian

      Luultavastikaan bensarahoja (menetetystä ajasta puhumattakaan) et saa takaisin mistään, koska sekundaa myyneen liikkeen (ei siis todellakaan esim. maahantuojan!) on korvattava matkakuluja vain halvimman mahdollisen kulkuvälineen (yleensä esim. bussi) mukaan.

      Toki voit yrittää vaatia esim. hinnanalennusta tai vaikka lahjakorttia (minkä hyvän asiakaspalvelun omaava liike antaa pahoittelujen kera pyytämättäkin!), mutta käytännöt vaihtelevat todella suuresti. Varsinkin jos asiakas ei osaa itse pitää puoliaan.. Ikävä kyllä =/

    • ei enään

      Ikinä osteta mitään emma merkkistä! Melkein kaikki on hajonnut heti, ja lastentarvikkeessa on ollut ongelmana, kun eivät mitään tahtoisi korvata! Esim. Rintapumppu hajosi 2 kertaa 3 kk. Ensimmäisellä kerralla antoivat uuden osan hajonneen tilalle, seuraavalla kerralla sanoivat, että on kuluva osa(siis eri osa kun edellisellä kerralla), eikä korvata! Myyjä vielä sanoi perään, että on itse omistanut kyseisen pumpun ja sekin meni heti rikki! Ja Prismasta sen verran, ettei meillä ole ollut koskaan ongelmaa reglaamatioiden suhteen. Senkun on lampsinut asiakaspalveluun, niin aina on sillä selvinnyt. Tosin käytännöthän vaihtelee eri kauppojen kuin myös myyjienkin välillä..

    • jte

      Tällaisten tavaroiden ostaminen marketista, jossa ei ole yhtään ASIANTUNTIJAA myymässä, opastamassa, tai palvelemassa, on riskipeliä.
      Itse olen nähnyt marketissa jo valmiiksi rikkinäisiä rattaita ym. Sitten ongelmatilanteessa reKlamaation tekeminen on hankalaa ja käy juuri näin. Asiakkaat saattavat
      kokeilla tuotteita ominpäin´ja rikkoa, kun ei osata käyttää oikein. Erikoislikkeessä saa opastuksen käyttöön, neuvoja ja huoltopalvelut samasta paikasta. Siellä on myös useimmiten joku asiantuntija, eikä palvelupisteen veikkauksen vastaanottajaa kuten marketeissa käsittelemässä tällaisia tilanteita.

      Tuosta etäisyydestä vielä. laissa on joku hämärä viite kustannuksien korvaukseen, mutta pitäisikö sitten myyjän kysyä aina ostajan kotipaikka tai onko aikeissa muuttaa, jotta uskailtaisi myydä jotain.

      Ikävää sinänsä, mutta todella, miksi ostaa marketista, jotka toimivat vain vähän halvemman hinnan periaatteella, kun ei palvelua tarvitse kustantaa.

    • Juokseva asiakas

      Asia on edennyt niin, että kuluttaja-asiamies sanoi ettei tuollainen käytäntö ole lain puitteissa ja Prisma on toiminut asiassa väärin.

      Kehotti minua laskemaan kilometrikorvaukset verottajan taulukon mukaan, oman auton käytöstä, eli 0,44cent/km ja puhelin laskut päälle.
      Hän myös itse sanoi ottavansa kyseiseen liikkeeseen yhteyttä.

      Tein vapaamuotoisen korvaushakemuksen ja lähetin sen Kalevan Prisman johtajalle. Saa nähdä kuinka sitten käy.

      Ihmiset niin kiireisiä, on niin helppoa ostaa kaikki samasta paikasta, kun lähteä pörräämään ympäriinsä. Sitä luulee voittavansa aikaa. Ja Kangasalan seudulla kun ei taida edes olla minkäänlaista liikettä mikä myisi lasten rattaita...

      Ohjeet olivat pakkauksessa mukana ja erittäin selkeät, ei matkarattaissa niin kauhean monimutkainen mekanismi ole. Blondikin osaa :)

      Silti suututtaa että näiden isojen konsernien edessä tällainen pieni kuluttaja on niin mitätön...

      Ja kaikki tavarat, vaatteet ovat vain huonontuneet. Mikään ei kestä enää mitään...

      • mummeli samalta suunnalta

        Ilmeisesti asialla on ollut paikallinen Kuluttajaneuvoja, joka voi antaa ohjeita eikä päätä mitään. Prisman työntekijä on varmaankin ollut tietämätön, ehkä osa-aikainen opiskelija/työtnekijä, joita marketit käyttävät.
        Kuten selvisi erikoisliike olisi osannut heti antaa oikean palvelun ja hoitaa asian.

        Miksi ihmist ovat niin kiireisiä, että menevät aina sioihen huonoimpaan paikkaan ostamaan erkoistavaraa. Huippuna ovat nettikaupat, joihin tavaran palauttaminen, vaihtminen tai kaupan peruminen vie sitten paljon enemmän aikaa kuin erikoisliikkeeseen meneminen. Ei Kangasalakaan nyt peräkorvessa ole tietääkseni. 10m minuutin matkan päässä on todella iso Prismakeskus ja kaksi lastentarvikeliikettä, joissa hyväm valikoima. Olen samaa mieltä ylläolevan kirjoittajan kanssa, että marketeista ei saa palvelua eikä neuvoja, eikä ongelmissa juurikaan apua. Olen joutunut kokemaan senkin, että marketin kuittiin on merkitty takuu, josta ei vastaakaan maahantuoja yms. vaan vain ko. marketti, jos pystyy yleensä mitään vastaamaan.

        Sinänsä kuluttajaneuvoja vastaus on varmaankin oikea, että Prisman olisi ilman muuta pitänyt hoitaa asia heti ensimmäisellä kerralla, eikä neuvoa mihinkään Lielahteen. Myyjä vastaa aina esnisijaisesti reklammatioista myymissään tuotteissa. Kodinkoneliikkeissä on uuten usein yhtä tyhmä palvelu. "Ota yhteyttä valtuutettuun huoltoliikkeeseen". Myjän pitää niissäkin tuotteissa hoitaa takuuasiat mukisematta.


    • tonttu

      Kylläpä joillain ihmisillä on sitten vaikeeta!!!!!!!!!

    • myyjä myös

      Huvittavaa lukea. Prisman vikahan se, että ne rattaat oli rikki. Ja juuri asenne "täältä ei kyllä ikinä enää osteta mitään" Suuret on murheet meillä Suomalaisilla. Kaikesta pitäisi saada korvausta. Mielipahasta ennenkaikkea. Järki käteen ja turha urputus pois. Eiköhän se ole tärkeintä, että ne asiat tulee kuntoon ja ehjä tuote saadaan tilalle minkä alunperin ostaja oli halunnutkin.

    • äiti35x3

      Omapahan on vikansa jos ostaa valmiiksi sitä p*****. "halvalla kun sain"

      Varmasti olisit alan liikkeestä löytänyt oikeat rattaat itsellesi ja maksanut ehkä niistä hieman enemmän mutta varmasti saanut toimivat ja kestävät pelit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2489
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2204
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      197
      2188
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1722
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe