Hei, toivottavasti tavoitan opettajia näin kesälomillakin.. :D Minulla olisi muutama "tyhmä" kysymys kun jäin pohtimaan, että miten yleisiä erilaiset tavat ovat nykyään..
Aloitan syksyllä 1.luokan opettajana ja minua kiinnostaa, että millaiset tavat sinun luokassasi on mm. seuraavissa asioissa?
-nousevatko oppilaat pulpettinsa viereen opettajan/ muun aikuisen tullessa luokkaan ja odottavat lupaa istua?
-onko oppilailla tapana tervehtiä yhteen ääneen?
-onko luokassasi esim. joku runo ennen ruokailua?
-kätteletkö oppilaita koulupäivän päättyessä ovella?
-mitä muita tärkeitä tapoja pidät yllä?
Jos tiedossasi on joku parempi foorumi opettajille kuin tämä, niin valaisetko minua, sillä olisi mukava kysellä ja vaihtaa ajatuksia enemmänkin opettajien kanssa..
Luokanopettajat, hoi!!
3
1427
Vastaukset
- Olen kylläkin kka:n hommia ...
...vastaan silti tähän viestiin. :)
Aamulla luokassamme (3.lk) nousemme yhdessä seisomaan ja toivottamaan huomenta kaikille. Ruokailuun käymme pituusjonossa, ja sitä ennen on (jos ehditään/muistetaan tohinassa!) loruiltu yhdessä ruokaloru.
Iltapäivän päätteeksi emme ole kätelleet oppilaita hyvästiksi, koska se olisi liian monimutkaista arjessa (lapset lähtevät kotiin kovin eri aikoina, kuka ip-kerhoon, kuka jää vielä esim. tukiopetukseen jne.).
Hyvät tavat (anteeksi, kiitos ym.) ovat läsnä jokaisessa päivässä aikuisten keskinäisessä viestinnässä, ja ne kyllä kuuluvat oppilaille asti, koska olemme kovaäänisiä naisia :). Ja pidämme huolen siitä, että lapset omaksuvat näitä kauniita käsitteitä myös sanavarastoonsa.
Haaveenani on pitää säännöllinen "aamupiiri", siis jonkinlainen yhteinen rauhallinen tuokio aamulla, jossa käsittelisimme tulevaa päivää, säätilaa ym. - ja samalla opettelisimme käytöstapoja. Kiireisessä arjessa ja lasten erilaisessa kouluuntulorytmissä nämä asiat ovat vaikeita toteuttaa. :(
Toivon Sinulle antoisaa vuotta ekojen kanssa!! Ja mukavaa, ansaittua lomaa sitä ennen ;):- ope08
Kiitos vastauksesta! Mukava kuulla, että muuallakin ollaan halukkaita vaalimaan hyviä tapoja. Yllätyksekseni monissa näkemissäni luokissa ihan perustavat ovat hakoteillä eikä opettajat edes vaadi lapsilta niitä (puhumattakaan vanhemmista). En siis ole mikään vanhanajan behavioristi, jos alle 30-kymppisenä odotan ja vaadin hyviä tapoja!
Käyn kurkkimassa täällä vielä jos joku muukin innostuu kommentoimaan / keskustelemaan!
- kesälomailija
Mulla oli viime vuonna 1.lk ja jatkan ens vuoden saman ryhmän, eli 2 lk:n kanssa. Meillä noustaan ylös, kun sanon "huomenta" ja oppilaat vastaavat siihen. En anna lasten istua ennen kuin kaikki ovat hiljaa seisomassa. Tämä ikään kuin on merkkinä, et koulu on alkanut ja täytyy rauhoittua omalle paikalleen.
Ennen ruokailua meillä ei ole mitään runoa/laulua, mutta teemme ruokaparijonon arpomalla. Minä nostan lappuja ja parit muotoutuvat tällä tavalla. Tuo arvonta on luokkamme ruokailuun menorutiini.
En ole kätellyt aiemmin oppilaita kuin pidempien lomien alkaessa, mutta ajattelin nyt tulevana vuotena ottaa tavaksi kätellä aina esim. perjantaisin.
Hyvien tapojen rikkomisesta olen antanut rangaistuksen esim, sillä tavalla, että kirjoitan ko. lapsen nimen tauluun. Jos lasta joutuu huomautttamaan huonosta käytöksestä esim. 3 kertaa, niin pistän tiedotteen lapsen kotiin levottomasta päivästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019