PUHDISTUSPALVELUJEN PERUSTUTKINTO

pikkuh

Nonii, että tällänen ois syksyllä tarkotus alottaa. Joo joo nii nii, aattelette että miten joku voi tollaseen paska-alaan, varmaan oon joku luuseri, JNE... Ihmiset näkee sen vieläki negatiivisena alana...no, legendaahan se enää on, siis huono palkkaus ja sen sellaset.
Työllisyys tilanne on ihan posketon, siis kun vanhat jää eläkkeelle ja nykyään kukaan ei halua tollasta enää tehdä. Juuri luin että 1-2 vuoden sisällä on vapautamassa 95000 työpaikkaa alalta juuri ton ongelman takia. Yleensä työnhakijat taistelee paikoista, mutta tällä alalla pikemminkin työpaikat taistelee työntekijöistä.
Nonii, kuitenki, enemmittä lätinöittä, onko täällä tuon tutkinnon suorittaneita? Ennenkaikkea kokemuksia kaipaisin...

9

761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbhuj

tammikuussa valmistunut puhdistuspalvelujen perustutkinnosta, ammattinimikkeenä Toimitilahuoltaja. Työkokemustakin alalta n. 7 vuotta ja voin sanoa, että huono palkkaus ei todellakaan ole legendaa vaan tosiasia. Koulutuksella ei ole mitään merkitystä palkkaukseen se on aina se sama minimi, varsinkin näillä suurilla yksityisillä firmoilla, jotkut pienemmät yksityiset firmat saattavat maksaa koulutuksesta paremmin. Ainut kohtuu palkkaa maksava työnantaja tällä alalla on kunta ja sielläkään se ei päätä huimaa.

Työ on aliarvostettua, todella raskasta, palkka huono eikä suurimmaksi osaksi edes oikein laskettu, työajatkaan ei kauheesti alalle ketään innosta. Itse kävin tuon koulutuksen työn ohella ihan vaan sen takia, että sain hakukelpoisuuden ammattikorkeaan. Kenellekkään en alan koulutusta suosittele, jos ei ole varmaa paikkaa kunnalla tai sairaalassa, koska siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä. Tietenkin helpottaa työntekoa jos ammattiasiat on hallinnassa teoriassa mutta palkkaan on turha odottaa mitään. Mutta, jos todella alalle aiot, niin toivotan onnea, töitä varmasti tulee olemaan, siinä olet oikeassa.

Mutta sitten itse asiaan eli koulutukseen.
      vaikka en periaatteesa suosittele koulutusta kenellekään niin itse pidin koulutuksesta, erittäin monipuolinen. Paljon siivouksellisia asioita, lisäksi kiinteistöpalvelut, toimitila-
      palvelut,toimistopalvelut, ateriapalvelut, viherpalvelut, huolenpito ja hoivapalvelut (meillä tosin oli niiden tilalla erikoiskohteiden siivous, koska sairaala maailmassa ei ollut kukaan töissä) lisäksi oli joitain muita, mutta en kaikkea muista. Noiden lisäksi eka vuosi on tietenkin kaikille yhteisiä aineita kuten kielet, matikka, fyke, äidinkieli ja mitä niitä kaikkee onkin.
      Kaiken kaikkiaan erittäin monipuolinen koulutus ja pidin kovasti, vaikka en alalle itse olekkaan jäämässä.
      Koulutuksessa ei ole mitään vikaa vaan mutta palkoissa ja monissa työnantajissa on.

• Kokeillut

Totta on huono palkkaus, sekalaiset työajat, välineiden laatu (monissa firmoissa) ja muutkin asiat mitä edellinen kirjoittaja mainitsi. Lisänä vielä vuodenaikojen vaihtelut (pöly, kura...) ja työpaikan arvojärjestys: monessa paikkaa olet ulkopuolinen, "vain" siivooja, jolla harvemmin on työkavereita varsinaisella työpaikalla, ja jonka työpanosta ei arvosteta. Palautteen saat lähes poikkeuksetta negatiivisessa muodossa, kuuluu työnkuvaan.

Mitään herkkua se ei ole, mutta jonkun sitäkin on tietysti tehtävä. Toivottavasti motivaatiosi riittää, mulla ei riittänyt.

• ...
        Kokeillut kirjoitti:

Totta on huono palkkaus, sekalaiset työajat, välineiden laatu (monissa firmoissa) ja muutkin asiat mitä edellinen kirjoittaja mainitsi. Lisänä vielä vuodenaikojen vaihtelut (pöly, kura...) ja työpaikan arvojärjestys: monessa paikkaa olet ulkopuolinen, "vain" siivooja, jolla harvemmin on työkavereita varsinaisella työpaikalla, ja jonka työpanosta ei arvosteta. Palautteen saat lähes poikkeuksetta negatiivisessa muodossa, kuuluu työnkuvaan.

Mitään herkkua se ei ole, mutta jonkun sitäkin on tietysti tehtävä. Toivottavasti motivaatiosi riittää, mulla ei riittänyt.

Jos on pakko toi koulu käydä, niin sitten töihin muutamaksi vuodeksi ja FIRMA PYSTYYN! Kysyntää löytyy eikä pelkoa että firma menisi konkkaan. Pomona on ihan lokoisat oltavat...

