tyhmempikin sen tajuaa, että nyt ollaan syöksymässä Suomessa syvään lamaan.
Olen nuori, eikä minulla ole kokemusta LAMAsta. Kertokaapas te kokeneemmat, millaista se LAMA oikein ON? Edellinenhän oli hieman yli 15 vuotta sitten, sitä edellinen saman verran taaksepäin. Lukijoiden joukossa on varmaan joitakin kaksi LAMAaa kokenutta. Kertokaas, onko se PAHA?
millaista LAMA
14
1066
Vastaukset
- "tuottavuusohjelmia"
- kuntaremontteja
- "ulkoistamisia"
- hinnannostoja lisäALVien toivossa
- lyhyseti, tätä 800 000...öh...MILJOONA, en muistanut pohjasaldoa:
http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/08_tyollisyyskatsaukset/08_2006/TAMMI06.pdf
Mutta jos kuulut pääministeri Matti Vanhasen kuvailemaan "enemmistöön", kyynärpäätaktiikalla selviät kyllä:
http://www.yle.fi/java/verokone/verohaku?field0=2006&id=1&haku=false
t. Uusis. - The Rat
Paha on lama.
Viime laman aikaa eräs perhetuttava sai potkut töistään. Meni talous aika tiukille, ja meinasi terveyskin mennä, kun ei ollut muuta tekemistä kuin ryyppääminen.
Onneksi työllistyi uudestaan.
Palkankorotukset olivat tiukassa lama-aikaan. Peruskorotukset nyt tietysti tulivat, mutta lisää oli hankala saada. Sama iski omaan työpaikkaan tämän kuuluisan IT-laman aikana kymmenkunta vuotta sitten.
Mitäs vielä? Joillakuilla oli kaksi velkaista asuntoa JA onnistuivat vielä saamaan kenkää töistään. Ne tyypit vasta kusessa olivatkin. Pelasivat ns. upporikasta ja rutiköyhää. Eivät voittaneet.
Jos hoidat hommasi hyvin ja asiallisesti, ei lama pahemmin sinua luultavasti koske. Jos kysyit asiallisessa mielessä niin tässä asiallista vastausta. Osa 1: Erään rakennuttajan konkurssi.
Autoin vanhempiani myymään heidän isoa asuntoa isolla tontilla Helsingin Vartiokylässä loppuvuonna 1988. Saimme eräältä grynderiltä pienen väännön jälkeen asiallisen summan, ottaen huomioon sen, että tontilla olevat 2 taloa olivat lähes purkukuntoisia. Rakennusoikeutta oli neljälle OKT:lle. Sivuseikkana mainitsen, että grynderi oli MENSAN jäsen ja muutenkin fiksu kaveri.
No grynderi oli kiinni vielä muissa talonrakennushommissa eikä aivan heti alottanut rakentamista, ehkä tarkoitus oli aloittaa 1990. Mutta lama alkoi painaa päälle. Siihen jäi hanke. Ko. grynderi menetti firmansa, kaikki kolme autoaan, kaikki aloittamansa rakennuskohteet, Pakilassa tai jossain siellä päin sijaitsevan omakotitalonsa jossa asui, juuri hankkimansa Vartiokylän ison tontin. Ainoa mitä hän sai pitää oli vaatteet ja ison läjän velkaa. Muutaman vuoden päästä hän peri isältään huippupaikalta Helsinkiä OKT:n mutta menetti veloistaan senkin.
Kukaan ei ostanut Vartiokylän tonttia edes pakkohuutokaupassa, kunnes Helsingin kaupunki lunasti sen alle puoleen siitä hinnasta mitä me olimme saaneet. Joskus 96-98 kaupunki rakennutti siihen 4 omistus-OKT:tä ja möi ne hyvään hintaan kun lama alkoi hellittää.
Minkä vierheen gynderi siis teki vaikka ihan oikeasti oli älykäs ja fiksu mies ?
Vastaus: Hän luotti liikaa nousevaan kansantalouteemme ja siihen, että asuntojen hinnat jatkavat nousuaan. Hän ei ehkä ollut arvioinut korkoriskiä niin suureksi kuin se oli. Ja Suomi ei ollut hänen aikaan kokenut pahaa lamaa joten hänellä ei ollut kokemusta sellaisesta. 70-luvun öljykriisi ei vielä heittänyt Suomea lamaan.
