Te, jotka olette sairastuneet jompaan kumpaan syöpään, miten se havaittiin? Tuliko asia ilmi rutiinitarkastuksessa vai ehtikö oireilla jotenkin, miten?
Olen menossa papaan, kun ensimmäisestä näytteestä ei saatu kuulemma selvää koska oli tulehdusta johon sain Flagyl-kuurin. Tuon kuurin aikana ja jälkeen on tullut ensimmäisen kerran elämässäni välivuotoja, ihan pientä tihkumista ja vain ulostamisen yhteydessä, mutta huolestuttaa. Ikää on 45 vuotta, pelkäänkö turhaan vai voisiko tuo vuoto viitata siihen että olen sairastunut? Kohtuni ultrattiin talvella koska vuotoni ovat niin älyttömän runsaita, että epäiltiin myoomia, mutta ultrassa ei näkynyt mitään. sen sijaan papaan siis kehotettiin nyt puolen vuoden kuluttua uudestaan (Flagyl ei ole vähentänyt yhtään valkovuotoa eikä minulla ollut mitään muita tulehdusoireita).
Kohdunkaula- tai kohtusyövän
7
4887
Vastaukset
- kokenut näin,
4 vuotta sitten keskivaikean kohdunkaula voimakkaan esiastteen ,mutta syöpäsoluja ei vielä ollut ja papa lk oli 2 .
mutta kohdunkaulaa lyhennettiin ja poltettiin kovinkin paljon,kävin 2 vuoden seurannassa 4kk välein papa , ja sen leikkauksen jälkeen papa oli aina lk 1 ,minulla ei ollut mitään oireita, mietinkin sun ikääsi voisko olla vaihdevuosi vaivaa? minulla on nyt papa tulokset niin että saan viikon kuluttua ja taas jännittä mitä se on,ikää mulla 48 vee.
minulla on itellä ovulaation aikan pikkusta tihkua hyvinkin pikkusta,yhden päivän ajan ja ite mietien että vaihdevuosi aika lähestyy .- satunnaisesti vieraileva
Minulta poistettiin viime joulukuussa kohtu, munasarjat ja lisäksi imusolmukkeet. Ensimmäinen oire oli pitkittynyt kuukautisvuoto, muistaakseni yli 2 viikkoa jatkunut. Kävin vuosikontrollissa, aina oli jotain tulehdusta. Määrättiin kerran vuodessa Flagyl- lääkitys. Käytin erilaisia hormonilääkitystä, mm. kierukkaa, e-pillereitä ja lopulta hormonilääkitystä, Novomed-merkkistä. Silti kuukautiset jonkin verran epäsäännöllisiä. Vielä tasan vuosi sitten alkukesällä kävin gynekologilla ja kaikki oli ok. Viime lokakuussa tuli em. vuotohäiriö. Marraskuussa todettiin uätutkimuksessa jonkinlainen löydös ja sen takia kaavintaan saman kuun lopulla.Tuli kirje, että kaavinnan palasta todettiin löydös. Patologin tulos oli tyly: adenocarsinoma eli pahanlaatuinen ja nopeasti leviävä syöpä kohdussa. Suositeltiin radikaalit hoidot eli poistoleikkaus, solusalpaajahoidot ja lopulta sädetyshoidot;olen nyt hoidon loppuvaiheessa. Olen hengissä! Mielestäni minua hoidetaan hyvin ja olen vasta 51 vuotias nainen. Mielestäni potilas on itse asiantuntija, ovatko määrätyt tutkimukset kyllin tarkkoja? Olen ymmärtänyt, että vain patologin saamasta kudosnäytteestä saadaan täysi varmuus. Edes papa-koe ei ole kyllin luotettava, mutta jos sairaus on niin näkyvä, kyllä sitten. Minulla taas näkymätöntä... Vaadi tarkempaa tutkimusta. Tsemppiä!
- kohtusyöpä G1
Ei tullut ilmi missään rutiinitarkastuksessa, koska kohtusyöpä ei näy papassa. Pientä välivuotoa oli pari kertaa, joten kävin gynellä ultrassa. Sieltä tuli lähete kaavintaan ja kaavinnan tulos meni patologille. Sen jälkeen tuli tieto syövästä.
