Meillä on 10v vanha Jämä Nova 17 öljykattila. Öljyn hinnan kallistuessa ajattelin alkaa polttamaan siinä pellettiä. Pellettipoltin ruuveineen ja siiloineen on vaan niin turkasen kallis systeemi.
Onko lämmityskattiloihin saatavilla pelletti arinaa jossa voisi poltella pellettiä samoin kuin pellettitakoissa? Onko kukaan kokeillut tällaista viritelmää? Eli pelletit käsin arinan päälle ja tulta pesään. Näin voisin kuumentaa ison varaajan veden ja siitä riittäisi lämmintä vettä koko päiväksi.
Pellettiarina öljykattilaan
7
1318
Vastaukset
- eli kattila
jäätyy jos papuja polttaa käsipelillä.
Ei päiväsiilo hirveitä maksa. Ja tuo paput kantamalla siiloon. Pellettikin maksaa säkeissä maltaita.- öljykoura
perusteleppa vähäsen.
- Kokemusta on
Kyseessä olevassa Nova kattilassa ei pellettiarina systeemi toimi, koska kattila on
ylipaineinen.
Samanmerkkinen pellettipoltin toimii kyllä mainiosti ko.kattilassa ja investointi (pelletti-
poltin, syöttöruuvi ja viikkosäiliö) alle 3000€
tulee maksettua näillä öljyn hinnoilla alle
kahdessa vuodessa, pientä puuhastelua, mutta suosittelen!- voit sanoa
kuinka nopeasti maksaa itsensä takaisin kun missään ei puhuta energian tarpeesta?
- vastarannan kiiski
pellettikeskustelupalstalla olen nähnyt joitakin kokeiluja huonoin tuloksin.
Vaikka itselläni ei Novaa olekaan,niin se vaikuttaa kuultujen kokemusten mukaan hyvältä hankinnalta.
Pelletti on kallistunut vuosien aikana,kuten moni muukin asia.Prosenteissa tilanne näyttää pahalta,mutta euroissa ei.
Tyypillinen rautakauppahinta 500kg säkille lienee 100-120€,jolloin energian hinnaksi tulee 4,2-5,1c/kWh,joka tekee öljyn hinnaksi muutettuna 42-51c/litra.Puhallustavara on 200€/tn hinnoissa,joten sen energiahinta on 4,21c/kWh.
Siis öljyn ja energiamarkkinaviraston ilmoittamaan lämmityssähkön hintoihin nähden puolta halvempaa.Siitäpä voi laskeskella vajaan kolmen tonnin kuoletusaikaa.... - pelletti on pop
Itse tein vanhasta sinkitystä roskaastiasta siilon talon ulkopuolelle seinässä kiinni ja siitä ruuvi pannuhuoneeseen. kannattaa eristää siilo jos ulkopuolelle laittaa ettei talvella paput tartu kiinni kosteuden jäätyessä. Itse asensin kaiken hintaa tuli vuonna 2005 kaikelle ruuvi, poltin ja se siilo 2100 €. Kattilana toimii entinen puukattila valurautainen högfors ergi 12 yläpalokattila ja varaajana 3000 litraa lämminvesikierukalla. Laitteet pelannut loistavasti. Polttimena on Thermia Oy:n Be Quem 20 D lisätietoja linkistä : http://www.pellettienergia.fi/?lang=1&val=&pv=70&pg=galleria&ryhma=1&id=
- AVKT
Osta ruotsista.
On kaikkia merkkejä, hyvin halvalla olen ostanut jo kolme 4000kr kpl koko yhdistelmä. Suomalaiset pitävät Biona, koska voi yhdistää tietokoneseen niitä on myös nyt 8000. melko uusia, kun haluaa leikkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802