En tiedä mitä hänelle nykyään kuuluu, toivottavasti kuitenkin hyvää.- kannattaa aloittaa
Realisoi nyt omaisuutesi poislukien maat ja metsät. Sen jälkeen odota, että alkaa ympärillä olevilla talous yskiä. Sitten ostat rahoillasi erilaisia pieniä rakennuskelpoisia maa- alueita hädässä olevilta tarjoten selvää alihintaa. Sitten vain odottelet 5-7 vuotta ja huomaat kuinka rikastuminen on ihanaa.
- jo siltä paljon
kannattaa aloittaa kirjoitti:
Realisoi nyt omaisuutesi poislukien maat ja metsät. Sen jälkeen odota, että alkaa ympärillä olevilla talous yskiä. Sitten ostat rahoillasi erilaisia pieniä rakennuskelpoisia maa- alueita hädässä olevilta tarjoten selvää alihintaa. Sitten vain odottelet 5-7 vuotta ja huomaat kuinka rikastuminen on ihanaa.
toitotetulta tilinteolta! Eli siis pitää olla jotain, mitä myydä.
Persaukisten tuhnujen "tili tehdään ostovaiheessa" -jutut voikin sitten jättää omaan arvoonsa :) - kun eivät osta
jo siltä paljon kirjoitti:
toitotetulta tilinteolta! Eli siis pitää olla jotain, mitä myydä.
Persaukisten tuhnujen "tili tehdään ostovaiheessa" -jutut voikin sitten jättää omaan arvoonsa :)Nyt on tosi vaikea saada myydyksi
- kalapukkoja
Olen lama-ajan lapsi. Me asuttiin vuokra-asunnossa, jossa oli harmaa muovimatto ja meillä oli aina maksalaatikkoa, kalapuikkoja ja hernekeittoa. Syksyllä kerättiin sieniä ja marjoja, jos äiti jaksoi lähteä ulos. Äidillä oli masennus ja se oli aina kotona tai baarissa, vanhemmat olivat eronneet kun äidin yritys oli mennyt konkurssiin.
- laman lapsi
Laman lapsi minäkin. Lapsuus tuntuu harmaalta muistissa. Meilläkin oli iltapäivällä noita mitä sanoit kalapuikkoja, hernekeittoa, maksalaatikkoa ja lisäksi oli joskus makaronilaatikkoa tai makkaraa. Ei mitään salaatteja. Oli mulla usein nälkä illalla, mutta teetä vain oli yleensä illalla. Pysyipähän hoikkana.
Meillä meni kaikki rahat lainoihin ja sitten kun vanhemmat erosi niin äiti pääsi velkasaneeraukseen. Sen jäkeen oli helpompaa.
Vielä kysyjälle haluaisin kerto omista kokemuksistamme 90-luvulta.
Menimme naimisiin alkuvudesta -92 jolloin lama painoi jo kunnolla päälle. Vaimo opiskeli toista tutkintoaan eräässä Korkeakoulussa ja itse olin edellisvuonna samaisesta korkeakoulusta valmistunut. Töitä ei ollut kuin joskus harvoin ja joskus tilanne äityi niin kireäksi, että jääkaapissa oli vain pelkkä valo. Mutta laskut tulivat kaikki maksetuiksi eikä luottotiedot olleet vaarassa mennä. Kaikkea muuta kuin oman alan töitä piti tehdä ja kaiken joutui puntaroimaan onko siihen varaa vai ei. Opentolainojen maksussa oli kova työ. Onneksi ei ollut kulutusluottoja tai asuntovelkaa. Aloitimme vuokrayksiöstä ja siitä aina sitten vuokrakämpät suurenivat kun lapsia alkoi 90-luvun loppupuolella tulla. Kuitenkin kun pitää menonsa kurissa ja suunnittelee taloutensa, sitä voi halvalla vaikka matkustaa tai harrastaa ja siitä olen tyytyväinen, ettemme näistä asioista joutuneet tinkimään. Mutta koko 90-lukua leimasi iänikuinen kysymys: onko meillä tuohon varaa???