Tällaista olen kuullut tutuilta allalla sekä yhden oppilaitoksen puhd.palv.puolen pitkäaikaiselta opettajalta.

Toisinsanoen: ei maailman paras duuni, mutta kunnianhimolla tälläkin voi tienata.

• 123
        ... kirjoitti:

Jos on pakko toi koulu käydä, niin sitten töihin muutamaksi vuodeksi ja FIRMA PYSTYYN! Kysyntää löytyy eikä pelkoa että firma menisi konkkaan. Pomona on ihan lokoisat oltavat...

Tällaista olen kuullut tutuilta allalla sekä yhden oppilaitoksen puhd.palv.puolen pitkäaikaiselta opettajalta.

Toisinsanoen: ei maailman paras duuni, mutta kunnianhimolla tälläkin voi tienata.

olen suorittanut puhdistuspalvelujen perustutkinnon 2005. pääsin välittömästi valmistuttuani yksityiseen firmaan; työntekijöitä ei minun lisäkseni ole, on siis vain minä ja työnantaja. nykyajan välineillä ja aineilla työ on ihan simppeliä. tuntipalkkani on keskimäärin sellaiset 11 euroa. riippuu työstä. itse olen ihan tyytyväinen.

• Oot juu
        123 kirjoitti:

olen suorittanut puhdistuspalvelujen perustutkinnon 2005. pääsin välittömästi valmistuttuani yksityiseen firmaan; työntekijöitä ei minun lisäkseni ole, on siis vain minä ja työnantaja. nykyajan välineillä ja aineilla työ on ihan simppeliä. tuntipalkkani on keskimäärin sellaiset 11 euroa. riippuu työstä. itse olen ihan tyytyväinen.

Sä oot onnekas:) Monet firmat säästää välineissä ja työtahti on kovaa kun pitää tehdä 3 tunnissa 6 tunnin hommat minimipalkalla... Näin siis ainakin parissa isommassa firmassa, olen kuullut.

• syksyllä opiskelemaan..

ja pari asiaa minua nyt rupesi huolestuttamaan, että olenko ainoa miespuolinen opiskelija koko paikassa sekä pitääkö tuota työtä varten hankkia salmonella-todistus. Tosin hieman jännittää myös millaista se opiskelu tulee olemaan.

Mutta siivojan työ kiinnostaa sen fyysisen puolen takia sekä olen kuullut että se on aika itsenäistä ja rauhaisaa hommaa. Enkä oikein perusta istumis-työstä tietokoneen äärellä.
      Tosin en kyllä aatellut siivojan ammattia lopulliseksi ammatiksi, mutta se olisi jotain mistä uskoisin olevan hyötyä jos jatkan opiskeluja jossain myöhemmin, että voin aina hankkia tuon koulutuksen avulla töitä mitä tehdä opiskelun lomassa.

En pidä ammattia luuserin työnä, vaikka tiedän että oma suku ja ehkä perhekin saattaa ajatella niin (ja tuolla mainittu epäarvostus on kyllä tullut kuultua). Mutta enpä ole ennenkään niiden mielipiteistä välittänyt.

Tuosta tulikin vielä mieleen kysymys, jos joku osaisi heittää kommenttia onko miten helppoa saada jotain iltatöitä siivojana kun sitä hommaa alkaa opiskella?

Kiitos etukäteen!

• samaisen koulutuksen syksyllä

Ei ollut tosin ensisijainen hakutoiveeni vaan viimeiseltä sijalta tuonne pääsin :D Ja kun amiksen olen jo aikaisemmin käynyt saan vielä hyväksiluettua opintoja eli lähtee heppoisasti ainakin 20 opintoviikkoa veks, ellei jopa enemmän. Ja mitä nyt kävin koulun ovella tutkimassa niitä hakutulospapereita niin aika tyttövoittoinen luokka tulee olemaan, yhdeksästä oppilaasta peräti kuusi on tyttöjä.

• lami
        samaisen koulutuksen syksyllä kirjoitti:

Ei ollut tosin ensisijainen hakutoiveeni vaan viimeiseltä sijalta tuonne pääsin :D Ja kun amiksen olen jo aikaisemmin käynyt saan vielä hyväksiluettua opintoja eli lähtee heppoisasti ainakin 20 opintoviikkoa veks, ellei jopa enemmän. Ja mitä nyt kävin koulun ovella tutkimassa niitä hakutulospapereita niin aika tyttövoittoinen luokka tulee olemaan, yhdeksästä oppilaasta peräti kuusi on tyttöjä.

mulla on täsmälleen sama tilanne; mullaki oli tuo 5 vaihtoehtona, ja sinne siis lopulta pääsin. itelläki amis takana. mihinkäköhä oot sie päässy? siis kaupunkiin/kouluun? joensuuhu kenties? =D

• 456
        lami kirjoitti:

mulla on täsmälleen sama tilanne; mullaki oli tuo 5 vaihtoehtona, ja sinne siis lopulta pääsin. itelläki amis takana. mihinkäköhä oot sie päässy? siis kaupunkiin/kouluun? joensuuhu kenties? =D

Turun ammatti-instituuttiin ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe