Moi!
Olen parhaillaan opiskelemassa lähihoitajaksi, mutta mieleni tekisi ottaa kielilävistys. Voiko sairaalassa työskentelevällä olla kielilävistys? Kiitos
Kielilävistys ja hoitotyö
14
4372
Vastaukset
- 000000
Ei saa. Työaikana ei voi käyttää sormuksia, ei korvakoruja ja ylipäätään mitään "ylimääräistä".
Syynä yksinkertaisesti se että sormusten, lävistysten yms. alla iho pysyy mukavan kosteana bakteereille ja pesu ja desinfiointi vaikeutuu.
Itse en ainakaan käytä mitään oman turvallisuuteni tähden, kerran olen korvani revityttänyt kun hätäisen vanhuksen sormi tarttui vahingossa korvakoruuni.
En myöskään halua MRSA tai muun sairaalabakteerin kantajaksi.- alkup.
Voiko vanhustentalossa pitää korvakoruja tai kielilävistystä?
- ja lävistykset..
alkup. kirjoitti:
Monissa paikoissa hoitajat pitävät korvakoruja mutta se ei ole suositeltavaa, koska siinä on hygienia ja turvallisuus riskit. Ne keräävät pöpöjä ja ihminen hiplaa koruja huomaamattaan ja kulkettaa niissä kaiken myös kotiin. Ne saattavat myös olla turvallisuusriski hoitajalle tai jopa potilaalle. Korvakoru saattaa jäädä johonkin kiinni ja korvalehti saattaa repeytyä. Tämä ei ole mitään pelottelua vaan täyttä faktaa. Lävistyksiä ei katsota hyvällä vanhusten paikoissa.
- yliopistollisessa sairaalas...
alkup. kirjoitti:
ja itsellämi on pienenpieni nenäkoru ja muutamalla sellainen "madonna" lävistys. Ainoa paikka missä lävistykseni on kielletty on ollut erään mielisairaalan kuntoutusosasto, kun olin siellä harjoittelussa.
- Miako00
alkup. kirjoitti:
vanhainkodissa olen ollut töissä ja bongannut hoitajilta lävistyksiä korvista, huulesta, kielestä, niskasta, navasta, nenästä jne., kyllä niitä löytyy eikä asukkaat eivätkä työkaverit sanoneet mitään heille (eikä minulle, vaikka minulla oli kaulakoru kaulassa ja toisessa korvassa kolme pientä korua..).
Mieleeni ei tulisi pistää mitään riippukorviksia tai suuri kaulakoruja töihin, mutta nämä pienet nyt menevät. Eräällä hoitajalla oli suuret renkaat korvissaan, eikä kukaan sanonut mitään.
Mutta jos asukkaat olisivat agressiivisimpia, niin en pistäisi mitään koruja töihin (korviksista saa hyvin kiinni). Itsekin olen ajatellut kielilävistyksen ottaa =)
- rtghmies
Opit kyllä tekemään temput suullasi ilman lisävarusteitakin joten ei sitä metallipalloa tarvita vaan lisää treeniä vaan.
- ei hyvä..
Itse olen vanhainkodissa töissä eikä tulisi mieleenkään laittaa mitään korua päälle. Juuri tänään huomasin yhdellä työkaverilla korvikset, semmoiset ohuet ketjut 2cm roikkuivat korvista. Minulla on kaulussa avainnauha töissä, avaimet ovat tissitaskussani. Viime viikolla eräs vuodepotilas tarttui siitä kovaa kiinni, mutta siinä oli niskan takana pieni klipsi mikä aukeaa kun vetäsee kovaa. Kaulakoru olisi kyllä mennyt rikki.. tai korvanlehti lähteny irti jos olis napannut korviksesta kiinni. Myös kauheita kasoja sormuksia olen nähnyt joillain... järkkyä!
Yhdellä sijaisella näin kerran olevan useita lävistyksiä naamassa. Hän sai pitää korunsa töissä koska se on suurempi riski pitää avonaisia reikiä naamassa, koru peitti reiän.
Tällä alalla on niin hirveesti töitä että hyvä hoitaja saa varmasti työpaikan vaikka ois 5 kielilävistystä.
- kielilävistys
se ei edes pahemmin näy, jos et ihan käy urakalla suutasi aukomaan. Läväri olisi vaan hyvä olla jo parantunut ennen sairaalaan menoa; tulee jotenkin turvaton olo, kun ajattelee, että on niinkin iso reikä= infektioportti paikassa, jossa muutenkin jyllää melkoinen bakteerikanta.
Jotkut sanoivat täälläkin, että ei voi olla kielilävistystä, mutta sellaiset eivät tiedä, kuinka monella läväriä yleensä on.
Varsinaisesti kieltä ei tarvita hoitotyössä siten, että sen kautta mitään pöpöjä kotiinsa kantaa, perinteinen perseennuolenta on juttu erikseen. - ex_läväri
Mulle sanottiin ehdoton ei kielilävistykselle, sairaalassa.jouduin ottamaan lävärin pois ja kas, työharjoittelun jälkeen reikä olikin umpeutunut! työmaailman vuoksi on naamasta tippunut 3 lävistystä.ne umpeutuu nopeasti.ei kannata ottaa, kun menee hukkaan.mulla kielilävistys myös veti ikenet alas ja hammaskaulat esiin alahampaista sen 12 vuoden aikana mitä se pallo suussa oli.en suosittele.
- ´juuhjuu
kyllä itse olen ainakin nähnyt sairaanhoitajan jolla oli nenärengas, ja ihan sairaalassa työskenteli. Myös itselläni on pari lävistystä ja olen työskennellyt vanhainkodissa.
- Mulla oli vaan yhes hampaassa
hammaskaula alentunut, "sementti" näkyi ja PRKL se teki kipeää kun söi kuumaa tai joi kylmää...mutta entäs kaikki hammaskaulat...autsauts...ei tainnu hammastahnakaan auttaa siihen vihlontaan!
- Esa Suomalainen
Olen lähihoitaja. Työharjoittelussa olen ollut Kaunialan sairaalassa, Tenava-Kammarin päiväkodissa, Espoon keskuksen kotihoidossa, Auroran psykiatrisessa sairaalassa Helsingissä sekä Alvi ry - Alvilan mielenterveyskuntoutujien asumistukipalvelussa ja teen nyt kesälomansijaisen hommia Aurorassa ja lävistys kielessä on edelleen olemassa. YHDESSÄKÄÄN paikassa ei ole sanottu lävistyksistäni!! Minulla on kulma- ja kielilävistys.
Joten ihan huoletta ota vaan. Jos minä olen 5 työharjoittelua plus kesätyön saanut lävistyksistä huolimatta niin en usko että sinulta sitä työtä evättäisi.
Tietysti kannattaa ottaa huomioon hygieniapuoli. Tartuntariski on suurempi jos on lävistyksiä, mutta minun lävistykseni eivät ole tuoreita, joten en ole niitä pelännyt. - sinullekin
että hoitotyö on varsin korutonta työtä. Kirjaimellisesti ;)
- Lhopisk.
Ei saisi olla, mutta kyllä ihan TYKS:sissä on kirurgisella osastolla ainakin yhdelläm työntekjällä kielilävistys.. sitä en tiedä onko siitä sanottu mitään mutta sellainen hänellä suussa on.
Itse olin kielilävärin ja työharjotteluun pian menossa, ostan sitä ennen vähän huomaamattomamman värisen korun niin ei niin helposti pistä silmään. Toivottavasti eivät käske poistamaan. En ainakaan tälläisiä juttuja ole kuullut koulussa vaikka ainakin kuudella tietämälläni henkilöllä koru on..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi413040Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452867100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es492491Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo462265Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks252074Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581830- 451749
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371590- 451513
- 261361