2000-luku muutti kaiken. Siitä joskus muulloin.
90-luvun lamasta takaisin tähän päivään:
Selkeät laman merkit painavat nyt päälle ja oma arvioni on, että tuleva lama on niin paha, että 90-luvun alun lama käy hyvästä verryttelystä tähän alkaneeseen. Velka on hyvin vaarallinen asia tänä päivänä ja kehotan välttämään sitä viimeiseen asti.
Se mikä meitä jaksoi kantaa oli yhteinen uskomme Jeesukseen. Tulevaisuuden ohjeena antaisinkin erän laulun sanat: "Kun kaikki sortuu ja maahan kaatuu, sana Herran - se kestää ain!"- Jeesukseen,,
Menetin kaiken sen minkä nuorena olin saannut aikaiseksi.Työni,vuokraasuntoni ja autoni sekä silloinen pitkäaikainen tyttöystäväni.Menetin itsetuntoni ja olin ulosotossa 9 vuotta opintolainojen takia.enempää en jaksa repiä haavoja auki.Ilman nykyistä vaimoani jonka tapasin-95 en ehkä olisi selvinnyt henkisesti.Nonykyään hyvä työ kohtuu tuloineenja perheineen omistus rivarissa.Toivon ettäet ikinä koe siinä muodossa kuin minä ja tuhannet muut. Kaikki eivät ole selvinneet edellisestäkään ja osa ei edes enää hengissä.
- rakensinsilloin
Muistan nämä: Asuntolainan korot 18%, itse sain hyvänä asiakkaana vähän halvemmalla,omakotitalon rakennus kesken. Monien asuntojen hinnat putosi 70%. Valtion rahat lopussa ja puhuttiin voiko valtio maksaa palkkoja, mutta selvittiin lomautuksilla, joilta säästyin sattumalta. Lainaa oli maksimissaan 30 000 euroa = noin 10% rakennuksen tontin silloisesta arvosta ennen romahdusta, markkalainaa eikä pankinjohtajan kauppaamaa valuuttalainaa, ja kyllä pelotti kun lähes koko nettopalkka meni korkoihin ja lyhennyksiin, ja eläminen ja rakentamisen loppu piti rahoittaa etsimällä ylimääräisiä tuloja iltatöistä ja muista ylimääräisistä lähteistä ja pyytää pari vuotta lainojen lyhennysvapaata että rakennus saadaan valmiiksi. Homma onnistui kun lainat otettu 8 - 10 vuodeksi eli varattu paljon takaisinmaksuun ja korot pieni osa kuluista. Nyt asutaan velattomassa silloin rakennetussa omakotitalossa. Nekin tutut selvisi hengissä joilta meni kaikki omaisuus ja velat jäi, ja nyt osa jo päässyt ulosotosta vapaaksi ja voivat aloittaa alusta puhtaalta pöydältä. En usko että nyt Suomessa läheskään samanlaista tulossa, lähtötilanne paljon parempi, ja kyllä pahimmastakin selviää.
- vuodesta 1987
Aloitin yrittäjänä nuorena v. 1987. Pahimmillaan lama-aikana omistin vain musta-valkoisen television vuokrakämpässä, mutta lainavastuita yritystoiminnasta minulla oli 80.000e. Sinnittelin vuosikaudet,ja sain kaikki lainani maksettua 90-luvun puolessavälissä. Vasta 2001 uskalsin ottaa uutta lainaa ja nostaa oman asunnon. Mitäkö opin ? Jos otat lainaa, se on aina maksettava takaisin.Ainahan on maksettava eikös juu... 2002 korot kääntyivät laskuun. Muistan tuolloisen keskustelun tutun kanssa joka oli tätä mieltä "nyt on korot alhaalla ja nyt kannattaa ottaa lainaa". Hänhän ei ymmärtänyt näkemystäni "kun korot ovat alhaalla, on mahdollisuus tehdä lyhennyksiä lainaan, silloin kannattaa lyhentää lainojansa pois niin paljon kuin vain pystyy." Itse laman opettaneena toimin
omien ohjeideni mukaan ja 2007 olin taas velaton.