Ja vaikka syövän ei pitäisi kai virallisesti aiheuttaa kipua, niin minä tunsin että kohtuni oli kova ja paksu ja hiukan kipeä. Olin 43v.- satunnaisesti vieraileva
Oli syöpäni laatu/levinneisyysluokitus. Ajatella, niin lyhyessä ajassa. Silti 29 kpl vatsasta poistetun imusolmukkeen näytteestä ei löydetty etäispesäkkeitä. Ainakin parempi kerralta poikki kuin säästävä. Olenhan jo synnyttänyt lapsia ja olen
"mummontaudista" poteva. Rankkaa oli ja kohta ohi, sädetyshoito on pientä verrattuina aiempiin alkuhoitoihin. Parempi näin on. Tuntemuksia on hyvä mainita siellä alapäästä gynekologille. Silloin tunsin jotain outoa peräsuolen ja kohdun kohdalla kuukautisten aikana.
Hyvää Jussin odotusta!
- vastanneille
Minulle tehtiin siis ultra mahdollisten myoomien takia alkuvuodesta eikä siinä näkynyt mitään, voinko nyt ajatella että jos kohdussa olisi ollut kasvain niin se olisi tullut siinä ilmi? Samalla tehtiin normaali sisätutkimus ja vatsan painelu, joissa ei tuntunut tai näkynyt mitään erikoista. Alavatsani tuntuu ajoittain "raskaalta", mutta minulla on myös runsaasta kuidun syömisestä huolimatta kova vatsa ja välillä se kirjaimellisesti on täynnä, koska en ole ulostanut pariin päivään. PMS-oireet ovat rankat sekä fyysisesti että henkisesti, mitään hormonilääkitystä ei ole. Yöhikoilua on alkanut esiintyä ajoittain. Monet asiat siis viittaisivat alkaviin vaihdevuosiin, mutta tuo tihkuminen säikäytti eniten. Kuukautiset tulivat vuosikausien ajan kuin kello: 28 päivän välein lähes samalla kellonlyömällä. Sitten väli alkoi heitellä viikolla, yleensä lyhyemmäksi, ja vuotojen kesto piteni ja niistä tuli entistä runsaammat. Tuntui että on koko ajan joko PMS tai kuukautiset. Viimeisimmät eivät enää alkaneet selkeästi yhtenä päivänä vaan ensin oli tihkuttelua pari päivää, sitten vasta alkoi kunnon vuoto viime viikon keskiviikkona, ja sunnuntaina pystyin lopettamaan siteiden käytön kunnes sitten eilen tuli ruskeaa vuotoa ulostamisen = ponnistamisen yhteydessä.
Tiedän kyllä että vain lääkäri voi vastata ja papakoe kertoa kohdunkaulansyövän todennäköisyyden, mutta kerään rohkeutta mennäkseni kokeeseen.- Kohtusyöpä G1
Juttele vielä lääkärin kanssa jos sinusta tuntuu, että jokin on vialla! Tuollainen ruskea vuoto pitää selvittää. Vakavat sairaudet eivät parane itsekseen, eikä ole todellakaan häpeä, vaika syyksi paljastuisi jotain muuta kuin vakava sairaus.
Varmaan se kohtu voidaan ultrata uudestaan. Myomatkin voivat aiheuttaa välivuotoa. Silloin ne voi poistaa.
- N45v.
Minun kohtusyöpäni ei oireillut mitenkään!!!!! Sitä ei huomattu ultrassa, mutta siinä nähtiin oikeassa munasarjassa 2 kasvainta. Päätettin poistaa munasarja ja myös kohtu. Leikkauksessa otetaan aina näytteitä ja poistetut "elimet" lähetetään patoloogille. Sitä kautta kohtusyöpäni löytyi ja oli jo poistettu vahingossa. Syöpä oli kohdun seinämässsä eli kudoksissa ja sitä on erittäin vaikea huomata tutkimuksissa. Puhu lääkärisi kanssa kohdun poistosta, koska oireita on paljon. Sinä itse saattaa päättää kohdun poistosta, niin kuin minäkin ja olen todellakin iloinen päätöksestäni!! Älä mieti liian kauan! Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793