What goes up must go down. Koskee sekä korkoja että asunnonhintoja, ja kaikkea taloutta. Valitettavasti ajankohdan ennustaminen, milloin käyrän pääsuunta oikeasti muuttuu on täysin mahdotonta. - Ekonomisti 2
vuodesta 1987 kirjoitti:
Aloitin yrittäjänä nuorena v. 1987. Pahimmillaan lama-aikana omistin vain musta-valkoisen television vuokrakämpässä, mutta lainavastuita yritystoiminnasta minulla oli 80.000e. Sinnittelin vuosikaudet,ja sain kaikki lainani maksettua 90-luvun puolessavälissä. Vasta 2001 uskalsin ottaa uutta lainaa ja nostaa oman asunnon. Mitäkö opin ? Jos otat lainaa, se on aina maksettava takaisin.Ainahan on maksettava eikös juu... 2002 korot kääntyivät laskuun. Muistan tuolloisen keskustelun tutun kanssa joka oli tätä mieltä "nyt on korot alhaalla ja nyt kannattaa ottaa lainaa". Hänhän ei ymmärtänyt näkemystäni "kun korot ovat alhaalla, on mahdollisuus tehdä lyhennyksiä lainaan, silloin kannattaa lyhentää lainojansa pois niin paljon kuin vain pystyy." Itse laman opettaneena toimin
What goes up must go down. Koskee sekä korkoja että asunnonhintoja, ja kaikkea taloutta. Valitettavasti ajankohdan ennustaminen, milloin käyrän pääsuunta oikeasti muuttuu on täysin mahdotonta."Hänhän ei ymmärtänyt näkemystäni "kun korot ovat alhaalla, on mahdollisuus tehdä lyhennyksiä lainaan, silloin kannattaa lyhentää lainojansa pois niin paljon kuin vain pystyy." Itse laman opettaneena toimin omien ohjeideni mukaan ja 2007 olin taas velaton."
Juuri näin, kun sanot. Viime aikoina on ollut poikkeuksellisten alhaisten korkojen takia ainutlaatuinen tilaisuus maksaa pois velkoja = raha mennyt lähinnä lyhennyksiin. Meitä velattomia omistusasujia on jonkin verran...siis alle nelikymppisiäkin. - vuodesta 1987..
vuodesta 1987 kirjoitti:
What goes up must go down. Koskee sekä korkoja että asunnonhintoja, ja kaikkea taloutta. Valitettavasti ajankohdan ennustaminen, milloin käyrän pääsuunta oikeasti muuttuu on täysin mahdotonta.Muita neuvojani teille nuorille asuntovelkaisille, jotka ette ole lamaa kokeneet: älä ota lisää lainaa/kulutuslainaa jos sinulla on jo asuntolainaa. Älä ota lyhennysvapaita kuukausia. Maksa lainapääomaasi pois niin paljon kuin voit,jokainen ylimääräinen lyhennys on todella hyvä sijoitus. Jos saat ylimääräistä rahaa, sijoita se asuntolainasi lyhentämiseen (älä tee muita sijoituksia, äläkä velallisena tuhlaa turhanpäiväiseen vaan maksa mieluummin lainaa pois). Lama tulee varmasti ja jos jaksaisit nyt vielä toimia näin, voinet 3-4vuoden kuluttua olla todella tyytyväinen, eikä lama lyö sinua niin pahasti kuin se voisi.Yksinkertaisia neuvoja. Olen ihmetellyt miten nopeasti ed. lama unohtui eikä tätä ymmärretä enää. Viime vuosina kulutushysteria vallinnut, pitää olla hieno auto tai kaksi, tavaraa ja vaatteita millä näyttää naapurille, kaikenlaisia lainoja näihin turhanpäiväisyyksiin otetaan iloisesti ilman huolta omasta tulevaisuudesta. Olen nainen, ja esimerkkinä olkoon että vain joudun ihmettelemään kun asuntovelalliset naiset nykyään ostelevat surutta >500 euron käsilaukkuja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539